Ralliuutisia, vol 2

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
No nyt on kunnollista! Joko tässä uskaltaa unelmoida Samin paikasta täyden kauden Rally1-kuskina ensi vuodelle, jos näytönpaikat menee nappiin? (y)
Olisiko Evansin tilalle sitten? Vaikea uskoa että Katsutan paikka olisi kuitenkaan uhattuna. Vai palataanko vanhaan ja Toyota ajattaa neljää autoa?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Olisiko Evansin tilalle sitten? Vaikea uskoa että Katsutan paikka olisi kuitenkaan uhattuna. Vai palataanko vanhaan ja Toyota ajattaa neljää autoa?
Jos Katsuta pystytään heittämään sivuun yhteen kisaan niin uskoakseni hänet pystytään sivuuttamaan myös kokonaan.
Nyt on luotto menetetty ja tämä on Takamotolle lopun alkua.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
No niin, johan tärähti! Sesksin vertailun lisäksi Tähän on taas hyvä ottaa verrokiksi viime vuodelta Sunisen esitykset samoissa ralleissa ja katsoa mihin Sami kykeneekään.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Sen jälkeen, kun Katsuta hävisi Sordolle Portugalissa 2022 3. sijan Powerilla, niin tuntuu et hänen otteet on jääneet junnaamaan paikalleen tai jopa vähän heikentyneet. Yliyrittämisellä pyritään paikkaamaan vauhdin puutetta.

On ollut kyllä hyvä suoritustensa suhteen sellaisissa kisoissa, missä olosuhteet on vähän vaihdelleet, mutta se viimeinen isku tuntuu jäävän vähän piippuun.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Katsutan safety-vauhti ei riitä, ja sitten kun yrittää ajaa vähän kovempaa, niin joko heilahtaa tai sitten ajaa niin rajusti että joku ripustus hajoaa. En jää harmittelemaan kyllä Taka-sanin poislähtöä, vaikka miten olisi sympaattinen ja viihdyttävä kuski.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Mä kans luulen että Taka ajaa niin kauan kunnes seuraavasta sukupolvesta nousee siihen uusi Japaniinalainen...

Yksi tekijä Takan tekemisessä mielestäni paistaa eli kulttuuri erot. Japanilaisessa nöyrässä kulttuurissa epäonnistuminen on suuri häpeä ja siksi epäonnistumisen pelko varmasti on tehnyt joissain määrin hallaa Takan suorituksille. Siinä kun Lappi toteaa romun vierellä että hupsista saatana, niin Taka on kuin maansa myynyt ja tuntee pettäneensä koko kansakunnan noin karrikoidusti. Hieman tässäkin ehkä on menty parempaan suuntaan, mutta varsinkin uran alkuaikoina mielestäni tuo oli selvemmin nähtävissä.

Oliko niin että jäsen @Makinpo oli enemmänkin Japanissa vaikuttanut tai muuten maata ja tapoja paremmin tunnet? Jos näin niin voinet valaista että olenko ihan hakoteillä?
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Itse ainakin haluaisin nähdä Takan mukana vielä. Toisaalta jos se olisi joko Taka tai Pajari, niin kyllä tietty Samiin päätyisi.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
82
Mä kans luulen että Taka ajaa niin kauan kunnes seuraavasta sukupolvesta nousee siihen uusi Japaniinalainen...

Yksi tekijä Takan tekemisessä mielestäni paistaa eli kulttuuri erot. Japanilaisessa nöyrässä kulttuurissa epäonnistuminen on suuri häpeä ja siksi epäonnistumisen pelko varmasti on tehnyt joissain määrin hallaa Takan suorituksille. Siinä kun Lappi toteaa romun vierellä että hupsista saatana, niin Taka on kuin maansa myynyt ja tuntee pettäneensä koko kansakunnan noin karrikoidusti. Hieman tässäkin ehkä on menty parempaan suuntaan, mutta varsinkin uran alkuaikoina mielestäni tuo oli selvemmin nähtävissä.

Oliko niin että jäsen @Makinpo oli enemmänkin Japanissa vaikuttanut tai muuten maata ja tapoja paremmin tunnet? Jos näin niin voinet valaista että olenko ihan hakoteillä?
Ihan niin tarkkaan en japanilaista kulttuuria tunne, että voisin täysin vahvistaa sanomasi, mutta näen kuitenkin sinun olevan jossain määrin asian ytimessä. Kyllä Takalla varmaankin on suuremmat paineet onnistumisesta johtuen kansalaisuudestaan ja koska hän edustaa suurta ja tunnettua automerkkiä. Kuten sanoit leima mikä epäonnistumisesta voi seurata on häpeäksi, joka esimerkiksi japanilaisessa yritysmaailmassa näkyy siinä, että uusia asioita ei kokeilla kovin helposti, koska epäonnistumisen vaara on olemassa. On parempi vain tehdä asioita tavoilla mitkä ovat tuttuja ja turvallisia. Tästä johtuen päätökset tehdään yleensä ryhmässä, jolloin mahdollinen epäonnistuminen ei ole yhden henkilön vika. Käytännössä tämä näkyy lukuisina kokouksina, hitaana päätöksentekona ja asioiden hieromisena. Mutta koska Taka kuljettajana joutuu tekemään päätökset pääasiassa yksin, epäonnistuminen lankeaa hänen harteilleen ja sitten pelko epäonnistumisesta voi näkyä ylimääräisinä paineina suorituksissa.

Oman virheen tunnustaminen ja siihen kuuluva anteeksipyyntö on erittäin tärkeää japanilaisessa kulttuurissa, mutta tapana on myöskin pyytää anteeksi virhettä jota ei varsinaisesti ole itse tehnyt, mutta joka koetaan sellaiseksi johon olisi kenties voinut jollain tavalla itse vaikuttaa jos asiat olisi tehnyt toisin. Ehkä tämän voisi nähdä siten, että esimerkiksi kisassa Takan tulisi saavuttaa hyvä sijoitus tallipisteiden hankkimiseksi, mutta vaikka hän sijoittuisi esim. neljänneksi, joka on ok sijoitus, voidaan se kuitenkin nähdä epäonnistumisena, koska parempaankin sijoitukseen oli mahdollisuus. Näin asiaa ajattelemalla ylimääräisten paineiden kerääminen on mahdollista.

Japanilaisen yrityskulttuurin lainalaisuudet eivät varmaakaan suoraan siirry rallitiimin puolelle, mutta jos asiaa haluaa tarkastella sitä kautta niin muutama merkittävä kulttuuriero löytyy. Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu selkeä hierarkisuus, millä ei nyt varmaan suoraan ole mitään vaikutusta Takan suorituksiin. Kuitenkin japanilaisessa yritysmaailmassa hierarkiassa ylempänä oleva johtohenkilöstö on yleensä nihkeä antamaan palautetta työntekijöiden suorituksista, ellei kyseessä ole epäonnistuminen. Johto kokee monesti, että työntekijän on hyvä itse miettiä miten asia hoidetaan, mutta työntekijän tehdessä näin, johto saattaa kuitenkin olla pettynyt tulokseen, kun asioita ei hoidettukaan heidän halumalla tavalla, vaikkakaan tätä oikeaa tapaa ei oltu kerrottu työntekijälle. Tuskin Takan kohdalla asiat ovat näin, sillä eiköhän hän ole saanut kaiken mahdollisen tuen ja palautteen omasta tekemisestään, jotta hän voisi kehittyä kuljettajana.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Kiitos @Makinpo tuosta yllä olevasta. Hyvä koonti kulttuurin ominaispiirteistä... Jotain perää siis ajatuksessani ehkä on.
 

JiiSaari

Active member
Liittynyt
17.7.2024
Viestit
29
Itse ainakin haluaisin nähdä Takan mukana vielä. Toisaalta jos se olisi joko Taka tai Pajari, niin kyllä tietty Samiin päätyisi.
Tilanne lienee kuitenkin sellainen, että Takan ajopaikkaa ei vie tulevaisuudessa Sami eikä edes Kalle. Sen vie vain seuraava japsikuski, mutta siihen menee vielä minimissään 2 vuotta.

En usko, että tullaan enää näkemään sellaista kautta, ettei joku japanilaiskuski olisi Toyotan tehdasauton ratissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
varmaankin vain lisää entisestään Takan paineita, että hän tietää itsekkin olevansa se kiintiökuski joka on paikan saanut eri kriteereillä kun muut, joten koko ajan pitää näyttää itelle ja muille, että olen tämän paikan arvoinen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Todella mielenkiintoista nähdä kuinka Pajarilta sujuu nämä luvatut kisat. Sami on malliesimerkki sellaisesta satsauksesta, jossa on ajettu ja ajettu paljon. Ralliautoilussa kilometrit ovat sekä kalliita, että tuikitärkeitä. Kaikki ynnääntyy kokemuksen ja taitojen karttuessa. Toivottavasti kehitys kehittyy!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Tilanne lienee kuitenkin sellainen, että Takan ajopaikkaa ei vie tulevaisuudessa Sami eikä edes Kalle. Sen vie vain seuraava japsikuski, mutta siihen menee vielä minimissään 2 vuotta.

En usko, että tullaan enää näkemään sellaista kautta, ettei joku japanilaiskuski olisi Toyotan tehdasauton ratissa.
Juurikin näin. Eri asia sitten ajattaako Toyota vaikka neljää autoa vakituisemmin ja ketkä kolme ajaa pisteistä. Hauskasti muuten vastaavaa kuviota dramatisoitiin Jarno Saarinen -sarjassa Yamahan tallissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
No niin, johan tärähti! Sesksin vertailun lisäksi Tähän on taas hyvä ottaa verrokiksi viime vuodelta Sunisen esitykset samoissa ralleissa ja katsoa mihin Sami kykeneekään.
Sunisella oli tuossa kohtaa jo kolme MM-rallia alla Rally1:llä ja muutenkin useampi startti WRC-autoilla, ei ihan verrattavissa oleva tilanne. Suninen oli myös ajanut Chilessä 2019.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ei ihan verrattavissa oleva tilanne, mutta Sectossa Sami ja Teemu oli käytännössä todella lähekkäin ja perjantain virheet poislaskettuna Sami taisi olla jopa nopeampi.

Eli jos Chilessä ajaa nopeammin kuin Teemu viime vuonna, niin ollaan oikealla suunnalla kohti tehdaspaikkaa.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Eiköhän se ollut siinä koko MM-sarja, viimeinen sammuttaa valot.
 
Ylös