rölligölli
Well-known member
- Liittynyt
- 18.1.2019
- Viestit
- 255
oikein itseltä menny varmaan tämä homma ohiNyt on jo synteettinen fossiiliton bensa käytössä.
oikein itseltä menny varmaan tämä homma ohiNyt on jo synteettinen fossiiliton bensa käytössä.
Yllättävän vähän sitä on kyllä mainostettuoikein itseltä menny varmaan tämä homma ohi
Aika paljon saa kehitys kehittyä, että jo 2025 ajettaisiin rallia täyssähköautoilla. Ainakaan sen nykymuodossa ilman totaalista lajin luonteen muuttamista.Entä jos aktiivikatsojilta kysytään, ajetaanko MM-rallia sähköautoilla vai ollaanko ajamatta MM-rallia?
Rallin säilyminen ei ole mulle mikään itsetarkoitus. Jos laji muuttuu sellaiseksi, ettei se enää kiinnosta, niin omasta puolestani se saa mennä. Jos sitä täytyy tekohengittää kaupallisuuden ja ideologioiden ehdoilla, niin minusta on parempi päästää laji letkuistaan ja antaa kuolla.Entä jos aktiivikatsojilta kysytään, ajetaanko MM-rallia sähköautoilla vai ollaanko ajamatta MM-rallia?
Periaatteessa ihan totta, jos lajia lähdetään liikaa muuttamaan. Johonkin se raja täytyy vetää, mutta aika paljon saa muutoksia vielä tapahtua, ettei ralli tuntuisi enää rallilta. Autojen voimanlähde tai erikoiskokeiden pituus ja määrä ei ole vielä mikään ehdoton kynnyskysymys. Mielestäni tärkeimmät kriteerit on se, että autokuntaan pitää kuulua kuski ja kartturi, kelloa vastaan ajetaan yksitellen ja ainakin yli 50% erikoiskokeista pitää olla perinteisiä ns. metsäerikoiskokeita ja erilaisissa olosuhteissa. Kaiken muun muutoksen voisi vielä jotenkin sietää.Rallin säilyminen ei ole mulle mikään itsetarkoitus. Jos laji muuttuu sellaiseksi, ettei se enää kiinnosta, niin omasta puolestani se saa mennä. Jos sitä täytyy tekohengittää kaupallisuuden ja ideologioiden ehdoilla, niin minusta on parempi päästää laji letkuistaan ja antaa kuolla.
En vastusta sähköistymistä sinänsä, mutta en toisaalta halua, että sähköistymisen myötä ralli haudataan sellaisena lajina, jollaiseksi se on kehittynyt.
Voi johtua siitäkin, että aika ei vielä ole kypsä sähköautoille. Siviililiikenteessäkään ne eivät ole vielä yleistyneet. Mutta jos ennustetaan 10 vuotta eteenpäin, tilanne voi olla ihan toinen. Silloin se autonvalmistajien kiinnostus moottoriurheiluakin kohtaan voi nousta, jos/kun siviililiikenteessäkin sähköautojen myynti kasvaa.The King is dead! Long live the King!
Ei välttämättä kannata pidätellä hengitystään odottaessaan, milloin rallin maailmassa todetaan polttomoottorit kuolleiksi ja sähkö uudeksi messiaaksi. Motorsportin sähköistymisen saralla on ehkä merkittävimpiä merkkipaaluja rallicrossin MM-sarjan pääluokan kivuton ja menestyksekäs siirtyminen sähköautoihin muutama vuosi taaksepäin. Silloinkin nimenomaan kuunneltiin autonvalmistajia, jotka suurella joukolla sitoutuivat tulemaan mukaan autonvalmistajina sarjaan. Kuinkas sitten kävi?
Tai toinen menestyksekäs esimerkki, Formula E, josta ovat jo poistuneet autonvalmistajista mm.Mercedes, Audi ja BMW, perusteina erityisesti se, etteivät he koe saavansa ko.sarjasta sitä markkina-arvoa, mitä he siitä hakivat. Mercedes ilmoitti haluavansa panostaa enemmän F1-sarjaan (huom! polttomoottori-autoja) ja Audin kiinnostus F1-sarjaan on myös ollut kovassa nousussa.
Rata ja RX ovat kuitenkin lajeja, joissa sähköautot olisi kaikkien turvallisuuteen ja lataustekniikkaan liittyvien haasteiden osalta helpoiten toteutettavissa. Jos näissä lajeissa on menestys näin valtaisaa, niin mitä se sitten rallin puolella tulee olemaan?
Juuri näin. Ääni on jätetty liian vähälle huomiolle, vaikka se voisi olla se ratkaiseva tekijä, jonka myötä suuri yleisö voisi antaa tukensa sähköautoille moottoriurheilussa. Paddonin projektissakin auton ulkonäkö ja vauhti on jo kohdallaan, mutta se ääni. Ei ihmiset halua kuunnella RC-auton ja avaruusaluksen yhdistelmältä kuulostavaa scifi-ininää. Insinöörit töihin tekemään pitkää päivää rallitiimeihin ja kokeilemaan erilaisia äänivaihtoehtoja. Pitäisi hyödyntää mekaanisia liikkuvia osia ja ilmavirtaa ja näiden avulla kokeilla eri materiaaleilla, mistä saadaan riittävän voimakas ja muhkea soundi. Lapsena laitettiin polkupyörän pinnojen väliin maitopurkista leikattuja pahvinpalasia kiinni, että saadaan "moottoripyörän" ääntä. Ja kun laittoi monta, ääni vaan voimistui.Jos ihminen pystyi käymään kuussa 1960-luvun lopulla laitteilla, joissa on vähemmän älyä kuin yhdessä nykypäivän älypuhelimessa, sähköautoihin saadaan taatusti kehitettyä äänielementti. Ääni tuo rallifaneille fiilistä, mutta se on myös turvallisuuskysymys. Taatusti ääniasiaan on ratkaisu keksittävissä. Jos auto on näyttävä, ja siinä on ääntä, se on penkalla seisoessa se ja sama, millainen moottori, tai moottorit, korin sisällä tehoa tuottavat.
Tulevaisuuden rallikatsojillehan tuo olisi se oikea auton ääni.Ei ihmiset halua kuunnella RC-auton ja avaruusaluksen yhdistelmältä kuulostavaa scifi-ininää.
Kyllä mä sanoisin jopa että 75% erikoiskokeista. Viime vuosina yli 25 km pätkät oli jo harvinaisia ja nyt hybridien aikana varmaan vielä harvinaisempia? Mutta tähänkin varmasti löytyy ratkaisut. Kuten aiemmin sanoin, nykyisestä aamulenkki-iltalenkki-rakenteesta mennään mahdollisesti neljään lyhyempään lenkkiin ja lataus/akunvaihtotaukoja voi olla muuallakin kuin huoltoparkissa. Mutta tämä on sitten ihan omaa visiointia tässä kohtaa.ainakin yli 50% erikoiskokeista pitää olla perinteisiä ns. metsäerikoiskokeita ja erilaisissa olosuhteissa. Kaiken muun muutoksen voisi vielä jotenkin sietää.
Onhan se kasvanut ja kasvaa. Sähköautojen osuus tuplaantuu vuosittain. Vuonna 2020 Euroopassa sähköautojen osuus myynnistä oli 7,5%. Diesel- ja polttomoottoriautojen osuus oli 60%, loput oli hybridejä. Eli polttomoottorit ovat edelleen ykkönen, mutta sähköautojen myynti kasvaa joka vuosi ja täyspolttisten laskee. Vuoden 21 tilastoja ei vielä taida olla, mutta kaikki merkit viittaavat siihen että sähköautojen myynnin kasvu nopeutuu edelleen.Voi johtua siitäkin, että aika ei vielä ole kypsä sähköautoille. Siviililiikenteessäkään ne eivät ole vielä yleistyneet. Mutta jos ennustetaan 10 vuotta eteenpäin, tilanne voi olla ihan toinen. Silloin se autonvalmistajien kiinnostus moottoriurheiluakin kohtaan voi nousta, jos/kun siviililiikenteessäkin sähköautojen myynti kasvaa.
Ja olennaista on, että tehtaiden strategiat toitottaa tätä, että vuoteen X mennessä valmistamme kokonaan sähköautoja tms. joten sen kannalta panostukset suunnataan sähköautoihin, varmasti myös markkinoinnin osalta. Ja rallitallien rahoitus on osa markkinointia.Onhan se kasvanut ja kasvaa. Sähköautojen osuus tuplaantuu vuosittain. Vuonna 2020 Euroopassa sähköautojen osuus myynnistä oli 7,5%. Diesel- ja polttomoottoriautojen osuus oli 60%, loput oli hybridejä. Eli polttomoottorit ovat edelleen ykkönen, mutta sähköautojen myynti kasvaa joka vuosi ja täyspolttisten laskee. Vuoden 21 tilastoja ei vielä taida olla, mutta kaikki merkit viittaavat siihen että sähköautojen myynnin kasvu nopeutuu edelleen.
Nyt MM-sarjassa mukana on merkki, joka aikoo lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen kokonaan tällä vuosikymmenellä. Muutos on tapahtumassa.Ja olennaista on, että tehtaiden strategiat toitottaa tätä, että vuoteen X mennessä valmistamme kokonaan sähköautoja tms. joten sen kannalta panostukset suunnataan sähköautoihin, varmasti myös markkinoinnin osalta. Ja rallitallien rahoitus on osa markkinointia.
Turvallisuudenkin vuoksi autojen ääntä kannattaisi voimistaa, koskee sekä moottoriurheilua, että siviililiikennettä.Juuri näin. Ääni on jätetty liian vähälle huomiolle, vaikka se voisi olla se ratkaiseva tekijä, jonka myötä suuri yleisö voisi antaa tukensa sähköautoille moottoriurheilussa. Paddonin projektissakin auton ulkonäkö ja vauhti on jo kohdallaan, mutta se ääni. Ei ihmiset halua kuunnella RC-auton ja avaruusaluksen yhdistelmältä kuulostavaa scifi-ininää. Insinöörit töihin tekemään pitkää päivää rallitiimeihin ja kokeilemaan erilaisia äänivaihtoehtoja. Pitäisi hyödyntää mekaanisia liikkuvia osia ja ilmavirtaa ja näiden avulla kokeilla eri materiaaleilla, mistä saadaan riittävän voimakas ja muhkea soundi. Lapsena laitettiin polkupyörän pinnojen väliin maitopurkista leikattuja pahvinpalasia kiinni, että saadaan "moottoripyörän" ääntä. Ja kun laittoi monta, ääni vaan voimistui.
En tarkoita, että ralliautoihin pitäisi laittaa pahvinpaloja, mutta samaa periaatetta voisi hyödyntää. Pyöriviin akseleihin tai muihin liikkuviin osiin jotain läppiä eri materiaaleista, ilmavirtaa voimistamaan ääntä jne. Viisaammat suunnitelkoon jotain järkevämpää, mutta ainakin joku luonnollinen mekaaninen ääni olisi varmasti kehitettävissä, ettei tarvitse lähteä mihinkään keinotekoiselle kaiutin-linjalle.
Rallin tulevaisuudesta on vaikea sanoa vielä mitään. Formuloiden tulevaisuushan taas näyttää hyvinkin valoisalta ja sinnehän on huhujen mukaan menossa juuri Formula E:stä poistuneita valmistajia kuten Porschea ja Audia. Kulukaton ollessa 140 miljoonaa, autotehtaan osuus palkintorahojen ja sponsoreiden jälkeen on enää muutamia kymmeniä miljoonia.Suurin ongelma tulee olemaan se, että moottoriurheilu (ralli, f1) markkinointikanavana ei ole enää trendikästä. Se ei enään puhuttele suuria massoja. Eli vaikka nyt heti saataisiin täyssähköautot viivalle, se ei pelastaisi moottoriurheilua. Hetkellisesti saatettaisiin nähdä useamman automerkin mukaantulo, mutta into loppuisi 2-3 vuodessa, kuten sähköformuloissa on käynyt, hype on jo sieläkin ohi ja saksalaiset automerkit ovat jo sen hetkellisen hypen hyödyntäneet, ja exitit tehneet. Moottoriurheilu huipulla perustuu tv-näkyvyyteen ja kun nykyään kukaan ei omista lineaarista tv:tä koko markkinointikanava on rikki. Lisäksi ilmaista nopeatempoista lyhytimpulsiivista viihdettä on tarjolla miljoonia tunteja, joka kilpailee ihmisten ajasta.
Ihmetyttää median huhut Audin ja/tai Porschen liittymisestä F1:iin, koska aiemminhan VW-group linjasi, ettei aio osallistua polttomoottoriurheiluun. Kulukatosta huolimatta en usko F1:n vetovoimaan pitkällä aikavälillä. Sille lajille ei ole vaan kohta enään markkinoita. Joo on myös ollut juttua, kuinka uudet omistajat on saaneet somestrategioillaan ja Netflix sarjoillaan rahavirrat kasvamaan. Kun muutkin urheilusarjat haistavat tämän mahdollisuuden, on some tarjontaa kohta enemmän ja enemmän. Paljon puhuvaa on kun taannoin edes Saksa ei pystynyt järjestämään kilpailua, koska ei pystynyt maksamaan kynnysrahaa, eli ts. Pääsylipuilla ei pystynyt kattamaan kuluja ja tällöin mukana oli sentään Vettel Ferrarilla ja kotimaan automerkkki MB ja tv katsojaluvut oli jo tuolloin siinä maassa pohjalukemissä. Oliko jopa niin, että jopa naisten jalkapallon mm skabat keräsi lähes saman yleisömäärän.Rallin tulevaisuudesta on vaikea sanoa vielä mitään. Formuloiden tulevaisuushan taas näyttää hyvinkin valoisalta ja sinnehän on huhujen mukaan menossa juuri Formula E:stä poistuneita valmistajia kuten Porschea ja Audia. Kulukaton ollessa 140 miljoonaa, autotehtaan osuus palkintorahojen ja sponsoreiden jälkeen on enää muutamia kymmeniä miljoonia.