https://areena.yle.fi/audio/1-50514025
Uusin "Tomin nuoteista" ja Salosen muistelut. Aivan riemastuttavaa kuunneltavaa (tosin viimeinen n. puolituntinen vielä kuuntelematta). Timolla vaikuttaa olevan yksityiskohdat (autot, kisat, vuosiluvut) muistissa paremmin kuin monella aikalaisellaan.
Lisäksi tuossa tulee anektoodin vahvistuksen ohella eräänlainen selvyys tuohon yllä mainittuun Blomqvistin tilanteeseen Ruotsissa 1986. Pätkäaikojen perusteella Stigu olisi tosiaan ollut ensimmäisen päivän jälkeen toisena, mutta näemmä huollossa ennen Saloselle kohtalokasta seiskapätkää oli Fordiin jouduttu tekemään jotain isompaa remppaa, eikä Blomqvist ehtinyt omalla ajallaan pätkän lähtöön.
Oli hyvä jakso kyllä. Salosen puhetyyli ja ulosanti on samanlaista kuin miehen yleinen olemus, letkeän rentoa. Häntä kuuntelee mielellään.
Pari stiplua siellä taisi tosin olla. Vuodet ja kilpailut menivät molemmilta vähän sekaisin. Kun muistelivat kautta 85 Suurajoja ja tuota kautta ylipäätään, niin taisi Timo sanoa, että Blunkka ajoi Jyskälässä kolmatta Peugeotia ja, että hän voitti tuona vuonna RAC-rallin. Nämä molemmat asiat toki tapahtuivat, mutta vuotta myöhemmin.
Ja Korsikan-86 muisteloissa puhuivat, että Henkan onnettomuuden jälkeen kaikki huippunimet olisivat vetäytyneet kisasta. Tässä sekoittivat Portugalin ja Korsikan keskenään. Portugalissa nimimiehet vetäytyivät yhteisellä päätöksellä sen katsojien henkiä vaatineen onnettomuuden jälkeen. Korsikalla Peugeot (Saby) jatkoi ihan normaalisti. Tai ei välttämättä normaalisti, mutta ajeli loppupätkät läpi. Lancia luonnollisesti vetäytyi Corte-Taverna pätkän tapahtumien jälkeen kisasta. Ja mitään voittoseremonioita ei luonnollisestikaan järjestetty.
Muutama huomio ja ajatus Salosen kaudesta 86. Hänhän sanoi ennen kauden alkua ja vielä kauden aikanakin, ettei edes yritä toista mestaruutta, eikä aja täyttä kautta. Ohjelmassa oli yhdeksän rallia. Oletataan, että Ruotsista olisi tullut voitto. Ja samoin Korsikalta. LIsätään pakettiin vielä hyvät sijoitukset Kreikasta ja Uudesta-Seelannista. Olisiko mieli voinut muuttua mm:n jahtaamisen suhteen. Olisiko tullut sellainen, "No hitto yritetään. kun kerran tarjolla on" - fiilis päälle. Toisaalta olisiko Jean Todt tässä tapauksessa pakotettu ottamaan tallimääräykset käyttöön, jotta Kankkunen ja Salonen eivät olisi syöneet toisiltaan pisteitä. Ja jos olisi, niin kumman hyväksi? In real life, kun Salosen kausi oli varsin epäonninen, Todt välttyi antamasta tallimääräyksiä. Niitä ei käytetty oikeastaan muualla kuin Jyskälässä, jossa tilanne jäädytettiin sunnuntaina Alenin ulosajon jälkeen.