Rallipäiväkirja

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Mä en ollut kisaa seuraamassa, mutta sain WhatsAppiin sekä Haapalaisen että Hsiehin vedot tuolta huomiolta, eli ainakin yksi kamera päivysti paikassa.
Eikös siinä mennyt myös kaks muutakin? Näin käsitin että neljä meni ainakin.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Tietääkseni Jurvanen meni juurikin näin päin miten eilen ajettiin. Paikka on ilmeisesti kuitenkin joskus 90-luvun alussa toiminut toisten päin ajettuna, mutta sitä en osaa sanoa onko Jurvanen ollut silloin edes mukana kisassa.
Niin eiks tää ollut se koko pätkän viimeinen vasuri, ei oo sekään paikka toiminut ilmeisesti vuosiin, mutta ilmeisesti nyt oli metsää kaadettu taustalta ainakin kakkoselta kuuleiden puheiden mukaan.

Itse jätin koko pätkän ajamatta kun ajattelin että pätkä on jo niin kulunut, mutta näin se vaan yllätti. Kummalista jos huomio on ottanut peräti neljä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tietääkseni Jurvanen meni juurikin näin päin miten eilen ajettiin. Paikka on ilmeisesti kuitenkin joskus 90-luvun alussa toiminut toisten päin ajettuna, mutta sitä en osaa sanoa onko Jurvanen ollut silloin edes mukana kisassa.
Ok. Ajattelin vaan kun Jurvanen hävisi 1990 Naisten Suomen mestaruuden ulosajoon Helsinki-rallissa juuri Onkimaan pätkällä, mutta silloin ajosuunta oli eri. Jurvanen itse sanoi VM:ssä 11/90 ulosajon tapahtuneen "ihan viimeisen ek:n alussa" joka myös täsmäisi tuohon paikkaan. Onhan sitä toki sen verran usein sahattu, että tähänkin suuntaan ajettaessa on Jurvanen voinut jossain kisassa kyllä suistua.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin eiks tää ollut se koko pätkän viimeinen vasuri, ei oo sekään paikka toiminut ilmeisesti vuosiin, mutta ilmeisesti nyt oli metsää kaadettu taustalta ainakin kakkoselta kuuleiden puheiden mukaan.

Hakkuu oli itseasiassa jo 2020, mutta ei kyllä silloin toiminut vaikka siinä vähän roikuttiinkin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Kummalista jos huomio on ottanut peräti neljä.
Jos et ole jo ajanut tuota niin aja joskus. Jotenkin paikka on yllättävä ja jopa pelottava kun sen ajaa 60km/h. Niin yllättävä ja jyrkkä se on.
Hakkuu oli itseasiassa jo 2020, mutta ei kyllä silloin toiminut vaikka siinä vähän roikuttiinkin.
Tässä taisikin tulla jo mainittua että 2020 oli huomiolla.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Jos et ole jo ajanut tuota niin aja joskus. Jotenkin paikka on yllättävä ja jopa pelottava kun sen ajaa 60km/h. Niin yllättävä ja jyrkkä se on.
Kyllä se tuttu paikka on, olen monta kertaa ohi ajanut ja oltiin siinä pari kolme vuotta sitten katsomassakin, toimihan se silloinkin, mutta neljä ulosajoa huomiolla on silti kovat lukemat vaikka olisi kuinka hämäävä paikka, varsinkin kun kyseinen tie on aika aktiivisesti ollut käytössä viime vuosina.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Kyllä se tuttu paikka on, olen monta kertaa ohi ajanut ja oltiin siinä pari kolme vuotta sitten katsomassakin, toimihan se silloinkin, mutta neljä ulosajoa huomiolla on silti kovat lukemat vaikka olisi kuinka hämäävä paikka, varsinkin kun kyseinen tie on aika aktiivisesti ollut käytössä viime vuosina.
Puhtaasti paikka ei ole näyttänyt minusta ikinä noin hyvältä, tai ainakaan hetkeen. Kun se silmä ajattaa lujaa aukkoon, niin se ajattaa sinne. Harvemmin nuo paikat jokaisena vuonna samalta näyttää ja nyt tosiaan aukosta oli katkaistu pitkä rivi kuusia ja en muista, että olisi hetkeen noin pommilta näyttänyt.

Kolmosen maalissa tuli itsekin vahdattua tässä kisassa. :)
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
Tässä kohtaa voisi tehdä tilastollisen yhteenvedon mennestä penkkakaudesta. Innostuin pitkän tauon jälkeen käymään kilpailuissa läpi vuoden, ja ralleja tuli nähtyä eniten viiteentoista vuoteen. Touhuun tapahtui siis niin sanottu hurahdus, joka oli aluillaan jo viime vuonna.

Yhteensä nähtyjä kilpailuja kertyi vuoden mittaan 11. Kausi alkoi tammikuussa Pihlajavedeltä ja päättyi edellisenä viikonloppuna Askolaan. Googlen sijaintitietojen mukaan Volvon matkamittariin kertyi rallireissuilla 4200 kilometriä, joten bensaan paloi rahaa arviolta yhden Kanariansaarten pakettimatkan verran.

Erillisiä katselupaikkoja kertyi parisenkymmentä, joissa tapahtui 13 kaatoa ja noin 19 rehtiä ulosajoa. Siihen sitten muikut, spinnaukset ja peruuttelut päälle. Ulosajottomia kisoja osui kohdalle viisi, joista melkein kaikki ajoittuivat joko kauden alkuun (Pihlajavesi ja Hämeenlinna) tai loppuun (Orimattila ja Askola). Useammassa kisassa satoi kuin ei satanut. Keskilämpötilaa en jaksa sentään laskea.

Hauskuutta ei pysty mittaamaan numeraalisesti. Yhteenvetona voi kuitenkin todeta, että lauantaipäivät olisi voinut kuluttaa huomattavasti huonomminkin ja tammikuun ensimmäistä talvirallia odottaa jo innolla.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hakevuori ralli

itse olen tykännyt viime vuosina RDT:n järjestämien kisojen konsepteista, nuotitus järjestetään aamulla joten kisa alkaa iltapäivällä
Tässä on puolensa ja puolensa. Ei tarvii etsiskellä majotuksia ja katsojilla on lepposa aamu. Oma päivä alkoi 4.30, liikkeelle 4.50, nuottia 7.30-13, rallia 16.15-20.15, kotona lopulta 23.50. Voin tunnustaa että siinä iltakympin jälkeen alko jo vähän hyytymään.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Kauden viimeisen reportaasin aika. Jari-Pekka Ralli, Hartola, 21.10.2023

Omista aikataulutuksista johtuen aikas minimiperehtymisellä paikan valinta. Jäsen ettelbruck kertoi savumerkein omia kokemuksiaan Mynnilästä, ja päätin lopulta piruuttani mennä vanhojen meriittien perusteella samoille seuduille. Siirryin kuitenkin parisataa metriä edemmäs huomiolle.

Kiva hivenen hämäävä paikka, jossa nähtiin monenlaista ajosuoritetta, auringonpaisteen aiheuttama häikäisykin loi oman haasteensa tähän paikkaan. Muutenkin yöpakkaset ja kuiva keli ilmeisesti piti tienpinnan liukkaana, mutta ehjänä, spooria ei syntynyt ekan vedon jälkeen lähestulkoon ollenkaan. Yksi bemaristi ainakin oli hilkulla kaataa ja pari autoa veti myös ihan omat kuvionsa tuohon paikkaan.

Valkosen yms vetomiesten tyrkkäystä olen kehunut moneen otteeseen, mutta päivän isoimmat kehut menee tässä kisassa kyllä Roope Suomalaisen ajosuoritukselle. Suzuki Swiftillä tyrkättiin menemään tuohon paikkaan niin lujaa kuin tuollaisella saippuarasialla pääsee. Moni nuottikuski ja nelivetohenkilö saisi ottaa tuosta mallia miten hankalaan paikkaan tyrkätään lujaa mutta siististi.

Semmoinen reissu. Kauden kvartaaliset lukemat tulee myöhemmin. Ensi kautta ootellessa. Lämpöpussukat ja villasukat ovat kaivettu jo kaapista esille.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Jari-Pekka Ralli 21.10.2023

Kausi 2023 tuli omalta osalta päätökseen tänään Hartolan ja Sysmän alueella ajetussa Jari-Pekka Rallissa. Edellisten viikonloppujen kaukokisat kaukana etelässä skippasin, ja kävinkin katsomassa Askolan viikonloppuna JokkisRacea Nurmeksessa.

Ennakko-odotukset rallin suhteen eivät olleet valtaisat, sillä viime vuosina Jari-Pekka oli ollut itselle aikamoista kryptoniittiä tilanteiden suhteen, eikä kaksi pätkää kahteen kertaan ajettuna hirveästi houkutellut. Kuitenkin lähtölista oli suhteellisen laadukas noin 100 auton kisaksi, joten lauantaina herätys seiskalta Jyväskylässä, ja matkaan aina niin ihanaa nelostietä pitkin.

Reitti oli vielä aamun huurteessa ajaessani erikoiskokeita lävitse, mutta varsinaista liukkautta ei juuri esiintynyt. Pitkään pohdin valintaa kolmen paikan välillä: Mynnilässä heti 600 metriä lähdöstä vanha Harry Huntin paikka sekä ennen ensimmäistä risteystä ollut hämäävähkö oikea, jossa viime kerralla ajettuna oli melkoisen iso risukasa. Lahdenpohjassa vaihtoehtona oli 1,7 kilometriä lähdöstä sijainnut tupla-oikea, joka tuli metsästä ulos pellolle. Lopulta päädyin näistä vaihtoehdoista keskimmäiseen, ja kävelinkin mutkan tulossa sijainneelle kalliolle, josta pystyi näkemään myös seuraavan haastavan risteyksen tapahtumat olematta kuitenkin pahemmin näkyvillä tulosuuntaan. Porukkaa paikassa oli kyllä runsaasti, ylivoimaisesti eniten tältä reitiltä.

Alkuun ei tapahtunut oikein mitään, hyvin pystyi erottamaan, kuka uskalsi tyrkätä ja kuka ei. Seuraavassa risteyksessä Roope Hirvonen ajoi ojaan ja tarvitsi nostoapua, lensipä siinä liikennemerkkikin melko ilmavasti. Melko pian pimeiden alettua numerolla 51 saapui paikalle BMW, jonka kaatoa olin todistamassa keväällä Kaakkoisrallissa. Auto ajautui leveäksi, ja pyöri ojan kautta voltin kierteellä ympäri vähintäänkin ilmavasti. Kaikeksi onneksi kuljettajat olivat ilmavan kieputuksen jälkeen kunnossa. Tämän jälkeen ei juuri ihmeitä tapahtunut omassa paikassa, mitä nyt Roope Suomalainen tuli näyttävällä ajolinjalla piskuisella Suzuki Swiftillä. Kaveri oli muuten seitsemäs tänään yleiskisassa 1400-kuutioisella autolla, viimeistään nyt nimi mieleen. Seuraavassa risteyksessä sattuikin sitten kaikenlaista, muutamia roikkuja, yksi bemari ajoi peltoon, ja lievästi käyntihäiriöinen Starletti pyörähti katon kautta ympäri pellolle. Näistä ei videomateriaalia etäisyydestä johtuen ole, mutta tulipahan todistettua nämä ihan omin silmin. Samaan aikaan muissa vaihtoehdoissa oli myös ohjelmaa: Mynnilän alkupäässä oli pari pistoonvetoa ja muita tilanteita (toisella kierroksella myös yksi penkan päälle pyörähdys), ja Lahdenpohjan alkupäässä kaksi kaatoa. Vähän kieltämättä kismitti, kun tämän kuulin, sillä en ollut loppujen lopuksi hirveän kaukana valita tuon paikan Mynnilän paikan sijasta.

Toiselle kierrokselle en keksinyt mitään sen erikoisempaa, joten siirryin katselemaan vieressä ollutta risteystä. Siihen sentään lämmitti aurinko melko mukavasti, tilanteita ei oikeastaan ollut, mutta mukava oli päättää rallivuosi 2023 muiden katsojien kanssa höpötellen, ja ajosuoritteita seuraillen. 2+2 viimeisestä kisasta on ihan hyvä suoritus, kesä oli lähinnä yhtä ulosajoa per kisa. Tarkemmat analyysit budjettilaskelmineen tulossa vuoden lopussa.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
531
Sijainti
Peraehikiae
Roope Suomalaisen ajoa kannattaa käydä vilkaisemassa youtubesta, eli löytyy incar videoita kuljettajan omalta kanavalta. Ensimmäisiä pätkiä kun katsoin niin luulin että heppu ajaa varmaan kotiteitä kun työnsi niin limitillä pikkuisella suizalla mutta taisin olla väärässä. Vetomies on kyseessä ja varmasti menee välillä peltihommiksi mutta tuolla tavalla oppii ajamaan tosissaan ja nyt jo saa muut katsoa mallia. Nimi mieleen siis ja seurailemaan tulevia edesottamuksia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Roope Suomalaisen ajoa kannattaa käydä vilkaisemassa youtubesta, eli löytyy incar videoita kuljettajan omalta kanavalta. Ensimmäisiä pätkiä kun katsoin niin luulin että heppu ajaa varmaan kotiteitä kun työnsi niin limitillä pikkuisella suizalla mutta taisin olla väärässä. Vetomies on kyseessä ja varmasti menee välillä peltihommiksi mutta tuolla tavalla oppii ajamaan tosissaan ja nyt jo saa muut katsoa mallia. Nimi mieleen siis ja seurailemaan tulevia edesottamuksia.
Juu. Katsonut myös kaverin otteita. Vetää ihan samalla yrkällä joka kisassa olipa missä päin suomea tahansa. Hienoa katsoa miten tuollaisella pienellä Suzukilla vedetään kun sieltä kuuluisan huussin katolta...

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3876
Hyviä rapsoja ja paljon olette jaksaneet viettää aikaa penkalla. Itselle tuli tällä kertaa vain kolmen kisan vuosi. Suunnitelmissa oli kyllä enemmän, mutta laiskuus ja muut menot vei voiton välillä.

Paikan päällä tuli käytyä penkalla Kuopiossa sm:ssä, Hyacenterissä Lempäälän kaatosateessa ja Jyväskylässä mm:ssä. Vaihtoehtoisia ralliin liittyviä hommia tulikin vähän enemmän, mobiliassa pari kertaa, rallin ystävien suurajoissa ja Torinossa automuseo ja FCA kokoelma. Äkkiseltään mukava ja vaihtelua tuonut vuosi. Ensi vuonna toivottavasti enemmän kisoja paikan päällä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Rallikausi tuli päätökseen täälläkin käymättä missään lokakuun kilpailuista. Aika laiskanpulskeesti tulee enää ralleissa käytyä, vaikka aina kun lähtee, niin hienoahan se on.

Tälle vuodelle laskin 21 penkkapäivää ja näiden lisäksi tuli kahdeksan matkapäivää/eturunkipäivää. Kolme MM-rallia (Monte Carlo, Ruotsi, Suomi), neljä SM-rallia (Kuopio, Jyväskylä, Itäralli ja Kokkola), Hyasintti + kaksi pikaista visiittiä Esupin testeihin.

