Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suninen vaihtaa jälleen kartanlukijaa, loppukaudeksi pelkääjän paikalle istuu Jarmo Lehtinen. Kieltämättä parissa viime kisassa Teemun kommentit Markolle kesken ja jälkeen erikoiskokeiden ovat olleet hieman tökeröitä joten jotain kismaa siellä on varmasti ollut jo jonkin aikaa.
Tästä vielä... niin joo, ihmeellistä kiukuttelua ollut Suniselta viime aikoina. Siinä on dynamiikka muuttunut autossa aika radikaalisti viime kauteen nähden. Siinä missä Markkula laittoi monesti Sunista ruotuun, niin nyt tilanne on ollut täysin päinvastainen. Portugalissa meni tällaisen amatööripsykologin mielestä muutaman kerran jopa kyykyttämisen puolelle Teemulta. Noh, Lehtinen lienee sen verran monissa liemissä keitetty kaveri, ettei "pojan" kannata turhia keulia.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tästä vielä... niin joo, ihmeellistä kiukuttelua ollut Suniselta viime aikoina. Siinä on dynamiikka muuttunut autossa aika radikaalisti viime kauteen nähden. Siinä missä Markkula laittoi monesti Sunista ruotuun, niin nyt tilanne on ollut täysin päinvastainen. Portugalissa meni tällaisen amatööripsykologin mielestä muutaman kerran jopa kyykyttämisen puolelle Teemulta. Noh, Lehtinen lienee sen verran monissa liemissä keitetty kaveri, ettei "pojan" kannata turhia keulia.
Näistä kuskin ja kartturin kemioista tuli mieleen 80-luvulta Salosen ja Harjanteen välirikko. Tuo on ollut kyllä täysi mysteeri sieltä asti ja vaikka asiasta on kummaltakin toimittajat useaan otteeseen kyselleet, ei kumpikaan ole koskaan syytä asiaan kertonut. Kaikkea ei tietysti tarvitsekaan toitottaa julkisuuteen, mutta käsittääkseni he eivät tänä päivänäkään ole hyvissä väleissä. Taisi vuoden -88 Jyskälään heidän yhteistyö päättyä ja sitten kartturin penkille istui Vode Silander.
Colin Mcraella ja Nicky Gristillä meni myös sukset ristiin pahasti, mutta en tiedä sopivatko he välinsä kuntoon myöhemmin.
Luin jostakin, että Solbergin veljeksillä oli myös 2003-2004 vuosien aikoihin välit täysin poikki, mutta sopivat tuolloin asiansa kuntoon ja ovat siitä lähtien kuulemma pitäneet paljon yhtä. Olen tosin pistänyt useasti merkille, että oudon kylmästi ovat käyttäytyneet toisiaan kohtaan myöhemminkin. Neste rallin huoltoparkissa, at-jonoissa ym. ovat monena vuonna kohdanneet toisensa sanomatta sanaakaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näistä kuskin ja kartturin kemioista tuli mieleen 80-luvulta Salosen ja Harjanteen välirikko. Tuo on ollut kyllä täysi mysteeri sieltä asti ja vaikka asiasta on kummaltakin toimittajat useaan otteeseen kyselleet, ei kumpikaan ole koskaan syytä asiaan kertonut. Kaikkea ei tietysti tarvitsekaan toitottaa julkisuuteen, mutta käsittääkseni he eivät tänä päivänäkään ole hyvissä väleissä. Taisi vuoden -88 Jyskälään heidän yhteistyö päättyä ja sitten kartturin penkille istui Vode Silander.
Sen enempää tarkistamatta, mutta muistelisin lukeneeni syyn Harjanteen lähtöön olleen (ainakin ensisijaisesti) toimimattomat henkilökemiat tallipäällikkö Achim Warmboldin kanssa.
Colin Mcraella ja Nicky Gristillä meni myös sukset ristiin pahasti, mutta en tiedä sopivatko he välinsä kuntoon myöhemmin.
Välit taisivat tulehtua kauden 2001 täpärän mestaruustappion jälkimainingeissa seuraavalla kaudella. Grist palasi kuitenkin Colinin kyytiin Skoda- ja Kronos-komennuksilla kausilla 2005 ja 2006.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Portugalin Luilhasin lopussa on ainakin aika kylmäsävyinen keskustelu siitä kun Salminen on kuullut Sunisen nuotinkorjauksen väärin ja kertonut sen sijaan kuinka monta kilsaa jäljellä.

