Rallipäiväkirja

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Paalia ei nostettu takaisin
Painavahan se toki on, mutta tää herättää vähän kummastusta. Siis siinä mielessä että kun monella on varmaan ollut nuoteissa että paali sisällä, sitku se kierrettävä kohde onkin ulkokurvin puolella niin voi aiheuttaa vähäsen kummallisia ajolinjoja...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Painavahan se toki on, mutta tää herättää vähän kummastusta. Siis siinä mielessä että kun monella on varmaan ollut nuoteissa että paali sisällä, sitku se kierrettävä kohde onkin ulkokurvin puolella niin voi aiheuttaa vähäsen kummallisia ajolinjoja...
Järkkärit ei tosiaan tehnyt minkäänlaista liikettä sen suhteen, että paalia siirrettäisiin takaisin. Paha sanoa, toimiko paikka paremmin ilman paalia, vai olisiko toiminut paremmin paalin kanssa 🤔
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Nopealla googlailulla erityyppisissä paaleissa painot ovat alkaen 200 kg. Se Huttusen pussaama siis painanut vähintään sen. Aika iloisestihan se lensi, joten tuskin mikään 500 kilon paali ollut. Se jäi ojaan tien pinnan alapuolelle. Oma arvaus on, että ihmisvoimin sitä ei oltaisi ainakaan turvallisesti aseteltu takaisin paikoilleen minuutin lähtövälein. Noinkohan olisi noussut alkuunkaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Itsekin tuli Kokkolan seudulla oltua SM-kauden finaalia seuraamassa. Katselukokemuksen suhteen ei ollut järinkään suuria odotuksia, tärkeintä oli että pääsi parin kuukauden tauon jälkeen taas penkalle aistimaan.

Ajeltiin torstaina iltaa kohden Kokkolaan. Matkalla ajettiin lauantain iltapäivän lenkin kolme pätkää, kun matkan varrella olivat. Perjantaina tein itse etäpäivän majoituksessa ja kaverini kävi aamupäivällä ajamassa loput pätkät läpi. Iltapäivällä katseltiin Chilen aamupäivän lenkki telkkarista ja sitten kamat kasaan ja penkalle. Itse asetuin EK2 isolle tielle tulevaan asvalttiristeykseen, mistä näki valot edeltävään vasuriinkin, mistä Onzah mainitsi. Totesin saman seurueen läsnäolon ja koiraa kävin moikkaamassa. Hän oli hyvällä päällä. Eipä paikka ollut mistään kotoisin katsoa, ja niin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti noin 30 auton jälkeen lähdimme kohti kaupunkipätkän toista vetoa. Auto S-Marketin pihaan ja hyvin ehti kiipeään penkalle katsomaan kävelytien osuutta. Jossain kohtaa vaihdoin ison tien toiselle puolelle katsomaan tynnyrinkiertoa. Kaupunkipätkä oli kyllä asiallisesti toteutettu ja mukavan kompakti.

Lauantaina ei ollut mikään kirein lähtö aamulla. Suuntasimme EK4 ja itse jäin pätkän lähtöön kun käännyttiin asvaltilta soralle. Katselin sääennustetta, että vettä pitäisi pian tulla ja paljon, niin risteyksen sisällä ollut bussipysäkki katoksineen ja penkkeineen tuntui mitä parhaimmalta paikalta katsoa pätkää. Risteykseksi ihan nasta paikka. Ei se kyllä sitten satanut. Tahko tuli paikkaan puolivaloilla, hienosti irtosoraisella asvaltilla nyppäsi auton 180 astetta ympäri ja peruutteli siiman alle remonttihommiin. Mikä vika olikaan, niin en ymmärrä, miksi ei ajanut 5 km pätkää maaliin, kun auto kuitenkin kulki eteenpäin.

