Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 20 32,8%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 13 21,3%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 15 24,6%
  • Rally2/R5

    Äänet: 0 0,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 9 14,8%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,6%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 2 3,3%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Akkuja tarvitaan ralliautoon satoja kiloja. Ne vievät suuren tilan, esimerkkinä Teslan paketti. On vaikea uskoa, että helposti ja nopeasti vaihdettavasta akkupaketista voitaisiin tehdä sellainen, että se kestäisi rallin röykkyytyksen erityisesti kun on huomioitava myös korin turvallisuusvaatimukset ja auton painopiste. Lisäksi autosta tulisi väistämättä painava.

Sitten on vielä ääni. Kun on katsonut rallycrossin sähköautoesittelyjä ja kilpailuja, niin eipä ininä oikein tunnelmaa luo.

Jos sähköautoihin päädytään, autot tulevat olemaan ladattavia. Vaihdettavat akkupaketit ovat haaveilua.

Enemmän kuitenkin uskon sarjan kuoppaamiseen kuin täyssähköautojen tulemiseen. Vaikka elän ekologisesti ja esimerkiksi pyöräilen ylivoimaisesti suurimman osan vuoden kaikista matkoista, niin ympäristöystävällisyys ja moottoriurheilu on keinotekoinen pari. Kilpailun aiheuttamien päästöjen kokonaisuus on niin suuri, että itse ralliautojen päästöt ovat kokonaisuudessa pelkkä murunen.

Jos sarja jatkuu, niin eiköhän sitä jatketa hybrideillä, ainakin jos sähköistyminen ei aiheuta ulosajotilanteissa vaaroja kuljettajille tai ulkopuolisille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10365
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Enemmän kuitenkin uskon sarjan kuoppaamiseen kuin täyssähköautojen tulemiseen. Vaikka elän ekologisesti ja esimerkiksi pyöräilen ylivoimaisesti suurimman osan vuoden kaikista matkoista, niin ympäristöystävällisyys ja moottoriurheilu on keinotekoinen pari. Kilpailun aiheuttamien päästöjen kokonaisuus on niin suuri, että itse ralliautojen päästöt ovat kokonaisuudessa pelkkä murunen.
Ei ympäristöystävällisyys olekaan se pääpointti sähköautoilla rallin ajamisessa, vaan autotehtaiden intressien huomioiminen. Haasteita siinä varmasti kyllä on käytännön tasolla.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
107
Sähköautot on suuri mahdollisuus rallin MM-sarjalle. Autonvalmistus menee täyssähköisyyttä kohti, ja yllättävänkin nopealla aikataululla. Nyt pitää FIA:n laittaa yhdessä autonvalmistajien kanssa kaikki ruuti sähköisten ralliautojen kehitystyöhön.

Ympäristöystävällinen, sähköautojen tekniikkaa kehittävä MM-sarja on se, mistä autonvalmistajat voivat kiinnostua. Sähköiset ralliautot parantavat lajin hyväksyttävyyttä ja lisäävät sitä kautta eri valmistajien kiinnostusta. Ralli on autotehtaille markkinointia, siksi polttomoottori- ja hybridiviritykset eivät ole lajin tulevaisuudessa mahdollisia.

Jos ihminen pystyi käymään kuussa 1960-luvun lopulla laitteilla, joissa on vähemmän älyä kuin yhdessä nykypäivän älypuhelimessa, sähköautoihin saadaan taatusti kehitettyä äänielementti. Ääni tuo rallifaneille fiilistä, mutta se on myös turvallisuuskysymys. Taatusti ääniasiaan on ratkaisu keksittävissä. Jos auto on näyttävä, ja siinä on ääntä, se on penkalla seisoessa se ja sama, millainen moottori, tai moottorit, korin sisällä tehoa tuottavat.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1028
Minä veikkaan että seuraava vaihe on ns. täyshybridi, jossa voimansiirto on kokonaan sähköinen ja liikkuminen tapahtuu vain sähkön voimalla, mutta autossa on kuitenkin polttomoottori jota käytetään akkujen lataukseen. Tekniikka on jo olemassa ja laajassa käytössä siviilipuolella, ja en usko että vielä 2025 täyssähkö on mahdollista. Audillahan on Dakarissa tällaiset autot.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
126
Jos täyssähköautoihin mennään niin se saattaa tietää Toyotan poistumista leikistä. Uskoisin heidän olevan vankka polttokennon kannattaja myös kabineteissa.

