Ralliuutisia, vol 2

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mikäs tämä "uusi R4 konsepti" on noin niinkuin auki kirjoitettuna? TÄhän asti R4:lla on käsitetty jotain N-ryhmän "evoluutio versioita"
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14824
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikäs tämä "uusi R4 konsepti" on noin niinkuin auki kirjoitettuna? TÄhän asti R4:lla on käsitetty jotain N-ryhmän "evoluutio versioita"
Tuon jutun lukemalla olisi selvinnyt että

Kuluvan vuoden tammikuussa autourheilun kansainvälinen keskusliitto FIA ilmoitti, että ranskalainen, moottoriurheiluun erikoistunut Oreca-konserni, on nimetty uuden R4-ralliluokan viralliseksi ja yksinoikeudella kalustopaketteja toimittavaksi tahoksi, jonka sopimus tällä sektorilla on kolmen kauden mittainen. Rallin seuraajille lyhenteet R3 ja R5 ovat tulleet tutuiksi, mutta mikä ihmeen R4?

– FIA lähtee nyt tekemään uutta R4-luokkaa. Siinä on tavoitteena pienentää kuilua etuvetoisten R3-luokan autojen ja nelivetoisten R5-luokan autojen välillä eli siihen tulee eräänlainen väliluokka. Tehdään peruspaketti mikä toimii joka autossa. Siihen tulee mukaan 1,6-litrainen turbomoottori, voimansiirto, jousitus ja sitten jokainen voi laittaa sen siihen koriin mihin haluaa, Suninen taustoittaa.

R4-luokan kohdalla tavoite on varsin selkeä. Ei pelkästään se, että kustannukset putoaa, vaan myös:

– Se, että saataisiin enemmän harrastajia ajamaan hyvillä nelivetoisilla autoilla, Suninen painottaa.
On kyllä mielestäni ihan tervetullut uudistus. R5:stäkin tulee varmaan ensi kaudella kalliimpi kun kuulemma tulee paddle shift -vaihteetkin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Eikös jossain tyynenmeren saarten rallattelusarjassa tai sit Etelä-Amerikassa ollut jo hiukan vastaava systeemi. Moottorit ja voimansiirto tulivat Hondalta mutta kori saattoi olla vaikka Ford Focus tai Daewoo tai ihan mitä tahansa. ?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4414
Sijainti
Salo
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14824
Sijainti
Tampereen lenkki
Käykö R4-kitin alustaksi joku vanhempikin auto? En nyt siis tarkoita että pitäisi välikoppa-Escorttiin laittaa noita osia mutta vaikka johonkin Imprezaan tms. joka alkaa olla vähän luokitukseltaan vanha.

Dokkarissa lukee myös että kitin hinta on 108 000 euroa. Ehkä vähän kalliimpi mitä monet odotti, mutta kuitenkin varmasti halvemmaksi tulee kuin R5, etenkin parin kilpailuvuoden jälkeen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Noissa kuvissa Citikan meno näyttää ihan hyvältä varsinkin kuivalla, mutta mielenkiintoista olisi kuulla minkälaisia lausuntoja Seppo on antanut auton alustasta. Erityisen mielenkiintoista olisi kuulla mielipiteet soralta, koska sorakisoissahan tuo C3 on näyttänyt oikein erityisen hermostuneelta ja levottomalta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14824
Sijainti
Tampereen lenkki
Noissa kuvissa Citikan meno näyttää ihan hyvältä varsinkin kuivalla, mutta mielenkiintoista olisi kuulla minkälaisia lausuntoja Seppo on antanut auton alustasta. Erityisen mielenkiintoista olisi kuulla mielipiteet soralta, koska sorakisoissahan tuo C3 on näyttänyt oikein erityisen hermostuneelta ja levottomalta.
Seppohan siis sanoi että se on kuin rata-auto kuivalla assulla mutta märällä tosi levoton ja hankala ajaa. Ja Matton oli kanssasi samaa mieltä että olisi kiva kuulla Sepon mielipiteet soralta, saa nähdä onnistuuko tämä testi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Käykö R4-kitin alustaksi joku vanhempikin auto? En nyt siis tarkoita että pitäisi välikoppa-Escorttiin laittaa noita osia mutta vaikka johonkin Imprezaan tms. joka alkaa olla vähän luokitukseltaan vanha.

