Ralliuutisia, vol 2

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Tämä on oikein hyvä kysymys. Kyse ei ole pelkästä maksukyvystä vaan sitä mitä arvoa voi odottaa sijoituksella saavansa. Ogierin palkkaaminen 2017 oli strateginen veto, sillä saatiin kolme maailmanmestaruutta kahdessa vuodessa, vaikka säästöpossu piti rikkoa. Sen sijaan olisiko kannattanut palkata pienemmällä palkalla tuolloin Mikkelsen? Olisiko se ollut tae mestaruudesta? En usko itse.
Tämä. Kysehän ei siis oikeasti missään tapauksessa ole pelkästään rahasta, vaan enemmänkin siitä milloin ja mihin sitä kannattaa käyttää.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä, Mikkelsen, Breen, Lappi ja Suninen on näyttönsä antaneet ja nyt pitäisi jo pystyä voittamaan kisoja ja suorittamaan tasaisia tuloksia, mutta kukaan näistä ei pysty kuin satunnaisiin podiumeihin sekä Lappi ja Mikkelsen huippukalustolla onnekkaisiin voittoihin, kunhan edessämenevillä on epäonnea.
Minä en oikein vielä usko että Lapin kaikki näytöt on annettu. Voi olla turhaa optimismia, mutta perustelen silti.

Toyota-aikoina puuttui ihan kiistatta kokemusta vielä paljon, ja varsinkin WRC:stä. Citroenilla verrokkina oli eräs Ogier, joka hänkään ei kyennyt sillä autolla itseään tyydyttäviin tuloksiin. Fordilla taas ei oikein kerennyt siihen aikaan enää kukaan, ja testaamattomuuden ongelmia on puitu riittävästi julkisuudessa.

Jos laskee kaikkien näytöt annetuiksi, jotka eivät ole Ogierille samalla autolla pärjänneet, niin sinne ei montaa jää. Luotan, että Toyotalle päästessään tekisi ihan hyvää tulosta. En lähde veikkaamaan, olisiko toistuvasti voittokamppailussa (Tänak-Neuville-Ogier-Evans taso on aika raaka), mutta vähintään siellä hyvissä pisteasemissa. Miksei Fordillakin, mutta tärkeätä olisi päästä tänä vuonna siihen kehitysvaiheeseen mukaan.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Minä en oikein vielä usko että Lapin kaikki näytöt on annettu. Voi olla turhaa optimismia, mutta perustelen silti.

Toyota-aikoina puuttui ihan kiistatta kokemusta vielä paljon, ja varsinkin WRC:stä. Citroenilla verrokkina oli eräs Ogier, joka hänkään ei kyennyt sillä autolla itseään tyydyttäviin tuloksiin. Fordilla taas ei oikein kerennyt siihen aikaan enää kukaan, ja testaamattomuuden ongelmia on puitu riittävästi julkisuudessa.

