Rallin B-ryhmä jutustelu

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1609
Näytä liitetiedosto 3903
IL 17.1.1986

Vertailun vuoksi: vuoden 1986 100 milj. markkaa on nykyrahassa 36 miljoonaa euroa.
Tää oli sitä aikaa kun testata sai rajattomasti ja helikoptereilla tuotiin varaosat joka pätkän jälkeiseen huoltoon ja vaihdettiin kaikki osat tarpeen mukaan tai varmuuden vuoksi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
755
Mielenkiintoisampi vertaus olisi kauden -86 f1 tallien budjetteihin. Saisi vähän kontrastia missä tasossa silloin oikeasti mentiin.
Williamsin budjetti oli 1986 n. 10MUSD ilman moottorikuluja eli n. 28MUSD tai 26 MEUR nykyrahassa. Lähteenä on Doug Nyen kirja History of the Grand Prix Car 1966-91. Ei mitään hajua, paljonko Hondan moottorikulut ovat olleet, veikkaisin, että sinne on mennyt vähintään 5MUSD, joka nostaisi budjetin nykyrahassa n. 40MEUR tasolle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1609
Kisaahan nuotitettiin se rapiat 3 viikkoa per kisa. Näyttää siltä, että Markun auto on aito kilpa-auto, kun taas Swedujen autot näyttää katuversiosta modatulta....ja tuo hotellin parkkipaikalla oleva taas sitten on kilpa auto....
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Näyttää siltä, että Markun auto on aito kilpa-auto, kun taas Swedujen autot näyttää katuversiosta modatulta....
Netistä löytyvän Lancia-historiikin ja kuvissa näkyvien rekisterinumeroiden perusteella Alenin auto on Biasionin Argentiinan voittoauto:
> Chassis 209 TO 73073E – Miki Biasion first used Chassis 209 to claim the Rally Argentina, his first World Rally Championship win. The car was then used as a backup for Alén at the 1000 Lakes Rally

Grundelilla on alkujaan 1985 testikisassa käytetty oikea ralliauto:
> Chassis 205 TO 81694E – Alén used this Delta S4 at the 1985 Algrave Rally. It would later be used as a test vehicle and then as Kalle Grundel’s backup car for the 1000 Lakes Rally. The car also made numerous trips to Fiat’s wind tunnel for development purposes.

Markkuhan ajoi vastaavalla alkuperäisellä keulalla varustettua S4:sta myös ainakin 1985 1000 Pistes-rallissa.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
969
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Netistä löytyvän Lancia-historiikin ja kuvissa näkyvien rekisterinumeroiden perusteella Alenin auto on Biasionin Argentiinan voittoauto:
> Chassis 209 TO 73073E – Miki Biasion first used Chassis 209 to claim the Rally Argentina, his first World Rally Championship win. The car was then used as a backup for Alén at the 1000 Lakes Rally

Grundelilla on alkujaan 1985 testikisassa käytetty oikea ralliauto:
> Chassis 205 TO 81694E – Alén used this Delta S4 at the 1985 Algrave Rally. It would later be used as a test vehicle and then as Kalle Grundel’s backup car for the 1000 Lakes Rally. The car also made numerous trips to Fiat’s wind tunnel for development purposes.

Markkuhan ajoi vastaavalla alkuperäisellä keulalla varustettua S4:sta myös ainakin 1985 1000 Pistes-rallissa.
Mää olen välillä miettiny noita kilpiä ja autoja. Kuinkahan noi on ollut ”matching numbers”, vai onko niitä heitelty Torinon tallilla minne sattuu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1609
Netistä löytyvän Lancia-historiikin ja kuvissa näkyvien rekisterinumeroiden perusteella Alenin auto on Biasionin Argentiinan voittoauto:
> Chassis 209 TO 73073E – Miki Biasion first used Chassis 209 to claim the Rally Argentina, his first World Rally Championship win. The car was then used as a backup for Alén at the 1000 Lakes Rally

Grundelilla on alkujaan 1985 testikisassa käytetty oikea ralliauto:
> Chassis 205 TO 81694E – Alén used this Delta S4 at the 1985 Algrave Rally. It would later be used as a test vehicle and then as Kalle Grundel’s backup car for the 1000 Lakes Rally. The car also made numerous trips to Fiat’s wind tunnel for development purposes.

