Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Jossain kotimaisessa Jyskälä 85 -koosteessa on myös pätkä, kun Kankkunen hyppää Celicalla ja takarengas irtoaa. Ei tää ole kuitenkaan se sama?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Jossain kotimaisessa Jyskälä 85 -koosteessa on myös pätkä, kun Kankkunen hyppää Celicalla ja takarengas irtoaa. Ei tää ole kuitenkaan se sama?
Se kiveen osuminen on GTV:n Suurajot 1985-94 kasetilla ainakin. Toyotan kyljessä on numero 1, joten se ei kuitenkaan Jyskälässä ole tapahtunut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Se kiveen osuminen on GTV:n Suurajot 1985-94 kasetilla ainakin. Toyotan kyljessä on numero 1, joten se ei kuitenkaan Jyskälässä ole tapahtunut.
Joo just samalta kasetilta muistan tuon. Aika jännästi leikattu sekaan jos on ihan muusta kisasta, kun spiikki päällä muistaakseni kertoo Kankkusen keskeytyksestä :rolleyes:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16067
Sijainti
Tampereen lenkki
Tony Georgeu Nissan 240 RS
http://www.youtube.com/watch?v=hjUSH5-JJYw

Jossain olen nähnyt jotakin kuvaa Toivosen Costa Smeralda onnettomuudesta vuodelta 1985.
Tämä pitikin tulla itse linkittämään :thumbup:

Costa Smeraldasta 1985 on ainakin pätkää missä näkyy onnnettomuuspaikka ja kun Toivosta kannetaan helikopteriin, ainakin Marv:in tuoreessa Toivonen-dokumentissa.

Jos tästä aiheesta koostevideota tekisi niin mukaan voisi laittaa myös Toivosen Portugali 84 -kolarin jälkitunnelmia tai kuvaa takakate repsottaen ajavasta Alenista Jyväskylässä 1986 jne.
 
Viimeksi muokattu:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162


http://www.rally24.com/rally-cars-for-sale/rally-car-463.html

Onko kellään tietoa tästä audista? Törmäsin tähän kun selailin tuota myytävien autojen listaa. Pikaisella googletuksella ei löytyny kuin muutama keskustelupalsta jossa jotain ympäripyöreetä keskustelua oli ilman mitään faktaa. Ainoa mitä selvis, ja senkin luotettavuus on luokkaa kyseenalainen, oli että kaksi kipaletta olis valmistettu. Dakarissa ei ilmeisesti ole tuollasella kilpailtu. http://www.dakardantan.com/paris-dakar-1985/engages.html
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vuonna 1985 Bernard Darniche ja joku toinen kilpaili Dakarissa tuollaisilla:




Ei tosin taida olla mitään tekemistä tuon myytävän auton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Mielenkiintoinen sivu,varsinkin sivulla 16 Audin alumiinilohkosta,paljon tietoa mutta myöskin väärää,siinä on mennyt sekä lohkot että kannet sekaisin.

Luokitustodistus 671 (1.1-81) Gr4
10v kansi,rautalohko,luokiteltuna osana alumiinilohko jota myös tehdas käytti.
79.51x86.4x1.4=3003cc
Tämä auto ei ole B-ryhmään kuuluva,vaan se 4-ryhmäläinen,muut tästä eteenpäin luokiteltut on B-ryhmän autoja.

Luokitustodistus B229 (1.1-83) Quattro A1
10v kansi,pakollinen alumiinilohko koska auto on niin sanottu evolution car.
79.51x86.4x1.4=3003cc

Luokitustodistus B243 (1.5-83 Quattro A2
10v kansi,ja myös pakollinen alumiinilohko,sillä erolla edellä mainittuihin että nyt on kuutiotilavuus hitusen pienempi 79.3x86.4x1.4=2989,tämä siksi että näin auto on alle 3 litraa,yli ja alle 3litraa oli eri painotaulukot,lohko on sama kun edelltävis mutta koska se on putkikone niin putket on eri.

Luokitustodistus B264(1.5-84) Quattro S1
Nyt vasta tuli 20v kansi mukaan kuviohin,ja luonnollisesti alumiinilohko,79.3x86.4x1.4 =2987.9(huom näin luokkaris lukee)tämä luokitustodistus sisältää myös Quattro S1E2:sen koska se on lisäluokitus,(luokiteltu 1.7-85)vähimmäis määrä valmistukses 20kp jotka myös valmistettiin ja Quattro S1 vähimmäis määrä oli 200 kpl ja 214 valmistettiin, eli Quattro S1 on äkkiseltään ulkoisesti katsottuna A1 ja A2 näköinen mutta 32cm lyhyempi kori(kutsumaniemenä pätkä Quattro) Quattro S1E2 on sitten taas se siipi Quattro.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
B-ryhmän aikakauden voidaan kai todeta olleen vähän kuin toinen maailmansota, kesti vain muutaman vuoden, mutta puhuttaa kymmeniä vuosia. Audillahan oli keskimottori-Quattron lisäksi kehitteillä jonkin sortin puoliautomaattivaihteisto, olisikohan mallia otettu tästä 30-luvun Auto Union -mäkikilpurista: http://en.wikipedia.org/wiki/Preselector_gearbox ? :doubtful:
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Itse itseäni lainaten samasta topicista aikaisemmin:

Luin tuossa mielekiintoisen jutun koskien Audi S1:ssä kokeiltua PDK- vaihdelaatikkoa, eli nykyään DSG- laatikkona paremmin tunnettu.
Kyseessä oli siis Porschen kehittämä kaksoiskytkin vaihdelaatikko.
Kyseinen auto(t) oli 4cm pidempi kuin normi S1 ja tehoa oli 610hv :)

tässä linkki juttuun: http://www.urquattro.fr/Web/Pages/Journaux/diversetrangers/JE08.html

Tuolta löytyy lisää tietoa ja videoita: http://www.theautounion.net/index.php?topic=7000.0

Ensiesiintyminen MM-tasolla vuoden -85 RAC-rallissa: http://www.youtube.com/watch?v=zyg-c9Pz1Mk
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mielenkiintoinen sivu,varsinkin sivulla 16 Audin alumiinilohkosta,paljon tietoa mutta myöskin väärää,siinä on mennyt sekä lohkot että kannet sekaisin.

Luokitustodistus B243 (1.5-83 Quattro A2
10v kansi,ja myös pakollinen alumiinilohko,sillä erolla edellä mainittuihin että nyt on kuutiotilavuus hitusen pienempi 79.3x86.4x1.4=2989,tämä siksi että näin auto on alle 3 litraa,yli ja alle 3litraa oli eri painotaulukot,lohko on sama kun edelltävis mutta koska se on putkikone niin putket on eri.
Mistä sinä tuommoisen väitteen löysit? Meinaan kun fian taulukossa on neljä eri luokitusta b-ryhmän pitkälle quatrolle ja kaikkien tilavuudeksi on merkitty 3003.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Saattaisi olla, jossain vaiheessa. Surerinkin onnettomuudesta löysin muutamaa sekuntia pidemmän version siitä kopterikuvasta + kuvaa onnettomuuden jäljistä ja muiden reaktioista.

Lisäyksenä vielä listaan että Vatanenkin taisi Monte Carlossa -85 liukua yleisön joukkoon jollain pätkällä, mutta siinä mutkassa TV-kamera oli juurikin sillä puolella mistä varsinaista törmäystä ei näy, ainoastaan auton tulo ja ontuminen pois paikalta (kamera katsojamuurin takana).
Eikös se ollut Timo Salonen kumminkin?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Salonen taklasi katsojia Ruotsissa -85 ja törmäili TV-kameraan+kuvaajaan Portugalissa -86, Montesta -85 en tiedä mutta Vatanen siellä ainakin liukasteli katsojamuuriin:

 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nuo kuvat kertovat kuinka suosittua ralli olikaan B-ryhmän aikana, talvellakin ihmiset ahtauivat sankoin joukoin reitin varteen.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Nuo kuvat kertovat kuinka suosittua ralli olikaan B-ryhmän aikana, talvellakin ihmiset ahtauivat sankoin joukoin reitin varteen.
San Remossa -85 ainakin ralli järjestettiin tarkoituksella keskellä viikkoa, kun katsojamääriä oli pakko jo rajoittaa. Seuraava ralli RAC ajettiin myös pitkin viikkoa, mutta silti noin 2 miljoonaa katsojaa, samoin kuin Montessa. :eek: Mitähän lukemia on tänä päivänä?
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Mistä sinä tuommoisen väitteen löysit? Meinaan kun fian taulukossa on neljä eri luokitusta b-ryhmän pitkälle quatrolle ja kaikkien tilavuudeksi on merkitty 3003.
Väittämä perustuu ihan oikeaan luokitustodistukseen Nro.B 243 joka on A2:sen luokitustodistus eikä niinkuin Fian taulukossa http://www.fia.com/resources/documents/1906603385__Historic_Pre_Homologations_a.pdf

jossa väitetään että nro. B 229 ja B 243 olisivat A1:sen lukitustodistuksia,siinä on
pieni painovirhe, B 229=A1 B 243 =A2
viimekädes minä ainakin luotan oikeisiin luokitustodistuksiin en niinkään taulukoihin.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Luin tänään Helmet kirjastosta lainaamani Jean Todtin kirjoittaman Peugeot 205, The story of a challenge. Voin suositella tätä kirjaa vuodelta 1985 lyhyeksi iltalukemiseksi. Tuskin tarjoaa mitään sen ihmeempää uutta tietoa forumin lukijoille, mutta ihan hyvä paketti. Itselleni uutta tietoa mm. asiat kuljettajavalintojen taustoilla. Vuodeksi 1985 haluttiin Vatasen rinnalle Röhrl, Alén tai Toivonen. Röhrl halusi pysyä Audilla, Alén hinnoitteli itsensä ulos ja Vatanen epäili tallikaveriutta Toivosen kanssa, siten päädyttiin Saloseen.
 
Ylös