Dokkarissa lukee myös että kitin hinta on 108 000 euroa. Ehkä vähän kalliimpi mitä monet odotti, mutta kuitenkin varmasti halvemmaksi tulee kuin R5, etenkin parin kilpailuvuoden jälkeen.
Luulisin (en tiedä), että auto tai kori pitäisi olla jotenkin luokiteltu.
Tuo yksinoikeus juttu on vähän harmillinen, kun ei tule hintakilpailua. Nykyisellään hinta on noin puolet tai yksi kolmasosan halvempi, kuin r5. R3 hintoja en tiedä.
Mielenkiintoista olisi tietää miten nuo on sovitettavissa eri koreihin lähinnä alustan puolesta. Koreja on kuitenkin niin eri levyisiä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eikös jossain tyynenmeren saarten rallattelusarjassa tai sit Etelä-Amerikassa ollut jo hiukan vastaava systeemi. Moottorit ja voimansiirto tulivat Hondalta mutta kori saattoi olla vaikka Ford Focus tai Daewoo tai ihan mitä tahansa. ?
Etelä- Amerikassa ne käyttävät Maxi Rally sääntöjen mukaisia autoja. Kehitys lähti käyntiin tietääkseni Argentiinasta jossa Baratec tuottaa tarvittavat osat.

http://www.baratec-rally.com.ar/maxirally_eng.html

Osaluettelo
http://www.baratec-rally.com.ar/bajar/catalogo_ing.pdf

Ainakin alussa ne käyttivät Hondan 2,4 l moottoria mutta en tiedä tämän hetken tilannetta. Ainakin tossa nettisivulla sanotaan että ovat kehittäneet ja luokitellut myös 1,6 l turbomoottoria. Voimansiirtona on Subarun tavaraa. Vaihdelaatikko muunnetaan sekventiaaliseksi.

Pari tarinaa maxi rally autoista.
http://www.rallysportmag.com.au/home//index.php?option=com_content&task=view&id=6375&Itemid=2

https://www.cams.com.au/media/news/latest-news/what-is-a-‘maxi’-rally-car-qa


Australia / Uusi-Seelanti suunnalla kehittivät oman AP4 systeemin maxi rally pohjalta. R5:t olivat heidän mielestään aivan liian kalliita vaikka ei ne AP4:t ihan halpoja ole.

http://news.motorsport.org.nz/ap4-regulations-to-be-released/

http://fiaaprc.com/2016/02/competitor-update-22-february-2016/

Moottorina maks. 1620 kuutioinen turbomoottori. Hyvä noissa säännöissä on että moottorin voi itse valita tai jos ei löydy sopivaa niin löytyy AP4 suunniteltu "jokeri" moottori.

http://www.motorsport.org.nz/sites/default/files/motorsport/technical-regulations/Group AP4 - Technical Regulations for National Rally Car.pdf

Säännöt sisältävät myös askelmerkit auton rakentamiseen.

Moottori sivulla 4:

Either a “Series Production Engine” or the “AP4 Designated Joker Engine” are authorised, under the following conditions:
4 cylinder up to 1600* cm3 (being 2720 cm3 with 1.7 forced induction coefficient applied). Note: The bore/stroke may be adjusted to achieve the designated 1600 cm3 capacity.

At least 2500 identical engine units must have been produced in 12 consecutive months. It will be possible to count models from another manufacturer, provided that they are equipped with the same engine (strictly identical) and produced in a quantity of at least 5000 units in 12 consecutive months.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Saakohan sitten tuolla 108 000 eurolla sitten vastinetta rahoille? Iskarit eivät sisälly kitin hintaan ja nehän ovat yksi kalleimmista osista.

Sivu 13:
The set of dampers, struts and springs are not included in the R4 kit. Their dimensions and interfaces must be respected, but they are an open component to allow each preparation company to adapt each car to their individual needs and those of the country, leveraging on their know-how.

Oreca tarjoaa myös optioina osia jotka eivät sisälly kittiin mutta mitä auton hinta sen jälkeen on. Hyvänä puolena että voi jättää ostamatta ja tehdä tai teettää itse.

Sivu 21:
ORECA has developed R4-specific kits to be ordered as options: Suspension (dampers, anti-roll bar …), cockpit (steering, handbrake, pedals …), chassis (protections, pannels …), engine (cooling, exhaust …), electrical systems (sensors, cables, …), tools (chassis structure, geometry tools …).

Muuten tämä R4 konsepti on kuitenkin tervetullut koska jossain vaiheessahan Mitsujen ja Subarujen kansainväliset luokitukset loppuvat. Ihan kiirettä ei vielä koska katsoin äsken että Mitsun evo10:n luokitus päättyy vuoden 2022 lopussa.

