Rallin B-ryhmä jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Olisihan sen voinut tehdä vaikka pykälää isommasta 309:stä, joka oli juuri esitelty. Olisi osunut samaan kokoluokkaan kuin Lancia Delta ja Mazda 323.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Samoin Skoda tuli mukaan Octavialla koska eivät tajunneet porsaanreikää
Niin eikös Peugeot saanut vähän poikkeusluvalla kikkailtua tuon auton minimi mitan, Peugeot perusteli korimallia sillä että 206 oli juuri tullut markkinoille, muistaakseni FIA antoi ehdoksi että uusi auto täytyy tehdä isommasta 307 mallista sitten kun auto tulee markkinoille.

306 mallihan oli jo elinkaarensa päässä vuonna 1999.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
jep. Lancia oli esitellyt Delta HF 4WD:n jo huhtikuussa 1986, mutta Pösön olisi pitänyt ensin kehittää valmiiksi nelivetoinen ja turboahdettu etumoottorinen 205 (olisiko niin pieneen autoon saatu iso moottori ja neliveto mahtumaan?) ja sitten valmistaa sitä vielä 2500 kappaletta. Ja vielä miettiä onko se taloudellisesti kannattavaa.
205:n suurin moottori oli 1,9 litrainen kaksiventtiili kannella oleva moottori. Sehän on samaa sukua kuin B-ryhmäläisessä takapenkillä ollut moottori. Sama 1,9 oli sitten mm. 405 mi16 mallissa neliventtiilikannella ja vahvojen huhupuheiden mukaan tämä kansi on raakavalultaan sama kuin 205 t16 autoissa käytetty. Näissä moottoreissa oli alumiinilohko ja samaan moottoriperheeseen ilmestyi myöhemmin rautalohkoinen kaksilitrainen.

Jopa kaksiventtiilikannella 1,9 litrainen ja nelivetoinen 205 turbo-Pösö olisi ollut liukas liikkumaan. En tiedä kuka/mikä Pösölle siihen aikaan voimansiirron valmisti vai oliko jopa talon sisällä tehtyä, mutta nopealla aikataululla luotettavan voimansiirron rakentaminen ja sen sovittaminen siihen koppaan ei olisi välttämättä ollut helppoa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin eikös Peugeot saanut vähän poikkeusluvalla kikkailtua tuon auton minimi mitan, Peugeot perusteli korimallia sillä että 206 oli juuri tullut markkinoille, muistaakseni FIA antoi ehdoksi että uusi auto täytyy tehdä isommasta 307 mallista sitten kun auto tulee markkinoille.
Sai poikkeusluvan, ja jos en ihan väärin muista, niin Seatilla oltiin tästä hieman harmistuneita, kun olivat samanlaista poikkeuslupaa pyytäneet Ibizan osalta, mutta silloin sellainen oli evätty. Tämä nyt tosiaan ihan mutua, täytyy myöhemmin tarkistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Sai poikkeusluvan, ja jos en ihan väärin muista, niin Seatilla oltiin tästä hieman harmistuneita, kun olivat samanlaista poikkeuslupaa pyytäneet Ibizan osalta, mutta silloin sellainen oli evätty. Tämä nyt tosiaan ihan mutua, täytyy myöhemmin tarkistaa.
Joo. Joku poikkeuslupa siihen tuli ja sitä varten piti rakentaa 4000kpl pitkillä puskureilla olevaa 206 GT:tä. Normaalistihan WRC-auton perusmallia piti valmistaa 50000kpl.

Tähän liittyen, mutta ei enää millään tavalla B-ryhmään liittyen, löytyykö keneltäkään kuvaa 307 WRC:n prototyypistä Frankfurtin autonäyttelystä 2001? Se näyttelyyn tehty mock-up oli muistaakseni kolmiovisesta hatchbackistä eikä siitä avomallista, josta myöhemmin ralliauto tehtiin.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
959
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Tää on jotenkin hieno kuva. Varmaan joku tylsä selitys tilanteelle, mielikuvituksella saa vaikka mitä aikaan. Timo ja Ari tuli moikkaamaan Hannua, kun tässä nurkilla just oltiin….”Vähän” noi Inglostadin kilvet kyllä hämää😃