Yhtään rehellistä runkia en nähnyt, vain kaksi keskeytykseen johtanutta ajovirhettä ja yhden tumpeloinnin.

Säväyttävimmät ajosuoritukset tulivat molemmat Kalle Rovanperän suorittamina: ensin Montessa lauantaina kovan kyydin kääntyilevä suora, mihin tuli rajotinta vasten hakaten (ainoastaan Ogier seuraavana autona tuli myös rajoitinta vasten kanssa) ja toinen mieleen jäänyt oli hyppy Savon ekalla kierroksella. Kokonaisuutena paras reissu oli Uumaja (vaikka mulla ei ollut ääntä, ehkä juuri siksi). Mieleen jäi myös keskikesältä Itärallin torstai-illan eturunki Mäkrään ja sille seudulle. Ensin ajettiin iltapäivästä Tampereelta Joensuuhun ja sitten keskikesän valon mahdollistamana jatkettiin vielä iltayhdeksän jälkeen eturungille. Mäkäräisiä nieltiin, matalalta paistanut aurinko häiki, ei ollut kiire mihinkään. Suomen keskikesää parhaimmillaan. Ja olihan se perjantai-illan pölypätkäkin melko säväyttävä.

Kohti seuraavaa vuotta.

Itäralli.jpg
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Juu. Katsonut myös kaverin otteita. Vetää ihan samalla yrkällä joka kisassa olipa missä päin suomea tahansa. Hienoa katsoa miten tuollaisella pienellä Suzukilla vedetään kun sieltä kuuluisan huussin katolta...

Olen kanssa kuulunut vielä perustamattomaan Roope Suomalainen fan clubiin jo vuosia, yrkkään nähden ei ole tietääkseni kovin paljon runkinutkaan.
Olisi kiva nähdä mitä ukko tekisi jollain isomman luokan autolla.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
WRC CER 25-29.10

Tällä kertaa syksyn perinteisenä Euroopan assurallina uusi tuttavuus, Central European Rally. Alkuun kiinnostavuutta lisäsi ajamattomat pätkät ja uutuuden viehätys, mutta ilmat toisaalta vähän laskivat odotusta. Ei oltu ihan Espanjan helteissä. Keskiviikkona paikalle, vuokra-auto alle (kohtalaisen eksoottinen MG HS) ja kohti huoltoparkkia. Tunnin pyörimisen jälkeen matka kohti Tittlingiä ja Shakedownia. SD:llä paikaksi valikoitui lopun korpinnatsa vasen, jossa ei kovin kummoisia tapahtunut. Ilma tosin suosi ja takkia ei tarvinnut. Tämän jälkeen kohti majoitusta Passauhun ja illanviettoon. To aamulla nokka kohti Itävaltaa ja kiertämään pätkiä läpi. Tsekin pätkät ja päivän ek:t oli sen verran kaukana että suosiolla jätettiin väliin. Klatovy olisi ollut edes kohtalainen yleisöek, mutta alkoi niin myöhään että päädyttiin ottamaan päivä rennommin. Illalla pyörähdettiin huoltoparkissa, mutta eihän siellä oikein mitään ollut kun kuskit oli pätkillä.

Perjantaina aikaisin aamulla kohti Tsekkejä ja ek viitoselle. Vähän huoletti huhut ja peloittelut siitä että merkkaamattomille paikoille ei ole asiaa, mutta tiet oli suljettu vain liikennemerkillä, ei vahdilla, joten ohi pääsi helposti. Paikaksi valikoitui n. 12,5km vasen. Tässä katsottiin vain kärki koska pätkä meni 15 auton jälkeen poikki yleisön takia eikä ollut varmuutta että ajetaanko vielä, niin ei jääty odottamaan. Eikä sen puoleen, paikka oli niin hidas että ei ollut oikein nähtävääkään. Pari tötöilyä paikassa oli 15 auton aikana, mutta lopulta ainoastaan Zaldivar taisi törmätä puuhun. Tämän jälkeen Zvotokyn pätkälle ja n. 16km oikeaan, jossa puu odotti ulkokurvissa. Ei tapahtumia, mutta paikkana hieno. Pääsi lähelle ja ihan mielenkiintoisia suorituksia. Illalla myöhään takaisin Passauhun ja etsimään sillan alta parkkia (vanhaan kaupunkiin ei saa ajaa autolla). Nyt löydettiin nopeasti paikka, toisin kuin muina päivinä.