Matka jatkui kohti EK6:ta. Sade oli saapunut seuraksemme. En ollut tällä pätkällä itse käynyt, joten kaverin suosituksien mukaisesti jätin tämän tapahtumapaikaksi muodostuneen asvalttiristeyksen taakse ja suuntasin noin kilometrin vastaseen. Siellä olikin jonkinlainen rysä ässämutkineen. Kaverini kuitenkin suositteli ennen soramonttua, noin 300 metrin päässä ollutta putoavaa vasuria. Ehdin sen käydä katsomassa ja ymmärsin kyllä viehätyksen, mutta fomo vei voiton ja palasin ässämutkiin, jotka nekin näyttivät nätiltä ja lopulta ihan kivaa mutaliippiä tarjosivatkin. Veri alkoi virrata, kun tuli toisaalta viestiä, että Rytkösen täppä seisoo ja eiks se oo se paikka, mihin sun piti mennä. Jaa. Reppu selkään ja rämmin mättäiden yli montulle ja saatana, siellähän oli Skoda mätipuoli ylöspäin siinä, mihin alunperin minut osoitettiin. Siinä olisi ollut yhteen tyttöön ollut otettavissa vauhdikas ojaan kellahdus, mutta ei kelvannut. Kuskit oli OK, kävin apuna vähän varottelemassa tulevia autoja, että saivat kerättyä kamansa katollaan olevasta autostaan ja jatkoin siitä takaisin ässiin ja pian autolle ja tunnin matka kohti EK8/11 alkoi.

EK8 oli siis niitä pätkiä, mitä tullessa ajeltiin läpi ja halusin asettua noin 20,3 km kohdilla olleeseen peltoaukealle tuloon, missä leikkauksessa oli pieni kohouma risteyksen takia. Oli lyhyt matka kävellä ja pitkä näkemä, kun autot näki pellon toiselta puolen vielä toisen kerran ja sielläkin nopea risteys. Vettäkin satoi. Oli kyllä ihan vauhdikas paikka, etenkin luokkien kärkiukoille. Kaverini oli jatkanut 2 km vastaseen aukealle, missä oli parit mutkat ja monia kuvausmahdollisuuksia. No, siellä meni sitten Hokkala rajusti ulos. Ensin oli Korhola samassa mutkassa spinnannut ja vekslaillut, aikaa tuhraantui jonkin verran. Sitten tuli seuraavana autona Hokkala, auto haukkasi sisämutkasta, tippui ojaan ja lähti kaatumaan. Pysähtyi vesiojaan, mutta onneksi oikeinpäin. Lanssi oli soitettu heti, mutta lähetys pätkälle katkaistiin jostain syystä vasta numeron 43 jälkeen.

Pian gepsi näyttikin, että lähdöstä autoja kääntyi ympäri eli pätkän eka ajokerta oli sitten siinä. Mainitsinko jo, että vettäkin satoi? Siinä sitten, kun molemmat oltiin autolla, niin otettiin noin neljän sekunnin palaveri, jonka päätöksellä päätimme lähteä samantein neljän tunnin kotimatkalle. Aikaa olisi ollut vielä siirtyä EK10:lle ja sieltä takaisin EK11:lle, mutta tässä kohtaa järki ja odotus kunnon yöunista voittivat. Siinä vaiheessa, kun SM-kärki tuli EK11:n maaliin, niin oltiinkin jo Parkanon korkeudella, ei paha. Kaiken kaikkiaanhan toi reitti ja aikataulu oli suunniteltu mainiosti, etenkin jos olisi vielä jäänyt Kokkolaan tai jonnekin sunnuntain vastaiseksi yöksi. Lauantaina olisi ehtinyt katsoa ainakin neljä, pian viisikin pätkää, ainakin SM-luokkia seuraten.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
163
Sijainti
Piilossa
7.10. Orimattila-ralli

Niitä rallipäiviä, joiden väliinjättämisestä ei olisi tuntenut katumusta. Rapaa, liejua, kuraa, mutaa, myrskyä ja katselupaikkavalinnatkin aivan vihkoon. Aloitus aika paljon yleisöä keränneestä nyppyvasurista ykköseltä, jossa ei ensimmäisen kuudenkymmenen aikana minkäänlaista tapahtumaa tai edes näyttävää ajosuoritetta. Iso osa kansasta toki pönöttämässä mäen päällä, vaikka tokkopa kukaan olisi paikassa erehtynyt muutenkaan. Siitä sitten vielä hetkeksi kolmosen peltohuomiolle ihmettelemään: väkeä ehkä viitisentoista ja viidenkymmenen ensimmäisen aikana ei liippiä kummoisempaa. Ajattelin sinnikkäästi siirtyä edelleen neloselle, johon olisi ehtinytkin kivasti. Lämpimässä autossa oli kuitenkin niin mukavaa, että huristin suoraan kotiin. Josko sitten penkkakausi pakettiin ensi viikonloppuna samassa ilmansuunnassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
7.10. Orimattila-ralli