Jos laskee kaikkien näytöt annetuiksi, jotka eivät ole Ogierille samalla autolla pärjänneet, niin sinne ei montaa jää. Luotan, että Toyotalle päästessään tekisi ihan hyvää tulosta. En lähde veikkaamaan, olisiko toistuvasti voittokamppailussa (Tänak-Neuville-Ogier-Evans taso on aika raaka), mutta vähintään siellä hyvissä pisteasemissa. Miksei Fordillakin, mutta tärkeätä olisi päästä tänä vuonna siihen kehitysvaiheeseen mukaan.
Varmasti olisi Ep:stä hyötyä auton kehittämisessä, on ollu erään Skoda R5 kehitystyössä vahvasti mukana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, kyllä mä EP:tä symppaan ja varmasti on kova rattimies. Ikävästi sekä 2019 että 2020 joutui huonoon autoon. Toki Citroenilla alkoi kulkea etenkin loppukaudesta soralla. Tänä vuonna antaa tasoitusta jos ei pääse ajamaan montaa kisaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Breen ajaa Huihailla kolmosautoa ja siinä tallissa rooli on mikä on. Mahkut ajaa voitosta on aika pienet. Mutta ei munkaan mielestä kuitenkaan mikään ykköskortti Fordille. Mikkelsen lähti tähän kauteen sellaisilla puheilla että näyttää muille mutta se vähän kosahti Lapissa Lappiin. Portugalissa Mikkelsen ei saa enää hävitä jos meinaa yhtään saada jalkaa oven väliin. Jos taas jää hopealle niin taitaa olla rooli asemalla vilkuttaja... Luulen että Wilson ainakin yrittää Evansia talliinsa ensikaudelle mutta luulen että jatkaa Toyotalla. Ford on aina ollut vahva kun säännöt on muuttuneet ja kaikki on enemmä ja vähemmä samalla viivalla. Toki nyt tuo Loriauxin lähtö ei välttämättä ole hyvä juttu. Lapin tietotaitoa ne nyt tarvitsisivat jos ymmärtäisivät sitä käyttää. Ja vaikka vähän kotiin päin vetoa olisikin niin vaikea on muista ehdokkaista löytää ketään joka olisi selkeästi Lappia varmempi ja nopeampi vaihtoehto... Varmuus ja nopeus vaan ei välttämättä näyttele minkäänlaista roolia kun Wilson kuskeja valitsee.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Toki nyt tuo Loriauxin lähtö ei välttämättä ole hyvä juttu.
Ei hyvä juttu sen takia että auttaa Hyundaita. Itse M-Sportin rallipuoleen vaikutus käytännössä nolla, kun ei ole enää osallistunut edellistenkään ralliautojen suunnitteluun. Chris Williams hoitaa sitä puolta, teki jo 2017 auton.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Miten näette Sunisen tilanteen? Aika vaikea paikka mielestäni, vaikka parasta toki toivon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Miten näette Sunisen tilanteen? Aika vaikea paikka mielestäni, vaikka parasta toki toivon.
Ei ole Wilsonin/Millenerin suosikkipoika. Ranskanpulla kiilaa FFSA:n rahojen turvin ohi. Ja niin tekee ihan kuka tahansa vähänkään säädyllisen tason kuski, jolla on tuoda kottikärryllinen rahaa talliin. Esupilla tai Sunisella ei ole tulevaisuutta M-sportilla koska haluavat palkkaa ajamisestaan eivätkä ole tuomassa satoja tuhansia puntia sponssirahaa talliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ole Wilsonin/Millenerin suosikkipoika. Ranskanpulla kiilaa FFSA:n rahojen turvin ohi. Ja niin tekee ihan kuka tahansa vähänkään säädyllisen tason kuski, jolla on tuoda kottikärryllinen rahaa talliin. Esupilla tai Sunisella ei ole tulevaisuutta M-sportilla koska haluavat palkkaa ajamisestaan eivätkä ole tuomassa satoja tuhansia puntia sponssirahaa talliin.
Katotaan nyt ensin miten Adrienilla kulkee sorakisoissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ei ole Wilsonin/Millenerin suosikkipoika. Ranskanpulla kiilaa FFSA:n rahojen turvin ohi. Ja niin tekee ihan kuka tahansa vähänkään säädyllisen tason kuski, jolla on tuoda kottikärryllinen rahaa talliin. Esupilla tai Sunisella ei ole tulevaisuutta M-sportilla koska haluavat palkkaa ajamisestaan eivätkä ole tuomassa satoja tuhansia puntia sponssirahaa talliin.
Tässä ei oo taas pielessä muutaku vähän vaille kaikki. Pitäs varmaan jättää vaan omaan arvoonsa, mutta kommentoidaan nyt edes jotain.

2021 on Wilsonin ihan itsensä sanomana säästövuosi, jollon ei makseta huippukuskeille huippupalkkaa vaan panostetaan uusien autojen ensimmäiseen vuoteen. Se ei tarkota, ettäkö M-Sportilla pitäs aina kuskien viedä massit mennessään, niinkun tapaus Ogier osoitti. Ehkä joku Grönholmkin on vastaavalla kuviolla mennyt ajamaan uutta Fordia. Ja McRae.

Suninen vie käsittääkseni nytkin sponssirahaa talliin, se lienee ihan normaali kuvio. Sitä varten on manageri. Hyvä manageri. Ja Wilson on hyvä tekemään diilejä niin, että maksat sitten kun pääset huippupalkoille muihin talleihin. Sunisen ei tarvitse olla kenenkään suosikkipoika (aika meedio saa muuten olla, jos tämmösen asian foorumia lukemalla tietää). M-Sport tietää aivan varmasti, mikä niiden kilpailukyky on tällä hetkellä tänä vuonna. Teemu on jatkuvasti nopein Ford.

