Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
VM:ssa ja joissain muissakin yhteyksissä keväällä 1986 huhuttu Basti Lindholmin keikka Ford RS200:n (ja ilmeisesti juurikin sen näkemättä jääneen Evo-mallin) ohjaimiin saman vuoden Suurajoissa kerrotaan tässä HS:n jutussa ihan faktana.


HS 5.7.1986
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
176
VM:ssa ja joissain muissakin yhteyksissä keväällä 1986 huhuttu Basti Lindholmin keikka Ford RS200:n (ja ilmeisesti juurikin sen näkemättä jääneen Evo-mallin) ohjaimiin saman vuoden Suurajoissa kerrotaan tässä HS:n jutussa ihan faktana.


HS 5.7.1986
Millaista autoa Kankkunen olisi ajanut Peugeotilla, kun tiimillä ei tullut A-ryhmäläistä?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
448
Sijainti
pk.seutu
Millaista autoa Kankkunen olisi ajanut Peugeotilla, kun tiimillä ei tullut A-ryhmäläistä?
Niin, milloin Prugeot ilmoitti vetäytymisestään ja koska Kankkunen teki sopimuksen Lancian kanssa? Sellainen muistikuva on, että Suurajojen aikaan elokuun lopulla Juhalla olisi ollut jo Lanciadiili taskussa ja samoin tuolloin oli tiedossa, että Salonen on kaudella 87 Mazdan palkkalistoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11868
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Millaista autoa Kankkunen olisi ajanut Peugeotilla, kun tiimillä ei tullut A-ryhmäläistä?
Voi olla että tuossa kohtaa Peugeotilla vielä mietittiin mitä tehdään. B-ryhmän kieltäminen oli vielä aika tuore päätös ja ehkä S-ryhmästäkin vielä haaveiltiin? Mutta tuskin olisivat ehtineet luokitella nelivetoista turbomallia 205:sta enää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
Voi olla että tuossa kohtaa Peugeotilla vielä mietittiin mitä tehdään. B-ryhmän kieltäminen oli vielä aika tuore päätös ja ehkä S-ryhmästäkin vielä haaveiltiin? Mutta tuskin olisivat ehtineet luokitella nelivetoista turbomallia 205:sta enää.
205 ei olisi täyttänyt sääntöjen minimimittoja joten a-ryhmäläinen olisi täytynyt tehdä 405 sta
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
353
Sijainti
Tallissa
Eikö 205:sta ollut A-ryhmäläinen etuvetoinen malli? Vai oliko nelivetoisilla erilaiset minimimitat?
Kolmekin eri versiota ja Peugeoltiltahan tuli sitten auttamattomasti myöhässä nelivetoinen 405 joka ei koskaan oikein lähtenyt lentoon...
En nyt muista että olisi asetetttu minimimittoja kun sitten vasta WRC aikakaudella kun oli niitä kikkailuja 206 puskureiden kanssa... Taisi tosin jo Corollan kanssa olla joku juttu, olikohan 4m tuo minimimitta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
Kolmekin eri versiota ja Peugeoltiltahan tuli sitten auttamattomasti myöhässä nelivetoinen 405 joka ei koskaan oikein lähtenyt lentoon...
En nyt muista että olisi asetetttu minimimittoja kun sitten vasta WRC aikakaudella kun oli niitä kikkailuja 206 puskureiden kanssa... Taisi tosin jo Corollan kanssa olla joku juttu, olikohan 4m tuo minimimitta.
A-ryhmässä kai oli jonkinlaiset minimi mitat auton sisätiloille/ etenkin takapenkille, no toisaalta Mazdat oli aika pieni kokoisia, ei paljoa 205 isompia, samoin esim Mitsun Starionit...
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
353
Sijainti
Tallissa
Eikö se ollut etuvetoinen?
Näköjään sitä nelivetoista ei ikinä luokiteltu, muistelin vaan sellaisenkin näheeni jossain kisaamassa... Muutenkin 205 ja 405 kehitys tuntui olevan enemmän "dealer teamien" hoidossa kun tehdas taisi kääntää katseet aavikolle ja Pikes Peakkiin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
457
Colinin Safari-kilpuri vuodelta 1993, Subaru Vivio, oli nelivetoinen A-ryhmäläinen. Ja tämä on puoli metriä 205:a lyhyempi.

1673348080781.png
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
457
En nyt muista että olisi asetetttu minimimittoja kun sitten vasta WRC aikakaudella kun oli niitä kikkailuja 206 puskureiden kanssa... Taisi tosin jo Corollan kanssa olla joku juttu, olikohan 4m tuo minimimitta.
WRC:ssä oli minimipituus neljä metriä.

Sen vuoksi Peugeotilla oli 206:ssa pitkät puskurit ja tavallisille kuolevaisillekin myytiin 4000kpl pitkäpuskurisia etuvetoisia 206 GT -malleja. Seatin ralliauto tehtiin Ibizan sijaan vähnä pidemmästä porrasperäisestä Cordobasta, koska espanjalaiset eivät keksineet kikkailla puskureilla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
353
Sijainti
Tallissa
Ehkä suurin este sen 205:en tekemisessä nelivetoiseksi A-ryhmään oli vastaavan siviiliauton puute. Kun sekin taisi vasta WRC sääntöjen myötä tulla mahdolliseksi, että voitiin luokitella nelivetoinen auto sellaisesta siviiliautosta jossa sitä nelivetoa ei ollut.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
457
Ehkä suurin este sen 205:en tekemisessä nelivetoiseksi A-ryhmään oli vastaavan siviiliauton puute. Kun sekin taisi vasta WRC sääntöjen myötä tulla mahdolliseksi, että voitiin luokitella nelivetoinen auto sellaisesta siviiliautosta jossa sitä nelivetoa ei ollut.
Kyllä. WRC mahdollisti nelivedon tekemisen kaksivedosta. Ja WRC mahdollisti sen, että jostain toisesta mallisarjasta saatiin ottaa perusmoottori. Corollaa myytiin vain 1,3-1,8-litraisella koneella, mutta 2-litrainen WRC:n moottori tuli Toyotan isompien mallien keulalta.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
849
WRC:ssä oli minimipituus neljä metriä.

Sen vuoksi Peugeotilla oli 206:ssa pitkät puskurit ja tavallisille kuolevaisillekin myytiin 4000kpl pitkäpuskurisia etuvetoisia 206 GT -malleja. Seatin ralliauto tehtiin Ibizan sijaan vähnä pidemmästä porrasperäisestä Cordobasta, koska espanjalaiset eivät keksineet kikkailla puskureilla.
Samoin Skoda tuli mukaan Octavialla koska eivät tajunneet porsaanreikää
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11868
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ehkä suurin este sen 205:en tekemisessä nelivetoiseksi A-ryhmään oli vastaavan siviiliauton puute. Kun sekin taisi vasta WRC sääntöjen myötä tulla mahdolliseksi, että voitiin luokitella nelivetoinen auto sellaisesta siviiliautosta jossa sitä nelivetoa ei ollut.
jep. Lancia oli esitellyt Delta HF 4WD:n jo huhtikuussa 1986, mutta Pösön olisi pitänyt ensin kehittää valmiiksi nelivetoinen ja turboahdettu etumoottorinen 205 (olisiko niin pieneen autoon saatu iso moottori ja neliveto mahtumaan?) ja sitten valmistaa sitä vielä 2500 kappaletta. Ja vielä miettiä onko se taloudellisesti kannattavaa.
 
Ylös