Rallipelit/simulaattorit

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki

Tänään maistui pitkästä aikaa ajaa pitkää quattroa, ensin pitkät Suurajot ja sitten vielä vähän aika-ajoa, jossa syntyi vahingossa B-ryhmän maailmanennätys (ainakin hetkeksi). Kyllä edelleen tuntuu että tää on yksi parhaiten omaan käteen sopivista autoista, varmaan osittain siksi, että IRL:ssäkin tykkään juuri tästä mallista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja jatketaan vielä, että takavedotkin on alkaneet maistua, ja Mirafioria on erityisen mukava ajaa, kun sen alusta on niin hyvä, vaikkei ole tehokkain. Välikoppa-Escortia testasin kanssa viikolla ja siinä on reilummin tehoa mutta on muuten aika väkkärä pyörimään pystyakselinsa ympäri. Asconasta pidin aiemmin, mutta sen alusta pomputtaa loputtomasti vaikka miten säätäisi. Volvolla on kanssa aika kiva sladitella menemään.

 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
No voi hyvä jysäys! Taisit kyllä käydä tsiikaamassa etukäteen, missä potentiaaliset kiven- ja kallionlohkareet sekä kannot vaanivat? Sen verta laveita linjoja näyttäisi välillä tulevan. Mua pelotti jo pelkkä tsiikaaminen:)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki
No voi hyvä jysäys! Taisit kyllä käydä tsiikaamassa etukäteen, missä potentiaaliset kiven- ja kallionlohkareet sekä kannot vaanivat? Sen verta laveita linjoja näyttäisi välillä tulevan. Mua pelotti jo pelkkä tsiikaaminen:)
Kyllähän ne oppii tuntemaan mutta nuotissakin kerrotaan
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
Minä puristan rattia niin lujasti, että menee korvat lukkoon.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
Kyllähän ne oppii tuntemaan mutta nuotissakin kerrotaan
Tuo sun vetosi oli aika siisti, mutta olen välillä nähnyt sellaisia onboard-videoita joiltain pätkiltä, kuten nyt vaikkapa Makkolasta, että ihan sananmukaisesti oksat (ja samalla myös kaikki kivenmurikat, kannonnokat ja muut haitakkeet)pois. Enpä usko, että ihan niin suoriksi mutkia vedellään kun alla on tuhannen kilon autonmöhkäle. Vai vedetäänkö? Siinä on ?-merkki, kun en ole yhtään rallikilpailua oikeasti ajanut. Kertokaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo sun vetosi oli aika siisti, mutta olen välillä nähnyt sellaisia onboard-videoita joiltain pätkiltä, kuten nyt vaikkapa Makkolasta, että ihan sananmukaisesti oksat (ja samalla myös kaikki kivenmurikat, kannonnokat ja muut haitakkeet)pois. Enpä usko, että ihan niin suoriksi mutkia vedellään kun alla on tuhannen kilon autonmöhkäle. Vai vedetäänkö? Siinä on ?-merkki, kun en ole yhtään rallikilpailua oikeasti ajanut. Kertokaa.
No onhan simussa selkeästi se, ettei ole riskiä oman hengen vaarantumisesta tai rahojen menosta. Ja tämä mahdollistaa myös sen, että jotain pätkää, vaikka sitten Makkolaa, voi treenata vaikka sata kertaa putkeen, ajaa joka mutkaan aina vähän kovempaa kunnes ajaa ulos ja löytää absoluuttiset rajat. Sitten vielä lisäksi se, että pätkien tekijä on saattanut jättää törmäykset pois tietyistä puista ja puskista, jolloin niistä voi mennä vaarattomasti läpi (mutta samalla melonin kokoinen kivi voi tuhota koko auton). Etenkin Kutemajärvi 1994 on sellainen, jossa voi monessa kohdassa aika huoletta painaa puskien läpi, ja kannattaa.

