Rallia sähköautoilla?

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
2022: Hybridiautoihin sähkövoimaa käytetään siirtymäosuuksien ajamiseen. Erikoiskokeet ajetaan polttomoottorin voimalla. :thumbup: rallit.fi
Se lienee kirjoittajan tulkinta. Ja ristiriidassa sen FIA WMSC-kesäkuisen päätöksen muutoin varsin epäselvän muotoilun kanssa:

"The aim is to enable the cars to run on pure electric power in cities and provide an electric power boost on special stages."

Tämä kuulostaa järkevältä kun vaan vaihtaa "cities" siirtymäosuuksiksi kaupunkialueella.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusimman FIA WMSC päätöksen sanamuoto hieman selventää:

Following the confirmation in June of key changes to the FIA WRC regulations for the next era of the competition, the Council has approved the principles of the 2022 Technical Regulations for the Rally1 class (formerly WRC), with the intention to finalise the details in the first quarter of 2020. This includes hybrid technology and the option to use a production-based bodyshell or a tubular structure, in both cases maintaining the current size guidelines, with a system of scaling to allow manufacturers to adapt their rally car from different models.

A standardised crash structure, defined by the FIA in close collaboration with the manufacturers thanks to extensive testing on the current WRC cars, will aim to improve safety standards and simplify the development process for the teams. Performance will come from an ICE engine, based on the current specifications but with controlled development costs and supported by a 100kw hybrid emotor. This unit will be the same for each of the teams, using common hardware and software strategies, making the cars capable of running in cities on electric power only and giving them an electric “power boost” that could be deployed on special stages. The aggressive aesthetic of the current WRC cars will be carried over to new generation vehicles.
Tästä myös ymmärtäisi, että tallien päätettävissä miten käyttävät.

https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-16
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Uusimman FIA WMSC päätöksen sanamuoto hieman selventää:
Tästä myös ymmärtäisi, että tallien päätettävissä miten käyttävät.
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-16
Nähtäväksi jää. Kaikissa muissakin luokissa on näitä lisäedun tuovien härpäkkeiden käyttöä reguloitu aika vahvalla kädellä. F1:ssa takasiiven saa avata vain tietyissä kohden rataa ja tiettyjen olosuhteiden vallitessa. Aiemmin oli KERSsi, josta sai vähän buustia vaikka mutkasta ulostuloon, mutta sen kesto oli varsin rajallinen. Näiden valossa voisin pitää enemmänkin todennäköisenä, että tästä eboostista on varsin marginaalinen hyöty metsäerikoiskokeilla. Eikä rallissa taideta jarrutella likikään niin voimallisesti ja tiuhaan kuin rata-ajossa että sieltä saataisiin johonkin KERSsiin mainittavasti lisävirtaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Jep, varsinkin kun tehdaspaikat ovat harvenemaan päin. Tulevat hybridit kiinnostaa valmistajia yhtäpaljon kuin rallin MM:n Pihiputaan mummoa.
Valmistajathan niitä hybridejä vaatii.
Näihin voisi liittää jotain lähteitä. Oma käsitys on, että autotehtaat haluaa markkinoida hybridejä ja sähköautoja, tehdastallit taas haluaisi jatkaa polttomoottoreilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tommin ja Malcolmin mukaan FIA:n suunnitelmat ovat toteuttamiskelvottomia. Malcom sanoo että tuollaisen hybdiri-Wessan hinnaksi tulisi helposti yli puoli miljoonaa euroa, jollaista summaa ei yksityiskuskeilla olisi mitenkään varaa maksaa. Samoin Tommi sanoo, että FIA:n kustannuskatto tulisi vastaan jo yksin siitä hybdiri-yksiköstä ja sitten täytyisi vielä rakentaa auto siihen ympärille....

Wilsonin mukaan pitäis ottaa useampi askel taaksepäin jotta saataisiin useampi autonvalmistaja ja enemmän yksityiskuskeja mukaan leikkiin.