Sitä en osaa sanoa, onko EP:n osake tallissa niin korkeella, että olisi yksi näistä rahalla ostettavista kirkkaimmista tähdistä vuodelle 2022, mutta ainakin Sunisella voi aivan hyvin olla jatkoa Wilsonin paletissa. Jos ei tähti, niin kakkosviulu ainakin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
2021 on Wilsonin ihan itsensä sanomana säästövuosi, jollon ei makseta huippukuskeille huippupalkkaa vaan panostetaan uusien autojen ensimmäiseen vuoteen. Se ei tarkota, ettäkö M-Sportilla pitäs aina kuskien viedä massit mennessään, niinkun tapaus Ogier osoitti. Ehkä joku Grönholmkin on vastaavalla kuviolla mennyt ajamaan uutta Fordia. Ja McRae.
Sen verran on hyvä korjata, että vuosina 1996-2012 asti M-Sportilla oli tehtaan tuki, joten sikäli Grönholmin ja McRaen palkat on ollut hyvin varaa maksaa. Sen jälkeisistä Ogier on ollutkin poikkeus. En tiedä mikä oli Hirvosen diili 2014.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
Sunisen ei tarvitse olla kenenkään suosikkipoika (aika meedio saa muuten olla, jos tämmösen asian foorumia lukemalla tietää). M-Sport tietää aivan varmasti, mikä niiden kilpailukyky on tällä hetkellä tänä vuonna. Teemu on jatkuvasti nopein Ford.

Sitä en osaa sanoa, onko EP:n osake tallissa niin korkeella, että olisi yksi näistä rahalla ostettavista kirkkaimmista tähdistä vuodelle 2022, mutta ainakin Sunisella voi aivan hyvin olla jatkoa Wilsonin paletissa. Jos ei tähti, niin kakkosviulu ainakin.
Kyllä, mutta Fourmaux'n osake on nyt nousussa seuraavaksi tulevaisuuden sijoitukseksi. Suniselle kiusallinen tilanne jos Fourmaux ajaa heti kovempaa kun Sunisella on monen vuoden kokemus autosta, ja varmasti tallipäällikötkin tätä seuraa. Eri asia sitten ajavatko molemmat samalla autolla missään kisassa tänä vuonna.

Toki ei varmastikaan olisi huono setti jos M-Sportilla olisi ensi vuonna tiimissä yksi "mestarikandidaatti", Suninen ja Fourmaux. Sitä en sitten osaa sanoa kuka se ykköskuski voisi optimaalisimmin olla jos pysytään realismissa (toisin kuin Colin Clark eilen ehdottaessaan Latvalaa).
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä, mutta Fourmaux'n osake on nyt nousussa seuraavaksi tulevaisuuden sijoitukseksi. Suniselle kiusallinen tilanne jos Fourmaux ajaa heti kovempaa kun Sunisella on monen vuoden kokemus autosta, ja varmasti tallipäällikötkin tätä seuraa. Eri asia sitten ajavatko molemmat samalla autolla missään kisassa tänä vuonna.
Joo, Formaux'lle ei kestä hävitä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Portugalin kisa näyttää mielestäni Fourmauxin todellisen potentiaalin, Kroatian kisa oli täysin uusi kaikille jolloin tulokaskuskit olivat ”samalla” viivalla vakiokiertäjiin verrattuna, Portugalissa nähdään mihin vauhti riittää ”normi” kisassa.
Sama homma Oliverin Solbergin kohdalla, tunturi oli helpoin kisa lähteä ajamaan WRC ssä kun kellään muullakaan ei ole vuosien kokemusta kisasta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Portugalin kisa näyttää mielestäni Fourmauxin todellisen potentiaalin, Kroatian kisa oli täysin uusi kaikille jolloin tulokaskuskit olivat ”samalla” viivalla vakiokiertäjiin verrattuna, Portugalissa nähdään mihin vauhti riittää ”normi” kisassa.
Sama homma Oliverin Solbergin kohdalla, tunturi oli helpoin kisa lähteä ajamaan WRC ssä kun kellään muullakaan ei ole vuosien kokemusta kisasta.
Mielestäni kisa joka on kaikille uusi on nimenomaan se joka näyttää potentiaalin. Muissa vanhat kuskit saavat epäreilun eron kun todellista vauhtia halutaan arvioida.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Pystynee suunnilleen samaan tasoon kuin Greensmith (joka ei tosin ole paljoa vaadittu). Ja niin pitkään kun FFSA maksaa, niin se riittää vallan hyvin.
Tartutaan nyt tähän syöttiin... Greensmithillä onkin kilometrejä jo WRC:llä kohtalaisesti alla, Fourmaux'lla ei. Eli jos vertaisi Greensmithin ekoihin sorakisoihin, niin varmasti sieltä parempaa suoritusta on luvassa. Veikkaisin, että kokemuksen puutteesta huolimatta Fourmaux ehtii hyvinkin GG:n edelle jos ei ongelmia/virheitä tule. Toki säätöjen löytyminen varmaan yksi isompi tekijä, missä voi jo mennä heti vikaan.