Lauantaina sitten Itävaltaan, Mühltahlin pätkälle ek10. Ajeltiin muutkin ek:t läpi, mutta ei iskenyt samalla lailla kuin tämä päivän pisin. Ekaksi paikaksi valikoitui 1,7km alamäki risteys, jossa tie oli nurmikolla lukunottamatta renkaiden kohtia. Virallinen katselupaikka niin oli helppo tulla. Rally1 tuli nätisti paikan, mutta sitten kun Gryazin sotki paikan mudalla, oli oikeastaan kaikilla vaikeuksia alamäessä ja nähtiin jos jonkinlaista suoritusta. Täällä katsottiin kaikki, ajettiin Setä Mäkiselle syömään ja sitten saman pätkän välille, 6km kohdalle, metsä ässiin. Tänne tultaessa välitie oli suljettu 3km ennen ja toisesta suunnasta 2km ennen, joten tultiin jälkimmäisestä välitiestä. Tällä kertaa väliteillä oli vahdit jotka estivät ajamisen lähemmäksi. Ei muuta kuin jaloittelemaan. Pätkällä sai kävellä tuntia ennen. Itse paikassa oli pari muuta ihmistä, ja meidän lisäksi myös suomalaisia joten laitettiin pimeeseen metsään isot suomenliput. Tämä sai myös etuautot tööttäilemään ja morottelemaan meille. Itse paikka vaikutti läpiajaessa jotenkin yllättävältä mutta toisella kierroksella paikka oli niin paskottu mudalla että kaikki tulivat varovaisesti. Täällä katsottiin melkein kaikki ja pimeessä sitten tetsattiin takaisin autolle ja nokka kohti Passauta. Passaussa meni oma aika löytää parkkipaikka sillan alta. Huoh.

Sunnuntaina powerille katsomaan eka kierros 14,7km nyppy oikeaan, jossa oli paljon myös suomalaisia katsojia. Lopulta oikea ei toiminut, mutta seuraavassa vasemmassa meni yks Hyundai Rally2. Vasuri oli aivan kurassa ja miltei jokaisella kuskilla oli omat haasteensa paikassa. Ulosajon sattuessa nauratti kun porukka ampui kuin tykin suusta nostamaan autoa ja 30 muuta meni perässä vaan pällistelemään romua. Oli siinä järkkärillä omat härdellit, kun eivät tienneet mitä tehdä kun 50 ihmistä juoksee siiman takaa. Täällä katsottiin kaikki ja sitten Ek 18 maalilipulle juhlistamaan Kallen mestaruutta. MG tulille ja kohti lentokenttää. Lennolle ja kotona klo 23:15.

Hyvä reissu ja ensi vuonna ehdottamasti uudestaan. Harmi toki että ajankohta viikkoa myöhemmin ja en usko että tuolla ainakaan lämpöisempi on.

Tässä vielä videontynkää paikoista missä oltiin.
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
169
Sijainti
Joensuu
Central European Rally

Tuli yhdistettyä kaksi asiaa, kun hain keskiviikkona ennen rallia auton Essenistä. Torstaina vaimo Münchenin kentältä kyytiin ja suunta Hauzenbergissä olevalle majoituspaikalle.

