Mielestäni keskustelu Räikkösen autonkehittäjän taidoista voidaan lopettaa tarkastelemalla koko hänen F1-uraansa ja esimerkiksi tämän kauden kehityskaarta.
Räikkönen on ollut pääsääntöisesti aina tallikaveriaan nopeampi. Eli joko hän osaa kehittää autoa ja löytää siihen itselleen sopivat säädöt, tai sitten hän on puhdas puolijumala, joka ajaa aivan väärillä säädöillä ja vaikealla autolla puoli sekuntia kovempaa kuin tallikaveri.
Tämän kauden alussa Massa oli vauhdissa pitkän aikaa edellä, sitä ei ole kiistäminen. Vaan mikäpä on tilanne nyt. Onko Räikkönen löytänyt vauhtinsa? On. Onko se löytynyt pelkällä totuttautumisella uudenlaisiin renkaisiin ja uudenlaiseen autoon, olkoon kuinka huonosti säädetty tahansa, vai olisikohan auton kehitystyössä käytetty myös Räikkösen palautteesta syntyneitä ideoita?
Räikkösellä taisi olla kauden alkupuolella Massaa enemmän ongelmia saada renkaiden lämpötila oikealle tasolle, ja sitä kautta saada aika-ajokierrokselle riittävästi vauhtia. Ferrari teki tarvittavat muutokset mm. aerodynamiikkaan ja nyt homma pelaa. Eihän Räikkösen, kuten ei varmaan kenenkään muunkaan kuljettajan, tarvitse tietää mitä autolle pitää tehdä, vaan hänen täytyy kertoa ongelmista mahdollisimman selkeästi insinööreille, jotka keksivät ratkaisut. Eikä hänen myöskään tarvitse antaa mitään suoria kehitysideoita, sillä varmaankin auton säädöt antavat insinööreille suuntaa siitä, minkä tyyppisellä autolla kuljettaja haluaa ajaa ja sitä kautta autoa kehitetään kokonaisuutena tiettyyn suuntaan.
Viimeisimmässä Vauhdin Maailmassa on Räikkösestä aika analyyttinen juttu, suosittelen lukemaan. En väitä että siitä jutusta löytyisi koko totuus eikä mitään ylimääräistä, mutta ainakin näkökulma pyrkii olemaan kohtuullisen objektiivinen.