Minun mielestäni osat pitäisi kuitenkin voida valmistaa osat myös paikallisesti koska Länsi-Euroopan kustannustasolla valmistetut osat voivat olla aika kalliita Itä-Euroopassa. Samalla se antaisi mahdollisuuden valmistuttaa osat halvemman kustannustason maassa. No, tästähän on jo kokemusta Suomessa mutta tuskin se Suomen taloutta romahduta jos muutaman ralliauton osat on valmistettu halvemmalla.

Ainakin esittely pdf:ssä (http://cdn.oreca-group.com/wp-content/uploads/ORECA_Plaquette_R4_EN.PDF) sanotaan että autoa pitää olla valmistettuna vähintään 2500 kpl 12 kuukauden aikana.

Sivu 6:
Thanks to the R4, each importer, group of concessions or private team can enter a model of their choice (produced in more than 2500 units over a period of 12 months) in competitive racing at a reagional and national FIA championship level.

Apurungot ovat kaksiosaisia joten eiköhän niitä saa sovitettua moneen autoon.

Kitin sisältö:

Engine:
Intake and exhaust manifold, throttle body, turbo, ECU, electrical harness, alternator, starter,
power steering pump, flywheel, clutch

Transmission:
Drive shafts (longitudinal and transversal), gearbox, rear differential

Front axle:
Suspension cradles and triangles, complete hub carriers, steering rack, steering tie rods

Rear axle:
Suspension cradles and triangles, complete hub carriers

Braking system:
rake calipers, brake discs

Fuel system:
Fuel tank complete with internal pumps

Chassis:
Suspension mountings to be welded to chassis

Documents / Manuals:
All the assembly plans and 3D files on demand. Conception guide for the body frame, roll cage and electircal harness. Manual for assembly and maintenance
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eli tuolla 108t€ saa käytännössä vain voimansiirron ja jarrut.
Tuohon kori ja muut kilkkeet päälle ja ollaan lähellä 200t€?
Aika kallista. Ei enää montaa euroa tarvitsisi laittaa lisään, niin saisi r5.
Huoltovälejä voi vain arvailla.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eli tuolla 108t€ saa käytännössä vain voimansiirron ja jarrut.
Tuohon kori ja muut kilkkeet päälle ja ollaan lähellä 200t€?
Aika kallista. Ei enää montaa euroa tarvitsisi laittaa lisään, niin saisi r5.
Huoltovälejä voi vain arvailla.
Kyllä siihen moottorikin kuluu. En tiedä miksi sitä on kirjoitettu tuolla tavalla.

Eli minun mielestäni kittiin kuulu:
Moottori kaikkine lisäosineen (turbo, imu- ja pakosarjat, ECU jne.)
Vaihdelaatikko
Kardaaniakseli
Takaperä
Vetoakselit
Alatukivarret
Ohjaustehostin
Ohjaustangot
Jousituksen yläkiinnityspalat
Pyörännavat ja joustintuet
Jarrut
Apurungot
Bensatankki pumppuineen
Manuaalit kasaamiseen ja ylläpitoon

Mitä tarvitsee itse hankkia ja tehdä:
Iskarit + jouset
Perusauton johon kitti asennetaan.
Auton purku
Korin muokkaus nelivetoa varten ja istuimien kiinnitykset
Materiaalit turvakaareen
Turvakaaren asennus
Sähköjohdotukset (paitsi moottorin)
Jarruputket
Bensaputket
Auton kasaus

Muita pakollisia hankintoja ovat ainakin:
Ratti
Istuimet
Alustasuojukset
Vaihdevipu ja ohjaus sekventiaalivaihteistoa varten
Käsijarru takaperän irrotusta varten joka mahdollistaa käsijarrukäännöksen
Varapyörän kiinnitykset
Kattoskuuppi
Kevyemmät tuuli- ym. lasit (turvalasit ?)
Sammuttimet
Vanteet
Omien töiden suunnittelu

Sitten vielä muita rallia varten tarpeeksi vahvoja osia kuten ohjaustanko ym. mitä tässä ei nyt tule mieleen.
Tässä nyt tuli lueteltu mitä meikäläiselle tuli mieleen ilman käytännön kokemusta autojen rakentelusta. Muutakin varmaan vielä löytyy.

Alla olevassa linkissä on selityksiä kustannuksista.
http://www.oreca.com/blog/2017/06/30/fia-r4-kit-to-be-soon-tested/

A complete new R4 car cost is 15 to 20 % cheaper than R5
37 € (42 USD) by kilometer (based on a 6 000 kilometer season).
Running cost is 35 to 40 % lower than R5

Mistäköhän ne ovat laskeneet käyttökustannukset kun autolla ei kai ole vielä ajettu metriäkään.

