Ralliuutisia, vol 2

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Kyllä, mutta, jos R5 auto luokiteltaisiin ns. rallin MM-sarjan ylimmän luokan autoksi, niin mukaan pääsisi huomattavasti huokemmalla budjetilla ja spekulaatiivisesti tämä saattaisi houkutella näilta kaikilta merkeiltä tehdastallin tai sateliittitallin mukaan ja SPEKULATIIVISESTI kehittämään autoa, jos auton luokitus olisi lähes nykyisten R5 autojen luokitusten mukainen.

Hit and miss-kynnys olisi pienempi, jos tuo auton hinta olisi selkeästi pienempi kuin nykyisten autojen.
En ole varma olisiko autojen hintojen laskulla vaikutusta tallien määrään. Varmasti osasyynä mutta joku muu syy voi olla suurempi vaikutin siihen että laji ei tällä hetkellä kiinnosta valmistajia. Onhan maailmassa kuitenkin paljon autonvalmistajia, joilla kyllä olisi rahaa rakentaa auto ja kilpailla, mutta kokevat sen kannattamattomaksi. Vaikuttaisiko vaikka puolet nykyistä Rally1 autoa halvemmat autot tehdastiimien määrään? Mahdollisesti voisi houkutella Aasian suunnalta pienempiä merkkejä tai Skodan tehdastiiminä. En pitäisi edellämainittuja kuitenkaan millään lailla varmoina.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Ja yksi ongelma tuossa on se, että kun noista Rally2-luokan autoista tehtäisiin pääluokka, kilpailu lähtisi taas lapasesta ja rahaa kaadettaisiin rekkakaupalla. Saa nähdä mitä tapahtuu jos se Hyundai tosiaan lähtee lähivuosina. Tästäkin tosiaan ollaan huhuttu jo vuosia niin ei kyllä pysty murehtimaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
En ole varma olisiko autojen hintojen laskulla vaikutusta tallien määrään. Varmasti osasyynä mutta joku muu syy voi olla suurempi vaikutin siihen että laji ei tällä hetkellä kiinnosta valmistajia. Onhan maailmassa kuitenkin paljon autonvalmistajia, joilla kyllä olisi rahaa rakentaa auto ja kilpailla, mutta kokevat sen kannattamattomaksi. Vaikuttaisiko vaikka puolet nykyistä Rally1 autoa halvemmat autot tehdastiimien määrään? Mahdollisesti voisi houkutella Aasian suunnalta pienempiä merkkejä tai Skodan tehdastiiminä. En pitäisi edellämainittuja kuitenkaan millään lailla varmoina.
Auton hinta on kuitenkin vain yksi osa sitä tallin vuosibudjettia. Vaikka ajettaisiin etuvetoisilla Rally4-autoilla niin kyllä se MM-sarjan kiertäminen ammattimaisesti ja kymmenien ihmisten ympärivuotinen palkkaaminen maksaisi kymmeniä miljoonia.

Rally2:ssa Skodan valta-asema on myös niin merkittävä, että on tosi iso kynnys lähteä rakentamaan haastajaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
997
En ole varma olisiko autojen hintojen laskulla vaikutusta tallien määrään. Varmasti osasyynä mutta joku muu syy voi olla suurempi vaikutin siihen että laji ei tällä hetkellä kiinnosta valmistajia. Onhan maailmassa kuitenkin paljon autonvalmistajia, joilla kyllä olisi rahaa rakentaa auto ja kilpailla, mutta kokevat sen kannattamattomaksi. Vaikuttaisiko vaikka puolet nykyistä Rally1 autoa halvemmat autot tehdastiimien määrään? Mahdollisesti voisi houkutella Aasian suunnalta pienempiä merkkejä tai Skodan tehdastiiminä. En pitäisi edellämainittuja kuitenkaan millään lailla varmoina.
Ei välttämättä tosiaan vaikuttaisi. Mietin vain sitä, että, jos tuolla saisi yhden valmistajan lisää tai ehkä kaksikin, niin toisiko se sitten lumipalloefektiä, että joku muukin vielä tulisi? Mietin kilpailijamäärän kannalta ja, että nousisiko rallin MM-sarjan suosio, jos MM-sarjaa kiertäisi vaikka tupla/1,5x määrä kuskeja/autoja.

