Rallin B-ryhmä jutustelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Uusimmassa VM:ssä juttua B-ryhmästä


-Sääli, että tuo luokka jouduttiin lopettaman juuri kun se alkoi kukoistaa todenteolla. :(
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki

-Sääli, että tuo luokka jouduttiin lopettaman juuri kun se alkoi kukoistaa todenteolla. :(
Oli hyvä artikkeli, etenkin Mikkolan laajat kommentit olivat mielenkiintoisia. Toisaalta muuten mitään uutta tuosta ei tullutkaan sitten opittua, kaikki on tullut jo otettua itse selville. :p
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
B-ryhmän lopetteminen oli itseasiassa hyvä asia. Audi oli ainoa joka oli "turvallinen" B-ryhmäläinen koska perustui tuotantoautoon. Nämä putkirunkoiset olivat vaarallisia lähinnä bensatankkien sijoittelun takia ja tehoja oli kyllä liikaa sen ajan renkaisiin ym.nähden. Se pudotus A-ryhmäläisiin vain oli liian radikaali. Melko mopoilta vaikutti kyllä -87 kauden autot. Autot kehittyivät kuitenkin nopeasti ja olivat myös turvallisia ja perustuivat tuotantomalleihin mikä oli myös hyvä asia. Ja pitää muistaa,että jo 90-luvun alkupuolella ajettiin pätkät kovempaa kuin B-ryhmäläisillä ja turvallisimmilla autoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse en ole koskaan ajanut rallia minkäänlaisella autolla, mutta huippukuskien kertomien mukaan B-ryhmäläisissä nimenomaan viehätti tehoreservi, teho/paino-suhde ja painojakauma. Kuten tässäkin keskustelussa on aiemmin todettu, niin sitten B-ryhmän aikojen on tapahtunut kehitystä renkaissa, jousituksissa, turvalaitteissa yms. ja rallien pituudet ovat lyhentyneet. Tietyillä sääntömuutoksilla B-ryhmästä olisi voitu tehdä turvallinen luokka. Lisäksi nykyinen WRC-touhu on muutenkin niin hifiä sekunnin kymmenyksineen ja splittiaikoineen, että nimenomaan kilpakäyttöön tehdyt erikoisautot siellä pitäisi olla. Varmaan taloudellisestikin WRC-auto on aika samassa hintaluokassa B-ryhmäläisen kanssa?
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Lisäksi nykyinen WRC-touhu on muutenkin niin hifiä sekunnin kymmenyksineen ja splittiaikoineen, että nimenomaan kilpakäyttöön tehdyt erikoisautot siellä pitäisi olla.
Mitäs nää nykyiset tai no jo 10 vuotta olleet wrc-autot ovat??
Eihän niillä mitään tekemistä ole originaalien kanssa muuta kuin nimi. Mutta se siitä nykyautoista.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Itse en ole koskaan ajanut rallia minkäänlaisella autolla, mutta huippukuskien kertomien mukaan B-ryhmäläisissä nimenomaan viehätti tehoreservi, teho/paino-suhde ja painojakauma. Kuten tässäkin keskustelussa on aiemmin todettu, niin sitten B-ryhmän aikojen on tapahtunut kehitystä renkaissa, jousituksissa, turvalaitteissa yms. ja rallien pituudet ovat lyhentyneet. Tietyillä sääntömuutoksilla B-ryhmästä olisi voitu tehdä turvallinen luokka. Lisäksi nykyinen WRC-touhu on muutenkin niin hifiä sekunnin kymmenyksineen ja splittiaikoineen, että nimenomaan kilpakäyttöön tehdyt erikoisautot siellä pitäisi olla. Varmaan taloudellisestikin WRC-auto on aika samassa hintaluokassa B-ryhmäläisen kanssa?