Tosin eipä Mitsubishin ja Protonin R5:a juuri näe isoissa kisoissa. Ketomaa ajoi Mitsulla APRC sarjaa muutama vuosi sitten ja Protonilla on ajettu vain Brittien sarjassa. Toyota Etios R5 on nähnyt kilpalatua vain CODASUR sarjassa ja Peugeotin R5:t ovat nekin kadonneet kartalta (kun Juha Salokin luovutti ja siirtyi Skodaan).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Tosin eipä Mitsubishin ja Protonin R5:a juuri näe isoissa kisoissa. Ketomaa ajoi Mitsulla APRC sarjaa muutama vuosi sitten ja Protonilla on ajettu vain Brittien sarjassa. Toyota Etios R5 on nähnyt kilpalatua vain CODASUR sarjassa ja Peugeotin R5:t ovat nekin kadonneet kartalta (kun Juha Salokin luovutti ja siirtyi Skodaan).
Mitsubishiä ja Toyotaa ei ole FIA-luokiteltu. Peugeot on auttamattoman vanha malli.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tuollaisenaan ei sovellu ralliin. TOimintasäde vajaa 20 km jonka jälkeen taas lataillaan tunnin verran....
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Kyllä lähtee. Mutta miksi ei näytetty kunnon soramutkia lainkaan ? Noi Nikko rc auton äänet on kyllä nolot.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996

Alen testaa Manfred Stohlin rakentamaa sähköistä rallicross-autoa ja toteaa B-ryhmää paremmaksi :D
Lähteehän tuo kyllä kuin nappi paidasta ja voimalinja luonnollisesti älytön :D Kaikella kunnioituksella toki Markkua kohtaan, mutta toki tuollaiselta rallicross-radalta on vielä pitkä matka erikoiskokeille. Paino, paino....sen pitäisi olla täysin samalla viivalla polttomottorin kanssa. Ei se miten se menee kohtisuoraan, vaan miten se liikkuu xyz-akseleilla massan osalta ja miten se pysähtyy...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Onhan se tietysti tympeää kun ääni on mitä on, mutta jahka siihen tottuu, tulee uudenlainen äänimaailma ihmeteltäväksi. Satuin äskettäin muuttamaan ja ympäristön äänimaailmakin muuttui radikaalisti. Ensin äimistelin, että mitä helvataa? Nyt kun tässä on aikansa pyörinyt, huomaa ei ainoastaan tottuneensa tämän uuden asuinympäristön ääniin, vaan huomaa reagoivansa ihan uusiin sellaisiin. Sama juttu tulee tapahtumaan moottoriurheilumaailmassa. Tuskin oikopäätä, mutta jossain vaiheessa kuitenkin. Katosi ne 2-tahtisetkin rallipoluilta, ainakin melkeinstä!
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tämä on todella vaikea kysymys kyllä kieltämättä. Kehityksen suunta lienee selvä, mutta itsellänikin vahvimmat muistot ja tunnereaktiot rallin live-seurannasta liittyvät nimenomaan siihen kun auton äänet alkavat kuulumaan kaukaisuudesta. Etenkin kun se ensimmäinen WRC-auto lähestyy ja katselupaikka sattuu olemaan sopivasti sellainen, että äänet kuuluvat upeasti todella pitkän aikaa jo ennen kun se auto ilmestyy näkyviin...niin onhan siinä jotain spesiaalia.

Tähän aiheeseen liittyen Ari Vatanen sanoi juuri kauniisti radiohaastattelussa näin:
"Se ääni on osa sitä. Se on musiikkia ihmiselle. Joku menee oopperaan, joku menee ralliin."

Eräällä 1984 Suurajojen amatöörivideolla on nerokkaasti kuvattu/leikattu niin, että välillä klipit alkavat jo paljon ennen kun autot ilmestyvät näkyviin. Tässä kolme klippiä joissa kaikissa sattumalta Henkka Toivonen tulee 037:n kanssa. Kannattaa laittaa äänet niin tappiin kun saa:


Kyllähän tuon lähestyvän 037:n maukuna kauniissa loppukesän keskisuomalaisessa maisemassa saa melkein kyyneliin herkistymään...vaikea sitä on järjellisesti edes sanoiksi pukea.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Kyllä ääni on 50 % katsojakokemuksesta ainakin itsellä. Aika paljon yksiulotteisemmaksi touhu kävisi jos vain pelkkä vauhti jää.
 
Ylös