Edellinen ehkä tämän tyyppinen auto- sekä kuljettajamäärä on ollut vuosina 2003-2004 tms.. Vaikea sanoa kyllä, että oliko rallin MM-sarjalla enemmän katsojia tuolloin kuin esimerkiksi viime vuonna 3 tallin ajaessa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Entä jos ruuvattaisiin samanmoinen kulukatto kuin F1:ssä? Heti kerralla myös sellainen, että ns. yksityistallienkin olisi mahdollista rällätä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Nyt tietty ei ihan varmaa tietoa ole mutta arvelen vahvasti että FIA on käynyt paljonkin keskustelua niin Rally1 kuin myös Rally2 valmistajien kanssa siitä millaisilla säännöillä ja ehdoilla he olisivat valmiit tulemaan mukaan. Luultavasti halukkaita ei ole. Vaikka Rally2 luokka nostettaisiinkin pääluokaksi, niitä halukkaita valmistajia jotka lähtis tehtaana mukaan voi olla aika vähän... Mitä oon ymmärtänyt niin sitä vuoropuhelua kuitenkin käydään paljon ja niitä toiveita maksajien suusta kuunnellaan...
Jos r2 olisi pääluokka, ehkä uusia automerkkejä ei tulisi mukaan nykyisten lisäksi, mutta kustannusten laskiessa yksityiskuskeja tulis todennäköisesti enemmän mukaan, ainakin lähikisoissa tultaisiin näkemään enemmän pääluokan autoja viivalla ja enemmän privaatti tiimejä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Entä jos ruuvattaisiin samanmoinen kulukatto kuin F1:ssä? Heti kerralla myös sellainen, että ns. yksityistallienkin olisi mahdollista rällätä?
Loistava idea, mä voin kertoa näille FIAn urpoille miten se toteutetaan. Ensin lasketaan autojen hinnat siitä miljoonasta eurosta 150 000 euroon. Se onnistuu erittäin helposti. Turhat kaukokisat esim Jap/Aus/Chile yms pois kalenterista ja kilpailuja 11-12 max ja kalenteri suunniteltava niin, että kalusto voidaan rahdata laivoilla niihin kaukokisoihin joita ajetaan vain 2-3.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
On ihan eri asia palkata monta vuotta tehdastallissa ajanut kuski kuin joku uusi tulokas joka sattuu ajamaan yhden hyvän tuloksen kotikisassaan.
No nyky systeemillä pitää ekana voittaa r2 useampana vuonna ja sen jälkeen pitää antaa näytöt r1 autolla, eli käytännössä saat Huttusen tavoin yhden näytönpaikan yhdessä kisassa eli mikään ei muutu oleellisesti. Kukaan tuskin palkkaa r2 mestaria suoraan pääluokkaan ajamaan täysi ohjelma jollei kuskilla ole Raskan autoliitto maksamassa laskuja tai RB sponssina
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Pitäiskö meidän käänteisesti katsoa millä kannuksilla aiempia uusia pääluokan tehdaskuskeja on palkattu?

2022 Solberg: ???
2022 Fourmaux: Rahaa taustalla Red Bullilta ja FFSA:lta, ihan OK näyttöjä WRC2:ssa ja hyvää vauhtia WRC-autossa kaudella 2021
2020 Greensmith: Rahaa taustalla
2020 Rovanperä: WRC2Pro-mestari. Ei aiempaa kokemusta WRC-autolla.
2018 Suninen: Jouhki taustalla ehkä rahoittamassa, 2016 melkein WRC2-mestari, 2017 hyvää tekemistä WRC2:ssa ja räväkät näytöt WRC-autolla
2017 Lappi: WRC2-mestari, Euroopan Mestari, monivuotinen kokemus Skodan tehdastallissa. Ei aiempaa kokemusta WRC-autolla
2016 Camilli: FFSA:n yms. rahaa taustalla, ???
2016 Breen: 2011 junnumestari, 2012 SWRC-mestari, ???
2016 Lefebvre: 2014 junnumestari, voitti Montessa 2015 WRC2:n ja siirtyi jo samalla kaudella WRC-autoon
2015 Evans: 2012 junnumestari, voitti Walesissa 2013 WRC2:n.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
662
Kalle nyt taitaa näissä kuskeissa olla se poikkeustapaus. Kaveri ajeli semmoiset näytöt tiskiin, että jos Toyota ei olis napannut olisi Hyundai tai M-Sport napannut. Muuten tie wrc2 on ollut vähän tukossa. No ehkä nyt Loubet on sitä kautta noussut hitaasti kiiruhtamalla, toki korona on sotkenut muutaman kauden tässä. Enemmän paikkojahan pääsarjaan tarvittaisiin se on fakta. Millä niitä paikkoja lisää saadaan, on täysi kysymysmerkki. Mutta pitäisi olla saletti, että ilman isompaa keskeytyskimaraa ei rally2-autoilla pitäisi olla asiaa pistesijoille. Tähän tarvittaisiin ratkaisuja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Jos olet dominoiva kuski kuten Kalle Rally2:ssa niin paikka auringossa aukeaa. Jos et ole, kuten Oliwer, niin sitten on vähän vaikeampaa... Kovimmat jätkät nousee aina pinnalle. Niin on aina käynyt ja niin se menee jatkossakin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Kalle nyt taitaa näissä kuskeissa olla se poikkeustapaus. Kaveri ajeli semmoiset näytöt tiskiin, että jos Toyota ei olis napannut olisi Hyundai tai M-Sport napannut. Muuten tie wrc2 on ollut vähän tukossa. No ehkä nyt Loubet on sitä kautta noussut hitaasti kiiruhtamalla, toki korona on sotkenut muutaman kauden tässä.
Kyllähän Loubet nousi pääluokkaan lähinnä rahakassien avulla, ei niinkään WRC2-voiton avulla (siis samana vuonna voitti WRC2:ssa kun Kalle WRC2Pro:ssa). Loubet'n paras sijoitus 2019 RC2-luokassa oli kolmas Portugalissa ja Sardiniassa, muuten tuli huonompia sijoituksia. Siis ei kertaakaan ollut RC2-luokan nopein auto. Tähän ovat pystyneet esim Oliver Virossa 2020 ja Greensmith Montessa 2019. Fourmaux ei myöskään kertaakaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mäkisellä ja Rovanperällä oli Jouhki takana. Mäkinen toki sai Nissanin sopimuksen 1992 ajettuaan Mazdalla Suurajoissa 1991, mutta Mitsu-sopimus oli jo sovittu ennen Jyskälän 1994 voittoa, enemmän siihen vaikutti etuveto-Nissanilla ajettu Brittein sarja. Rovanperähän vuokrasi A-ryhmän Escortin Suurajoihin 1996 mutta se ei johtanut vielä mihinkään. Seatin sopimuskin oli aluksi etuvetoiseen autoon, taas kerran varmasti enemmän vaakakupissa painoi brittein sarjan menestys. Bosse teki kovasti töitä lähes kymmenen vuotta. Näyttöjä annettiin periaatteessa joka vuosi 1991-1998 ennen kuin tehdassopimus tuli, ja näistäkin 1992 sekä 1997-1998 oli tehtaan autolla.
Bossella varmaan painoi jonkin verran vaakakupissa tehdas auton saamiseksi (edes yhteen kisaan) näytöt nopeudesta yksityisellä/Toyota Team Finlandin kalustolla. Bosse oli jo valmiiksi "Toyotan mies".
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Saako noita vanhempia autoja päivittää paremmilla osilla kuten A/N-ryhmissä aikoinaan vai miten se näissä menee?

Voihan tuo Toksportti omistaa vaikka kymmenen autoa, mutta riittääkö heidän fasiliteetit hoitamaan ja huoltamaan kaikkien halukkaiden autoja kisoissa?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Saako noita vanhempia autoja päivittää paremmilla osilla kuten A/N-ryhmissä aikoinaan vai miten se näissä menee?

Voihan tuo Toksportti omistaa vaikka kymmenen autoa, mutta riittääkö heidän fasiliteetit hoitamaan ja huoltamaan kaikkien halukkaiden autoja kisoissa?
Ihan samanlailla luokitustodistusten mukaan mennään, mutta tämä on kokonaan uusi auto joten vanhoja ei voi päivittää tuota vastaamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Rally2-autoissakin on luokitusjokereita, tosin paljon vähemmän kuin WRC/Rally1-autoissa. Myös osa näistä saattaa liittyä vaan moottorinohjausjärjestelmän softaan tms. Mutta kuten mainittua niin uusi Skoda on täysin uusi auto eikä vanhaa voi päivittää sellaiseksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Jos en väärin muista niin sen vanhan Skoda R5 mallin voi päivittää siihen Rally2 versioon kun kori on sama. Eli osien vaihdolla saa uudemman luokituksen auton mutta toki se maksaa... Mutta tämä RS on siis ihan uuden mallin koriin tehty joten siksi sitä ei voi vanhemmasta mallista päivittää...
 
Ylös