Rallipelit/simulaattorit

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1401
Paitsi että ei nää jarrukitit enää oo niitä must have-juttuja. Ihan simuakin tosissaan ajaneet ovat käyneet kokeilemassa oikeaa ralliautoa ja sieltä on tullut palautetta että ei se jarrupoljin ole sellainen jäykkä, enemmän menee sinne jopa herkän ja pehmeän puolelle.
Mä en ole ikinä oikeaa ralliautoa ajanut, niin en osaa sanoa tuosta, mutta itselleni ainakin jarruvoiman säätäminen on paljon helpompaa ja jarruttamisesta tulee paljon tarkempaa kun poljin on jäykempi.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
922
Sijainti
Pohjois-Karjala
Mä en ole ikinä oikeaa ralliautoa ajanut, niin en osaa sanoa tuosta, mutta itselleni ainakin jarruvoiman säätäminen on paljon helpompaa ja jarruttamisesta tulee paljon tarkempaa kun poljin on jäykempi.
Se on toki totta! Itsekin tykkään ehkä enemmän astetta jäykemmästä polkimesta mutta näin on isot pojat kertoneet että ei se ralliauton jarrupoljin olekaan jäykkä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
Mulla jarru on muita polkimia raskaampi mutten tiedä onko siinä jotain lisävarustetta.

jarruttamista olen tässä muutenkin treenannut - kun ei paina poljinta liikaa niin renkaat ei lukitu ja auto pysähtyy nopeammin. Se on just vaikeeta kun poljin ei anna palautetta jalkaan vaan pitää kuunnella äänistä
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3601
Sijainti
Lahti
Kannattaa kuitenkin muistaa ralliviidakon vanha sananlasku: jarru on vauhdin surma ja ilmassa auto lepää. Paitsi se yksi joku Audin malli, joka meinaa aina nousta hypyissä nokittelemaan. Tie katoaa tykkänään näkyvistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
RSF:ssä uutuutena Renault Clio Rally3. En kyllä enää ehdi tänään testaamaan mutta on tervetullut uutuus
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3601
Sijainti
Lahti
Kovasti toivoisi menestystä uusvanhalle yrittäjä/tekijälle. RBR:n voittanutta ei kuitenkaan ihan tuosta vaan koodata!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3601
Sijainti
Lahti
RSF:ssä uutuutena Renault Clio Rally3. En kyllä enää ehdi tänään testaamaan mutta on tervetullut uutuus
Tänään ajoin kyseisellä Rellulla eka kertaa. Se oli yllättävän helppo ja vähäoikkuinen ajettava. Paremmin se minusta kulkee kuin Fordin vastaava.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänään ajoin kyseisellä Rellulla eka kertaa. Se oli yllättävän helppo ja vähäoikkuinen ajettava. Paremmin se minusta kulkee kuin Fordin vastaava.
Itse taas koin vaikeaksi, kuin takaluukussa olisi kaksi vararengasta. Aluksi ei meinaa kääntyä ja sitten kun kääntyy, ei oikene. Fiesta on paljon helpompi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3889
Sijainti
JKL
Jos pieni mainos sallitaan niin Jyväskylässä toimii hyvä ja kohtuu hintainen mesta missä pääsee testaamaan simuja. Löytyy 6 eri laitetta joista yksi liikkuva. Jos rallin ajaminen alkaa kyllästyttää niin sit voi ottaa kavereiden kanssa jokkis tai ratakisan yhteislähtönä... Pari viikkoa sitten kävin tuota liikesimua testamassa ja piru että on hauska laite. Tunnin verran ajelin ja oli paita märkä. Tekee pirusti lisää tuon RBR:n ajamiseen pienikin liike ja 180ast näytot. Itse yrittäjä on kova ralli- (ajaa itse) ja simu-intoilija joten tietämystä laitteistakin löytyy. Ja laadukkaat laitteet ajella... Löytyy sosiaalisesta mediasta mutta alla nettisivut...

https://www.jtmotorsport.net/jtm-race-room/
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3601
Sijainti
Lahti
Itse taas koin vaikeaksi, kuin takaluukussa olisi kaksi vararengasta. Aluksi ei meinaa kääntyä ja sitten kun kääntyy, ei oikene. Fiesta on paljon helpompi.
Ajattele, jos me ajaisimme Renaultin tehdastallissa ja minä olisin johdon mielenhäiriön vuoksi tallin ykköskuski, jonka sana on laki. Sanoisin, että auto on täydellinen, mitään ei tarvitse muuttaa. Sinä, se oikeasti nopeampi, olisit sitä mieltä, että ei tällä katiskalla aja vanha Erkkikään. Olisi kova kohtalo sulla!:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3601
Sijainti
Lahti
No niin, mulla meni Fordin nelonen ja kolmonen sekaisin. Siksi mä ihmettelin, että onpa Rellu hyvä verrattuna Fordiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
No niin, mulla meni Fordin nelonen ja kolmonen sekaisin. Siksi mä ihmettelin, että onpa Rellu hyvä verrattuna Fordiin.
ja kyllähän se Renaultin Rally3 on siis tehokkaampi, koska se on mallinnettu uudemmasta versiosta, kun luokkaan sallittiin isompi kuristin. Ehkä pian saadaan Fiestastakin uudempi versio.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
parin viikon päästä alkaa viides My Summer Rally, eli Ladalla Suomi-pätkiä ja vielä virvoitusjuomia nauttien


Hain jo vähän tuntumaa ja tein Ladaan teippaukset

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse taas koin vaikeaksi, kuin takaluukussa olisi kaksi vararengasta. Aluksi ei meinaa kääntyä ja sitten kun kääntyy, ei oikene. Fiesta on paljon helpompi.
Nyt sain Clio Rally3:een setupin kuntoon ja alkoi kulkea, tuli mm. Humalamäkeen gWR. Vieläkin se perä välillä luisuu turhan innokkaasti mutta sain sitä vähän hillittyä.

Hommasin myös viimeinkin Mozan vaihdekepin ja päivitin Mozan ratin oikeaan rallirattiin quick release -adapterilla. On kevyempi ja kehältään isompi. Nämä päivitykset nostaa paitsi vauhtia, myös fiilistä ihan uskomattomasti. A-ryhmän Mitsua kun jarruttaa vastaheittoon vaihteita sequlla alas kelaten, voi kuvitella itsensä keltaiseen Radiolinjan mainoksilla teipattuun kypärään vyöt löysällä yläkroppa etukenossa, tappajan ilme kasvoilla.

Nyt on setti taas hetkeksi kunnossa. Seuraavat päivitystarpeet onkin varmaan sitten näyttö ja tietokone.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
237
Ratti vaikuttaa tuntumaan uskomattoman paljon. Itse ajelin GT ratilla liian kauan ja muotonsa vuoksi oli pakko tehdä konpromisseja kääntösäteeseen. Nyt myös 350mm ralliratti ja kääntösäde kohdillaan niin onhan paljon tarkempi ajettava ja pystyy myös hyödyntään cuben FFB ominaisuuksia paremmin.

Sitä mitä vaikuttaa lopulta vauhtiin niin aika kertoo sillä en näin kesäaikaan ole ajanut kun pari rallia, mutta tuntumaan joka tapauksessa huikea parannus.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16870
Sijainti
Tampereen lenkki
Lisään vielä havaintoja vaihdekeppiin menosta: aiemmin kun ajoi paddleilla, periaatteessa molemmat kädet oli ratissa aina paitsi käsijarrua käyttäessä. Tuolloin, koska paddlet pyörii ratin mukana, ei ole helppo vaihtaa pienemmälle oikealle kääntäessä tai isommalle vasemmalle kääntäessä. Lisäksi ratin kääntäminen yli 180 astetta suuntaansa oli välillä luonnotonta. Aluksi oli vaikea tottua siihen, miten paljon ajamista pitää tehdä vasurilla, etenkin vasemmalle kääntäessä. Nyt huomaan usein että oikea käsi jää pitkiksikin ajoiksi vaihdekepille odottamaan. Vaihteita voi vaihtaa ratin asennosta riippumatta. Toki paddleilla pystyi tekemään sellaisen huijauksen, että serpoon mennessä saattoi samalla vaihtaa pienemmälle ja käsijarruttaa, mutta harvoin nuo tilanteet haittaavat nykyisin.

Rattiin vaihtaessa menetin Mozan oman ratin lukuisat nappulat, mutta onneksi vaihdekepissä on kaksi nappia juuressa, joihin mäppäsin tauon ja CFH:n; ja kepin kytkimeen startin. Valikoita joutuu nyt navigoimaan näppäimistöllä, mutta siihenkin tottui nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
894
A-ryhmän Mitsua kun jarruttaa vastaheittoon vaihteita sequlla alas kelaten, voi kuvitella itsensä keltaiseen Radiolinjan mainoksilla teipattuun kypärään vyöt löysällä yläkroppa etukenossa, tappajan ilme kasvoilla.
:love::love::love:
Lisään vielä havaintoja vaihdekeppiin menosta: aiemmin kun ajoi paddleilla, periaatteessa molemmat kädet oli ratissa aina paitsi käsijarrua käyttäessä. Tuolloin, koska paddlet pyörii ratin mukana, ei ole helppo vaihtaa pienemmälle oikealle kääntäessä tai isommalle vasemmalle kääntäessä. Lisäksi ratin kääntäminen yli 180 astetta suuntaansa oli välillä luonnotonta.
Läpyskävaihteilla ei saa pelastettua, jos auto valuu liikaa ojan puolelle Valkolassa.
 
Ylös