Mä kans luulen että Taka ajaa niin kauan kunnes seuraavasta sukupolvesta nousee siihen uusi Japaniinalainen...
Yksi tekijä Takan tekemisessä mielestäni paistaa eli kulttuuri erot. Japanilaisessa nöyrässä kulttuurissa epäonnistuminen on suuri häpeä ja siksi epäonnistumisen pelko varmasti on tehnyt joissain määrin hallaa Takan suorituksille. Siinä kun Lappi toteaa romun vierellä että hupsista saatana, niin Taka on kuin maansa myynyt ja tuntee pettäneensä koko kansakunnan noin karrikoidusti. Hieman tässäkin ehkä on menty parempaan suuntaan, mutta varsinkin uran alkuaikoina mielestäni tuo oli selvemmin nähtävissä.
Oliko niin että jäsen
@Makinpo oli enemmänkin Japanissa vaikuttanut tai muuten maata ja tapoja paremmin tunnet? Jos näin niin voinet valaista että olenko ihan hakoteillä?
Ihan niin tarkkaan en japanilaista kulttuuria tunne, että voisin täysin vahvistaa sanomasi, mutta näen kuitenkin sinun olevan jossain määrin asian ytimessä. Kyllä Takalla varmaankin on suuremmat paineet onnistumisesta johtuen kansalaisuudestaan ja koska hän edustaa suurta ja tunnettua automerkkiä. Kuten sanoit leima mikä epäonnistumisesta voi seurata on häpeäksi, joka esimerkiksi japanilaisessa yritysmaailmassa näkyy siinä, että uusia asioita ei kokeilla kovin helposti, koska epäonnistumisen vaara on olemassa. On parempi vain tehdä asioita tavoilla mitkä ovat tuttuja ja turvallisia. Tästä johtuen päätökset tehdään yleensä ryhmässä, jolloin mahdollinen epäonnistuminen ei ole yhden henkilön vika. Käytännössä tämä näkyy lukuisina kokouksina, hitaana päätöksentekona ja asioiden hieromisena. Mutta koska Taka kuljettajana joutuu tekemään päätökset pääasiassa yksin, epäonnistuminen lankeaa hänen harteilleen ja sitten pelko epäonnistumisesta voi näkyä ylimääräisinä paineina suorituksissa.
Oman virheen tunnustaminen ja siihen kuuluva anteeksipyyntö on erittäin tärkeää japanilaisessa kulttuurissa, mutta tapana on myöskin pyytää anteeksi virhettä jota ei varsinaisesti ole itse tehnyt, mutta joka koetaan sellaiseksi johon olisi kenties voinut jollain tavalla itse vaikuttaa jos asiat olisi tehnyt toisin. Ehkä tämän voisi nähdä siten, että esimerkiksi kisassa Takan tulisi saavuttaa hyvä sijoitus tallipisteiden hankkimiseksi, mutta vaikka hän sijoittuisi esim. neljänneksi, joka on ok sijoitus, voidaan se kuitenkin nähdä epäonnistumisena, koska parempaankin sijoitukseen oli mahdollisuus. Näin asiaa ajattelemalla ylimääräisten paineiden kerääminen on mahdollista.
Japanilaisen yrityskulttuurin lainalaisuudet eivät varmaakaan suoraan siirry rallitiimin puolelle, mutta jos asiaa haluaa tarkastella sitä kautta niin muutama merkittävä kulttuuriero löytyy. Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu selkeä hierarkisuus, millä ei nyt varmaan suoraan ole mitään vaikutusta Takan suorituksiin. Kuitenkin japanilaisessa yritysmaailmassa hierarkiassa ylempänä oleva johtohenkilöstö on yleensä nihkeä antamaan palautetta työntekijöiden suorituksista, ellei kyseessä ole epäonnistuminen. Johto kokee monesti, että työntekijän on hyvä itse miettiä miten asia hoidetaan, mutta työntekijän tehdessä näin, johto saattaa kuitenkin olla pettynyt tulokseen, kun asioita ei hoidettukaan heidän halumalla tavalla, vaikkakaan tätä oikeaa tapaa ei oltu kerrottu työntekijälle. Tuskin Takan kohdalla asiat ovat näin, sillä eiköhän hän ole saanut kaiken mahdollisen tuen ja palautteen omasta tekemisestään, jotta hän voisi kehittyä kuljettajana.