Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally1-hybrideillä ajetaan vuodet 2022-2024. Mutta mitä sen jälkeen? FIA:n uusi presidentti Mohammed Bin Sulyaem sanoi, että pitää ottaa puhdas paperi eteen.

Valmistajien mukaan saamiseksi uusien sääntöjen pitäisi valmistua pian, viimeistään tämän vuoden aikana. Tosin vasta tulevat kilpailut tulevat näyttämään miten Rally1-hybridiautoilla MM-sarja sujuu.

Tänne voi heittää ajatuksia siitä mikä se vuoden 2025 pääluokka tulisi olla tai todennäköisesti tulee olemaan. Listaan tähän muutamia vaihtoehtoja

- Hybrideillä jatketaan, ehkä jotenkin uudistettuna
- Täyssähköautot
- Vety/polttokennoautot
- Rally2/R5
- Rally2/R5 isommalla kuristimella, ns. R5+
- Rally2 48V kevythybridi (ehti jäädä äänestyksestä pois)
- Rally3
- N5 tai Rally2/R4 Oreca Kit tyyppinen ratkaisu jossa kaikilla on sama moottori ja voimansiirto haluamissaan kuorissa
- AP4 joka on vähän kuin R5 mutta moottorin ja vaihteiston suhteen on enemmän vaihtoehtoja (ja autot eivät ole valmistajien luokittelemia)
- Paluu WRC-autoihin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma toiveeni olisi että täyssähköautoihin voitaisiin mennä, kun se näyttäisi olevan tällä hetkellä autonvalmistajien kiinnostuksena ja rallin suhteenkin teknologia kehittyy sekä Euroopassa että Paddonin pajalla. Paljon ratkottavia ongelmia toki on.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
794
Täyssähköt ovat autonvalmistajien suurin kiinnostuksen kohde tällä hetkellä. Sen vuoksi olisi erikoista, jos niitä kohti ei mentäisi.

Jos nyt sanotaan, että 2025 kaikki muuttuu totaalisesti, niin seuraavat kolme vuotta mennään näillä kolmella valmistajalla. Onko muutos järkevää tehdä juuri 2025? Voi toki olla, että siihen mennessä hybridit ovat kuluttajien keskuudessa vaihtuneet täyssähköihin ja rallissa pitää tehdä samalla lailla.

Jos uudet sähköautot perustuisivat näihin nyt käytössä oleviin hybrideihin, niin ehkä joku saattaisi jo tulla nykyluokkaankin ennen muutosta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Hybridit on jo menneen talven lumia ja tähän maailmaan olisi pitänyt mennä jo vähintään 10 vuotta sitten. Nyt ollaa enemmän kuin myöhässä ja näin ollen ralli ei markkinointikanavana kiinnosta tällä hetkellä autoteollisuutta tipan tippaa. Maailma menee tällä hetkellä kovaa täyssähköiseen autoiluun ja rallin tulee olla edelläkävijä, jotta se kiinnostaa autonvalmistajia ja osittain myös rallin seuraajia.

Mitä nopeammin viivalla on yhtenä merkittävänä luokkana täyssähköt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä autonvalmistajat kiinnostuu tulemaan mukaan. Ennustankin, että täyssähköihin hypätään seuraavan 2-3 vuoden sisään ja sitten alkaakin olemaan tallipaikkoja tarjolla. Tulee vielä pula laadukkaista kuljettajista.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Jossain sanonutkin sen että tojota kehittää kovasti vety autoja ja vaikuttaisi että heidän tähtäin olisi tuossa vedyssä. Hyvin vaikea ennustaa kun nyt on tällainen siirrymävaihe menossa. Ainoa varma taitaa olla se että bensa se ei ole...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Eiköhän sitä täyssähköillä mennä. Koko autoteollisuus on menossa siihen suuntaan, eikä ralliautoilu voi jäädä yksinään omaan bunkkeriinsa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Eiköhän sitä täyssähköillä mennä. Koko autoteollisuus on menossa siihen suuntaan, eikä ralliautoilu voi jäädä yksinään omaan bunkkeriinsa.
Sitä odotellessa kun tuosta saadaan millään tavalla toimivaa. Edelleen uskoisin että siinä vaiheessa on jo myöhäistä ja tekniikka "vanhentunut", kun vety autot ovat menneet ohi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Sitä odotellessa kun tuosta saadaan millään tavalla toimivaa. Edelleen uskoisin että siinä vaiheessa on jo myöhäistä ja tekniikka "vanhentunut", kun vety autot ovat menneet ohi.
2025 nähään mikä on kupletin juoni. Se nyt lienee varmaa, että polttomoottoriautoihin ei ole paluuta.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Ainoa vaihtoehto on sähkö. Autonvalmistajat luopuvat nopealla aikataululla polttomoottoriautojen valmistuksesta, siksi sähkö on ainoa vaihtoehto. Isoista autonvalmistajista tällä tietoa kukaan ei 2020-luvun lopussa tee autoja polttomoottorilla.

Todennäköistä on, että autoihin kehitetään nopeasti latautuvat akkupaketti, joka vaihdetaan autoihin aina pätkän alussa.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
112
Itse uskoisin, ainakin jos nykytekniikkaan perustuvilla sähköautoilla ajetaan tulevaisuudessa, että akkupaketista tulee vaihdettava ja niitä on x kpl käytössä per auto. Muut paketit latautuvat jossain (huollossa?) sillä välin kun auto on pätkällä yhden akun kanssa. Paketin saa vaihtaa jossain välissä sitten ja se kärrätään latauksesta vaihtoalueelle (vrt. tankkaus nykyään).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse uskoisin, ainakin jos nykytekniikkaan perustuvilla sähköautoilla ajetaan tulevaisuudessa, että akkupaketista tulee vaihdettava ja niitä on x kpl käytössä per auto. Muut paketit latautuvat jossain (huollossa?) sillä välin kun auto on pätkällä yhden akun kanssa. Paketin saa vaihtaa jossain välissä sitten ja se kärrätään latauksesta vaihtoalueelle (vrt. tankkaus nykyään).
Kyllä, nykyäänhän remote-tankkauspaikkoja on yleensä kaksi per lenkki. Aika matalalla profiililla vaan hoidetaan, en muista koskaan nähneeni edes kuvaa WRC-auton tankkauksesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Parasta olisi kun riisuttais kaikki ylimääräiset hilavitkuttimet pois - on se sitten hypriidiä tai mitä tahansa. Takaa raapivat 2-vetoiset autot käytöön ja nokalle vanhan liiton moottori ilman kaiken karvaisia tietokone himmeleitä. Silhuetti saa olla markkinointisyistä tuotantoautosta - vaikka sitten Fisker Karma tai Tesla 3.
Vety- tai ylipäätään kaasun polttoon perustuva tekniikka pitäsi olla nyt jo yleisesti käytössä jotta sille pohjalle voitaisiin suunnitella WRC-sarjan voimanlähteitä. Ja vastaavasti täyssähköisiin autoihin siirtyiminen veisi rallia niin kauas juuriltaan ettei se ole suotavaa. Akkujen virran tuotto riittää 2-300 km ajoon jos ajellaan kuin mummoa kirkkoon. Toimintasäde putoaa rajusti kun nostetaan se tehon ulosotto aivan maksimiin (jotta saataisiin ne nopeudet edes hetkellisesti sinne 200 kmh ja vähän yli).
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ai että, tupla-lorttoja keulille ettei tarvii ikävien tietokoneiden kans tapella. Toiset trollit ne ei vaan väsy.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
794
Kyllähän se aikamoista ajattelumaailman muutosta vaatisi, että tuollaiseen historialliseen tekniikkaan mentäisiin rallissa. Mutta kyllä sitäkin tässä maailmassa tapahtuu, että museotekniikkaa käytetään. Nascarissakin kai ajettu vasta 10 vuotta polttoaineen suihkutuksella kaasuttimien sijaan. Edelleen siellä koneet ovat työntötanko V8:a. Tälle vuodelle sentään jäykkä taka-akseli vaihtuu erillisjousitukseen.

Oliko se muuten 1982 Suurajoissa, kun Salonen haukkui Silvia Turbon maanrakoon ja sanoi, että kyllä kunnon kaasutinmoottori pitää olla?

EDIT: Selvennyksenä, että en itse kannata tuollaista kaasutinmoottorista siluettiautoa, vaan kyllä rallin kovin keihäänkärki pitää olla nykytekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Että kun muu maailma, ei pelkästään autoteollisuus menee eteenpäin, muuttuu ja modernisoituu, niin ralliautoilun pitäisi loikata ajassa yli 40 vuotta taaksepäin?
Täysin absurdi ajatus.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoista myös, että Rally2 ei ole saanut yhtään ääntä....missä ne 50 autoa viivalla ja viis valmistajaa heti mukana? (Viritetyllä Rally2:lla oltaisiin taas siinä tilanteessa, että yksityiskuskeilla olisi eritasoiset autot)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ralli ja yleisesti moottoriurheilu on perinteisesti ollut se kehityskenttä, josta uudet keksinnöt on tuotu lopulta myös siviiliautoihin. Ja siviiliautojen mainetta ja heikkoja kohtia on saatu rallin kautta parannettua ja markkinoitua yleisölle. Esim. Peugeotin rallimenestys vaikutti merkittävästi siviili-Peugeotien myyntilukuihin ja Mitsubishin menestys 90-luvulla samoin. Autonostajien mielikuvat saatiin käännettyä rallimenestyksen avulla. Piskuinen ja huonosti kestävä kauppakassi-Peugeot näyttäytyikin rallimenestyksen myötä logonsa mukaisesti ärhäkkänä ja luotettavana leijonana.
Sähköautoissa rallin puolella voisi olla potentiaalia samanlaiseen mielikuvamarkkinointiin. Tällä hetkellä suurin osa ihmisistä epäröi sähköautojen ostoa, koska hinnan lisäksi on vielä paljon epävarmuustekijöitä. Akkujen toimintamatka, autojen toimintavarmuus eri olosuhteissa, autojen ja akkujen kestävyys, latausaika jne. Lisäksi on paljon ihmisiä, jotka edelleen haluavat auton olevan näyttävän ja sporttisen näköisiä ja tehokkaita. Vaikka ympäristötietoisuus on kasvanut, edelleen moni vierastaa sähköautoja, jos ne ovat liian äänettömiä, hajuttomia, mauttomia, tylsän näköisiä.
Jos sähköautoilla ajettaisiin rallin MM-sarjaa, nämä edellä mainitut epävarmuustekijät kehittyisivät väkisinkin. Sähköautoja testattaisiin kunnon ääriolosuhteissa kovilla tehoilla ja vuosien myötä nämä opit olisi sovellettavissa siviiliautoihinkin. Tässä kohtaa kun vaikka Hyundai markkinoisi, kuinka se on voittanut Safari-rallin ja Ruotsin rallin pölyisissä tai lumisissa ääriolosuhteissa sähköautolla ja kestänyt hyvin, alkaisi Hyundailla sähköautojen myyntiluvut nousta. Ja vielä kun siviiliautoistakin olisi saatavissa sporttisia, tehokkaita ja näyttävän näköisiä sähköautoja, niin kiinnostus vaan kasvaisi. Tämän myötä muutkin valmistajat voisivat kiinnostua tulemaan rallin MM-sarjaan mukaan. En tiedä, onko nyt liian korkealentoista ja ylioptimistista visiointia, mutta jotenkin näen sähköautoissa potentiaalin saada ennätysmäärän uusia valmistajia MM-sarjaan, jos osataan nähdä kuluttajien ongelmat ja vastata niihin moottoriurheilun ja oikein suunnatun markkinoinnin kautta. Muutenkin sähköautojen osalta on odotettavissa ennennäkemätön kilpailu asiakkaista seuraavien vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat niin suuria, että kaikki lähtee puhtaalta pöydältä ja perinteinen merkkiuskollisuus voi olla historiaa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Ja Presidenttinä vois olla Kekkonen, vaikka sitten markkinointisyistä Sanna Marinin mekossa
Kielletään samantien internet. Ruvetaan heittelemään näitä spekulaatioita jatkossa kirjekyyhkyillä vauhdinmaailman toimitukseen.

Kas kun ei oo vielä ehdotettu et vaihdetaan xenonit/nykyaikaiset led-polttimot takaisin hehkulanka-aikaan, yariswrcn keulalle vaan kusenkeltaiset talmut.
 
Ylös