Tietyllä tavalla kaipaisin RBR:ään sellaista pätkiä generoivaa sovellusta kuin Dirt Rally 2.0:ssa, vaikka toisaalta tykkään ajaa eniten niitä pätkiä, jotka on tosielämästä mallinnettuja. Etenkin niiden RBR:n alkuperäisten talvipätkien kohdalla huomaa, etten kerkiä mihinkään kun toiset on voineet ajaa niitä jopa 20 vuotta, ja itseä taas ne ei ole kiinnostaneet, fiktiivisiä ja luonteeltaan luonnottomia kun ovat. Mutta pätkägeneraattori takaisi sen, ettei kukaan ole voinut treenata tiettyä aikaa enempää.

Toisaalta, kyllä joku Mikkola Ounissa 1985 tai Kankkunen Myhinpäässä 1994, tai miksei Kalle Kroatiassa 2022, on olleet kanssa sellaisia vetoja että niissä on vedetty kyllä edellämainituista partikkeleista välittämättä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1037
Sijainti
South Park
Ja jatketaan vielä, että takavedotkin on alkaneet maistua, ja Mirafioria on erityisen mukava ajaa, kun sen alusta on niin hyvä, vaikkei ole tehokkain. Välikoppa-Escortia testasin kanssa viikolla ja siinä on reilummin tehoa mutta on muuten aika väkkärä pyörimään pystyakselinsa ympäri. Asconasta pidin aiemmin, mutta sen alusta pomputtaa loputtomasti vaikka miten säätäisi. Volvolla on kanssa aika kiva sladitella menemään.

Käytätkö jotain hullun nopeaa ohjausta vai näyttääkö tuo ratin kuva edes oikein? Itsellä tekee fiuden kanssa välillä tiukkaa sen 1000 asteen ohjauksella ja 350mm ratilla :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki
Käytätkö jotain hullun nopeaa ohjausta vai näyttääkö tuo ratin kuva edes oikein? Itsellä tekee fiuden kanssa välillä tiukkaa sen 1000 asteen ohjauksella ja 350mm ratilla :D
700 astetta käytän takavedoissa ja 540 muissa (paitsi jos originaalissakin vähemmän)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
"No onhan simussa selkeästi se, ettei ole riskiä oman hengen vaarantumisesta tai rahojen menosta. Ja tämä mahdollistaa myös sen, että jotain pätkää, vaikka sitten Makkolaa, voi treenata vaikka sata kertaa putkeen, ajaa joka mutkaan aina vähän kovempaa kunnes ajaa ulos ja löytää absoluuttiset rajat."

Siinä kohtaa kun hinkataan ja hinkataan viimeisiä kymmenyksiä ajasta pois yllämainituin tavoin, minä huomaan jättäytyväni syrjään. En halua pilata itse itselleni hyväksi kokemaa asiaa l. pyrkiä säilyttämään jonkinlainen kotikutoinen kuvitelmani, kuvaillaan sitä vaikka sitten "superimpositioksi", jossa sekuntien ja kymmenyksien poisviilaamisen sijasta käytän onneksi vielä hyvin toimivaa mielikuvitustani ja pääni elastisuutta siihen, että kuvitteelliset rajat säilyttäen keskityn ihan vain yksinomaan maukkaan flowtilan saavuttamiseen. Flowtila ei manifestoidu, jos keskityn yksinomaan sekunteihin ja niiden poistamiseen. Itse asiassa, flowtilassa ei ole aikaa! Heh heh.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1037
Sijainti
South Park
"No onhan simussa selkeästi se, ettei ole riskiä oman hengen vaarantumisesta tai rahojen menosta. Ja tämä mahdollistaa myös sen, että jotain pätkää, vaikka sitten Makkolaa, voi treenata vaikka sata kertaa putkeen, ajaa joka mutkaan aina vähän kovempaa kunnes ajaa ulos ja löytää absoluuttiset rajat."