Kun ennemmin tai myöhemmin polttomoottorit mm-sarjasta poistuvat, olisi hyvä pohtia sallittaisiinko enemmän kuin yksi moottorikonstruktio?
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
49
Jos täyssähköautoihin mennään niin se saattaa tietää Toyotan poistumista leikistä. Uskoisin heidän olevan vankka polttokennon kannattaja myös kabineteissa.

Kun ennemmin tai myöhemmin polttomoottorit mm-sarjasta poistuvat, olisi hyvä pohtia sallittaisiinko enemmän kuin yksi moottorikonstruktio?
Minä taas ajattelen sen niin, että kun täyssähköihin siirrytään, niin mikään autovalmistaja ei haluaisi jäädä tämän markkinointikanavan ulkopuolelle.

Kyllä se nyt vaan niin on, että jos et tuohon sähköön nyt usko tai ajattele niin, että se ei ole tulevaisuutta versus polttomoottorit, niin homma loppuu ja lyhyeen. Se, ajetaanko vaikka 20 vuoden päästä pelkästään sähköllä on sitten taas eri asia, mutta yksinkertaisesti maailma menee nyt lujaa siihen suuntaan ja siinä mukana on nyt vaan oltava, vaikka kuinka kabineteissa tykättäisiin enemmän jostain muusta.

Yksinkertaisesti on liian suuri riski olla tällä hetkellä jotain muuta mieltä kuin sitä, että täyssähköily on tulevaisuutta.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
99
Sijainti
Joensuu
Täyssähköautoihin siirtymisen myötä WRC rallien konsepti muuttuu väistämättä. Lyhempiä pätkiä ja vähemmän siirtymiä. Enemmän stadiontyyppisiä pätkiä ja, voi kauhistus, lisää rajattuja katselualueita. Tätä kehitystä ei menneisyyteen ripustautunut fani voi muuttaa.

Ennen kun aletaan meuhkata asiasta kannattaa vähän muistella historiaa. Aika radikaaleja muutoksia on tapahtunut ennenkin. Osa harrastajista ja seuraajista oli sitä mieltä, että koko laji meni pilalle kun lopetettiin yöllä ajaminen ja tuli pakollinen kunnon tauko jonka aikana voi nukkua. Järjettömän vaarallisen B-ryhmän kieltämisen jälkeen muutama (arvostamani) huippukuski oli sitä mieltä että nyt hävisi lajista kaikki mielenkiinto. Kaikki muutokset ovat jonkun porukan mielestä ihan väärin eikä kuulu rallin dna:han. Kummasti muutoksista huolimatta se mielenkiinto on löytynyt ja parhaat kuskit erottuvat edelleen muista. Onko ne aina samoja kuskeja kuin ennen muutosta on ihan toinen juttu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10365
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Jos täyssähköautoihin mennään niin se saattaa tietää Toyotan poistumista leikistä. Uskoisin heidän olevan vankka polttokennon kannattaja myös kabineteissa.
Uutinen kuukauden takaa:

Toyota is ramping up its electric vehicle production schedule, vowing to release 30 electric vehicles by 2030 rather than just 15 EVs by 2025, as was previously promised. The Japanese automaker also vowed to sell 3.5 million battery EVs globally by 2030 and to transform Lexus into an EV-only brand by 2035.

The company said it would invest 2 trillion yen ($17.6 billion) in battery vehicle technology, an increase over its previous commitment of 1.5 trillion yen ($13.6 billion).

