Rallipelit/simulaattorit

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Itselläni tuo Fanan pikku-dd on pysynyt yllättävän tukevasti tuollaisessa wheel stand pro v2 -telineessä, taittuu kasaan pieneen tilaan ja saa helpommin hyväksyntää muulta perheeltä kuin iso rigi keskellä olohuonetta. Itselläni tuossa telineessä on myös vaihdeaski ja käsijarru, mutta niiden kova tempominen aiheuttaa jo vähän telineen liikkumista
Kiitos vinkistä, itsellä oli G29 tuossa wheel standissa ja ihan kivasti pelitti, mutta Fanaa ei tuohon omaan malliin saa suoriltaan kiinni, vaan pitäisi baselle porata pari reikää ja hankkia polkimille joku alumiinilevyviritelmä, tai tilata vain suoraan se oikea malli (tai sitten kysellä valmistajalta, että mitä maksaisi jos heiltä tilaisi tarvittavat palikat). Lähinnä tuohon pohdintaan ja wheel standin riittävään jämäkkyyteen jäi tämä asia.

Itselläkin on käsijarru myös odottamassa ja sille ei omassa wheel standissa ole myöskään paikkaa, mutta pöytäteline löytyy. Pitäisi vähän testailla, että onko tuo kässäri pöytään kiinnitettynä liian kaukana jos se ei ole ständissä kiinni ja toisaalta, nyökkääkö pöytä miten kovasti jos kovasti kiskoo. Ainakin jos tilaisi suoraan sen fanamallin, jossa on vaihdelootalle teline, niin kaippa sen käkkärin saa siihen kiinni ilman lootaakin(?) ja hoituisi se homma kivasti. Ja iso rigi ei ole kyllä vaihtoehto itselle (ainakaan ihan hetkeen), vaikka vähän sellaisten perään tulikin huokailtua.

Edit: kysymys vielä, että ajeletko vakio 5 Nm:llä vai käytätkö 8 Nm:n boosteria? Itsellä tuo boosteri ja sillä vähän hirvittänyt tuo standin tukevuus.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Samoja haasteita että olisi kiva olla kunnon rigi, edes sellainen teline missä nuo pysyy kiinni, mutta tilanpuutteen takia pitää mennä pöytään kiinnitettävällä ratilla ja koko "rigi" puretaan aina kun ajaminen lopetetaan.

Itsekin huomasin pian tuon käsijarrun tärkeyden rallin ajamisessa. Nappi ratissa on hankala, koska usein kässäristä vetämisen kanssa pitäisi kääntää rattia rivakasti jolloin napin sijainti vaihtuu. Tein niinkin ruman virityksen että laitan näppiksen pöydälle ratin viereen ja painan välilyöntiä 🤭 toimii yllättävän hyvin kyllä ja vasen käsi on vapaa pyörittämään rattia. Vaihteita vaihdan "paddle shiftilla".

Tänään uskalsin kokeilla Rally3:n lisäksi Skodan R5:ttä ja kyllähän sitä vauhtia tulee reilusti lisää mutta vielä kun saisi sen kääntymään 😁
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Edit: kysymys vielä, että ajeletko vakio 5 Nm:llä vai käytätkö 8 Nm:n boosteria? Itsellä tuo boosteri ja sillä vähän hirvittänyt tuo standin tukevuus.
Tuo 8Nm on ollut käytössä ja tosiaan ainakin riittävän tukeva on ollut - ja itselläni itseasiassa myös juurikin sama malli tuosta standista joka palveli aikanaan g29 rattia. Pari reikää tuli porattua fanan wheelbasea varten lisää, ja polkimia varten virittelin vanerista sopivan kokoisen alustan jonka sai kiinnitettyä nippusiteillä ja insinöörimäisellä ajattelulla jotakuinkin hyvin. Toki valmistajalta saa tilattua noille polkimille sopivan levyn muutamalla kympillä, itse tosiaan sieltä tilasin tuota shifteriä ja käsijarrua varten sen lisäpalikan ja hyvin tuli perille ihan muutamassa päivässä jopa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Tuo 8Nm on ollut käytössä ja tosiaan ainakin riittävän tukeva on ollut - ja itselläni itseasiassa myös juurikin sama malli tuosta standista joka palveli aikanaan g29 rattia. Pari reikää tuli porattua fanan wheelbasea varten lisää, ja polkimia varten virittelin vanerista sopivan kokoisen alustan jonka sai kiinnitettyä nippusiteillä ja insinöörimäisellä ajattelulla jotakuinkin hyvin. Toki valmistajalta saa tilattua noille polkimille sopivan levyn muutamalla kympillä, itse tosiaan sieltä tilasin tuota shifteriä ja käsijarrua varten sen lisäpalikan ja hyvin tuli perille ihan muutamassa päivässä jopa.
Nice! Kiitokset tästä, täytyypä tässä lomalla laittaa asiaa eteenpäin niin pääsee taas virtuaalisille sorateille ja saa tuolle suht isohkolle investoinnillekin vihdoin vastinetta.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala
Mainitaan myös tämä suhteellisen kunnianhimoinen projekti jossa on käytetty hyödyksi ihka aidon korinvaihdon kärsinyttä koppaa:
https://bbs.io-tech.fi/threads/simurigi-ralliautoon.439566/
Voin kai ylpeänä mainita, että on ollut etuoikeus päästä kokeilemaan tätä simulaattoria, ja kieltämättä ajofiilis laskee noin 600% sen jälkeen kun tuosta jumalsimulaattorin äärestä pitäisi tulla takaisin oman pöytään ruuvatun Logitechin ääreen..
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Lisätään listaan vielä myös Tommi Mäkinen -rallyn edeltäjä, olisikohan ollut network q rac rally championship nimeltään.
Tällä pelillä alkoi oma virtuaaliralliura ja vuosi oli varmaankin 1997. Kummisetä lahjoitti sekä pelin, että jonkinlaisen tee-se-itse peliratin myös. Ratti taisi kestää kuukauden ennen hajoamista, mutta siitä se lähti. Ne ensimmäiset kaupasta ostetut ratit silloin 90-luvulla olivat suunnilleen yhtä kestäviä laitteita, jos vuoden kesti niin oli jo todella vahva ratti kyseessä. Onneksi 2000-luvun puolella alkoivat sitten peliratit kestämään ihan eri tavalla ajamista.

Mutta joo, tuo RAC-pelihän "simuloi" vuoden 1995 RAC-rallia ja siinä pääsee ajamaan koko reitin läpi oikean pituisilla pätkillä, joka silloin 90-luvulla tuntui todella kovalta jutulta. Vaikka ajotuntuma on mitä on, pelissä on kuitenkin hienoa seikkailun tuntua. Auto täytyy yrittää pitää ehjänä koska ralli on pitkä ja sen lisäksi täytyy vielä yrittää tehdä oikeita rengasvalintoja vaihtelevissa keliolosuhteissa. Tuo oli varmaankin ihan ensimmäinen rallipeli jossa oli tuollaisia elementtejä mukana? Tommi Mäkis Rallyakin ajoin myös jonkin verran, valitettavasti. Ajotuntuma oli sama kuin RAC-pelissä, mutta pelistä oli poissa kaikki seikkailun tuntu ja rallimaisuus. Edes Harjanteen nuotit ja Mäkisen mestarillinen ääninäyttelysuoritus eivät kyllä silloin kovin paljoa lohduttaneet muun karmeuden keskellä.

Sen jälkeen räjäyttikin sitten Colin pankin ja erityisesti ykköstä ja kakkosta tuli hinkattua todella huolellisesti. Ykkönen tuntui kyllä suorastaan tajunnanräjäyttävältä harppaukselta eteenpäin edeltäviin rallipeleihin verrattuna. Kolmosesta eteenpäin alkoi pelisarja kuitenkin pikkuhiljaa menettämään hohtoaan. Jatko-osia alkoi ilmestymään vuosittain vähän kuten FIFA:ssa tai NHL:ssä konsanaan ja touhu alkoi maistumaan rahastamiselta ja jotenkin muoviselta.

Vuoden 2003 puolella taisi tulla ihan ensimmäiset uutiset, että Richard Burnsin nimellä ollaan kehittelemässä uutta rallipeliä. Odotusarvot eivät muistaakseni olleet kovin kummoiset. Colinit olivat toki olleet jättimenestyksiä, mutta vastapainona Mäkisen ja Carlos Sainzin rallipelit olivat karmeita. Ykkösten puolella oli nähty myös surullisia esityksiä kuskien nimillä markkinoiduista peleistä. Esim. Johnny Herbertin F1-peli oli aivan uskomatonta kuraa.

Syksyllä 2004 koitti sitten päivä kun pääsin ensimmäistä kertaa pelaamaan RBR:n demoa jossa pääsi ajamaan yhden ainoan pätkän, Harwood Forestin Subaru Imprezalla. Viimeistään ensimmäiseen vasuriin jarruttaessa tajusin, että tästä pelistä ei ole enää mitään paluuta Colinien pariin, uusi aikakausi oli alkanut. RBR:ää tulikin sitten pelattua hyvinkin intensiivisesti seuraavat vuodet ja ajeltua myös paljon erilaisissa nettisarjoissa. Enimmäkseen suomalaisissa sarjoissa, mutta mahtui mukaan myös joitain satunnaisia kansainvälisiäkin sarjoja.