Markkuhan ajoi vastaavalla alkuperäisellä keulalla varustettua S4:sta myös ainakin 1985 1000 Pistes-rallissa.
Samaiselta sivulta selvisi paljon mielenkiintoisempi tapaus. Olisko kellään kuvia tästä


The next year, this Delta S4 was driven in the European Rallycross Championship with Matti Alamaki at the wheel. Additionally, the car was taken through the Valkeakoski stage on the 1987 1000 Lakes Rally with skier Patu Leppälä strapped to the roof.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Edesmennyttä mäkikotkaa mukaillen, tammikuu 1986 on takuulla ollut ihmisen parasta aikaa. Kaikkien aikojen rallikausi ovella ja enää pitäisi päättää, viekö maailmanmestaruuden Salonen, Alen vai Toivonen. Blomqvist Fordilla voisi toki olla kova haastaja myös. Kankkusesta siihen tuskin kuitenkaan olisi. Ja Audi ajaisi vain kuusi kisaa vaikka Röhrl ja Mikkola näissä takuulla voittotaistelua sekottaisivatkin.

Legendaarinen Pekka Toivonen matkasi noin viikko ennen Monte Carlon starttia aistimaan suomalaistunnelmia harjoitusjakson päätteeksi.

hs_14011986.JPG
hs_14011986_2.JPG
hs_14011986_3.JPG

HS 14.1.1986
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Oliko Audi siis tiiminä osallistumassa vaan kuuteen ralliin 1986? Jotenkin oletin aina että olisivat vetäneet laajan ohjelman, mutta Korsika muutti tuon. Muuten tosi upea nähdä näitä vanhoja leikkeitä. Tosi mielenkiintoinen lukea aikalaistekstiä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oliko Audi siis tiiminä osallistumassa vaan kuuteen ralliin 1986? Jotenkin oletin aina että olisivat vetäneet laajan ohjelman, mutta Korsika muutti tuon.
Audin ohjelmaan kuuluivat alunperin Monte Carlo, Portugali, Akropolis, Suomi, San Remo ja RAC, mutta Korsikan jälkeen koko ohjelma vedettiin tosiaan jäihin ja Audin tehdastallin viimeiseksi kilpailuksi B-ryhmän aikakaudella jäi Portugalin tynkäkisa. Akropolikseen olivat ennen Korsikaa jo ilmoittautuneet ja tästä syystä Kreikassa ei lähtönumeroilla 4 ja 7 ajanutkaan kukaan.



VM 3/86

e. Lähde lisätty.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
20231031_121409.jpg

Eräällä some-alustalla tuli vastaan mahtavan tunnelmallinen kuva, jota en ollut ainakaan itse ennen nähnyt. Ottaen huomioon asusteet ja sen, että Markun taustalta pilkottaa S1, ei vaihtoehtoja paljon ole; lähtönumeroilla 1, 2 ja 3 vuoden 1985 RAC-ralliin startanneet mestarit on tässä jutulla jossain Walesin metsissä maanantai-aamuna 25.11.1985. Takana reilu vuorokausi yhtäjaksoista rallin ajamista ja RAC:n kuningas Hannu on yön aikana vastustamattomasti karannut vajaan minuutin johtoasemaan - tullakseen hyvin pian kuvan ottamisen jälkeen ensin teknisten murheiden hidastamaksi ja sitten keskeyttämään. Myös Timo pääsi pian tämän kuvan jälkeen nukkumaan, kun tuoreen maailmanmestarin Peugeot hyytyi kisan kakkossijalta vain pätkää Hannua aiemmin.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
969
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Näytä liitetiedosto 4142

Eräällä some-alustalla tuli vastaan mahtavan tunnelmallinen kuva, jota en ollut ainakaan itse ennen nähnyt. Ottaen huomioon asusteet ja sen, että Markun taustalta pilkottaa S1, ei vaihtoehtoja paljon ole; lähtönumeroilla 1, 2 ja 3 vuoden 1985 RAC-ralliin startanneet mestarit on tässä jutulla jossain Walesin metsissä maanantai-aamuna 25.11.1985. Takana reilu vuorokausi yhtäjaksoista rallin ajamista ja RAC:n kuningas Hannu on yön aikana vastustamattomasti karannut vajaan minuutin johtoasemaan - tullakseen hyvin pian kuvan ottamisen jälkeen ensin teknisten murheiden hidastamaksi ja sitten keskeyttämään. Myös Timo pääsi pian tämän kuvan jälkeen nukkumaan, kun tuoreen maailmanmestarin Peugeot hyytyi kisan kakkossijalta vain pätkää Hannua aiemmin.
Hienoa, kun löytyi tarinaa kuvalle. Fiilis kyllä välittyy kuvasta hienosti. Kuinkahan usein psyykattiin kavereita ennen pätkän alkua..

Mikähän tarina tämän kuvan takana??

 
Ylös