Toyota was an early pioneer in electrification, helping pave the way for companies like Tesla and others by proving that vehicles with alternative powertrains could be immensely popular. But the company has since fallen far behind its competitors.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10365
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ennen kun aletaan meuhkata asiasta kannattaa vähän muistella historiaa. Aika radikaaleja muutoksia on tapahtunut ennenkin. Osa harrastajista ja seuraajista oli sitä mieltä, että koko laji meni pilalle kun lopetettiin yöllä ajaminen ja tuli pakollinen kunnon tauko jonka aikana voi nukkua. Järjettömän vaarallisen B-ryhmän kieltämisen jälkeen muutama (arvostamani) huippukuski oli sitä mieltä että nyt hävisi lajista kaikki mielenkiinto. Kaikki muutokset ovat jonkun porukan mielestä ihan väärin eikä kuulu rallin dna:han. Kummasti muutoksista huolimatta se mielenkiinto on löytynyt ja parhaat kuskit erottuvat edelleen muista. Onko ne aina samoja kuskeja kuin ennen muutosta on ihan toinen juttu.
Ja joidenkin mielestä laji meni pilalle kun tuli turbo ja neliveto. Ja varmaan joidenkin mielestä laji meni pilalle kun ruvettiin ajamaan pelkkiä pikataipaleita eikä enää peruutustestejä jne.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
126
Minä taas ajattelen sen niin, että kun täyssähköihin siirrytään, niin mikään autovalmistaja ei haluaisi jäädä tämän markkinointikanavan ulkopuolelle.

Kyllä se nyt vaan niin on, että jos et tuohon sähköön nyt usko tai ajattele niin, että se ei ole tulevaisuutta versus polttomoottorit, niin homma loppuu ja lyhyeen. Se, ajetaanko vaikka 20 vuoden päästä pelkästään sähköllä on sitten taas eri asia, mutta yksinkertaisesti maailma menee nyt lujaa siihen suuntaan ja siinä mukana on nyt vaan oltava, vaikka kuinka kabineteissa tykättäisiin enemmän jostain muusta.

Yksinkertaisesti on liian suuri riski olla tällä hetkellä jotain muuta mieltä kuin sitä, että täyssähköily on tulevaisuutta.
Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään sähköautoja vastaan rallipoluilla tai tieliikenteessä. Siitä että lisäisikö sähköautot rallin kiinnostavuutta autotehtaiden silmissä voi olla montaa mieltä. Moottoriurheilu kun monen ihmisen silmissä on lähinnä saastuttava niin en tiedä sitten miten se menisi käsikädessä ekologisempien autojen kanssa. Formula E:stäkin moni valmistaja lähti/lähtee pois lupaavan alun jälkeen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Täyssähköautoihin siirtymisen myötä WRC rallien konsepti muuttuu väistämättä. Lyhempiä pätkiä ja vähemmän siirtymiä. Enemmän stadiontyyppisiä pätkiä ja, voi kauhistus, lisää rajattuja katselualueita. Tätä kehitystä ei menneisyyteen ripustautunut fani voi muuttaa.
Jos aktiivikatsojilta kysytään, tahtovatko he lyhyitä yleisöpyörityksiä, joilla vauhdit ovat matalia ja joilla eroja ei synny, vai pitkiä erikoiskokeita, joilla ratkaistaan kilpailuja ja joilla monen auton järjestys voi vaihtua yhdellä pätkällä, niin luulen, että yleisöpyörityksiä toivovat jäävät selvään vähemmistöön.

Jos kysymys on maailmanmestaruudesta ja Rovanperä on toisena 4 sekuntia mestaruutta kohti ajavan ensimmäisen perässä, niin ankealtahan lyhyt pätkä tuntuu verrattuna siihen, että pätkän pituus olisi 27 kilometriä ja Rovanperä voisi kovalla raivoamisella taistella mestaruudesta.

En myöskään ymmärrä, miten markkinointia auttaa, jos lajia täytyy merkittävästi muuttaa sähkön rajoitteiden vuoksi kuin alleviivaten, että ei tästä sähköstä nyt oikein kunnon ralliin ole.