On todellakin hieman erikoista että ei ole mitään speciaali purpose made luokkaa rallissa. Onhan radallakin erikseen vakioautoluokat jotka pitää perustua "tuotantomalleihin", vaikka eihän niissäkään ole samaa kaupan valikoiman kanssa kuin logo ja ulkonäkö. Niin kuitenkin on huippuluokkana tarkoitukseen rakennetut autot. Niinkuin ikuisesti varmaan haikaillaan niin olisihan s-ryhmä ollut juurikin tuo tarkoitukseen rakennettujen autojen luokka, johon toki nykyisetkin wrc autot pohjaavat. Mutta erikoista vaan että sääntöpykälillä pitää hillitä kulujen nousua rajoittamalla tallit kaupanvalikoimiin ilman vapauksia muokata pakettia niin että se olisi parhaiten tarkoitukseen sopiva. Tosin olihan A-ryhmän aikana havaittavissa myöskin sitä että myyntiin tuotujen ralliauto aihioiden suunnittelussa oli otettu huomioon ralli auton tarpeet. Samaa vois kait jatkaa myös niin että oliskohan ministä koskaan tullut neliveto versiota myyntiin jolleivät olisi lähteneet ralleihin mukaan? Tärkeintä lienee kuitenkin että viivalla on tasaväkisiä autoja pohjautuu ne sitten mihin tahansa aihioon. Kuitenkin jotain vapautta ja erikoisuutta pitäisi nykyisiin saada jotta laitteet olisi mielenkiintoisempia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
On todellakin hieman erikoista että ei ole mitään speciaali purpose made luokkaa rallissa. Onhan radallakin erikseen vakioautoluokat jotka pitää perustua "tuotantomalleihin", vaikka eihän niissäkään ole samaa kaupan valikoiman kanssa kuin logo ja ulkonäkö....
Olen hieman erimieltä tuosta spesiaali luokasta. Juuri viime vuosina nähtiin mihin se rallissa johtaa ja on johtanut myös radalla. WRC:t kehitettiin niin pitkälle ettei kenelläkän ollut rahaa lähteä siihen touhuun tyhjästä mukaan. Ja käsittääkseni Audi ja Pösö ovat ainoat "oikeat" tehdastallit tuolla C-luokassa... Eli ei siellä niitä tehdas tiimejä ole sen enempää kuin rallissakaan oli vielä viimevuonna... Mitä enemmän säännöissä on vapautta, sitä enemmän se maksaa ja sitä vähemmän on kilpailijoita mukana. Näin se tahtoo ikävä kyllä nykyaikana mennä. Nyt näyttää rallin tulevaisuus pitkästä aikaa hyvältä. Autot kuulostavat ralliautoilta ja ovat varsin nopeitakin. Uusia tiimejä tulee vanhojen rinnalle ja mikäli huhut pitävät kutinsa niin VW on varsin tosissaankin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
On todellakin hieman erikoista että ei ole mitään speciaali purpose made luokkaa rallissa. Onhan radallakin erikseen vakioautoluokat jotka pitää perustua "tuotantomalleihin", vaikka eihän niissäkään ole samaa kaupan valikoiman kanssa kuin logo ja ulkonäkö....
Olen hieman erimieltä tuosta spesiaali luokasta. Juuri viime vuosina nähtiin mihin se rallissa johtaa ja on johtanut myös radalla. WRC:t kehitettiin niin pitkälle ettei kenelläkän ollut rahaa lähteä siihen touhuun tyhjästä mukaan. Ja käsittääkseni Audi ja Pösö ovat ainoat "oikeat" tehdastallit tuolla C-luokassa... Eli ei siellä niitä tehdas tiimejä ole sen enempää kuin rallissakaan oli vielä viimevuonna... Mitä enemmän säännöissä on vapautta, sitä enemmän se maksaa ja sitä vähemmän on kilpailijoita mukana. Näin se tahtoo ikävä kyllä nykyaikana mennä. Nyt näyttää rallin tulevaisuus pitkästä aikaa hyvältä. Autot kuulostavat ralliautoilta ja ovat varsin nopeitakin. Uusia tiimejä tulee vanhojen rinnalle ja mikäli huhut pitävät kutinsa niin VW on varsin tosissaankin.

Olen kanssasi samaa mieltä että rallin tulevaisuus näyttä hyvältä ja autot on parempia kuin mitä ne ovat näyttävyyden osalta olleet sitten yhdeksänkymmentä luvun. Mutta kuitenkin nyky wrc on vain ja ainoastaan niin hyvä kuin on se aihio joka tuotannossa kyseisellä valmistajalla on. Toki näin oli jo tuolloin yheksänkyt luvullakin mutta niistä ajoista on teknologia kehittynyt jo aivan toiseksi. Tarkoitin myös enemmänkin tuota vakio auto luokkaa kuten wtcc jossa sielläkin käsittääkseni autot ovat enemmän rakenneltuja kuin ihan tehtaan tuotantolinjalta otettuja laitteita. Eli jonkun sääntöjen puitteissa voisi kait ajatella että rallissakin olisi mahdollista rakentaa autoja jotka eivät perustuisi tuotanto malleihin joissa silti kustannukset pysyvät kurissa. Onhan formula ykkösissäkin säännöillä rajoitettu autojen kehitystä niin että kustannukset pysyvät ainakin jotenkin kurissa.

Mielestäni rallin mielenkiinto piilee pitkälti samoissa seikoissa jotka Markku Alen mainitsi muutama vuosi sitten jossain haastattelussa. Autoja pitää ajaa, eli ne ei saa kulkea irto soralla ajolinjaa pitkin kuin asfaltilla, niissä pitää olla ääntä ja lieskoja putkesta. Tuohon lisäisin vähäisenä mutta teknologiasta kiinostuneena laitteiden teknologisen mielenkiintoisuuden. Noista asioista tän vuoden sääntöjen mukaiset laitteet täyttää jo ainakin äänen ja kahva edellä etenemistäkin on havaittu. Jos härvelit on kuin kaupan hyllyltä niin mun mielestä ne ei oo silloin mielenkiintoisia niinkuin b-ryhmäläiset oli aikoinaan laitteita jollaisia ei ollut missään muualla kuin rallissa. Ok niinkuin toit esille b-ryhmän rakentelu vapaudella kustannukset karkaa joten ehkä haikailen sellaisten asioiden perään jotka eivät nykymaailmassa ole toteutus kelpoisia. Ei mielestäni noissa c-ryhmäläisissäkään ole juuri mitään järkeä kustannusten valossa mutta onhan ne teknologisesti taas paljon mielenkiintoisempia kuin perus porschet kuitenkin jos teknologinen herkku maksaa 10 miljoonaa niin eihän sinne kovin moni lähde investoimaan jolloin taas urheilullinen herkku jää puuttumaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mutta kuitenkin nyky wrc on vain ja ainoastaan niin hyvä kuin on se aihio joka tuotannossa kyseisellä valmistajalla on.
...
Onhan formula ykkösissäkin säännöillä rajoitettu autojen kehitystä niin että kustannukset pysyvät ainakin jotenkin kurissa.
Noh, F1:n kustannukset eivät ole millään mittapuulla "kurissa". Sen markkina-arvo ja julkisuus on vaan sen verran paljon parempaa kuin rallissa, että tehtaat panostavat sinne silti.

