Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 20 32,8%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 13 21,3%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 15 24,6%
  • Rally2/R5

    Äänet: 0 0,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 9 14,8%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,6%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 2 3,3%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Sitten kun yli puolet Euroopassa myytävistä uusista autoista on täyssähköjä, sitten on syytä siirtyä myös rallissa täyssähköön.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6289
Sijainti
Helsinki
Suurin ongelma tulee olemaan se, että moottoriurheilu (ralli, f1) markkinointikanavana ei ole enää trendikästä. Se ei enään puhuttele suuria massoja. Eli vaikka nyt heti saataisiin täyssähköautot viivalle, se ei pelastaisi moottoriurheilua. Hetkellisesti saatettaisiin nähdä useamman automerkin mukaantulo, mutta into loppuisi 2-3 vuodessa, kuten sähköformuloissa on käynyt, hype on jo sieläkin ohi ja saksalaiset automerkit ovat jo sen hetkellisen hypen hyödyntäneet, ja exitit tehneet. Moottoriurheilu huipulla perustuu tv-näkyvyyteen ja kun nykyään kukaan ei omista lineaarista tv:tä koko markkinointikanava on rikki. Lisäksi ilmaista nopeatempoista lyhytimpulsiivista viihdettä on tarjolla miljoonia tunteja, joka kilpailee ihmisten ajasta.
Tuoreimman Finnpanelin tutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat viime vuonna televisiota 2 tuntia ja 43 minuuttia. Alle 45-vuotiaista suurin osa katsoo suoratoistopalveluja. Yli 45-vuotiaat katsovat lineaarista televisiota. Urheilulähetyksistä katsotuimpia olivat Suomen EM-futisottelut ja Jääkiekon MM-finaali. Ja ne tulivat olohuoneesi televisiosta.

Suurilla ja ja vähän pienemmilläkin moottoriurheilusarjoilla on somesisältöä ja youtube-kanavansa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Suurin ongelma tulee olemaan se, että moottoriurheilu (ralli, f1) markkinointikanavana ei ole enää trendikästä. Se ei enään puhuttele suuria massoja. Eli vaikka nyt heti saataisiin täyssähköautot viivalle, se ei pelastaisi moottoriurheilua. Hetkellisesti saatettaisiin nähdä useamman automerkin mukaantulo, mutta into loppuisi 2-3 vuodessa, kuten sähköformuloissa on käynyt, hype on jo sieläkin ohi ja saksalaiset automerkit ovat jo sen hetkellisen hypen hyödyntäneet, ja exitit tehneet. Moottoriurheilu huipulla perustuu tv-näkyvyyteen ja kun nykyään kukaan ei omista lineaarista tv:tä koko markkinointikanava on rikki. Lisäksi ilmaista nopeatempoista lyhytimpulsiivista viihdettä on tarjolla miljoonia tunteja, joka kilpailee ihmisten ajasta.
Onko mielestäsi rallissa mikään asia hyvin?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Onko mielestäsi rallissa mikään asia hyvin?
Piti oikeen miettiä pitkään ja vastaus on, että rallissa yleensä on moni asia hyvin, mutta näin ei voi sanoa mielestäni rallin MM-sarjasta. Entisenä rallifanina olen vaan niin katkeroitunut kun asiat voisivat olla niin paljon paremmin. Sanoisin, että jos ralli ja ralliautot olisi pysynyt täysin muuttumattomana siitä mitä se oli 70-luvun lopulla, niin ei olisi valittamista.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2237
Sijainti
JKL
Piti oikeen miettiä pitkään ja vastaus on, että rallissa yleensä on moni asia hyvin, mutta näin ei voi sanoa mielestäni rallin MM-sarjasta. Entisenä rallifanina olen vaan niin katkeroitunut kun asiat voisivat olla niin paljon paremmin. Sanoisin, että jos ralli ja ralliautot olisi pysynyt täysin muuttumattomana siitä mitä se oli 70-luvun lopulla, niin ei olisi valittamista.
Jep. Kekkonen olis presidentti ja Neuvostoliitto voimissaan... Välikoppa eskortti parasta mitä rahalla saa... On se hiton hyvä ettei enää olla 70-luvulla...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Jep. Kekkonen olis presidentti ja Neuvostoliitto voimissaan... Välikoppa eskortti parasta mitä rahalla saa... On se hiton hyvä ettei enää olla 70-luvulla...
Jos tuo takavedoilla ajettava mm-sarja on joillekkin vaikea asia, niin tehdään nyt sellanen myönnytys, että miten olis R4 orecat pääluokaksi. Piti oikein Tubesta kattoo pätkiä, kun noilla autoilla ajetaan. Olin unohtanut, miten näyttävää meno onkaan noilla. Aiemmin liputin R3 n puolesta pääsarjaan, mutta pyörrän puheeni.Orecat näyttää kyllä hiton hyviltä jopa noilla tehoillakin, hinta on 85k kun R3 maksaa 100k, joten noihan on halvempiakin.

R4 Oreca kitit mm-sarjan pääluokaksi heti!!!!!!!!!!!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Onko noilla Orecan vehkeillä ajanut kukaan kunnon vetomies missään koskaan?
Suninen ajo testiä, löytyy tubesta, Toyota Etios. Näytti kyllä pirun näyttävältä, vaikkei autossa oo tehoa, eikä ääntä. Riku Tahko veteli Oreca Minillä joitain skaboja Suomessa, omistaa kai sen auton.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Tuo R4 Oreca olis siinämieles hyvä valinta pääluokkaan, koska osat on kitti-osia, on helppo hinnat pitämää kurissa. Tohon vielä kunnon H-kaavion loota, nii katotaan kuka osaa ajaa ja takasiipi pois, ei sitä rallis tarvita. Löytyykö kannatusta? R4 Oreca on huikee laite!!!!!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Tässä ehdotukseni rallin MM-sarjasta '25 eteenpäin tai vaikka heti '23 alkaen:
-Autot R4 Oreca kit vähän isommalla kuristimella, H-kaavio laatikolla, ei siipiä ja yksityistiimit (M-sport tyyliin)
-Kaukokisoja max 3kpl. E-Amerika, Aasia (Kiina/ Intia), Lähi-Itä/Afrikka. Järjestäjä maksaa rahtikulut (kuten aiemmin esim Turkin, Chilen rallissa)
-Suurin osa kilpailuista 2 päiväisiä tai jopa Ypres 24h tyyppisiä kisoja vois olla pari.
-Jos joku rakentaa ylivoimaisen auton, sitä hidastettava säännöillä. Pitää tuotekehityksen kurissa.
-Testaaminen kielletty täysin, myös kaikki simulaattorit.
-Kaikki tietotekniikka kielletty ja inssien/ mekaanikkojen määrä 1/4 nykyisestä.
-Järkevä kalenteri, 11-12 kisaa riittää. Kisoja voisi kierrättä, mutta ei klassikoita (MC,Swe,Jkl,GB). Jos mukaan tulee uusia kisajäjestäjiä, järjestäjä maksaa rahdit
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Parasta olisi kun riisuttais kaikki ylimääräiset hilavitkuttimet pois - on se sitten hypriidiä tai mitä tahansa. Takaa raapivat 2-vetoiset autot käytöön ja nokalle vanhan liiton moottori ilman kaiken karvaisia tietokone himmeleitä. Silhuetti saa olla markkinointisyistä tuotantoautosta
Meitä on monta, jotka ajattelevat juuri näin. Puhut asiaa.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
536
Sijainti
Tampere
Siirtyminen sähköön olisi rallille kyllä erinomainen tilaisuus, sillä lajin vahvuus on aina ollut se, että se on lähellä tavallista autoilijaa. Tarjotaan valmistajille mahdollisuus näyttää, että juuri heidän sähkömoottorinsa ja akkunsa toimivat kaikissa olosuhteissa, kuten onkin jo täällä mainittu. Aiemminkin nelivedon ja turbojen kehityksessä ralliautot olivat kehityksen kärjessä. Rallin luonnetta ei kuitenkaan pitäisi muuttaa. Ideaalitapauksessa valmistajat saisivat käyttää autoissaan tehokkaampia sähkömoottoreita, mutta akun kesto huoltojen välissä olisi omalla vastuulla. Epäilen tosin, että kustannuksia olisi tällaisessa vapaassa mallissa vaikea hallita - kuten on nähty.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Siirtyminen sähköön olisi rallille kyllä erinomainen tilaisuus, sillä lajin vahvuus on aina ollut se, että se on lähellä tavallista autoilijaa. Tarjotaan valmistajille mahdollisuus näyttää, että juuri heidän sähkömoottorinsa ja akkunsa toimivat kaikissa olosuhteissa, kuten onkin jo täällä mainittu. Aiemminkin nelivedon ja turbojen kehityksessä ralliautot olivat kehityksen kärjessä. Rallin luonnetta ei kuitenkaan pitäisi muuttaa. Ideaalitapauksessa valmistajat saisivat käyttää autoissaan tehokkaampia sähkömoottoreita, mutta akun kesto huoltojen välissä olisi omalla vastuulla. Epäilen tosin, että kustannuksia olisi tällaisessa vapaassa mallissa vaikea hallita - kuten on nähty.
No eipä toi formula-e/ e-rallycrosskaan näytä autotehtaita enää juuri paljon kiinnostavan, miten sitten ralli niitä kiinnostais...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1389
Sijainti
EP
Jos ihminen pystyi käymään kuussa 1960-luvun lopulla laitteilla, joissa on vähemmän älyä kuin yhdessä nykypäivän älypuhelimessa, sähköautoihin saadaan taatusti kehitettyä äänielementti. Ääni tuo rallifaneille fiilistä, mutta se on myös turvallisuuskysymys. Taatusti ääniasiaan on ratkaisu keksittävissä. Jos auto on näyttävä, ja siinä on ääntä, se on penkalla seisoessa se ja sama, millainen moottori, tai moottorit, korin sisällä tehoa tuottavat.
Tuollainen äänielementti on sama kuin ampuisi itseään jalkaan. Iso osa harrastajista kuuntelee auton ääniä nimen omaan sen äänen takia, miltä se kuullostaa tullessa ja miltä taas mennessä. Ei aitoa voi korvata millään äänielementillä, joka tuo rallifaneille fiilistä. MItä fiilistä se tuo, kun tietää sen olevan huijausta? Eihän sähköautossa voi kuulua bensamoottorin pörinää tai antilagin röpinää jarrutuksissa. Se on huijausta. Vaikka leidiboilla olisi kuin suuret silikoni rinnat tahansa, niin silti ainakin minä valitsisin rumemman naisen, koska se on kuitenkin aito.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
49
Sitten kun yli puolet Euroopassa myytävistä uusista autoista on täyssähköjä, sitten on syytä siirtyä myös rallissa täyssähköön.
Jos en ihan väärin muista, niin olisiko sähköautojen osuus nyt noin 20% uusista myydyistä autoista ja esim. Norjassa lukema on jo 90%. Suomi on tässäkin aikamoinen takapajula.

Ennen kuin nykyisten Ralli1-autojen ensimmäinen aikakausi umpeutuu, ollaan keviästi yli tuon 50%. Sikälimikäli se nyt jokin mittari on.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
126
Miksi pitäisi keinotekoisesti hidastaa? Melkeinpä rangaista sitä tallia, joka on nopeimman/kestävämmän auton onnistunut tekemään?
Samaa mieltä kanssasi, mutta valitettavan useinhan niin tehdään. Ei äkkiseltään tosin rallissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Miksi pitäisi keinotekoisesti hidastaa? Melkeinpä rangaista sitä tallia, joka on nopeimman/kestävämmän auton onnistunut tekemään?
Se on kieltämättä kyseenalainen keino. Dtm:n lisäpainot oli vastaava rangaistus. Nascarissa säännöt on joiltain osin vapaat ja jos joku on keksinyt jonkun mullistavan innovaation, se saatetaan yksipuolisesti kieltää, vaikka säännöt ei sitä Varsinaisesti kieltäisikään. Tällä tietysti haetaan, sitä Nascarin tapauksessa, että ei kannata käyttää miljoonia rahaa siihen, että kehittelee mullistavan innovaation, koska se saatetaan kieltää yhden kilpailun jälkeen. Nascarissa myös jos joku automerkki on selvästi heikoin, saatetaan tälle antaa jotain erivapauksia esim aero sääntöihin tms keinotekoista, kyseenalaista vähän sekin. Itse en pidä reiluna enkä hyvänä esim rallin lähtöjärjestys kikkailua tai lisäpainoja...
 
Ylös