Nauttiiko joku erityisen paljon lyhyistä pätkistä nyt? Jos ei nauti, niin miksi nauttisi, jos autot kulkisivat sähköllä?

Sähköinen rallycross on kelpo idea, mutta lajiin tarvitaan enemmän ohituksia ja lisäksi täytyy toivoa, että yleisö tottuu autojen äänettömyyteen, koska keinotekoiset äänet on pystyynkuollut idea. Ralliin sähkö ei omaan makuuni sovi, koska se rajoittaa liikaa.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
107
Jos aktiivikatsojilta kysytään, tahtovatko he lyhyitä yleisöpyörityksiä, joilla vauhdit ovat matalia ja joilla eroja ei synny, vai pitkiä erikoiskokeita, joilla ratkaistaan kilpailuja ja joilla monen auton järjestys voi vaihtua yhdellä pätkällä, niin luulen, että yleisöpyörityksiä toivovat jäävät selvään vähemmistöön.
Jos kysymys on maailmanmestaruudesta ja Rovanperä on toisena 4 sekuntia mestaruutta kohti ajavan ensimmäisen perässä, niin ankealtahan lyhyt pätkä tuntuu verrattuna siihen, että pätkän pituus olisi 27 kilometriä ja Rovanperä voisi kovalla raivoamisella taistella mestaruudesta.
En myöskään ymmärrä, miten markkinointia auttaa, jos lajia täytyy merkittävästi muuttaa sähkön rajoitteiden vuoksi kuin alleviivaten, että ei tästä sähköstä nyt oikein kunnon ralliin ole.
Nauttiiko joku erityisen paljon lyhyistä pätkistä nyt? Jos ei nauti, niin miksi nauttisi, jos autot kulkisivat sähköllä?
Sähköinen rallycross on kelpo idea, mutta lajiin tarvitaan enemmän ohituksia ja lisäksi täytyy toivoa, että yleisö tottuu autojen äänettömyyteen, koska keinotekoiset äänet on pystyynkuollut idea. Ralliin sähkö ei omaan makuuni sovi, koska se rajoittaa liikaa.
Maailma muuttuu, halusi sitä tai ei. Jääkiekon puolella pohditaan, miten nuoret saataisiin kiinnostumaan lajista. Hupeneva joukko hevijuusereita ei riitä elättämään seuroja. Jos nuoret eivät innostu lajista, edessä on hidas kuolema. Rallin luonne ja formaatti tulee väkisinkin muuttumaan. Kukaan ei kaipaa enää viiden päivän ja 5000 kilometrin Safaria, eikä kukaan kaipaa Uuden-Seelannin rallia, jossa pätkillä vietettiin aikaa yli 12 tuntia. Rallin tulevaisuudelle lyhyet, helposti televisioitavat pätkät sähköautoilla on suuri mahdollisuus. Se kiinnostaa milleniaaleja, siksi se kiinnostaa myös autonvalmistajia. Ja kyllähän yleisöpyöritykset ovat historiassakin kiinnostaneet yleisöä, ei tarvitse kuin tutkia paljonko RAC-rallin mickeymouset keräsivät yleisöä 1980-luvulla. Kyllä, satojatuhansia katsojia paikan päällä yhden päivän aikana, lisäksi miljoonia televisiokatsojia suorossa lähetyksissä.
Jyväskylässäkin Harju kerää huikean yleisömäärän. Eikä 2010-luvun alussa Laajavuoressakaan kilpailijat keskenään paremmuutta ratkaisseet, laskettelurinteessä oli paljon porukkaa.