Jostain kumman syystä ajoin muutaman kisan virolaisessa RBR-sarjassa vuonna 2006 ja siellä törmäsin ensimmäistä kertaa kaveriin nimeltä Ott Tänak. Vasta joitakin vuosia myöhemmin mies tuli tutuksi oikean rallin puolelta ja tajusin, että nimi oli tuttu jo vuosien takaa virtuaaliralleista. Onneksi Tänak on paljon parempi kuski oikeassa elämässä kuin RBR:ssä, koska oma muistikuva on, että mies oli sekä hidas että runki jatkuvasti. Egon Kaur on toinen virolainen kuski joka tuli alunperin tutuksi RBR:n puolelta. Toisin kuin Tänak, muistaakseni Kaur kuitenkin osasi myös ajaa RBR:ää. Robert Kubica oli myös yksi tosielämän kuski josta pääsi tuohon aikaan aina joskus ottamaan mittaa RBR:ssä. Siihen aikaan Kubica ajoi vielä ykkösissä Bemarilla ja ralliseikkailut olivat kaukana tulevaisuudessa. Kubica oli muistaakseni melko hyvä RBR:ssä, vaikka runkia taisi tulla suunnilleen yhtä paljon kuin myöhemmin oikean elämän ralleissa. Sen ajan suomalaisista rallikuskeista ainakin Jarkko Nikara ajoi samoja sarjoja kuin minä. Nikarakin meni muistaakseni ihan suht kovaa RBR:ssä.

Tänä syksynä tulee 20 vuotta täyteen RBR-rallattelua. Ulkomaille muuton ja muiden nuoruuden seikkailujen myötä säännöllinen/kilpahenkinen ajelu jäi taakse jo yli kymmenen vuotta sitten. Jatkuvasti kasvava pätkävalikoima yhdistettynä loputtomaan autovalikoimaan pitävät huolen siitä, että pelin pariin tulee kuitenkin edelleenkin palattua. Kaikkien aikojen ajopeli.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Pakko mainita myös ekoja muistoja RBR:n kimpussa. Monesti ei pääse peleissä kauhean autenttiseen fiilikseen kun aina ne G-voimat kuitenkin puuttuu, mutta jäänyt elävästi mieleen kun ekaa kertaa täräytin Mineshaftin isoon hyppyyn Subarulla... Yhtään en tiennyt pätkää ja vaikka nuotissa varoitettiin hypystä tuli siihen ajettua vähän siltä pohjalta että "ei näihin hyppyihin ennenkään ole näissä peleissä tarvinnut jarrutella..." Se oli ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen kerta kun otti oikeasti mahanpohjasta tietokoneella pelatessa... Tietsikan näytöltäkin katsottuna se lento tuntui jatkuvan aika pitkään... Silloin aukesi se realismin taso RBR:n osalta lopullisesti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta joo, tuo RAC-pelihän "simuloi" vuoden 1995 RAC-rallia ja siinä pääsee ajamaan koko reitin läpi oikean pituisilla pätkillä, joka silloin 90-luvulla tuntui todella kovalta jutulta. Vaikka ajotuntuma on mitä on, pelissä on kuitenkin hienoa seikkailun tuntua. Auto täytyy yrittää pitää ehjänä koska ralli on pitkä ja sen lisäksi täytyy vielä yrittää tehdä oikeita rengasvalintoja vaihtelevissa keliolosuhteissa. Tuo oli varmaankin ihan ensimmäinen rallipeli jossa oli tuollaisia elementtejä mukana?
Mä jaksoin tahkota tuon pelin läpi. Muistaakseni tietokonevastukset oli sitä tasoa että mikkihiiripätkien jälkeen eroa oli 5 minuuttia, ihan sama miten ne pätkät ajoi, mutta juuri nuo oikean rallin pätkien nimet ja huoltaminen yms jaksoi vetää mukanaan. Tästä pelistähän oli myös vuoden 1993 versio jossa pelaaminen ei ollut millään tavalla realistista.
Jostain kumman syystä ajoin muutaman kisan virolaisessa RBR-sarjassa vuonna 2006 ja siellä törmäsin ensimmäistä kertaa kaveriin nimeltä Ott Tänak. Vasta joitakin vuosia myöhemmin mies tuli tutuksi oikean rallin puolelta ja tajusin, että nimi oli tuttu jo vuosien takaa virtuaaliralleista. Onneksi Tänak on paljon parempi kuski oikeassa elämässä kuin RBR:ssä, koska oma muistikuva on, että mies oli sekä hidas että runki jatkuvasti. Egon Kaur on toinen virolainen kuski joka tuli alunperin tutuksi RBR:n puolelta. Toisin kuin Tänak, muistaakseni Kaur kuitenkin osasi myös ajaa RBR:ää. Robert Kubica oli myös yksi tosielämän kuski josta pääsi tuohon aikaan aina joskus ottamaan mittaa RBR:ssä. Siihen aikaan Kubica ajoi vielä ykkösissä Bemarilla ja ralliseikkailut olivat kaukana tulevaisuudessa. Kubica oli muistaakseni melko hyvä RBR:ssä, vaikka runkia taisi tulla suunnilleen yhtä paljon kuin myöhemmin oikean elämän ralleissa. Sen ajan suomalaisista rallikuskeista ainakin Jarkko Nikara ajoi samoja sarjoja kuin minä. Nikarakin meni muistaakseni ihan suht kovaa RBR:ssä.
Tää pitikin mainita että jos katsoo tuolta RallySimFansin sivuilta pätkäaikoja niin siellä näkyy oikeista ralleista tuttuja nimiä, ainakin Lauri Joona, Jesse Turunen ja Jonne Halttunen sattui viimeksi silmään.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Pitäiskö tässä nyt sitten kaivaa jostain laatikon perukoilta vanha läppäri esiin ja heittää RBR siihen pyörimään - oletettavasti pyörii kuitenkin ihan mainiosti vähän vanhemmallakin raudalla kun tuosta on jo aikaa vierähtänyt...

