Tuoreimman Finnpanelin tutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat viime vuonna televisiota 2 tuntia ja 43 minuuttia. Alle 45-vuotiaista suurin osa katsoo suoratoistopalveluja. Yli 45-vuotiaat katsovat lineaarista televisiota. Urheilulähetyksistä katsotuimpia olivat Suomen EM-futisottelut ja Jääkiekon MM-finaali. Ja ne tulivat olohuoneesi televisiosta.Suurin ongelma tulee olemaan se, että moottoriurheilu (ralli, f1) markkinointikanavana ei ole enää trendikästä. Se ei enään puhuttele suuria massoja. Eli vaikka nyt heti saataisiin täyssähköautot viivalle, se ei pelastaisi moottoriurheilua. Hetkellisesti saatettaisiin nähdä useamman automerkin mukaantulo, mutta into loppuisi 2-3 vuodessa, kuten sähköformuloissa on käynyt, hype on jo sieläkin ohi ja saksalaiset automerkit ovat jo sen hetkellisen hypen hyödyntäneet, ja exitit tehneet. Moottoriurheilu huipulla perustuu tv-näkyvyyteen ja kun nykyään kukaan ei omista lineaarista tv:tä koko markkinointikanava on rikki. Lisäksi ilmaista nopeatempoista lyhytimpulsiivista viihdettä on tarjolla miljoonia tunteja, joka kilpailee ihmisten ajasta.
Onko mielestäsi rallissa mikään asia hyvin?Suurin ongelma tulee olemaan se, että moottoriurheilu (ralli, f1) markkinointikanavana ei ole enää trendikästä. Se ei enään puhuttele suuria massoja. Eli vaikka nyt heti saataisiin täyssähköautot viivalle, se ei pelastaisi moottoriurheilua. Hetkellisesti saatettaisiin nähdä useamman automerkin mukaantulo, mutta into loppuisi 2-3 vuodessa, kuten sähköformuloissa on käynyt, hype on jo sieläkin ohi ja saksalaiset automerkit ovat jo sen hetkellisen hypen hyödyntäneet, ja exitit tehneet. Moottoriurheilu huipulla perustuu tv-näkyvyyteen ja kun nykyään kukaan ei omista lineaarista tv:tä koko markkinointikanava on rikki. Lisäksi ilmaista nopeatempoista lyhytimpulsiivista viihdettä on tarjolla miljoonia tunteja, joka kilpailee ihmisten ajasta.
Piti oikeen miettiä pitkään ja vastaus on, että rallissa yleensä on moni asia hyvin, mutta näin ei voi sanoa mielestäni rallin MM-sarjasta. Entisenä rallifanina olen vaan niin katkeroitunut kun asiat voisivat olla niin paljon paremmin. Sanoisin, että jos ralli ja ralliautot olisi pysynyt täysin muuttumattomana siitä mitä se oli 70-luvun lopulla, niin ei olisi valittamista.Onko mielestäsi rallissa mikään asia hyvin?
Jep. Kekkonen olis presidentti ja Neuvostoliitto voimissaan... Välikoppa eskortti parasta mitä rahalla saa... On se hiton hyvä ettei enää olla 70-luvulla...Piti oikeen miettiä pitkään ja vastaus on, että rallissa yleensä on moni asia hyvin, mutta näin ei voi sanoa mielestäni rallin MM-sarjasta. Entisenä rallifanina olen vaan niin katkeroitunut kun asiat voisivat olla niin paljon paremmin. Sanoisin, että jos ralli ja ralliautot olisi pysynyt täysin muuttumattomana siitä mitä se oli 70-luvun lopulla, niin ei olisi valittamista.
Jos tuo takavedoilla ajettava mm-sarja on joillekkin vaikea asia, niin tehdään nyt sellanen myönnytys, että miten olis R4 orecat pääluokaksi. Piti oikein Tubesta kattoo pätkiä, kun noilla autoilla ajetaan. Olin unohtanut, miten näyttävää meno onkaan noilla. Aiemmin liputin R3 n puolesta pääsarjaan, mutta pyörrän puheeni.Orecat näyttää kyllä hiton hyviltä jopa noilla tehoillakin, hinta on 85k kun R3 maksaa 100k, joten noihan on halvempiakin.Jep. Kekkonen olis presidentti ja Neuvostoliitto voimissaan... Välikoppa eskortti parasta mitä rahalla saa... On se hiton hyvä ettei enää olla 70-luvulla...
Suninen ajo testiä, löytyy tubesta, Toyota Etios. Näytti kyllä pirun näyttävältä, vaikkei autossa oo tehoa, eikä ääntä. Riku Tahko veteli Oreca Minillä joitain skaboja Suomessa, omistaa kai sen auton.Onko noilla Orecan vehkeillä ajanut kukaan kunnon vetomies missään koskaan?
Meitä on monta, jotka ajattelevat juuri näin. Puhut asiaa.Parasta olisi kun riisuttais kaikki ylimääräiset hilavitkuttimet pois - on se sitten hypriidiä tai mitä tahansa. Takaa raapivat 2-vetoiset autot käytöön ja nokalle vanhan liiton moottori ilman kaiken karvaisia tietokone himmeleitä. Silhuetti saa olla markkinointisyistä tuotantoautosta
No eipä toi formula-e/ e-rallycrosskaan näytä autotehtaita enää juuri paljon kiinnostavan, miten sitten ralli niitä kiinnostais...Siirtyminen sähköön olisi rallille kyllä erinomainen tilaisuus, sillä lajin vahvuus on aina ollut se, että se on lähellä tavallista autoilijaa. Tarjotaan valmistajille mahdollisuus näyttää, että juuri heidän sähkömoottorinsa ja akkunsa toimivat kaikissa olosuhteissa, kuten onkin jo täällä mainittu. Aiemminkin nelivedon ja turbojen kehityksessä ralliautot olivat kehityksen kärjessä. Rallin luonnetta ei kuitenkaan pitäisi muuttaa. Ideaalitapauksessa valmistajat saisivat käyttää autoissaan tehokkaampia sähkömoottoreita, mutta akun kesto huoltojen välissä olisi omalla vastuulla. Epäilen tosin, että kustannuksia olisi tällaisessa vapaassa mallissa vaikea hallita - kuten on nähty.
Tuollainen äänielementti on sama kuin ampuisi itseään jalkaan. Iso osa harrastajista kuuntelee auton ääniä nimen omaan sen äänen takia, miltä se kuullostaa tullessa ja miltä taas mennessä. Ei aitoa voi korvata millään äänielementillä, joka tuo rallifaneille fiilistä. MItä fiilistä se tuo, kun tietää sen olevan huijausta? Eihän sähköautossa voi kuulua bensamoottorin pörinää tai antilagin röpinää jarrutuksissa. Se on huijausta. Vaikka leidiboilla olisi kuin suuret silikoni rinnat tahansa, niin silti ainakin minä valitsisin rumemman naisen, koska se on kuitenkin aito.Jos ihminen pystyi käymään kuussa 1960-luvun lopulla laitteilla, joissa on vähemmän älyä kuin yhdessä nykypäivän älypuhelimessa, sähköautoihin saadaan taatusti kehitettyä äänielementti. Ääni tuo rallifaneille fiilistä, mutta se on myös turvallisuuskysymys. Taatusti ääniasiaan on ratkaisu keksittävissä. Jos auto on näyttävä, ja siinä on ääntä, se on penkalla seisoessa se ja sama, millainen moottori, tai moottorit, korin sisällä tehoa tuottavat.
Jos en ihan väärin muista, niin olisiko sähköautojen osuus nyt noin 20% uusista myydyistä autoista ja esim. Norjassa lukema on jo 90%. Suomi on tässäkin aikamoinen takapajula.Sitten kun yli puolet Euroopassa myytävistä uusista autoista on täyssähköjä, sitten on syytä siirtyä myös rallissa täyssähköön.
Miksi pitäisi keinotekoisesti hidastaa? Melkeinpä rangaista sitä tallia, joka on nopeimman/kestävämmän auton onnistunut tekemään?Jos joku rakentaa ylivoimaisen auton, sitä hidastettava säännöillä.
Samaa mieltä kanssasi, mutta valitettavan useinhan niin tehdään. Ei äkkiseltään tosin rallissa.Miksi pitäisi keinotekoisesti hidastaa? Melkeinpä rangaista sitä tallia, joka on nopeimman/kestävämmän auton onnistunut tekemään?
Ollaanhan niin tehty jo pitkään tuolla lähtöjärjestyspelleilyllä.Samaa mieltä kanssasi, mutta valitettavan useinhan niin tehdään. Ei äkkiseltään tosin rallissa.
Se on kieltämättä kyseenalainen keino. Dtm:n lisäpainot oli vastaava rangaistus. Nascarissa säännöt on joiltain osin vapaat ja jos joku on keksinyt jonkun mullistavan innovaation, se saatetaan yksipuolisesti kieltää, vaikka säännöt ei sitä Varsinaisesti kieltäisikään. Tällä tietysti haetaan, sitä Nascarin tapauksessa, että ei kannata käyttää miljoonia rahaa siihen, että kehittelee mullistavan innovaation, koska se saatetaan kieltää yhden kilpailun jälkeen. Nascarissa myös jos joku automerkki on selvästi heikoin, saatetaan tälle antaa jotain erivapauksia esim aero sääntöihin tms keinotekoista, kyseenalaista vähän sekin. Itse en pidä reiluna enkä hyvänä esim rallin lähtöjärjestys kikkailua tai lisäpainoja...Miksi pitäisi keinotekoisesti hidastaa? Melkeinpä rangaista sitä tallia, joka on nopeimman/kestävämmän auton onnistunut tekemään?