ettelbruck
Well-known member
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=953199&postcount=110Löytyipä mielenkiintoinen ja vähemmin puhuttu b-ryhmän projekti. Opel Kadett D 400, eli Kadetti Manta 400 tekniikalla.
http://www.kadett.400.freehomepage.com/
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=953199&postcount=110Löytyipä mielenkiintoinen ja vähemmin puhuttu b-ryhmän projekti. Opel Kadett D 400, eli Kadetti Manta 400 tekniikalla.
http://www.kadett.400.freehomepage.com/
Oli hyvä artikkeli, etenkin Mikkolan laajat kommentit olivat mielenkiintoisia. Toisaalta muuten mitään uutta tuosta ei tullutkaan sitten opittua, kaikki on tullut jo otettua itse selville.![]()
-Sääli, että tuo luokka jouduttiin lopettaman juuri kun se alkoi kukoistaa todenteolla.![]()
Mitäs nää nykyiset tai no jo 10 vuotta olleet wrc-autot ovat??Lisäksi nykyinen WRC-touhu on muutenkin niin hifiä sekunnin kymmenyksineen ja splittiaikoineen, että nimenomaan kilpakäyttöön tehdyt erikoisautot siellä pitäisi olla.
Mutta ei niissä silti ole keskimoottoreita tai putkirunkoja :dunno:Mitäs nää nykyiset tai no jo 10 vuotta olleet wrc-autot ovat??
Eihän niillä mitään tekemistä ole originaalien kanssa muuta kuin nimi. Mutta se siitä nykyautoista.
Itse en ole koskaan ajanut rallia minkäänlaisella autolla, mutta huippukuskien kertomien mukaan B-ryhmäläisissä nimenomaan viehätti tehoreservi, teho/paino-suhde ja painojakauma. Kuten tässäkin keskustelussa on aiemmin todettu, niin sitten B-ryhmän aikojen on tapahtunut kehitystä renkaissa, jousituksissa, turvalaitteissa yms. ja rallien pituudet ovat lyhentyneet. Tietyillä sääntömuutoksilla B-ryhmästä olisi voitu tehdä turvallinen luokka. Lisäksi nykyinen WRC-touhu on muutenkin niin hifiä sekunnin kymmenyksineen ja splittiaikoineen, että nimenomaan kilpakäyttöön tehdyt erikoisautot siellä pitäisi olla. Varmaan taloudellisestikin WRC-auto on aika samassa hintaluokassa B-ryhmäläisen kanssa?
Olen hieman erimieltä tuosta spesiaali luokasta. Juuri viime vuosina nähtiin mihin se rallissa johtaa ja on johtanut myös radalla. WRC:t kehitettiin niin pitkälle ettei kenelläkän ollut rahaa lähteä siihen touhuun tyhjästä mukaan. Ja käsittääkseni Audi ja Pösö ovat ainoat "oikeat" tehdastallit tuolla C-luokassa... Eli ei siellä niitä tehdas tiimejä ole sen enempää kuin rallissakaan oli vielä viimevuonna... Mitä enemmän säännöissä on vapautta, sitä enemmän se maksaa ja sitä vähemmän on kilpailijoita mukana. Näin se tahtoo ikävä kyllä nykyaikana mennä. Nyt näyttää rallin tulevaisuus pitkästä aikaa hyvältä. Autot kuulostavat ralliautoilta ja ovat varsin nopeitakin. Uusia tiimejä tulee vanhojen rinnalle ja mikäli huhut pitävät kutinsa niin VW on varsin tosissaankin.On todellakin hieman erikoista että ei ole mitään speciaali purpose made luokkaa rallissa. Onhan radallakin erikseen vakioautoluokat jotka pitää perustua "tuotantomalleihin", vaikka eihän niissäkään ole samaa kaupan valikoiman kanssa kuin logo ja ulkonäkö....
On todellakin hieman erikoista että ei ole mitään speciaali purpose made luokkaa rallissa. Onhan radallakin erikseen vakioautoluokat jotka pitää perustua "tuotantomalleihin", vaikka eihän niissäkään ole samaa kaupan valikoiman kanssa kuin logo ja ulkonäkö....
Olen hieman erimieltä tuosta spesiaali luokasta. Juuri viime vuosina nähtiin mihin se rallissa johtaa ja on johtanut myös radalla. WRC:t kehitettiin niin pitkälle ettei kenelläkän ollut rahaa lähteä siihen touhuun tyhjästä mukaan. Ja käsittääkseni Audi ja Pösö ovat ainoat "oikeat" tehdastallit tuolla C-luokassa... Eli ei siellä niitä tehdas tiimejä ole sen enempää kuin rallissakaan oli vielä viimevuonna... Mitä enemmän säännöissä on vapautta, sitä enemmän se maksaa ja sitä vähemmän on kilpailijoita mukana. Näin se tahtoo ikävä kyllä nykyaikana mennä. Nyt näyttää rallin tulevaisuus pitkästä aikaa hyvältä. Autot kuulostavat ralliautoilta ja ovat varsin nopeitakin. Uusia tiimejä tulee vanhojen rinnalle ja mikäli huhut pitävät kutinsa niin VW on varsin tosissaankin.
Noh, F1:n kustannukset eivät ole millään mittapuulla "kurissa". Sen markkina-arvo ja julkisuus on vaan sen verran paljon parempaa kuin rallissa, että tehtaat panostavat sinne silti.Mutta kuitenkin nyky wrc on vain ja ainoastaan niin hyvä kuin on se aihio joka tuotannossa kyseisellä valmistajalla on.
...
Onhan formula ykkösissäkin säännöillä rajoitettu autojen kehitystä niin että kustannukset pysyvät ainakin jotenkin kurissa.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Nykyiset kiinteät lukot ovat tuoneet liipit takaisin. Tässäkin vain kehitys näkyy siten että näitä nykyisiä lukkojakin voi säätää vaihtamalla niihin sisuskaluja joten sellaisia täysin "kiinteitä" autoja kuten 80 ja 90-luvulla nähtiin ei enää tule. Karavaani kulkee , koirat haukkuu ja kehitys kehittyy...Mielestäni rallin mielenkiinto piilee pitkälti samoissa seikoissa jotka Markku Alen mainitsi muutama vuosi sitten jossain haastattelussa. Autoja pitää ajaa, eli ne ei saa kulkea irto soralla ajolinjaa pitkin kuin asfaltilla, niissä pitää olla ääntä ja lieskoja putkesta. Tuohon lisäisin vähäisenä mutta teknologiasta kiinostuneena laitteiden teknologisen mielenkiintoisuuden. Noista asioista tän vuoden sääntöjen mukaiset laitteet täyttää jo ainakin äänen ja kahva edellä etenemistäkin on havaittu...
http://www.youtube.com/watch?v=-ZppZGKSLWg&feature=player_detailpage#t=508sMuistanko muuten väärin, vai onko Ari Vatasen Argentiina '85 -kaadosta videopätkää? Muistan nähneeni jossain telkkariohjelmassa ~15 vuotta takaperin kotivideopätkän jossa kuvaaja pelästyy ja kamera heilahtaa mutta kuvassa vilahtaa huimasti pyörivä Pösö. Youtubesta ei tunnu löytyvän mitenkään. :doubtful:
Tuo video ainakin on Korsikalta '85, mutta voi tietty olla että tuo on se pätkä jonka muistan :dunno:
Ei tainnut olla edes katsojia.Muistanko muuten väärin, vai onko Ari Vatasen Argentiina '85 -kaadosta videopätkää?