mutta mitäs tuo noin muuten vaatii asennukseen - alkuperäinen RBR-peli kyllä löytyy mutta mitään dvd-asemaa ei todellakaan enää asennusta varten löydy. Onko jossain asennuspaketissa nykyään mahdollisesti jo ilmaisversiona tuota saatavilla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Pitäiskö tässä nyt sitten kaivaa jostain laatikon perukoilta vanha läppäri esiin ja heittää RBR siihen pyörimään - oletettavasti pyörii kuitenkin ihan mainiosti vähän vanhemmallakin raudalla kun tuosta on jo aikaa vierähtänyt...

mutta mitäs tuo noin muuten vaatii asennukseen - alkuperäinen RBR-peli kyllä löytyy mutta mitään dvd-asemaa ei todellakaan enää asennusta varten löydy. Onko jossain asennuspaketissa nykyään mahdollisesti jo ilmaisversiona tuota saatavilla?
https://rallysimfans.hu/rbr/download.php?download=rsfrbr

Tuolta saa ladattua kaiken. Ensin pitää siis laittaa käyntiin torrent-ohjelma, jolla iso asennuspaketti ladataan, ja sitten torrent-ohjelman voi vaikka poistaa ja jatkaa pelin asentamista normaalisti.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Luulin itse olleeni suhteellisen hyvä tuossa RBR:ssä. Sain ajettua jopa "maailman 8 nopeimman ajan" joltain Tunturin pätkältä. Kunnes tajusin että se tulostaulu ei sisältänyt modattuja autoja. Eikä ollut vuosiin päivitetty muutenkaan 😃😃

Ei "ihan" ollut vertailukelpoinen se aika siis.

Mutta hauska peli oli kyllä, pääsääntöisesti sitä pelailin ohjaimella myös. Ja uratilaa. Niin hyvä peli oli että jaksoi pelata vaikka tuo oli harvinaisen herkkä peli kaatumaan eri syistä.

Vaikka ei rallipeli olekaan, niin rfactor 1 oli se oma suosikki. Oma formulafanius oli silloin vielä todella kovalla tasolla ja tuli pelattua aivan hurjia määriä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Syksyllä 2004 koitti sitten päivä kun pääsin ensimmäistä kertaa pelaamaan RBR:n demoa jossa pääsi ajamaan yhden ainoan pätkän, Harwood Forestin Subaru Imprezalla. Viimeistään ensimmäiseen vasuriin jarruttaessa tajusin, että tästä pelistä ei ole enää mitään paluuta Colinien pariin, uusi aikakausi oli alkanut.
Heh, täysin sama fiilis tuli itselläkin, kun ekaa kertaa tuli kyseisen pätkän ekaan mutkaan. Olin samantien myyty.

