Rallipäiväkirja

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
754
Saatot meinasi vähän kyllästyttää, mutta kyllähän tuo EK1 rysä ihan mukavasti toimi. Tuntui että ennen nuottivehkeiden alkua tilannetta oli vähän joka toisella kuskilla. Tuolta sitten ryhmäpaineen alla nelosen maaliin, joka kyllä kostautui melko onnettomaksi paikaksi. Alkuperäinen plänä oli mennä muutama sata metriä pätkän lähdöstä kiristyvään oikeaan. Kiva päivä joka tapauksessa, kelitkin suosi.

Sitten vaan kello soittamaan kuuden tunnin päähän, ja mustan saksalaisen nokka kohti Hämeenkyröä.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ykkösen rysässä samoin fiiliksin edellisten kanssa. Neloselle ei ehtinyt kun olin autoa ajaessa tulkinnut reitin kartasta väärin, ajateltu katselupaikka ei ollutkaan reitillä ja jätin auton liian kauaksi, onneksi nyt pystyi improvisoimaan tuon paikan.

Viikonloppu meni muutenkin kesän päättäjäisten merkeissä pakokaasuja haistellessa, lauantaina ennen Askolaa Vesivehmaan kentällä katselemassa kiihdytysajoja, kiva välillä myös pyöriä varikolla ihmettelemässä härveleitä. Sunnuntaina tsekkaamaan Kymiring ja Rata-SM, rata itsessään oli parhautta. Rata-SM taas surkeutta, muutama auto pyörii radalla ja kierrosaikoja saadaan joskus kisan jälkeen.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1533
Sijainti
Porvoo
Ykkösen rysässä samoin fiiliksin edellisten kanssa. Neloselle ei ehtinyt kun olin autoa ajaessa tulkinnut reitin kartasta väärin, ajateltu katselupaikka ei ollutkaan reitillä ja jätin auton liian kauaksi, onneksi nyt pystyi improvisoimaan tuon paikan.
Nyt on pakko udella että mitä paikkaa meinasit siellä lopussa? Meinaan ei siinä ollut kuin kolme mutkaa tuon maalimutkan jälkeen?

Vai olitko myös menossa kolmosen maaliin, sitä pätkäähän muutettiin lyhyemmäksi rankkasateiden takia.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Nyt on pakko udella että mitä paikkaa meinasit siellä lopussa? Meinaan ei siinä ollut kuin kolme mutkaa tuon maalimutkan jälkeen?
Sori, postasin etäpalaverista siansaksaa... Eli ykkösellä turasin ja jätin auton isolle tielle, tilanteen valjettua kävin ensin katsomassa yhden piston jossa lepatti iloisesti siimaa...siitä sitten sinne rysään. 10 kilsan tetsailut yhteensä mutta sallittakoon kauden kuntohuippua odotellessa.

Vai olitko myös menossa kolmosen maaliin, sitä pätkäähän muutettiin lyhyemmäksi rankkasateiden takia.
No myönnettäköön että mulla ois kyllä ollut mielihaluja ajaa reitti lävitse jos joku tuttu paikka olisi muuttanut luonnettaan, mutta aikataulu.. :LOL:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä kolmonenkin muutettiin. Maali oli alunperin myöhemmässä mutta lopun ylämäki vasen oikea oli sateen jäljiltä karmeassa kunnossa ja maali olikin jo peltosuoralla.
Tämä muutos on sitten tehty jo ennen tiekirjan tekemistä, koska vastasi painettua. Kakkosen muutokset tuli lisämääräyksellä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
RTE-Rallisprint 4.9.2021

Leppävirralla ajettu kansallinen rallisprint uudella Puponmäen radalla. Itse päivystin radan alkupäässä (minun lisäkseni paikalla lippumiehet ja muutama yksittäinen katsoja).
Yksi hartialukko ojaan (huima tilanne jossa ei onneksi käynyt sen isommin) ja liippejä.

Lippumiehet erinomaista juttuseuraa, ja kelikin oli hyvä!

GH010281_Trim (5)_Moment.jpg

Videota:
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Tammisaaren Venekeskus Rally 4.9.2021

Sopivasti aikatauluun osuen ja kohtuullisen matkan päässä oli tuollainen Hamu-väen tapahtuma, piti käydä tsekkaamassa. Ei ollut Hamusta tai seudun teistä mitään kokemuksia, aamusta reittikartta järjestäjän facebookista. Sen verran siitä sai selvää että navigaattorin avustuksella sai ajettua reitin läpi. Aloitus ykköseltä kirraavasta oikeasta läheltä välitietä, jossa autoja parkissa kuin Jyskälässä ikään. Jonkun 50 autoa tuli katsottua kunnes vaikutti menevän spoorille. Saldo 1+1 tuohon mennessä plus seuraavassa vasurissa hienoja liippejä tehokkaammilla vehkeillä. Siirtyminen neloselle vähän ennen puoltaväliä inhottavaan vasuriin, josta olisi hyvä parkkeerata vähän alemmas pellolle jos kisan jatko ei kiinnosta. Ja siihen sitten parkkerattiinkin, olikohan saldo tässä noin 11, joista noin 8 nutulleen, mm. Vierimaa Pololla. Muutamia eeppisiä pelastuksia, jotka lämmittivät korinvaihtotalkoita enemmän. Kutosellakin olisi paikkoja ollut, mutta tuli katseltua tuossa kaikki ja raadot päälle, riittävästi ohjelmaa yhdelle päivälle.

Kertakaikkisen upeat, sopivan nopeat tiet. Parhaita reittejä miesmuistiin. Järkkärit mukana rakkaudesta lajiin, mutta en oo kyllä ihan varma olisi tiedän tehtävä ohjata ihmisiä piiloon jotta paikka toimii. Ja varmaan keskustelu merkinnöistä jatkuu..
 
Viimeksi muokattu:

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
172
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Kyröön RATI-ralli EK3 Nikaran vanha paikka

+ Kohtuu hieno sää
+ Yleisöä näytti olevan aikapaljon liikkellä
- Tapahtumien ja osallistujien vähyys
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
754
Kovaa hommaa, sano. Erityismaininta Mitsun Evoa nostamassa olleille, jotka pyörille tiputtamisen sijasta laskivat auton rauhallisesti oikein päin, jotta kuljettajien kuntoon saatiin selvyys 🎩

Järkkärit mukana rakkaudesta lajiin, mutta en oo kyllä ihan varma olisi tiedän tehtävä ohjata ihmisiä piiloon jotta paikka toimii.
Ainakin miten mä asian huomioin, hoiti järkkärit vaan hommansa ja pellon tyhjäksi, jotta autoilla on selkeä baana jatkaa pellon alareunan kautta tielle ;)
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Kovaa hommaa, sano. Erityismaininta Mitsun Evoa nostamassa olleille, jotka pyörille tiputtamisen sijasta laskivat auton rauhallisesti oikein päin, jotta kuljettajien kuntoon saatiin selvyys 🎩



Ainakin miten mä asian huomioin, hoiti järkkärit vaan hommansa ja pellon tyhjäksi, jotta autoilla on selkeä baana jatkaa pellon alareunan kautta tielle ;)
Mitsun käännöstä samaa mieltä, mutta toi toinen havainto perustui ohjeisiin mitä annettiin siellä pellon yläpäässä.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
177
Mitsun käännöstä samaa mieltä, mutta toi toinen havainto perustui ohjeisiin mitä annettiin siellä pellon yläpäässä.
Ja aina parjataan ammattikatsojia kauheesta kiireestä nostaa autot pois. Tässä se nyt taas nähtiin miten suuri merkitys myös asiansa osaavilla katsojilla on kilpailijoiden turvallisuuteen. Osataan hoitaa hommat siten ettei mahdollisesti loukkantunut saa lisävaurioita.

Ja mikäli nyt kitinää aiheuttaa sen pellon metsäreunan pitäminen tyhjänä katsojista, niin siinä on jo yhtenä aspektina se, että joku olisi voinut laskea suoraan peltoon. Siksi sinne alas peltoonkin tehtiin tyhjä kohta ettei kukaan jää alle. Ja kysymys miksi mahdollisessa toimintapaikassa, jossa on useampi sata henkilöä muutaman henkilön tarvitsisi olla näkyvillä? Aarnen sanoin "heti toimii, kun on piilosa.";)
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1533
Sijainti
Porvoo
Kovaa hommaa, sano. Erityismaininta Mitsun Evoa nostamassa olleille, jotka pyörille tiputtamisen sijasta laskivat auton rauhallisesti oikein päin, jotta kuljettajien kuntoon saatiin selvyys 🎩
Katselin samaa ja hats off!

Olihan tuosta sitten taas polemiikkia että kuskit olis satuttanut itseään ja useampi käynyt lääkärin tarkastuksessa. No, kyllähän tarkastuksessa kannattaa aina käydä jos vähääkään tuntuu siltä. Ei se ole kohun aihe ellei sitä halua. Se että joku loukkaa ei tarkoita että se on järjestäjän tai katsojien vika. Jo pienessäkin ulosajossa voi sattua. Nyt taas turhaan tästäkin veivataan. Jaa, että olisko pitänyt merkki. Ei olisi, tai muuten merkataan kaikki kiristyvät mutkat. Paikka ei ollut vaarallinen.

Itse oltiin ykkösen risteyksen jälkeisessä jotta siitä oli helppo siirtyä neloselle. Kolme pätkää ajettiin läpi ja kyllä nuo minusta on vaan niin hienoja teitä. Nyppyä, ei suoria, kääntyy koko ajan ja huikeita kallionkiertoja. Tiet ajalta Pietari Brahe. 😄
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé
Kolme pätkää ajettiin läpi ja kyllä nuo minusta on vaan niin hienoja teitä. Nyppyä, ei suoria, kääntyy koko ajan ja huikeita kallionkiertoja. Tiet ajalta Pietari Brahe. 😄
Tässä huomaa Suomen maanteiden ja maakuntien erot. Isonkyrön tiestö oli aikalailla päinvastaista (vaikkei siitä voi mitenkään järkkääviä tahoja syyttää, pikemminkin päinvastoin. Hattu nousee siitä et tuollaisen pienemmän kisan saaneet aikaan)

Etapit oli vaan aikalailla luotisuoraa jonka jälkeen tuli ysikymppiristeys. Siitä uuteen luotisuoraan. Jossain välissä ehkä nypyn ylitys.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Itse kuuntelin Leppävirralla kylänmiesten tarinaa kun pätkää oli ajettu 60- ja 70-luvuilla Itärallissa ja Jyväskylän Suurajoissa. Markku Alen oli pysähtynyt eräälle herralle nimmariakin antamaan. Kilpailupaikka itsessään oli vähän keskellä ei mitään, mutta ne tiet mitä sinne johti, voi morjens! Kuulin huhua myös että ensi talvena Kuopion SM-rallissa tuolla suunnalla ajettaisiin ja ensi vuonna tuolla ajetaan SM-rallisprinttiä. Tie kesti paljon paremmin kuin lähistöllä moneen kertaan ajettu Mustinmäen rallisprintpätkä.

https://www.rally-maps.com/RTE-Rallisprint-2021/Puponmäki

Yleisöparkki oli tuolla maalin tienoilla ja siellä pellolla oli ollut runsaasti porukkaa ja myös suurin osa kuvaajista (hyvä näkymä pudottavaan alamäkiyhdistelmään ja risteykseen). Kuitenkin myös lähdössä oli parkki (siitä ei oltu tiedotettu missään erikseen, kiitos siitä ystävälliselle toimitsijalle!) Näin oma kävelymatka lyheni miltei kolmesta kilometristä 450 metriin. Paikallinen maanomistaja oli myös parantelemassa meidän näkymää katkomalla risuja ja oksia, yleensä suhtautuminen on toisenlainen ralleihin.
 
Ylös