Lehtinen sattui olemaan nyt vapaana, mutta muuten ei ole hirveästi kyllä MM-ralleja kiertäneitä karttureita aktiivisena. Halttunen ja Linnaketo korkeintaan.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Eikai Halttunen nyt ainakaan ole Kallen kyydistä minnekään siirtymässä enkä usko että linnaketokaan tekee mitään peliliikkeitä ennenkuin Huttusen kuviot on täysin selvillä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikai Halttunen nyt ainakaan ole Kallen kyydistä minnekään siirtymässä enkä usko että linnaketokaan tekee mitään peliliikkeitä ennenkuin Huttusen kuviot on täysin selvillä.
En minä sitä tarkoittanutkaan, mutta jos Sunisen pitäisi nyt valita Lehtisen sijasta joku muu, niin nämä kaksi ovat viimeksi MM-ralleja ajaneet. Enkä usko itsekään että vaihtaisivat ykköskuskiaan.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
171
Sijainti
Joensuu
"Sen enempää tarkistamatta, mutta muistelisin lukeneeni syyn Harjanteen lähtöön olleen (ainakin ensisijaisesti) toimimattomat henkilökemiat tallipäällikkö Achim Warmboldin kanssa."

Achimin kanssa taisi henkilökemiat olla toimimattomassa moodissa aika monella. Muutama tuttu, joka on kyseisen herran livenä tavannut, on antanut melko jyrkkiä arvioita, jotka yleensä alkavat arvioinnilla "täysi *****"

Silloin aikanaan huhuttiin, että Timon ja Sepon välirikon syynä oli paljon tavallisempi ja melko yleinen juttu, johon liittyy kolmas henkilö.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
"Sen enempää tarkistamatta, mutta muistelisin lukeneeni syyn Harjanteen lähtöön olleen (ainakin ensisijaisesti) toimimattomat henkilökemiat tallipäällikkö Achim Warmboldin kanssa."

Achimin kanssa taisi henkilökemiat olla toimimattomassa moodissa aika monella. Muutama tuttu, joka on kyseisen herran livenä tavannut, on antanut melko jyrkkiä arvioita, jotka yleensä alkavat arvioinnilla "täysi *****"

Silloin aikanaan huhuttiin, että Timon ja Sepon välirikon syynä oli paljon tavallisempi ja melko yleinen juttu, johon liittyy kolmas henkilö.
Joo, ja siis tämä oma muistikuva perustui johonkin vanhaan luettuun juttuun - olisiko ollut Juha Nylundin Suomen ralliautoilun historia-kirjasta peräisin? Warmbold saattaa hyvinkin olla tämän tarinan Hans Assmann.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Eric Camilli testaa Citroenin WRC-autoa huomenna Ranskassa. Tämä voisi olla Citroenin vastaisku muille talleille ylimääräisissä testeissä, koska Camilli menee vieraskuskina (ei ole ajanut valmistajien pisteistä tällä eikä viime kaudella) Citroenille, ja saa ajaa seitsemän ylimääräistä testipäivää.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Yle urheilun "asiantuntija" Riku Tahko uskoo useiden WRC-tallien tulevan testaamaan Autoglym-ralliin:dunno:
https://yle.fi/urheilu/3-10834856

Nyt taitaa kyllä Tahko olla yhtä pihalla kuin lumiukko. WRC-tallithan ovat samana viikonloppuna Viron rallissa ja M-sport vieläpä molempien kuskien toimesta. Toyota kyllä panttaa vielä ilmoittautumistaan, joka muuten päättyy perjantaina 28.6. Mutta eiköhän Tänakin nimi vielä kotikisansa listalle ilmesty.
Ei talleilla sentään ole resursseja pyörittää yhtäaikaa kahta testitiimiä eri kisoissa, jollei sitten esim. Huttunen ja Katsuta aja epävirallisina tehdaskuskeina Autoglymissä.
Autoglymin järjestäjät joutuvat tänä vuonna jälleen pohtimaan onko viro kirosana-tana? :)
Vastaavasti WRC-kuskit laulavat Eesti eesti eesti, kaipaan sinne perkeleesti.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Autoglymin järjestäjät joutuvat tänä vuonna jälleen pohtimaan onko viro kirosana-tana? :)
Vastaavasti WRC-kuskit laulavat Eesti eesti eesti, kaipaan sinne perkeleesti.
No itseasiassa tänä vuonna tuo ei ole niin iso asia koska ralli on Hisse trophyn osakilpailu. Ts. vaikka profiilia toki nostaisi kivasti Neuvillen tapainen huippunimi, ei yleisön eikä osallistujien kohdalla tule niistä pulaa. Sen takaavat juuri trophy osakilpailu.