Tuntimäärät kyllä kyseisen pelin parissa oli jotain äärettömän rajamailla. Käytännössä muistaa kyllä kaikki pelin erikoiskokeet ulkoa (siis alkuperäiset erikoiskokeet) ja jarrupaikatkin tulisi jostain selkäytimestä, jos lähtisi vuosien jälkeen ajamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Noi alkuperäiset erikoiskokeet, joissa siis on myös "Tunturin pätkiä", on reitiltään kuvitteellisia, mutta uudemmat pätkät on sitten kyllä ihan oikean kartan mukaan tehtyjä ja tärkeistä maamerkeistä tunnistaa missä mennään. Itselleni ainakin lisää fiilistä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Luulin itse olleeni suhteellisen hyvä tuossa RBR:ssä. Sain ajettua jopa "maailman 8 nopeimman ajan" joltain Tunturin pätkältä. Kunnes tajusin että se tulostaulu ei sisältänyt modattuja autoja. Eikä ollut vuosiin päivitetty muutenkaan 😃😃

Ei "ihan" ollut vertailukelpoinen se aika siis.

Mutta hauska peli oli kyllä, pääsääntöisesti sitä pelailin ohjaimella myös. Ja uratilaa. Niin hyvä peli oli että jaksoi pelata vaikka tuo oli harvinaisen herkkä peli kaatumaan eri syistä.

Vaikka ei rallipeli olekaan, niin rfactor 1 oli se oma suosikki. Oma formulafanius oli silloin vielä todella kovalla tasolla ja tuli pelattua aivan hurjia määriä.
Rfactor on ihan jees - ryhmä 5 Bemarilla ja ProCar M1:llä tuli jonkin verran ajeltua mutta PuuCeen näppiksellä ajaminen oli ihan hanurista. Rallipeleistä paras kokonaispaketti on ollut RallyChampionship 2000 missä ajeltiin KitCareilla Britannian avointa rallisarjaa. Haastavampi kuin CMcRaet muttei niin haastava kuin RBR
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Noi alkuperäiset erikoiskokeet, joissa siis on myös "Tunturin pätkiä", on reitiltään kuvitteellisia, mutta uudemmat pätkät on sitten kyllä ihan oikean kartan mukaan tehtyjä ja tärkeistä maamerkeistä tunnistaa missä mennään. Itselleni ainakin lisää fiilistä.
Eivät ole alkuperäisetkään kuvitteellisia, siellä on taustalla kyllä ihan aito pätkä jokaisessa tapauksessa. Esim. Mineshaftin hyppyri on oikeasti noin huima:
Maisemiltaan ym. eivät toki ole millään 1=1 tarkkuudella tehtyjä ja siinä suhteessa maailma ottanut ison harppauksen eteenpäin 20 vuodessa.
Näitä oikeasta elämästä tuttuja kuskeja on pilvin pimein RBR:n parissa, Skoda Fabian valmiista säädöistä löytyy mm. Nikolay Gryazinin tekemiä säätöjä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Eivät ole alkuperäisetkään kuvitteellisia, siellä on taustalla kyllä ihan aito pätkä jokaisessa tapauksessa. Esim. Mineshaftin hyppyri on oikeasti noin huima:
Maisemiltaan ym. eivät toki ole millään 1=1 tarkkuudella tehtyjä ja siinä suhteessa maailma ottanut ison harppauksen eteenpäin 20 vuodessa.
Näitä oikeasta elämästä tuttuja kuskeja on pilvin pimein RBR:n parissa, Skoda Fabian valmiista säädöistä löytyy mm. Nikolay Gryazinin tekemiä säätöjä.
joo kai ne on enemmän sellaista että haettu inspiraatiota jostain, mutta Chirdonheadilla ja Falstonella ei ole hirveästi tekemistä Kielderin metsien suorien kanssa, Chirdonheadin hypyt on enemmän Jyskälää ja Falstonen syheröisyys melkein jotain Sardiniaa.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
213
Hieman Savossa fiilistelemässä HYAcenter tunnelmissa yariksella (liian leveillä linjoilla).

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänään käytiin lasten kanssa Ideaparkissa ja koeponnistettiin PR-Racingin simulaattorit joissa kunnon simurigissä pyöritettiin Dirt Rally 2.0:a, oli kyllä huomattavasti helpompaa ajettavaa kuin RBR. Ja pätkä oli hauskasti Ouni mutta vähän sävelletty, esim keltaisen talon hyppy ei ollut pöytähyppyri vaan siihen oli louhittu notko niin että siitä sai megahypyn molempiin suuntiin. Jotain suoria oli lyhennetty jne.
 
Ylös