Niitä rallipäiviä, joiden väliinjättämisestä ei olisi tuntenut katumusta. Rapaa, liejua, kuraa, mutaa, myrskyä ja katselupaikkavalinnatkin aivan vihkoon.
Keli oli kyllä todella rapea. Tuuli niin, että peruukki meinasi lentää päästä ja vettäkin tuli ajoittain ihan vaakatasossa. Mutta kun kohtalaisen yllättäen avautui sauma lähteä päivällä muutamaksi tunniksi penkalle, niin olihan se käytettävä. Käytettävissä oleva aikaikkuna saneli pätkän joka oli EK3. Päädyin Sampontien ja Vaivalantien risteykseen patsastelemaan, jossa oli aivan tolkuttomalla näkemällä varustettu paikka. Mapsin mukaan n. 1,9 km oli auto näkyvissä. Paikka oli sinänsä hyvä, mutta keli ja autot ja yrkän määrä jättivät ehkä vähän toivomisen varaa. Mutta olisi esim. SM-rallissa aivan briljantti paikka - puhumattakaan että tuossa pääsisi Rally1-autoja katsomaan. Noh, vähiten säväyttäneiden suoritusten jälkeen pystyi sentään tekemään mielikuvaharjoitteita, että olisi samassa paikassa 38 vuotta aikaisemmin, jolloin voisi aurinkoisena talvipäivänä odotella Lasse Lammen B-ryhmän Quattroa 1985 Hankirallissa. Mutta kyllä penkalle lähteminen aina kannattaa, hyvä mieli jäi.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
No juu. Viimeksi taisi olla yhtä vilposet fiilikset Kuopion SM:ssä kun pakkanen paukkui jommalla kummalla puolen kahtakymmentä pakkasastetta.

Tänään täsmäiskuiltiin ykköselle reiluun pariin kilometriin nyppyvasuriin, ja haettiin omaa paikkaa nopeasta vasurista vitosen 2,6 km:ssa. Leveää liippiä kummempaa ei jälkimmäisestäkään saatu. Lemmetin mestaruus lämmitti ja komeaa oli Äffän kärjen syöttö muutenkin (y)

Seuraavan kerran numerot kyljissä ohi viuhuvia kilpureita katsellaankin tällä tietoa sitten tammikuun puolessa välissä Riihimäellä. Ei silloin nyt ainakaan paljoa kylmempi voi olla kuin tänään, eihän?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
7.10. Orimattila-ralli

Lähikisaa oli tarjolla. Itselle ykkönen ja kakkonen oli hieman vieraita niinpä päätettiin että lähdetään aikaisin matkaan ja ajetaan kummatkin EK:t läpi. Aika laimeat ja oikein mitään ei myöskään erikoiskokeilta löytynyt. Kakkosella oli betonien kirraama ylämäki oikea sekä sen jälkeen mielenkiintoinen pihavasen risteys (jossa Högström kaatoi). Mutta pääseminen paikkoihin mietitytti ja kun päätavoite oli mennä neloselle niin päädyttiin sitten ykkösen nyppyvasempaan. Mitään ei oikein tapahtunut ja vaikka ajatuksena oli katsoa 80 autoa, lähdettiin menemään ja 50 kohdalla. Tuuli oli vaan pellolla niin helvetin kylmä. 🥶

Nelosella oltiin päätetty jo viikolla että ajetaan auto sulkuun ilmoista johtuen. Ja olihan paikkaankin matkaa lähdöstä 2,5km. Hienoa liippiä ja Ojalan pieni tilanne, muuten ei mitään tässä ylämäki oikeassa. Paljon rallituttuja paikalla ja ilmasta huolimatta hyvä tunnelma. Kun kisa oli ohi, oli jalat niin jäässä että tuntui kuin olisi kävellyt paskat housuissa. Semmosta. Tulipahan koettua ja mutta kyllä rallipäivä on silti itselle juhlapäivä, ilmasta riippumatta. 😊

Viikon päästä ”kotiralli” jossa ollaan hommissa. Kaikki penkalle, reitti on hyvä. 👍
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
14.10 Hakevuori ralli.

