Ralliuutisia, vol 2

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Aina välillä miettinyt, että miksi merkit ei ennemmin "hajauta" budjettia ja kisaa kahdella merkillä. Periaatteessa olisi yksi tehdas, mutta kilpailisi vaikka kahdella. Teoriassa siis esim talli PSA, mutta kisat menisi Pösöllä ja Citroenilla. En tiedä estääkö säännöt, vai merkit itse mutta toisi vaihtelua vaikka oikeasti taustalla olisi yksi porukka.

Varmaan tuossa jotain käytännön ongelmiakin, mutta luulisi olevan hyvä tuoda paria merkkiä esiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, säännöt sanoo että tallin on osallistuttava joka kisaan kahdella autolla mutta onko sitä sanottu että auton pitää olla sama koko kauden? Käytännössä en näe tuosta kuin lisäkuluja ja hankaluuksia, ja markkinoinnillisesti on yleensä yritetty panostaa yhtä merkkiä yhden lajin kautta ja toista toisen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Kysymyshän on myös, että halutaanko roikkua tuossa automerkki=talli-ajattelussa vai siirrytäänkö, että talli edustaa vain jotain isompaa brändiä. Tästä toki ollut enemmänkin puhetta, mutta rallin puolella tämä on hieman hankalampaa toteuttaa kuin esim. F1 ja Nascar erityisesti tietysti nyt, kun isoja toimijoita on niin vähän mukana.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Olisi muuten pirun hyvä idea jos voisi tehdä yhden rungon ja sen päälle laittaa sitten Pösön tai Citikan kuoret. Sama talli, kaksi autoa mutta eri merkkisiä... Taitavat patongit olla vaan sen verran mustasukkaisia omista merkeistään että tuollainen yhteistyö voi olla hankalaa...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Olisi muuten pirun hyvä idea jos voisi tehdä yhden rungon ja sen päälle laittaa sitten Pösön tai Citikan kuoret. Sama talli, kaksi autoa mutta eri merkkisiä... Taitavat patongit olla vaan sen verran mustasukkaisia omista merkeistään että tuollainen yhteistyö voi olla hankalaa...
Ja varmaan kaikki muutkin. Mutta tuo nyt oli vaan hatusta heitetty nuo kaksi merkkiä. Kun nykyäänhän noita brändejä edelleen todella paljon, mutta myös suurin osa jossain isommassa nipussa. Esim Stellantis kattaa aivan älyttömän määrän merkkejä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Ja varmaan kaikki muutkin. Mutta tuo nyt oli vaan hatusta heitetty nuo kaksi merkkiä. Kun nykyäänhän noita brändejä edelleen todella paljon, mutta myös suurin osa jossain isommassa nipussa. Esim Stellantis kattaa aivan älyttömän määrän merkkejä.
Juu toki ihan esimerkkinä heitin, mutta ajatuksena tosiaan mielenkiintoinen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Toimisi ainakin siten, että jos jollakin valmistajalla olisi ylimääräistä rahaa ajattaa ylimääräisiä autoja, niin tekisi sen noin.

Toyotalla voisi olla kolme autoa ja kyvykkäimmät kuskit niissä musta-puna-valkoisissa. Subaru voisi olla kakkosmerkki, jonka auto olisi kuorien alla kuin Yaris Rally1 ja ulkoisesti Foresterin muotoinen, mutta pienempi. Sinikeltaisella Subarulla ajaisi Katsuta ja lupaavia junnuja.

Sama malli toimisi varmasti myös Stellantiksella, jos vain budjetti riittäisi viiden auton ajattamiseen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Etenkin nykyinen Rally1-putkirunkokonsepti mahdollistaisikin tämän. Aiemminhan WRC:t rakennettiin aina vakioautosta.
Kyllä. Tämä mahdollistaa myös tuollaisen Subaru Foresterin muotoisen auton skaalaamisen pienemmäksi, kun ei tarvitse vakiohylsyyn tehdä.

