Eli tuolla 108t€ saa käytännössä vain voimansiirron ja jarrut.
Tuohon kori ja muut kilkkeet päälle ja ollaan lähellä 200t€?
Aika kallista. Ei enää montaa euroa tarvitsisi laittaa lisään, niin saisi r5.
Huoltovälejä voi vain arvailla.
Kyllä siihen moottorikin kuluu. En tiedä miksi sitä on kirjoitettu tuolla tavalla.
Eli minun mielestäni kittiin kuulu:
Moottori kaikkine lisäosineen (turbo, imu- ja pakosarjat, ECU jne.)
Vaihdelaatikko
Kardaaniakseli
Takaperä
Vetoakselit
Alatukivarret
Ohjaustehostin
Ohjaustangot
Jousituksen yläkiinnityspalat
Pyörännavat ja joustintuet
Jarrut
Apurungot
Bensatankki pumppuineen
Manuaalit kasaamiseen ja ylläpitoon
Mitä tarvitsee itse hankkia ja tehdä:
Iskarit + jouset
Perusauton johon kitti asennetaan.
Auton purku
Korin muokkaus nelivetoa varten ja istuimien kiinnitykset
Materiaalit turvakaareen
Turvakaaren asennus
Sähköjohdotukset (paitsi moottorin)
Jarruputket
Bensaputket
Auton kasaus
Muita pakollisia hankintoja ovat ainakin:
Ratti
Istuimet
Alustasuojukset
Vaihdevipu ja ohjaus sekventiaalivaihteistoa varten
Käsijarru takaperän irrotusta varten joka mahdollistaa käsijarrukäännöksen
Varapyörän kiinnitykset
Kattoskuuppi
Kevyemmät tuuli- ym. lasit (turvalasit ?)
Sammuttimet
Vanteet
Omien töiden suunnittelu
Sitten vielä muita rallia varten tarpeeksi vahvoja osia kuten ohjaustanko ym. mitä tässä ei nyt tule mieleen.
Tässä nyt tuli lueteltu mitä meikäläiselle tuli mieleen ilman käytännön kokemusta autojen rakentelusta. Muutakin varmaan vielä löytyy.
Alla olevassa linkissä on selityksiä kustannuksista.
http://www.oreca.com/blog/2017/06/30/fia-r4-kit-to-be-soon-tested/
A complete new R4 car cost is 15 to 20 % cheaper than R5
37 € (42 USD) by kilometer (based on a 6 000 kilometer season).
Running cost is 35 to 40 % lower than R5
Mistäköhän ne ovat laskeneet käyttökustannukset kun autolla ei kai ole vielä ajettu metriäkään.
Alla olevassa videossa on kuvattu Peugeot S2000:n asennushommat.
https://www.youtube.com/watch?v=m8v0FVPYawE
7 päivää
10174 osaa
5 mekaanikkoa
1588 m sähköjohtoja
Peugeotin R5:n hinta näyttää edelleen olevan 209 500 euroa osina + alv (
http://www.peugeotsport-store.com/cms/web/upload/documentation/373/5791ec0a6db09.pdf). Siihen päälle vielä kitin asennus.
Jotenkin jää kuitenkin vaivaamaan jos vertailee tuohon Pögötin R5 kittihintaan (209 500 €) johon sisältyy oikeastaan kaikki ja se mitä saa sillä 108 000 eurolla ja mitä pitäisi vielä itse hankkia ja tehdä. 101 500 euron hintaerolla pitäisi saada kuitattua kaikki se mitä kuluu Pögötin R5 kittihintaan verrattuna R4 kitin hintaan, eli se mikä tuli lueteltu yllä mikä ei kuulu R4 kitin hintaan.
Alla vielä mitä kerran löytyi Motorsportforuumilla mitä sisältyy Pögötin R5 kittiin.
KIT 208 T16 PRIX
208 T16 delivery in kit (Gravel or tarmac spec) 209 900 €*
Technical sheet **:
· Peugeot Sport bodyshell in accordance with R5 regulation
· Engine 1.6 turbo developed by Peugeot Sport ( 280 hp, 400Nm)
· 3MO 5 speed sequential gear box
· Hydraulic power steering
· Complete Magneti Marelli electronic system
· Öhlins suspension with specific 208 T16 set up, three way adjustable.
· Front and rear Alcon brakes
· Lightweight mirrors
· Roof vent
· Sliding side windows
· Trip computer TC 100
· Sparco carbon seats ADV-SCX(H)
· T16 data logger and software
· Driver / codriver foot-rest
· Light fire extinguishers
· French registration
· Bat flaps and underbody protections ( for gravel spec)
· Wheel brace
· Internal heater / demister kit
· Spare wheel fixing kit
The following options will be available :
· Car assembly by Peugeot Sport
· Conversion kit , gravel to tarmac and tarmac to gravel
· Jack
· Helmet bracket
· Spring kit, gravel and tarmac spec
· Complete underbody and gravel protection kit
· Set up kit
· Specific tools.
Note that we also offer a base model 208 T16 asphalt version in accordance with FIA
regulations, price of 180 000 €