Tällä kertaa kakkos EK:lla hommissa. Vielä viime hetkellä vaihtui sulkuhomma huomiovahdiks/järkkäriksi. Ts. piti katsoa että huomiokyltit pysyy paikallaan, mutta myös vetää katsojille siimoja. Tosin tiesin jo ennen siimojen vetelyä että paikkaan eksyy maksimissaan 10 ihmistä että melko turhaa se on. Ehkä sitten lopulta ihmisiä oli 15. Pitkä oli päivystys: klo.12:sta sinne noin puoli kuuteen. Siihen päälle vielä aamulla tytön futisseuran kioskin pystytys jälkimmäiseen isoon välitiehen ja purku niin tuli päivästä aika pitkä. Mutta hienoa että kiskalla kävin hyvin ihmisiä. Ilmasta huolimatta. Jos täältäkin palstalta joku kävi niin kiitos. 🙏

Ainii, itse kisa. No, Altti Anttonen veti hienot liipit, siinäpä se.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
163
Sijainti
Piilossa
14.10. Hakevuori-ralli, Askola

Vuoden viimeistä vietiin. Aamusella turhankin aikaisin liikkeellä, ja reitinkiertelyn jälkeen jäi yltäkylläisesti aikaa notkua Monninkylän SEO:lla. Paikaksi olisi eniten kiinnostanut ykkösen viestipisteen kupeessa sijainnut paalioikea, mutta sinne ei tuntunut löytyvän minkäänlaista järkevää reittiä edes polkuja pitkin ja sulun sisään en autoa halunnut jättää. Lopulta sitten sinne mihin useimmat eli erikoiskokeelle kaksi. Grillimakkara matkaan jälkimmäisen välitien kioskilta (MobilePay pelasti minutkin!) ja arpomaan katselupaikkaa nyppyoikean & vanhan talonnurkkavasurin väliltä. Päädyin lopulta jälkimmäiseen, jossa ei kovin ihmeitä ensimmäisen 70 kilpailijan aikana nähty. Mutaisia peltoja pitkin raahustus autolle ja kohti nelosta, johon ehtikin kivasti melkein ajallaan. Alkuperäisenä suunnitelmana oli tallustelu vanhaan Niemisen paikkaan, joka vaikutti aamulla paaleista huolimatta (tai ehkä niistä johtuen) hemmetin hämäävältä. Jäin kuitenkin lopulta monien muiden tapaan välitien tuntumaan pudottavaan vasempaan. Mitään isoa ryminää ei ollut tarjolla, mutta vähän ylimääräisiä peruutuskuvioita ja täpäriä tilanteita kuitenkin. Kun sääkin sattui iltaa kohti selkenemään, niin aivan mukavasti penkalla viihtyi loppuun asti. Jälleen tuli todettua, että pimeässä rallissa on aivan oma viehätyksensä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Hakevuori ralli

Tuli kanssa käytyä kotirallia katsomassa, itse päädyin 2 ek:lle niin kuin moni muukin, ekan välitien jälkeiseen oikeaan, usko ei oikeen riittänyt paikkaan alunperinkään ja vielä vähemmän kun mutkaa edeltävässä pistossa seisoi pari kolme ukkoa neon vihreissä takeissa ja niin kuin aina kun jossain seisoo pari kolme ihmistä on siinä kohta viistoista ihmistä joten kisa meni sadetta pidellessä. Kolmosella taisi olla hieman yllättäen kisan paikat, mutta kuvaajatkaan eivät ole paikalle näköjään löytäneet?