Ja onhan se mahdollista että huhu Petter Solbergin osallistumisesta RS2000 kisaa toteutuu. Kyllä se nostattaa taatusti kiinnostusta. :thumbup:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei talleilla sentään ole resursseja pyörittää yhtäaikaa kahta testitiimiä eri kisoissa, jollei sitten esim. Huttunen ja Katsuta aja epävirallisina tehdaskuskeina Autoglymissä.
Autoglymin järjestäjät joutuvat tänä vuonna jälleen pohtimaan onko viro kirosana-tana? :)
Vastaavasti WRC-kuskit laulavat Eesti eesti eesti, kaipaan sinne perkeleesti.
Sinänsä Tahkon näkemys voi vielä osoittautuakin paikkansa pitäväksi, sillä ei se nyt ihan kahdeksas ihme olisi, mikäli Autoglymissa nähdään viivalla yksi Toyota ja yksi Hyundai.

Noh, toivotaan ettei SN-seuraan kuulumattomia kisassa kuitenkaan teurasteta.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^liikkuukohan näissä kansallisissa koitoksissa mukana minkä verran tallin mekaanikkoja ym henkilökuntaa vai onko tiedossa jotain settejä missä olisi menty enemmän vain paikallisella asiantuntemuksella?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
^^liikkuukohan näissä kansallisissa koitoksissa mukana minkä verran tallin mekaanikkoja ym henkilökuntaa vai onko tiedossa jotain settejä missä olisi menty enemmän vain paikallisella asiantuntemuksella?
Jos joku Hyundain väkeä tuntee tai esim. haalareiden mahdollista koodikieltä, tuosta voi koittaa pongailla: https://www.instagram.com/p/By3QNx7IS7q/
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eric Camilli testaa Citroenin WRC-autoa huomenna Ranskassa. Tämä voisi olla Citroenin vastaisku muille talleille ylimääräisissä testeissä, koska Camilli menee vieraskuskina (ei ole ajanut valmistajien pisteistä tällä eikä viime kaudella) Citroenille, ja saa ajaa seitsemän ylimääräistä testipäivää.
Camilli ajaa myös Ypres rallissa M-sportin ilmoittamana R5 Fiestaa 0-autona.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Hyundain WRC-autoja oli viime viikonloppuna kolmessa eri kisassa kolmessa eri maassa (Sardinia, Vosges ja Pohjanmaa)
Niinpä kyllä oli. Tosin tuon Huttusen SM-rallailun WRC:llä tulkitsin lähinnä niin, että kalusto oli lainassa/vuokralla, mutta tiimi pyöri pääasiassa yksityisin voimin. En tiedä sitten kuinka paljon Hyundai Motorsport siinä taustalla todellisuudessa vaikutti.
Mutta katsojan näkökulmasta on pelkästään hyvä, että kansallisiin kisoihin saadaan WRC-kalustoa. Ehkä tässä ei sittenkään kannata heittää kirvestä kaivoon Autoglymin suhteen. Hyundai ja Toyota pohjattomilla kassoillaan merkkimestaruusjahdin sokaisemina voisivat siis teoriassa ollakin mukana Viron rallista huolimatta. Jospa vaikka Hänninen Toyotalla Autoglymiin ja Neuville Hyundailla. Toyota saa kyllä testata muutenkin rajattomasti niillä muutamalla tienpätkällään, jotka mahtuvat 10km ympyrän sisään, joten tuskin Autoglym heitä ihan hirveästi palvelisi. Toki tiet ovat sitten uusia ja kisakilometrit laajemmalla alueella on kuitenkin eri asia lyhyen testipätkän hinkkaamiseen verrattuna.
 
Ylös