Ja tosiaan toimisi Stellantiksella vaikka niin, että Citroën tai Peugeot olisi ykkösmerkki ja kakkoskategoriassa ajatettaisiin Citroëniä, Peugeotia, Opelia, Jeepiä, Fiatia tai Alfa Romeota. Miksei voitaisi ajattaa Lanciaakin, mutta sen markkinat ovat globaalisti aika rajoitetut. Noista perinteikkäistä moottoriurheilumerkeistä ainoastaan Alfa Romeolla ei ole voitettu FIA:n maailmanlaajuisen rallisarjan osakilpailua. Jeepillä voitettiin Press-on-Regardless 1972, joka oli International Championship for Manufacturers -sarjan osakilpailu
 
Viimeksi muokattu:

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
Kysymyshän on myös, että halutaanko roikkua tuossa automerkki=talli-ajattelussa vai siirrytäänkö, että talli edustaa vain jotain isompaa brändiä. Tästä toki ollut enemmänkin puhetta, mutta rallin puolella tämä on hieman hankalampaa toteuttaa kuin esim. F1 ja Nascar erityisesti tietysti nyt, kun isoja toimijoita on niin vähän mukana.
Vuonna 2009 rallin MM-sarjassa toimittiin juuri näin. Oli kaksi kategoriaa, mutta kaikki samassa valmistajien sarjassa:

Ns. manufacturer tallit: Citroen Total ja BP Ford Abu Dhabi.
Kahdella autolla koko kausi, ainakin toinen niistä vakiokokoonpanolla läpi kauden.

Ja manufacturer team -tallit: Citroen Junior, Stobart Ford ja Munchic Ford-
1-2 autolla vähintäänkin 8 rallia kauden aikana. Edellisvuoden autot ja vaihtelevat kuskit.
Muchis'ia lukuunottamatta muut menivät kauden 2009 kahdella ja useammallakin autolla.

Lisäksi kalenteri saksittiin 12 MM-ralliin edellisvuoden 15:sta.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Kysymyshän on myös, että halutaanko roikkua tuossa automerkki=talli-ajattelussa vai siirrytäänkö, että talli edustaa vain jotain isompaa brändiä. Tästä toki ollut enemmänkin puhetta, mutta rallin puolella tämä on hieman hankalampaa toteuttaa kuin esim. F1 ja Nascar erityisesti tietysti nyt, kun isoja toimijoita on niin vähän mukana.
Ralli on poikkeuksellinen moottoriurheilulaji verrattuna muihin, sillä autot perustuvat "oikeisiin" autoihin, jotka rekisteröidään ja niiden pitää täyttää tieliikennelakien määräykset. Lisäksi autotehtaiden pitää olla edes jonkin verran kiinnostuneita lajista, tehden FIA:n vaatimat luokitukset ja skaalattava automallinsa mitat ja ulkonäkö. Näistä lähtökohdista ihan puhtaalta pöydältä lähtevien tuotebrändien tallit tyyliin Red Bull / Benetton jne. ovat aika mahdottomia.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
76
Kyllä. Tämä mahdollistaa myös tuollaisen Subaru Foresterin muotoisen auton skaalaamisen pienemmäksi, kun ei tarvitse vakiohylsyyn tehdä.

Ja tosiaan toimisi Stellantiksella vaikka niin, että Citroën tai Peugeot olisi ykkösmerkki ja kakkoskategoriassa ajatettaisiin Citroëniä, Peugeotia, Opelia, Jeepiä, Fiatia tai Alfa Romeota. Miksei voitaisi ajattaa Lanciaakin, mutta sen markkinat ovat globaalisti aika rajoitetut. Noista perinteikkäistä moottoriurheilumerkeistä ainoastaan Alfa Romeolla ei ole voitettu FIA:n maailmanlaajuisen rallisarjan osakilpailua. Jeepillä voitettiin Press-on-Regardless 1972, joka oli International Championship for Manufacturers -sarjan osakilpailu
Ikävä kyllä tuollainen merkkien segmentointi "ykkös ja kakkoskategorian" tuotteiksi ei taida onnistua kuin Renaultilla Dacian muodossa. Urheilussa ja kilpailussa halutaan menestyä ja vain voitoilla on merkitystä. Hyvin epätodennäköisesti Subarun johtajat haluavat uhrata tuotemerkkiään häviäjäksi Toyotalle tai muillekkaan kilpailijoille.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Ralli on poikkeuksellinen moottoriurheilulaji verrattuna muihin, sillä autot perustuvat "oikeisiin" autoihin, jotka rekisteröidään ja niiden pitää täyttää tieliikennelakien määräykset. Lisäksi autotehtaiden pitää olla edes jonkin verran kiinnostuneita lajista, tehden FIA:n vaatimat luokitukset ja skaalattava automallinsa mitat ja ulkonäkö. Näistä lähtökohdista ihan puhtaalta pöydältä lähtevien tuotebrändien tallit tyyliin Red Bull / Benetton jne. ovat aika mahdottomia.

Toisaalta nyt kun autot ovat putkirunkoisia prototyyppejä joiden päälle vain laitetaan tavallisen auton näköiset kuoret, näin yksinkertaistettuna, niin ei ole mitään estettä sille etteikö Red Bull tai kuka tahansa voisi tehdä nykyisenkaltaista ralliautoa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Olisko liian läpinäkyvää, että Yariksen runkoon laitettsisiin Forresterin kori, kun kaikki kuitenkin tietäis että se on vain sininen Yaris.....ja Toyota ei ainakaan varmaan haluais, että Subbe antaa kuokkaan heille, nii sit siitä pitäis tehdä selkeä junnutiimi. No ehkä se vois toimia, kyllä se ehkä tuulipukukansalaiselle menis läpi...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Ralli on poikkeuksellinen moottoriurheilulaji verrattuna muihin, sillä autot perustuvat "oikeisiin" autoihin, jotka rekisteröidään ja niiden pitää täyttää tieliikennelakien määräykset. Lisäksi autotehtaiden pitää olla edes jonkin verran kiinnostuneita lajista, tehden FIA:n vaatimat luokitukset ja skaalattava automallinsa mitat ja ulkonäkö. Näistä lähtökohdista ihan puhtaalta pöydältä lähtevien tuotebrändien tallit tyyliin Red Bull / Benetton jne. ovat aika mahdottomia.
Niin, en tiedä, mutta esimerkiksi, jos Rally2-autot olisi pääluokka niin kyllähän vaikka Skoda ja Toyota pystyisivät toimittamaan autot yli puolentusinaa "talleja". Kysymyshän olisi seuraavaksi, että ketkä toimijat olisivat kiinnostuneita lähtemään tuon tason vehkeillä ajamaan minkälie-tasoista ja kokoista MM-sarjaa. Periaatteessa kun tiputtaa vaatimustasoa ja skaalaa pienemmäksi, eli ns. rimaa, niin puoliväkisin tulee osallistujia ja kokeilijoita. Toisessa vaakakupissa on toki, että kuinka alhaalla rima on, että kiinnostaako se taso enää suurta yleisöä ja näkeekö tallien rahoittajat panostukselleen vastinetta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Ja kun vielä muistetaan että kilpailumäärää lisätään ja jo nyt kalustoa lennätetään rahtikoneilla ympäri planeettaa, niin ei tämmöiseen tuhlailuun ole halukkaita autotehtaita kovin paljoa olemassa joten ei yksinomaan riitä, että autot halpenee, myös muiden kustannusten on tiputtava.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Eikös Carlos tuonut Repsolin rahat mukanaan minne sitten menikään? Eli väljsti ottaen oli maksukuski...
Huoh. Ei vaan Repsol oli yhteistyökumppani. Maksukuski harvemmin saa hyvää palkkaa, vaan tuo hyvät yhteiskumppanit mukana. Repsol oli mukana, koska halusivat Sainzin näkyvyyden. Sainzille maksettiin maailmanmestarin palkkaa. Jortikan sanoin, ei tää voi olla niin vaikeata.

Sun logiikalla Rovanperä oli maksukuski kun toi Kesäpöydän rahat mukana. 😉
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9498
Sijainti
Helsinki
Sainz ajoi aikanaan Subarulla, joka ei ollut värjätty Repsolin väreihin. Molemmat mestaruudet tuli Mallun värisessä Toyotassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös Carlos tuonut Repsolin rahat mukanaan minne sitten menikään? Eli väljsti ottaen oli maksukuski...
En usko että mikään tallipaikka vuoden 1990 jälkeen jäi kiinni sponsorirahoista.

Ja Repsolin kanssa yhteistyö loppui kauteen 1998 kun Carlos ajoi Castrolin värisellä Toyotalla.
 
Ylös