A-ryhmäläisen ongelma oli se, että tuotantomalli rajoitti rallin ajamista. WRC:ssä sitä ongelmaa ei ole. Luokitusosilla ja niiden painoilla voidaan säädellä painopisteet ynnä muut sen verran hyvin, ettei ne muutama peltiosa sitä paljoa huononna nykyisillä autojen massoilla. Moottorikaan ei ole tuotantomallista ja vaihdelaatikkoon on tällä hetkellä pari erillistä valmistajaa. WRC:n ideahan alunperin oli saada mukaan ne tehtaat, joilla ei ole a-ryhmään sopivia (nelivetoisia ja ahdettuja) malleja myynnissä.

Tai lähestytäänpäs näin päin. Kertokaa joku, mistä kohtaa se aihio heikentää WRC-auton suorituskykyä? Moottorin paikka tuskin on oikea vastaus, nykyisissä autoissa se on etuakselin päällä eli etupyörien pidon kannalta juuri oikeassa paikassa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eikös se niin ole, että WRC:ssä alustaratkaisutkaan eivät pohjaudu tuotantoautoihin, tai että sinnekkin saa tehdä melko paljon muutoksia?
Enkä usko, että s-ryhmä kaikkine muutoksineen olisi ollut yhtään sen kummoisempi kuin WRC.

Minusta autot on nyt ihan hyviä. Pitäisi vaan saada muutama kilpailukykyinen talli ja kuski lisää ja ilmeisesti tämäkin toive on toteutumassa. Nykyään kun sarja on vähän sellainen, että viidellä kuljettajalla on mahdollisuudet voittaa kisoja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Mielestäni rallin mielenkiinto piilee pitkälti samoissa seikoissa jotka Markku Alen mainitsi muutama vuosi sitten jossain haastattelussa. Autoja pitää ajaa, eli ne ei saa kulkea irto soralla ajolinjaa pitkin kuin asfaltilla, niissä pitää olla ääntä ja lieskoja putkesta. Tuohon lisäisin vähäisenä mutta teknologiasta kiinostuneena laitteiden teknologisen mielenkiintoisuuden. Noista asioista tän vuoden sääntöjen mukaiset laitteet täyttää jo ainakin äänen ja kahva edellä etenemistäkin on havaittu...
Tästä olen ihan samaa mieltä. Nykyiset kiinteät lukot ovat tuoneet liipit takaisin. Tässäkin vain kehitys näkyy siten että näitä nykyisiä lukkojakin voi säätää vaihtamalla niihin sisuskaluja joten sellaisia täysin "kiinteitä" autoja kuten 80 ja 90-luvulla nähtiin ei enää tule. Karavaani kulkee , koirat haukkuu ja kehitys kehittyy...

Tuo keulaedellä ajaminen taitaa vain olla tullut jäädäkseen. Ja syy siihen on yksin kertaisesti se että se on nopein tapa. Ja vielä toistaiseksi ralli on nopeuslaji eikä arvostelu laji kuten driftinki ,niin nopeinta tapaa kuskit käyttävät. Ja kun renkaat ja alustat ovat niin hyviä kun ovat, ei edes tarvitse ajaa niin paljoa sivuluisussa. Ehkä näyttävyyden lisäämiseksi jompaa kumpaa olisi huononnettava, mutta siihen voisi olla kuskeilla jotain sanomista...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistanko muuten väärin, vai onko Ari Vatasen Argentiina '85 -kaadosta videopätkää? Muistan nähneeni jossain telkkariohjelmassa ~15 vuotta takaperin kotivideopätkän jossa kuvaaja pelästyy ja kamera heilahtaa mutta kuvassa vilahtaa huimasti pyörivä Pösö. Youtubesta ei tunnu löytyvän mitenkään. :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Muistanko muuten väärin, vai onko Ari Vatasen Argentiina '85 -kaadosta videopätkää?
Ei tainnut olla edes katsojia.

-edit: noh, mihis taas hukkui lopputeksti...

...niin Vatasen kirjan mukaan Pösön helikopterimiehistö sai hetken etsiä että löysi koko auton ja Arin sekä Harrymanin. Kai katsojat olis auttaneet/osoittaneet jos heitä olisi ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös