Ralliautot on nykyään tylsiä

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Niinpä. Se tunnelma juuri on jotain ainutlaatuista, miksi sinne Jyskälän pätkille jaksaa joka vuosi lähteä. Toki se tunnelma on 2000-luvulla latistunut siitä mitä se vielä aikaisemmin oli, mutta mahtavaa se vaan vieläkin on. Ei sitä oikein sanoin osaa kuvailla, mutta esim. varhaisena aamuna kun on vielä sellainen aamukaste ja aurinko vasta nousee, kauempana näkyy tyyni järvenpinta, kaikki kuuntelee metsässä ralliradioo, grillimakkara tuoksuu, istuskellaan rallijakkaroilla ja kaivetaan repusta termospullosta kahvia ja selaillaan kisaopasta,odotellaan jännittyneenä ensimmäisiä autoja ja sitten kun vihdoin alkaa wrc-auton pauke kuulua niin kaivetaan kamerat ja suomen liput esiin ja odotellaan radiosta tuloksia. Etenkin suomalaisten aikoja. Sitten kun joku suomalainen vetää kovan ajan, niin sadat ihmiset taputtaa ja hurraa yhteen ääneen. Hyväntuulinen yhteishenki vallitsee katsojien kesken ja kaikki puhuu innostuneesti rallista ihan ventovieraidenkin kesken. Siinä on niitä hienoja elementtejä, mistä se ainutlaatuinen tunnelma joka vuosi tulee.
Olipas perhanan hienosti tiivistetty :D Ei tässä taas malta elokuuta odottaa!
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
^ Joo, tuossa ollaan asian ytimessä. Huomaa jo nyt vähän väliä pyörittelevänsä mielessään omaa plääniä ralliin; Jukojärvi vai Lankamaa, Ouninpohja vai Painaa? :thumbup:
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Turbomoottoria ajetaan väännöllä jolloin sitä ei ole tarve kierrättää rajoittajalle koska kierrosten noustessa moottorin vääntö heikkenee.

vääntö = auton kiihtyvyys
teho = auton huippunopeus
Tuo on ihan totta. Olen itse todennut saman Forza motorsport pelissä, jossa minulla on ferrari F430 joka kulkee 420 km/h ja Audi RS6 joka kulkee vain 320 km/h. Ralliautojen turboja ei oikein enään kuule kun ahtopaineita ei ole riittävästi. Eniten ääntä pitää jarrut koska ne ovat ainoat jotka on huippuluokkaa nyky WRC-autoissa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
824
Tuo on ihan totta. Olen itse todennut saman Forza motorsport pelissä, jossa minulla on ferrari F430 joka kulkee 420 km/h ja Audi RS6 joka kulkee vain 320 km/h. Ralliautojen turboja ei oikein enään kuule kun ahtopaineita ei ole riittävästi. Eniten ääntä pitää jarrut koska ne ovat ainoat jotka on huippuluokkaa nyky WRC-autoissa.

Nyt on kyllä sellasta läppää, et ei voi olla totta:D

Kerro nyt vielä minkälaista ääntä nuo huippujarrut pitää ??
 
Viimeksi muokattu:

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Nyt on kyllä sellasta läppää, et ei voi olla totta:D

Kerro nyt vielä minkälaista ääntä nuo huippujarrut pitää ??

Älkääs ny dissatko kaveria ihan täysin :D jos ne jarrut kirskuu Forza motorsport- pelissä niin maan perkeleesti niin kai ne sit OIKEESTIKIN pitää kauheen metelin?!?!? :D

jooo, menee kyllä NIIN aihepiiriin: :alppu: tää taas :D
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Aiku ois vapaa ilta ni ottas parit näkäräiset ja lueskelis oikein ajatuksen kanssa läpi näitä. On nää niin helemee. :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
:nope:

e: Ruokin nyt ihan tietoisesti rölliä, mutta jos tietosi ovat tuota tasoa, niin miksi edes vaivaudut foorumille...
Kyllähän etenkin Audin Sport Quattron turbo(n hukkaportti) vihelteli aika kivasti vs. melko äänettömät nykyautot. Mutta mitä tulee äänekkäisiin jarruihin niiin....:wall:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Kyllähän etenkin Audin Sport Quattron turbo(n hukkaportti) vihelteli aika kivasti vs. melko äänettömät nykyautot. Mutta mitä tulee äänekkäisiin jarruihin niiin....:wall:
Ai hukkaportti vihelteli.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös noissa ahtopaineet ole siellä kolmen kilon pintaan?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Kyllähän etenkin Audin Sport Quattron turbo(n hukkaportti) vihelteli aika kivasti vs. melko äänettömät nykyautot. Mutta mitä tulee äänekkäisiin jarruihin niiin....:wall:
Sanoisin kyllä, että ahtopaineet todella korkealla nykyään, enemmän kuin B-ryhmän aikaan. Rajoitettu moottorin litratilavuus ja turbon koko on pakottanut paineet tappiin. Viimeisimmissä 2-litran pannuissa ne taisivat olla paikoin jopa siellä 3,5-4 barin hujakoilla.

Kuristimen koko*
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Sanoisin kyllä, että ahtopaineet todella korkealla nykyään, enemmän kuin B-ryhmän aikaan. Rajoitettu moottorin litratilavuus ja turbon koko on pakottanut paineet tappiin. Viimeisimmissä 2-litran pannuissa ne taisivat olla paikoin jopa siellä 3,5-4 barin hujakoilla.

Kuristimen koko*
Viimeisimmissä 2011-> WRC-autoissa 1,6 litraisten rallimoottoreiden turbon imuilmaa rajoittava kuristimen koko on max. 33 mm, joka on yhden millin vähemmän kuin edellisen sukupolven kahden litran WRC-moottoreissa. Turbon ahtopaine on rajoitettu muistaakseni noissa 2,5 bariin. Nyky WRC-autoissa tehoja on palttiarallaa n. 350hv. Kilpakäyttöön tarkoitetut turbot painavat myös melko vähän n.4kg. katukäyttöön tarkoitetut noin puolet enemmän.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kyllä sitä kuulee edelleen kun katsojat esim. sprinteissä keskustelee siitä kun hukkaportti sitsuttaa....asiaan perehtyneet tietävät juu että hukkaportti ei pidä minkäänlaista ääntä. Mutta pikkujuttu sinäänsä..
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ja kun mennään hieman eteenpäin, tai lähes sivuun asiassa, huomataan että jos hukkaportissa on erillinen pakokaasujen ulostulokanava ja se on johdettu suoraan ulkoilmaan eikä pakoputkeen, on tuloksena aikamoinen metakka ahtimen menoa hillittäessä. Ei säksätys vaan enemmänkin raaka pärähdys.
Sakkausäänen lähde paljastui itselle 80-luvulla kun kokeilin erääseen katiskaan ahdinta ilman hukkaporttia.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Markku Alen ja Mika Salo arvostelivat nykyisiä autoja mauttomiksi ja tylsiksi lauantain keskisuomalaisessa. Ovatko hekin väärässä kuten minä olen?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Markku Alen ja Mika Salo arvostelivat nykyisiä autoja mauttomiksi ja tylsiksi lauantain keskisuomalaisessa. Ovatko hekin väärässä kuten minä olen?
Kyse on puhtaasti mielipidekysymyksestä. Miten tässä voi olla kukaan oikeassa tai väärässä?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan hyvältä se meno vaikutti. Kärkipään talleja ja kuskeja vaan tarvittaisiin lisää.

Osa etuvetoautoistakin oli yllättävän näyttävää katsottavaa (mm. R3 luokan 208 pösö). Turistikuskien pumppailut evo-mitsuilla lähinnä aiheutti myötähäpeää kun pikkuluokan 1600cc C2 sitikkakin meni näyttävämmin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Polot oli kaikesta "volkkari menee kuin kiskoilla" puheesta huolimatta erittäin hienoa katseltavaa. Fiestat näytti silmämääräisesti menevän siistimmin, kuin viimevuonna ja se näkyi kellossa. Niin kuin jo olen täälläkin sanonut, niin ralliautoa, kuin ralliautoa on hieno seurata, kun ratissa on kunnon kuljettaja ja kunnon yrkkä päällä.
 
Ylös