itse olen tykännyt viime vuosina RDT:n järjestämien kisojen konsepteista, nuotitus järjestetään aamulla joten kisa alkaa iltapäivällä, nuottikuskit tulee pimeeseen ajavien jälkeen joten pimeeseen ajavat tulee oikeesti pimeeseen ja vuoden ajasta johtuen ajetaan lisäksi pimeässä. Odotan innolla ensi vuoden F-cupin kisaa vaikka siellä taidetaan tuo lähtöjärjestys sääntö olla blokattu jo sarjasäännöissä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Odotan innolla ensi vuoden F-cupin kisaa vaikka siellä taidetaan tuo lähtöjärjestys sääntö olla blokattu jo sarjasäännöissä.
Ainakin kahdessa kisassa tänä vuonna pimeeseen ajavat yleisen kuskit lähtivät ennen nuottiluokkia, Ilomantsissa ja Rantarallissa. Mutta eipä niitäkään oo elää kuin sen 10 autoa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Kauden eka ja vika kisa kilpurin kyydissä Askolassa takana. Hienot tiet ja kompakti aikataulu. Mainittavaa tulosta ei tullut mutta hauskaa oli siitä huolimatta. Vähän polemiikkia aiheutti lisämääräyksellä tullut muutos ek5 alun suhteen. Tulva oli vienyt alkuperäisen suunnitelman mukaisen alun tien joten pätkää lyhennettiin ja alku oli eri paikassa. Lisämääräysessä annettiin uusi aika siirtymälle eekollta 4 eekoolle 5 ja se erosi aikakortissa olevasta alkuperäisestä ajasta koska siirtymä uuteen alkuun oli hieman hitaampi. Tästä sitten saatiinkin aika hässäkkä kun aatee jonossa porukkaa säntäili kuka minnekin. Toisaalta suurin osa kilpailijoista osasi mennä oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan... Mutta hauska päivä kyllä kaikesta huolimatta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kolmosella taisi olla hieman yllättäen kisan paikat, mutta kuvaajatkaan eivät ole paikalle näköjään löytäneet?
Roope Suomalaisen incarista voi bongata, että huomiolla oli mennyt ainakin Kari Haapalainen Kuplalla (hämmentävää kyllä että paikka yhä edelleen toimii), Aimo Jaakkola n. 1,4 kilsaa välitien risteyksestä maaliin päin ja Markku Hietamäki vasurissa reilu kilsa ennen maalia. Tiedä sitten missä muut olivat menneet. Mutta luulisi, että ainakin siinä huomiolla on ollut joku kameran kanssa, vaikka eihän se toki ennakolta mikään kisan potentiaalisin paikka ollut.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Mä en ollut kisaa seuraamassa, mutta sain WhatsAppiin sekä Haapalaisen että Hsiehin vedot tuolta huomiolta, eli ainakin yksi kamera päivysti paikassa.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
82
Hakevuori rallissa tuli myöskin käytyä. Hieman ehkä muista poiketen paikaksi valikoitui vanha Eija Jurvasen paikka eli ek 3 maali. Paikassa yksi keskeytykseen johtanut kaato ja kolme ulosajoa, sekä monia tiukkoja tilanteita. Viimeksi kun paikka ajettiin se oli huomiolla, mutta tällä kertaa ilman merkkiä. Paikassa oli alusta alkaen melko paljon porukkaa, mutta ei juurikaan tuttuja ammattikatsojia, tai sitten ne eivät vain osuneet silmään. Myöhemmin paikkaan siirtyi tuolta kakkoselta jonkin verran väkeä ja myöskin ainakin pari kuvaajaa, joten varmaankin jossain vaiheessa paikan kaksi viimeisintä ulosajoa tulee julki. Sitä en tiedä saiko kukaan paikan kahta ensimmäistä runkia nauhalle. Yksi kylmäkamera paikassa oli, mutta sille tuskin tarttui kunnolla paikan korkanneen kilpailijaparin ulosajoa sillä auto poistui tieltä vasta kameran jälkeen.

Tuolta tuli vielä siirryttyä ek 5 alun jälkihuomiolle hetkeksi aikaa ihmettelemään minkälaiset siimaviritelmät sinne oli saatu pystytettyä.

Ek 3 huomiolla kaatui yhteensä neljä autoa.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
82
Jurvanen Helsinki-ralli 1990, kun ajettiin vastaseen?
Tietääkseni Jurvanen meni juurikin näin päin miten eilen ajettiin. Paikka on ilmeisesti kuitenkin joskus 90-luvun alussa toiminut toisten päin ajettuna, mutta sitä en osaa sanoa onko Jurvanen ollut silloin edes mukana kisassa.
 
Ylös