Markkinoinnin kannalta olennaista on, miten tavoittaa eri kohderyhmiä ja mistä ihmiset ovat kiinnostuneita. Ja fokus on nykyhetkessä. Ei ketään nykypäivän jalkapallon seuraajaa kiinnosta tieto siitä, ettei 1960-luvulla saanut vaihtaa pelaajia kesken ottelun. Nyt saa vaihtaa viisi pelaajaa. Tai kiinnostaako kaksikymppistä Kylian Mbappen taituruutta ihailevaa tieto siitä, että vielä 1990-luvun alussa puolustaja saattoi palauttaa pallon maalivahdille, ja maalivahti sai ottaa pallon käsiinsä? Ei kiinnosta. Äärikonservatiivinen jalkapallokin on muuttunut ajan myötä, ja tulee muuttumaan lisää. Urheiluviihteen pitää tarjota sitä, mitä ihmiset haluavat. Jos yleisö haluaa nähdä sähköautoilla ajettavia lyhyitä rykäisyitä, joissa on Ken Blockin videoista tuttuja näyttävyyselementtejä, niitä kannattaa järjestää. Ja jos katsojia/seuraajia on paljon, on viivalla myös autonvalmistajia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Maailma muuttuu, halusi sitä tai ei.
Ilman muuta. Joskus muutos on parempaan, joskus huonompaan. Urheilussa muutos on parempaan, kun se tekee lajin seuraamisesta mielenkiintoisempaa. Monet muutoksista kuitenkin ovat keinotekoisia.

Ampumahiihdossa on kilpailumuotoja, joille parhaimmat jäävät toistuvasti osallistumatta.
Alppihiihdon paripujottelusta huiput jäävät usein pois, eikä yleisökään koe paripujottelua tasavertaiseksi muiden kilpailumuotojen kanssa.
Hiihdon sprintit tai parisprintit ovat monille yhä toissijaisia pitempiin matkoihin verrattuna.

Eri lajeilla on ominaispiirteensä, jotka ovat alunperin tuoneet niille katsojia. Lajeja voidaan muuttaa, mutta usein käy niin, että kaupallisuuden tai yleisön kosiskelun perusteella tehdyt muutokset näivettävät lajin perusideaa. Näin ei ole aina. Ampumahiihto on onnistunut säilymään erinomaisen viihdyttävänä lajina, vaikka perinteisen hiihto katosikin jo ajat sitten.

Tuleeko rallista viihdyttävämpää, jos erikoiskokeet lyhennetään, samoja pätkiä ajetaan uudestaan ja uudestaan eikä pitkillä pätkillä pysty oikealla rengasvalinnalla ja hyvin säädetyllä autolla tekemään enää ratkaisevia eroja? Minulle ei tule. Joillekin kai tulee, koska sähköisyyteen suhtaudutaan niin suopeasti.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
107
Tuleeko rallista viihdyttävämpää, jos erikoiskokeet lyhennetään, samoja pätkiä ajetaan uudestaan ja uudestaan eikä pitkillä pätkillä pysty oikealla rengasvalinnalla ja hyvin säädetyllä autolla tekemään enää ratkaisevia eroja? Minulle ei tule. Joillekin kai tulee, koska sähköisyyteen suhtaudutaan niin suopeasti.
Rallin historia kertoo yleisöpätkien suosiosta. Rallin yleisömäärät ovat laskeneet Britanniassa sen jälkeen, kun RAC, nykyinen Walesin ralli, keskitettiin Cardiffin ympäristöön ja yleisöpätkistä luovuttiin. Muistan lukeneeni VM:stä, olikohan vuosi 1986, puistopätkien keränneen yli 16 miljoonan tv-katsojan joukon. Parhaimpina vuosina puistopätkillä, yhtenä sunnuntaina, oli yli 500 000 maksanutta katsojaa reitillä.
Aika harvaa nuorta kiinnostaa 10 000 metrin juoksu tai 50 kilometrin hiihto väliaikalähdöllä. Ihmisten keskittymiskyky on heikentynyt, ja lyhyessä ajassa pitää tarjota enemmän actionia.
Se oli muuten Markku Alen, joka huippukuljettajista rupesi ensimmäisenä puhumaan lyhyiden sprinttikisojen puolesta. Hänen mielestään päivän-kahden pituinen kisa kertoo, kuka on nopein.