FFSA joka tapauksessa tuntuu tuovan "ihan" päteviä rattimiehiä, kun edelliset alkavat lopettelemaan, joten odotukset Adrienin kohdalla ovat myös varsin korkealla. Vielä kun miettii, että Fourmaux on ajellut ekat kilpailunsa 2017. Jos ewrc:stä tutkailee, niin uran alusta laskettuna viidentenä vuotenaan päässyt WRC:n rattiin, joka on samaa luokkaa kuin Sunisella, jolla tosin oli jo ratapuolelta kokemusta. Samoin viisi vuotta meni myös Oliver Solbergilläkin, joka on varmaan ajellut kaikenlaisilla vekottimilla jo pienestä pitäen. Lääkisopinnoista ei sitten Adrienillä ehkä ole ollut sitäkään vähää hyötyä, joten ihan hyvin se vetää. GG:llä meni isän rahoista huolimatta vasta seitsemännelle kaudelle (edelleen ewrc:n mukaan), ennenkö alle laitettiin WRC ensimmäistä kertaa. Vielä sen verran, että kun noita Kallen tilastoja vertaa näihin, niin onhan "poika" jo tosiaan varsin kokenut kilpailija.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
Pystynee suunnilleen samaan tasoon kuin Greensmith (joka ei tosin ole paljoa vaadittu). Ja niin pitkään kun FFSA maksaa, niin se riittää vallan hyvin.
Itse uskoisin että pystyy pätkäajoissa päihittämään Greensmithin, mutta pusikko voi kutsua. Ja toisaalta vaikka ajaisi "vain" GG:n vauhtia ekassa sorakisassa niin sekin olisi jo kova veto, kun GG on ajanut jo useamman vuoden WRC:llä, ja on Kroatian perusteella vähän parantanut tekemistään uuden kartturin myötä. Lisäksi hyvä myös verrata tekemistä Katsutaan ja Loubet'hen
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Itse uskoisin että pystyy pätkäajoissa päihittämään Greensmithin, mutta pusikko voi kutsua. Ja toisaalta vaikka ajaisi "vain" GG:n vauhtia ekassa sorakisassa niin sekin olisi jo kova veto, kun GG on ajanut jo useamman vuoden WRC:llä, ja on Kroatian perusteella vähän parantanut tekemistään uuden kartturin myötä. Lisäksi hyvä myös verrata tekemistä Katsutaan ja Loubet'hen
Mä en nyt kyllä usko että Fourmaux pystyy haastamaan Greensmithiä soralla, jotenkin on semmone etiäinen, että nähdään yllättävän vahva Greensmith Portugalissa
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Itse uskoisin että pystyy pätkäajoissa päihittämään Greensmithin, mutta pusikko voi kutsua. Ja toisaalta vaikka ajaisi "vain" GG:n vauhtia ekassa sorakisassa niin sekin olisi jo kova veto, kun GG on ajanut jo useamman vuoden WRC:llä, ja on Kroatian perusteella vähän parantanut tekemistään uuden kartturin myötä. Lisäksi hyvä myös verrata tekemistä Katsutaan ja Loubet'hen
Katsutaja voipi olla yllättävän nopea mutta Lubeen vauhtiin en kyllä usko. On ollut siinä määrin vaisu esityksissään. Viime vuoden Sardiinian rallissa yk:n (ja WRC1:n) seitsemäs - 2 minuuttia Otto-poikaa ja 3 minuuttia Sunista perässä. Muutoin ei olekaan sitten WRC1:ssa kympin sakkia tavoitellut. Katsuta vedellyt tänä vuonna tasaisesti kuutossijoja. Tosin vertailukohtaa sorakisoista ei oikein ole.
 
Ylös