Rallin B-ryhmä jutustelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
S4 "proton" testausta http://www.youtube.com/watch?v=9e60G2mhe54

ei varmaan ole ollut helpoin ajettava:D:D
Kiitoksia valtavasti tuosta videosta! :)
Herää vain mieleen väkisin kysymys, miksi auto saatiin ensimmäiseen MM-ralliin, vasta RAC:ssa 1985. Oliko kehityksesssä niin paljon ongelmia?
Olisipa mielenkiintoista nähdä vastaava filmi esim. Peugeot 205 T16-mallin varhaisista protoista. :rolleyes:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Herää vain mieleen väkisin kysymys, miksi auto saatiin ensimmäiseen MM-ralliin, vasta RAC:ssa 1985. Oliko kehityksesssä niin paljon ongelmia?
Jos kilpa-auto tehdään alusta asti, siis ei edes siviiliautoa luokitusrajoitteineen pohjana, niin ei vuos oo kyllä aika eikä mikään. Etenkii kun selkeesti oli tähtäimessä voittaja-auto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15896
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitoksia valtavasti tuosta videosta! :)
Herää vain mieleen väkisin kysymys, miksi auto saatiin ensimmäiseen MM-ralliin, vasta RAC:ssa 1985. Oliko kehityksesssä niin paljon ongelmia?
Olisipa mielenkiintoista nähdä vastaava filmi esim. Peugeot 205 T16-mallin varhaisista protoista. :rolleyes:
Olihan se pahasti myöhässä. Kuskit odottivat sitä tosissaan jo viimeistään Jyväskylään.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
S4 oli Ment to Launch elokuussa 85 laita oli ongelmia saada ruumiinosia niin ne olivat myöhässä.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Kiitoksia valtavasti tuosta videosta! :)
Herää vain mieleen väkisin kysymys, miksi auto saatiin ensimmäiseen MM-ralliin, vasta RAC:ssa 1985. Oliko kehityksesssä niin paljon ongelmia?
Markku Alen sanoi superautojen aika- videossa, että S4 oli paljon myöhässä, siksi hän meni suutuspäissään Peugeotille. Tähän ilmeisesti Lancia havahtui, pisti projektiin vauhtia ja Alen palasi takas Lancialle. Näin siis vuonna 1985.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sattuuko kukaan tietämään netissä kuvaa tai videota, jossa näkyy Paul Choinieren N-ryhmän Audi 80 quattro Olympus rallissa 1986?
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kovasti yritin katsella, mutta en nähnyt. Ellei sitten jossain kaukokuvassa.
Juu ei mikään ihme ettet nähnyt,mulla meni autot ja kuskit sekasin:D.
Sehän oli John Buffum jota kauppasin sulle Paul Choiniereniksi.
Ja vielä pystyin näimmä sekoittaan autokkin Buffum ajoi B-rhmän sport quatrolla
ja Choiniere ajoi 80 Quatroo:nope:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Juu. Buffumin Sport quattro on muuten entinen Moutonin Pikespeak auto. Nätistihän se Buffum tuo Sport quattroa sivuluisussa. Täytyy sanoa, että on se evo1 Sport quattro vaan nätti auto.
Lähinnä olisin halunnut nähdä millaista korimallia tuo Choinierin 80 quattro oli.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lähinnä olisin halunnut nähdä millaista korimallia tuo Choinierin 80 quattro oli.
Kuvaa en nyt löydä (ei oo ko. VM säilynyt myöskään) ja VHS-kokoelman kimppuun ei ehdi mutta mun mielestä korimalli B2, 2,2-litraisella. Jostain tehtaan vanhoja värejä matkivasta on muistikuva mutta voi olla jonkun muun jenkin/kanukin auto.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kuvaa en nyt löydä (ei oo ko. VM säilynyt myöskään) ja VHS-kokoelman kimppuun ei ehdi mutta mun mielestä korimalli B2, 2,2-litraisella. Jostain tehtaan vanhoja värejä matkivasta on muistikuva mutta voi olla jonkun muun jenkin/kanukin auto.
Meinasin vaan, että onko facelift malli tai joku Amerikan malli. Vaan ne taisivat faceliftin jälkeiset 5-sylinteriset olla 90 nimimerkillä.
Ihan kun jossain olisin nähnyt musta-valko kuvan autosta. Kirjastossa taisi olla joku kausikirja vuodelta -86, jossa se saattaa olla. Kerkiäisi vaan käymään kirjastossa. Eihän sillä sinäänsä merkitystä ole. Tää on vaan tällaista autobongausta.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Meinasin vaan, että onko facelift malli tai joku Amerikan malli. Vaan ne taisivat faceliftin jälkeiset 5-sylinteriset olla 90 nimimerkillä.
Ihan kun jossain olisin nähnyt musta-valko kuvan autosta. Kirjastossa taisi olla joku kausikirja vuodelta -86, jossa se saattaa olla. Kerkiäisi vaan käymään kirjastossa. Eihän sillä sinäänsä merkitystä ole. Tää on vaan tällaista autobongausta.
Ralliautoilun vuosikirjassa on ilmotettu autoksi audi quattro 4000s. Wikipedian mukaan olisi 1,8 litraisella koneella oleva jenkki versio. 2,2 litrainen on 4000cs. Tuollakaan en kuitenkaan netistä kuvaa onnistunut löytämään choinierestä. Eikä vuosikirjassakaan ole kuvaa audista olympuksessa. Muutkaan vuosikirjassa olevat audi kuvat ei voi olla choinierestä sillä lähtönumero ei täsmää. Yleiskilpailun 10. sija ja N ryhmän voitto on irronnu '86 olympuksesta. Jonkinlaista infoo 4000s mallista löytyy tuolta http://www.productioncars.com/gallery.php?car=5082&make=Audi&model=4000 ja pressi kuva autosta vuosimallia 1984. Ja tässä pressi kuva 4000s quatrosta mallia 1985 http://www.productioncars.com/gallery.php?car=8430&make=Audi&model=4000
Tuolta en löytäny mitään mainintaa vuosimallista 1986 joten voisiko siis olla että olisi tuollainen 1985 mallinen porrasperäinen?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Julma määrä B ryhmäläisiä osallistuu ens heinäkuussa eifel-rallye-festival tapahtumaan, mukana myös "kiellettyjä" kuten mg metro 6r4, ford rs 200 ja peugeot 205 t16 e2. Tossa on osallistuja lista http://www.eifel-rallye-festival.de/en/entrylist.html
Mukana muutakin historic kalustoa, joitain 80 luvun lopun A-ryhmäläisiäkin kuten lancia delta integrale sekä pari vanhempaa wrc kilpuria. Pisteenä i:n päälle pitää mainita 1985 suurajo trabant replika. Kumpa Suomessa järjestettäis vastaavanlainen tapahtuma?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ralliautoilun vuosikirjassa on ilmotettu autoksi audi quattro 4000s. Wikipedian mukaan olisi 1,8 litraisella koneella oleva jenkki versio. 2,2 litrainen on 4000cs. Tuollakaan en kuitenkaan netistä kuvaa onnistunut löytämään choinierestä. Eikä vuosikirjassakaan ole kuvaa audista olympuksessa. Muutkaan vuosikirjassa olevat audi kuvat ei voi olla choinierestä sillä lähtönumero ei täsmää. Yleiskilpailun 10. sija ja N ryhmän voitto on irronnu '86 olympuksesta. Jonkinlaista infoo 4000s mallista löytyy tuolta http://www.productioncars.com/gallery.php?car=5082&make=Audi&model=4000 ja pressi kuva autosta vuosimallia 1984. Ja tässä pressi kuva 4000s quatrosta mallia 1985 http://www.productioncars.com/gallery.php?car=8430&make=Audi&model=4000
Tuolta en löytäny mitään mainintaa vuosimallista 1986 joten voisiko siis olla että olisi tuollainen 1985 mallinen porrasperäinen?
Juu no nyt löysin sen kuvan kirjasta. Tosin mustavalkoinen. Ilmeisesti auto on vuosimallia -83-84 ja väriltään tumma (kenties punainen) ja takana pienet Audi Sport raidat.

Olisi ihan kiva olla tuolla Eiffelissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mukana muutakin historic kalustoa, joitain 80 luvun lopun A-ryhmäläisiäkin kuten lancia delta integrale sekä pari vanhempaa wrc kilpuria. Pisteenä i:n päälle pitää mainita 1985 suurajo trabant replika. Kumpa Suomessa järjestettäis vastaavanlainen tapahtuma?
Niinpä. Ongelmana on paitsi AKK:n nuiva asenne (eli ei toivoakaan että ns. kielletyillä autoilla voisi kilpailla) myös se, että "matching numbers" ralliautoja ei maastamme löydy varmaan edes kymmentä. Suurin osa Historic-ralleissakin esiintyvistä autoista taitaapi olla enemmän tai vähemmän replicoita. Kankkusen Juhalla on edustava kokoelma orggis ralliautoja ja Ruohorinteen Hanskilla on se yksi sinivalkoinen (ex-Pond??) Metro. Loput kisahistorian omaavat yksilöt taitavatkin sitten olla kansallisten kyläkilpailujen pelejä.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Eihän tuolla Eifel-rallissa varsinaisesti kilpailla noilla B-ryhmän autoilla, kyseessä on enemmänkin näytösajo. Ajelevat siinä ennen varsinaista kilpailua, tosin jotkut melkoista haipakkaa. Nettisivuilta löytyy kyllä säännöt.

Olin katsomassa tuolla kolme vuotta sitten ja suosittelen lämpimästi. Oikein mukava tapahtuma ja paljon hienoja autoja. Tampereelta edulliset lennot Hahniin ja vuokrapirssi alle, samalla kannattaa tutustua Moselin viinilaaksoon. Jos joku on menossa, niin kannattaa sitten ehdottomasti käydä katsomassa shakedown, ainakin kolme vuotta sitten siellä oli loistava meininki.
 
Ylös