7B3AA9E8-2B88-4504-9987-FB8F1AD3A91F.jpeg
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4592
Sijainti
Salo
Sai poikkeusluvan, ja jos en ihan väärin muista, niin Seatilla oltiin tästä hieman harmistuneita, kun olivat samanlaista poikkeuslupaa pyytäneet Ibizan osalta, mutta silloin sellainen oli evätty. Tämä nyt tosiaan ihan mutua, täytyy myöhemmin tarkistaa.
Tiedä sitten, minkälaiset voimasuhteet siinä on ollut taustalla. Luulisi kuitenkin, että Seatillekin olisi voitu olla höllämielisempiä, koska merkki kuitenkin oli jo osa VW-konsernia. Joka on globaalisti isompi kuin PSA, millä ei ole myyntiverkostoa kaikilla mantereilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tää on jotenkin hieno kuva. Varmaan joku tylsä selitys tilanteelle, mielikuvituksella saa vaikka mitä aikaan. Timo ja Ari tuli moikkaamaan Hannua, kun tässä nurkilla just oltiin….”Vähän” noi Inglostadin kilvet kyllä hämää😃

Näytä liitetiedosto 3162
Eikös tässä ollut kyseessä joku sellainen juttu, että Audi oli ostanut yhden 205 Turbo 16:n itselleen?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3855
Ainakin kuvia on Walterista tuon auton ratissa. En tiedä oliko hänen oma vai Audi vaan ostanut verrokiksi?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henkan onnettomuus -ketjussa olleesta kuvapankin linkistä poimittua:

- ainakin itselleni ennennäkemätön kuva Bettagan onnettomuus-Lancian ohjaamosta Korsikalta 1985 (huom! jos joku etsii tuolta Bettegan kuvia, niin ne rujot onnettomuuskuvat, joissa näkyy myös Bettaga itse, ovat Korsikalta 1982, eivät sentään vuodelta 1985)
- kuva, joka ei tekstiä kaipaa (vaikka 1986 Akropoliksessa ei mitään dramaattista tältä osin nähtykään)
- vanhoissa Korsikan kuvissa on joskus nähty lunta, mutta en tiennyt, että myös 1982 näytti jossain kohti reittiä tältä
- nämä välittömästi uusiokäyttöön, pysyy hölmömpikin katsoja siiman takana
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
En tiedä onko tässä videossa mitään maata mullistavaa, mutta laitetaan nyt vaikka tänne. Opelia ainakin ollut jos jonkinlaista.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
B-ryhmän takavetoautoista tulisi hieno hisseluokka nykypäivään. 037, Stratos, Toyota Twin Cam turbo etc. Taitaa vain kaikki olla sen verran arvokkaita pelejä ettei kovin kovaa raaski ajella..
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Noita säästyi aivan liian vähän. Aikoinaan ei ajateltu, että muutaman kymmenen vuoden päästä niitä himoittaisiin kuola valuen.

Ei ole tainnut Stratoksellakaan kukaan uskaltaa Lahti Historic Ralliin sen jälkeen kun sille yhdelle tuli vähän kalliimpi remontti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5564
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Reittiketjun innoittamana tunnelmia keväältä 1985. Henkan Costa Smeraldan onnettomuus jäi tuoreeltaan yllättävän vähälle huomiolle, ottaen huomioon että kyseessä oli nimenomaan ralliautoilu, joka oli ykkösten ohella tuolloin varmaan se kaikkein mediaseksikkäin urheilulaji. Bettegan tragedia pari viikkoa myöhemmin sen sijaan herätti - ehkä siksi kun kyseessä oli MM-ralli? - lehdistön pohtimaan lajin senhetkistä tilaa. Alla oleva IL:n juttu oli muuten sen päivän lehden ensimmäisen uutissivun (ei siis urheiluosion) ykkösuutinen. IL:n jutun kuvatekstissä on toki karkea asiavirhe; kuvassa on Markku Costa Smeraldassa 1983, eikä suinkaan San Remossa.


HS 20.4.1985


IL 3.5.1985
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3855
Jos b-ryhmä kiinnostaa niin Mobiliassa avautui/avautuu lähiaikoina rallimuseossa uusi näyttely tuolla teemalla. Onhan tuolla muutakin nähtävää ja toki sijainti mukava ja lähellä Tamperetta. Pitää itse käydä katsomassa tuo näyttely kun ehtii.
 
Ylös