Alla olevassa videossa on kuvattu Peugeot S2000:n asennushommat.
https://www.youtube.com/watch?v=m8v0FVPYawE

7 päivää
10174 osaa
5 mekaanikkoa
1588 m sähköjohtoja

Peugeotin R5:n hinta näyttää edelleen olevan 209 500 euroa osina + alv (http://www.peugeotsport-store.com/cms/web/upload/documentation/373/5791ec0a6db09.pdf). Siihen päälle vielä kitin asennus.

Jotenkin jää kuitenkin vaivaamaan jos vertailee tuohon Pögötin R5 kittihintaan (209 500 €) johon sisältyy oikeastaan kaikki ja se mitä saa sillä 108 000 eurolla ja mitä pitäisi vielä itse hankkia ja tehdä. 101 500 euron hintaerolla pitäisi saada kuitattua kaikki se mitä kuluu Pögötin R5 kittihintaan verrattuna R4 kitin hintaan, eli se mikä tuli lueteltu yllä mikä ei kuulu R4 kitin hintaan.

Alla vielä mitä kerran löytyi Motorsportforuumilla mitä sisältyy Pögötin R5 kittiin.

KIT 208 T16 PRIX
208 T16 delivery in kit (Gravel or tarmac spec) 209 900 €*

Technical sheet **:
· Peugeot Sport bodyshell in accordance with R5 regulation
· Engine 1.6 turbo developed by Peugeot Sport ( 280 hp, 400Nm)
· 3MO 5 speed sequential gear box
· Hydraulic power steering
· Complete Magneti Marelli electronic system
· Öhlins suspension with specific 208 T16 set up, three way adjustable.
· Front and rear Alcon brakes
· Lightweight mirrors
· Roof vent
· Sliding side windows
· Trip computer TC 100
· Sparco carbon seats ADV-SCX(H)
· T16 data logger and software
· Driver / codriver foot-rest
· Light fire extinguishers
· French registration
· Bat flaps and underbody protections ( for gravel spec)
· Wheel brace
· Internal heater / demister kit
· Spare wheel fixing kit

The following options will be available :
· Car assembly by Peugeot Sport
· Conversion kit , gravel to tarmac and tarmac to gravel
· Jack
· Helmet bracket
· Spring kit, gravel and tarmac spec
· Complete underbody and gravel protection kit
· Set up kit
· Specific tools.
Note that we also offer a base model 208 T16 asphalt version in accordance with FIA
regulations, price of 180 000 €
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyllä siihen moottorikin kuluu. En tiedä miksi sitä on kirjoitettu tuolla tavalla.
Joo niin kuuluu. Jäi vain vahingossa kirjoittamatta.

Moottorin ja vaihteiston huoltovälit on kai sitten pidempiä, kuin r5 autoissa. Varmaan testipenkissä jo pyöritelty noita.

Sinänsähän tämä tuo yksityistalleille ja uusille autonvalmistajille helpon mahdollisuuden lähteä mukaan, mutta ei tuosta nyt mitään varsinaista budjettiluokkaa tullut. Alustan suunnittelussa saa polttaa rahaa ja aikaa, että tulee edes jonkinlainen.

Tommin pajakin voisi ensi kaudeksi pyöräyttää japanilaisille Yariksesta värkin, jolla treenata wrc2 sarjassa. Ei tarvitsisi Fordilla ajella.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
En muistanut heti että on olemassa myös esittelyvideo jossa arvioidaan valmiin auton hintaa.
https://www.youtube.com/watch?v=4KRDyr26t6Y&feature=youtu.be

196 000 – 213 000 $ eli 166 455 – 180 892 € jos nyt lasketaan euron tarkkuudella tällä (http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html) valuuttalaskurilla. Hintaan tietysti vaikuttaa minkälaisen perusauton valitsee, uuden vai mahdollisimman halvan käytetyn auton. Perusauton moottorihan ei tarvitse olla turbomoottori kun moottori sisältyy pakettiin. Sitten pitäisi vain etsiä vähän tehokkaampi jäähdytintä ja välijäähdytintä. Ihme (tai ehkä niin ihme kun tietää missä maassa autoa kehitellään) että moottoriksi valittiin PSA yhtymän mylly koska sekä Pögötin että Sitikan R5:lla on ollut lämpöongelmia.

Montakohan tuntia R4:n rakenteluun menisi? Muistaakseni joskus vuosikymmen takaperin VM:n jutussa sanottiin että Honda Civicin N3 auton rakenteluun menisi n. 250 tuntia mutta sehän ei sisällä korin muunnostöitä 2-vetoisesta 4-vetoiseksi.

M-Sportin hemmoilla menee 400 työtuntia R5:n kasaamiseen mutta nehän tekee hommat jo rutiinilla kun ovat rakentaneet jo yli 200 R5:sta. Voi olla että se joka tekee vain sen oman yksilön, homma menee samalla tavalla kun talon rakentaminen. Kun talo on valmis tietää miten se olisi pitänyt tehdä.:)

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Saakohan sitten tuolla 108 000 eurolla sitten vastinetta rahoille? Iskarit eivät sisälly kitin hintaan ja nehän ovat yksi kalleimmista osista.

Kitin sisältö:

Engine:
Intake and exhaust manifold, throttle body, turbo, ECU, electrical harness, alternator, starter,
power steering pump, flywheel, clutch

Transmission:
Drive shafts (longitudinal and transversal), gearbox, rear differential


Hmm.. Olisi voinut olettaa että Oreca olisi toimittanut (sinetöidyt) moottorit kokonaisuudessaan eikä vain joitain pisteosia. Ei jollain starttimoottorilla ja laturilla ole niin väliä jos kampiakselit, nokka-akselit, männät yms. ovat "vapaat" (ts. autonvalmistajien omassa kontrollissa)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4414
Sijainti
Salo
Kiitokset edellisille keskustelijoille lähdetiedoista ja syväluotaavasta pohdinnasta :thumbup:
Eli on sanomattakin selvää, että 108 000 € hinnalla ei Orecalta saa "avaimet käteen"-pakettia tankki täynnä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Hmm.. Olisi voinut olettaa että Oreca olisi toimittanut (sinetöidyt) moottorit kokonaisuudessaan eikä vain joitain pisteosia. Ei jollain starttimoottorilla ja laturilla ole niin väliä jos kampiakselit, nokka-akselit, männät yms. ovat "vapaat" (ts. autonvalmistajien omassa kontrollissa)
Johan se todettiin että Oreca toimittaa kokonaisen moottorin eikä vain ne oheishärpäkkeet. Miksi moottorin pitäisi olla sinetöity? R4 autoja on tarkoitus olla mahdollista huoltaa ja ylläpitää paikallisella tasolla.

No, asiasta toiseen.

Alun perin FIA laittoi tarjouspyynnön kotisivuilleen ja pyysi kiinnostuneita laittamaan tarjouksen. Alkuperäisessä tarjouspyynnössä mainitaan myös että R4 tarkoitettu AINOASTAAN Euroopan ulkopuolisiin kansallisiin ja alueellisiin sarjoihin. Myöhemmin kävi ilmi että kiinnostus ei varmaan ollut kovin suurta varsinkaan kun jokaisen kiinnostuneen olisi pitänyt maksaa 15 000 € kynnysrahan jotta olisi päässyt mukaan tarjouskilpaan. Mikäli on uskominen kv. foorumilla luettua, näyttää kuitenkin siltä että FIA varta vasten pyysi Orecaa toimittajaksi. Sen tiedän että toi Pluto pyörii ERC hommissa mutta en tiedä missä roolissa.

http://www.motorsportforums.com/showthread.php?34825-New-R4-Car-Think-Tank&p=1124287&viewfull=1#post1124287

Tarjouspyyntö löytyy alla olevasta linkistä. Euroopan ulkopuliset ja kynnysraha-asiat mainitaan jo ensimmäisellä sivulla jos joku ei jaksa lukea pidemmälle.
http://www.fia.com/file/36346/download?token=QX2gJEq4

Sisältö:
Sivu 6: Luokitussäännöt
Sivu 25: Liite 1: Piirrustukset
Sivu 30: Liite 2: Hinnat
Sivu 33: Liita 3: Voimansiirto (Vaihdelaatikko + takatasauspyörästö)
Sivu 36: Voimansiirron luokitus
Sivu 39: Erityissännöt autoille jossa R4 kitti
Sivu 72: Liite III: Vaatimukset ja velvoitteet

Jos vertailee sivuilla 30 – 33 olevia hintoja esim. Citikan R5 varaosahintoihin (http://boutique.citroenracing.com/category.php?id_category=973) niin moni hinta on lähellä Citikan R5:n hintoja esimerkkinä etuapurunko.

Article 701‐e1 Front subframe (with wishbone fixing points) 2'500
vs.
http://boutique.citroenracing.com/product.php?id_product=7126 2612,45 €.

Vaikuttaa siltä että lähtökohdaksi on otettu R5:n osahinnat ja osia on karsittu niin paljon että saadaan kohtuuhintainen paketti aikaiseksi.
 
Ylös