Perjantaina taas katseltiin ensin rallia tabilta hotellilla ja sitten käytiin tsekkaamassa reitti lauantain ekalle katselupaikalle. Sieltä todella pieniä teitä kohti Tsekkiä ja seiskapätkää. Oikein mielenkiintoista maisemaa ja pikkukyliä. Seiskalla FZ10, kartan perusteella helppo pääsy ja tarpeeksi parkkipaikkoja. Parkkitilaa olisi ollut vaikka kolme kertaa suuremmalla katsojamäärälle. Olin ostanut ohjeen mukaan parkkilipun ennakkoon. Ei olisi tarvinnut, kontrollia ei ollut. Olisi myös päässyt menemään pätkän varteen suoraan parkkikselta
ilman pääsylippua ihan helposti.

Takapiikki risteys ei juuri mitään mielenkiintoista tarjonnut. Tosi kova ja kylmä tuuli joten vajaan tunnin kuluttua suunta kohti hotellia. Samassa paikassa oli muitakin suomalaisia katsomassa, Kallen äiti, Roope Korhonen ym. Illalla taas päivän tapahtumien seuraamista cmorelta.

Lauantaina oltiin aikaisin liikkeellä, suuntana Mühltalin maalin katselualue. Helppo lähestyminen ja peltoparkki ihan lähellä pätkää. Iso FZ, jossa monenlaista tarjoilua, kuulutus, screeni ja muutakin humppaa. Pitkä näkemä, jonka alussa se paljon kritiikkiä (aiheesta) saanut tekohyppyri. Aurinko paistoi ja mukavaa jutustelua paikallisten rallihörhöjen kanssa. Taas noin tunnin kuluttua lähdettiin liikkeelle, suuntana huoltoparkki. Pysäköintialueet ihan täynnä eikä mitään kunnollista liikenteen ohjausta (tähän palataan vielä). Vanhalla sissityylillä parkkipaikka löytyi kuitenkin. Satuttiin just kohdalle kun Kalle ajoi huoltoon, vaimon KR69 hattu sai Kallelta hymyn ja käden heilautuksen. Huollossa jutustelua parin vanhan Saksan tutun kanssa ja suuntana Schärdinger Innviertelin maaliosa.

Taas helpohko parkkipaikka pellolla. Hyvä pitkä näkymä, vähän porukkaa. Taas tunnin verran seurantaa ja kohti hotellia. Tuli tehtyä virhe kun ajateltiin että ollaan ajoissa liikkeellä ja päästään Passaun läpi ennen ruuhkaa. Kaksi tuntia meni noin kymmenen kilometrin matkaan...

Sunnuntaina katsottiin eka pätkä tabilta ja lähdettiin pohjoista kohti. Moottoritien rastilla katsottiin Poweri suorana ja sitten illaksi Schlitziin. Maanantai ja tiistai matkataivalta Tukholmaan. Keskiviikkona aamulla Helsingissä ja sieltä vesi- ja lumisateessa kesärenkailla Joensuuhun. 3500 kilometria uuden auton mittariin, hyvä totutus.

Plussat
- monella pätkällä mahdollista nähdä tosi pitkä pätkä ajamista
- ystävälliset ihmiset, mukavaa jutustelua
- hintataso kohdallaan, majoitus, ruoka ja bensa

Miinukset
- rallin sivusto epälooginen ja sekava (minun mielestäni)
- ei kunnollista yleiskarttaa reitistä, josta olisi voinut miettiä vaihtehtoisia reittejä
- rallin sivulta opastettiin käyttämään samoja karttapalveluita = porukat kaikki samoilla pikkuteillä ruuhkassa
- huonot opasteet pätkille etenkin Tsekin puolella
- olematon liikenteen ohjaus, poliiseja ei juuri missään ja järkkärit hyvin vaisuja
- Passau keskuspaikkana erittäin huono, käytännössä kaksi aina ruuhkaista siltaa Tonavan yli

Mutta... ensi vuonna uudestaan. Vuokra-autolla ja paremmin reittiin valmistautuneena.
 
Ylös