Minua kiinnostaa, onko rallin MM-sarjaa olemassa 10 tai 20 vuoden kuluttua. Jos autonvalmistajat haluavat sähköä, siihen on mentävä. Laji huipputasolla loppuu sillä hetkellä, kun autonvalmistajien vähäinenkin kiinnostus loppuu. Ja tulevaisuudessa on myös päivä, jolloin kaikilla autourheilun tasoilla polttomoottorit kielletään. Päivämäärää en tiedä, mutta se päivä tulee.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Rallin historia kertoo yleisöpätkien suosiosta.
Jos noin on, niin sittenhän rallilla ei ole mitään hätää. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa muutaman kilometrin syheröinen pyöritys, jolla eroja ei synny. Mitä mieltä lienevät kuljettajat? Ainakin Rovanperä on kommentoinut lyhyitä pätkiä turhiksi. Taitavat monet suhtautua niihin sillä asenteella, että ne on vain ajettava alta pois kaupallisuuden ja yleisön vuoksi, jotta päästään oikeasti kilpailemaan.

Ehkä ralli sähköistyy ja kulkee siihen suuntaan, että lyhyet pätkät ruvetaan ajamaan tosissaan ja eroja ruvetaan mittaamaan kymmenyksissä. Yhdellä pätkällä kolme kymmenystä takkiin ja toisella kaksi kymmenystä etua.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
207
Vatasin vety, mutta veikkaan edelleen on vasta hybrisyysteemi, mutta polttoaineena on synteettinen biopolttoaine tms
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
126
RAC:n mickeymouse pätkiä ei kyllä mielestäni voi täysin verrata nykyisiin yleisöerikoiskokeisiin. Jos suurin osa erikoiskokeista olisi nykyisiä yleisöerikoiskokeita vastaavia ja loput esimerkiksi alle 5 tai 10 kilometrin pituisia niin ajan mittaan kyllä uskoisin niiden kiinnostavuuden lopahtavan.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestit
7
The King is dead! Long live the King!

Ei välttämättä kannata pidätellä hengitystään odottaessaan, milloin rallin maailmassa todetaan polttomoottorit kuolleiksi ja sähkö uudeksi messiaaksi. Motorsportin sähköistymisen saralla on ehkä merkittävimpiä merkkipaaluja rallicrossin MM-sarjan pääluokan kivuton ja menestyksekäs siirtyminen sähköautoihin muutama vuosi taaksepäin. Silloinkin nimenomaan kuunneltiin autonvalmistajia, jotka suurella joukolla sitoutuivat tulemaan mukaan autonvalmistajina sarjaan. Kuinkas sitten kävi?

Tai toinen menestyksekäs esimerkki, Formula E, josta ovat jo poistuneet autonvalmistajista mm.Mercedes, Audi ja BMW, perusteina erityisesti se, etteivät he koe saavansa ko.sarjasta sitä markkina-arvoa, mitä he siitä hakivat. Mercedes ilmoitti haluavansa panostaa enemmän F1-sarjaan (huom! polttomoottori-autoja) ja Audin kiinnostus F1-sarjaan on myös ollut kovassa nousussa.

Rata ja RX ovat kuitenkin lajeja, joissa sähköautot olisi kaikkien turvallisuuteen ja lataustekniikkaan liittyvien haasteiden osalta helpoiten toteutettavissa. Jos näissä lajeissa on menestys näin valtaisaa, niin mitä se sitten rallin puolella tulee olemaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10365
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Jos aktiivikatsojilta kysytään, tahtovatko he lyhyitä yleisöpyörityksiä, joilla vauhdit ovat matalia ja joilla eroja ei synny, vai pitkiä erikoiskokeita, joilla ratkaistaan kilpailuja ja joilla monen auton järjestys voi vaihtua yhdellä pätkällä, niin luulen, että yleisöpyörityksiä toivovat jäävät selvään vähemmistöön.
Entä jos aktiivikatsojilta kysytään, ajetaanko MM-rallia sähköautoilla vai ollaanko ajamatta MM-rallia?

En mä näe lajin tulevaisuutta sellaisena että paremmuus ratkaistaan yleisöpyörityksillä, mutta ehkä tauot pitenee, taukoja tulee enemmän ja lataustaukoja lisätään reitin varrelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös