Jari-Pekka Ralli 21.10.2023
Kausi 2023 tuli omalta osalta päätökseen tänään Hartolan ja Sysmän alueella ajetussa Jari-Pekka Rallissa. Edellisten viikonloppujen kaukokisat kaukana etelässä skippasin, ja kävinkin katsomassa Askolan viikonloppuna JokkisRacea Nurmeksessa.
Ennakko-odotukset rallin suhteen eivät olleet valtaisat, sillä viime vuosina Jari-Pekka oli ollut itselle aikamoista kryptoniittiä tilanteiden suhteen, eikä kaksi pätkää kahteen kertaan ajettuna hirveästi houkutellut. Kuitenkin lähtölista oli suhteellisen laadukas noin 100 auton kisaksi, joten lauantaina herätys seiskalta Jyväskylässä, ja matkaan aina niin ihanaa nelostietä pitkin.
Reitti oli vielä aamun huurteessa ajaessani erikoiskokeita lävitse, mutta varsinaista liukkautta ei juuri esiintynyt. Pitkään pohdin valintaa kolmen paikan välillä: Mynnilässä heti 600 metriä lähdöstä vanha Harry Huntin paikka sekä ennen ensimmäistä risteystä ollut hämäävähkö oikea, jossa viime kerralla ajettuna oli melkoisen iso risukasa. Lahdenpohjassa vaihtoehtona oli 1,7 kilometriä lähdöstä sijainnut tupla-oikea, joka tuli metsästä ulos pellolle. Lopulta päädyin näistä vaihtoehdoista keskimmäiseen, ja kävelinkin mutkan tulossa sijainneelle kalliolle, josta pystyi näkemään myös seuraavan haastavan risteyksen tapahtumat olematta kuitenkin pahemmin näkyvillä tulosuuntaan. Porukkaa paikassa oli kyllä runsaasti, ylivoimaisesti eniten tältä reitiltä.
Alkuun ei tapahtunut oikein mitään, hyvin pystyi erottamaan, kuka uskalsi tyrkätä ja kuka ei. Seuraavassa risteyksessä Roope Hirvonen ajoi ojaan ja tarvitsi nostoapua, lensipä siinä liikennemerkkikin melko ilmavasti. Melko pian pimeiden alettua numerolla 51 saapui paikalle BMW, jonka kaatoa olin todistamassa keväällä Kaakkoisrallissa. Auto ajautui leveäksi, ja pyöri ojan kautta voltin kierteellä ympäri vähintäänkin ilmavasti. Kaikeksi onneksi kuljettajat olivat ilmavan kieputuksen jälkeen kunnossa. Tämän jälkeen ei juuri ihmeitä tapahtunut omassa paikassa, mitä nyt Roope Suomalainen tuli näyttävällä ajolinjalla piskuisella Suzuki Swiftillä. Kaveri oli muuten seitsemäs tänään yleiskisassa 1400-kuutioisella autolla, viimeistään nyt nimi mieleen. Seuraavassa risteyksessä sattuikin sitten kaikenlaista, muutamia roikkuja, yksi bemari ajoi peltoon, ja lievästi käyntihäiriöinen Starletti pyörähti katon kautta ympäri pellolle. Näistä ei videomateriaalia etäisyydestä johtuen ole, mutta tulipahan todistettua nämä ihan omin silmin. Samaan aikaan muissa vaihtoehdoissa oli myös ohjelmaa: Mynnilän alkupäässä oli pari pistoonvetoa ja muita tilanteita (toisella kierroksella myös yksi penkan päälle pyörähdys), ja Lahdenpohjan alkupäässä kaksi kaatoa. Vähän kieltämättä kismitti, kun tämän kuulin, sillä en ollut loppujen lopuksi hirveän kaukana valita tuon paikan Mynnilän paikan sijasta.
Toiselle kierrokselle en keksinyt mitään sen erikoisempaa, joten siirryin katselemaan vieressä ollutta risteystä. Siihen sentään lämmitti aurinko melko mukavasti, tilanteita ei oikeastaan ollut, mutta mukava oli päättää rallivuosi 2023 muiden katsojien kanssa höpötellen, ja ajosuoritteita seuraillen. 2+2 viimeisestä kisasta on ihan hyvä suoritus, kesä oli lähinnä yhtä ulosajoa per kisa. Tarkemmat analyysit budjettilaskelmineen tulossa vuoden lopussa.