Siinä kohtaa kun hinkataan ja hinkataan viimeisiä kymmenyksiä ajasta pois yllämainituin tavoin, minä huomaan jättäytyväni syrjään. En halua pilata itse itselleni hyväksi kokemaa asiaa l. pyrkiä säilyttämään jonkinlainen kotikutoinen kuvitelmani, kuvaillaan sitä vaikka sitten "superimpositioksi", jossa sekuntien ja kymmenyksien poisviilaamisen sijasta käytän onneksi vielä hyvin toimivaa mielikuvitustani ja pääni elastisuutta siihen, että kuvitteelliset rajat säilyttäen keskityn ihan vain yksinomaan maukkaan flowtilan saavuttamiseen. Flowtila ei manifestoidu, jos keskityn yksinomaan sekunteihin ja niiden poistamiseen. Itse asiassa, flowtilassa ei ole aikaa! Heh heh.
Sama täällä. Ei kiinnosta saman pätkän hinkkaaminen ja täydellisen linjan etsintä runkimisen ja restartin hakkaamisen merkeissä. Ei se ole rallia.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
219
Tarkennetaan vielä ettei minuakaan.
Täysin samoilla linjoilla👍. Ajetaan sen mitä silmä näkee ja riskitaso pyritään pitää sellaisena ettei "pelti rypisty". Jätetään siis kisojen voitontavoittelut hinkkaajille joilla vielä monesti joka pätkälle hierottu setuppi.

Sitä en toki kiistä etteikö esim yleiseimmät Suomipätkät jo lähes ulkomuistista ajeta, varsinkin muutama todelliseksi lemppariksi muodostunut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16515
Sijainti
Tampereen lenkki
Sitä en toki kiistä etteikö esim yleiseimmät Suomipätkät jo lähes ulkomuistista ajeta, varsinkin muutama todelliseksi lemppariksi muodostunut.
Juuri näin, ja jos jokin pätkä ajetaan jossain tärkeässä kisassa niin teen sille "Nuotitusajon" eli ajan pätkää läpi ja lisään nuotteihin parannuksia ja sitten ajan sen vielä uusiksi, joskus parikin kertaa, mutta ei sellaista että yrittäisin saada pätkälle maksimaalisen vauhdin.

Joskus pätkää tulee myös hinkattua kun säätää setuppia, koska tietenkin on järkevää verrata setupin muutoksia samoissa mutkissa. Mutta usein ajan vaan ekaan splittiin asti, että näen edes jonkinlaisen ajan mitä verrata.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
Minulle on kauhistus jos en tunne ajettavaksi tulevaa pätkää. Keskittyminen menee ähräämiseen:) Pimeä ja runsaat sateet ovat toinen kryptoniittini. Keskittyminen menee tihruamiseen:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3499
Sijainti
Lahti
Sinänsä flowtila on luonteeltaan varsin solidaarinen. Ei katso ikää eikä nopeutta. Voit töksytellä eteenpäin kuin vanhempi kunnanlääkäri Karvonen, mutta jos kehittämäsi nopeus kohtaa taitosi niiden ääripisteissä: humps ja olet flowtilassa, ajan ja paikan tuolla puolen. Sellainen, kohdalle osuessaan, on varsin makoisaa. Simukisoissa on hauskaa myös se, kun kuskeja on niin paljon. Melkeinpä joka rallissa löytyy joku tai joitakin, joita vastaan ajaessaan pääsee helposti pinnistämään taitojensa äärirajoille. Olkoonkin, että he ovat minulle ikään kuin "propseja", niin silti olen jokaiselle nimimerkille ja tietysti myös tuntemalleni kanssakilpailijalle ikikiitollinen siitä kun tarjoavat moisen otatuksen.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
219
Minulle on kauhistus jos en tunne ajettavaksi tulevaa pätkää. Keskittyminen menee ähräämiseen:) Pimeä ja runsaat sateet ovat toinen kryptoniittini. Keskittyminen menee tihruamiseen:)
Kyllä se vähän sama juttu on, tai sanotaan ennemmin niin että olen niin vanhanliiton kuski että jos assua tiedossa niin mielummin jätän ajamatta kokonaan koska ei rallissa maistu sitten millään tasolla🫠
 
Ylös