Ralliuutisia, vol 2

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Mitä porukka on mieltä rallikuljettajien suojavarusteiden paloturvallisuudesta? Nykyään monissa koppiautosarjoissa edellytetään visiirillä olevaa kypärää. Grosjean selvisi äärettömän pahasta tulipalosta F1 paljolti F1 kuljettajan paloturvallisten suojavarusteiden ansiosta.
Rallissa umpikypärä on eittämättä epämukavampi, mutta kun on nähnyt miten pahasti hybridiautot voivat palaa tai taannoinen Esupin foordin tulipalo niin tilanne jossa kuljettaja ajaa pihalle ja auto jää sellaiseen asentoon ettei pääse poistumaan niin mielestäni nykyisillä varusteilla tulipalo voi aiheuttaa vakavat vammat ja vähentää pelastamisen aikaa kilpailun järjestäjiltä?

Olisiko pois suljettua, että kuljettajilla tulisi olla umpikypärä, jossa palotilanteessa olisi mahdollista sulkea visiiri? Voi jossain tilanteessa antaa ne ratkaisevat kymmenet sekunnit, että pystyy poistumaan palavasta autosta.

Tarkoitan umpikypärää joka soveltuisi myös kartturille, se voi olla haastava suunnitella.

Esim tämän kaltainen palo:
https://fb.watch/ldbpzM62y4/
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
606
Sijainti
Tallissa
Mitä porukka on mieltä rallikuljettajien suojavarusteiden paloturvallisuudesta? Nykyään monissa koppiautosarjoissa edellytetään visiirillä olevaa kypärää. Grosjean selvisi äärettömän pahasta tulipalosta F1 paljolti F1 kuljettajan paloturvallisten suojavarusteiden ansiosta.
Rallissa umpikypärä on eittämättä epämukavampi, mutta kun on nähnyt miten pahasti hybridiautot voivat palaa tai taannoinen Esupin foordin tulipalo niin tilanne jossa kuljettaja ajaa pihalle ja auto jää sellaiseen asentoon ettei pääse poistumaan niin mielestäni nykyisillä varusteilla tulipalo voi aiheuttaa vakavat vammat ja vähentää pelastamisen aikaa kilpailun järjestäjiltä?

Olisiko pois suljettua, että kuljettajilla tulisi olla umpikypärä, jossa palotilanteessa olisi mahdollista sulkea visiiri? Voi jossain tilanteessa antaa ne ratkaisevat kymmenet sekunnit, että pystyy poistumaan palavasta autosta.

Tarkoitan umpikypärää joka soveltuisi myös kartturille, se voi olla haastava suunnitella.

Esim tämän kaltainen palo:
https://fb.watch/ldbpzM62y4/
Mikään ei kiellä tätä tällä hetkellä, koska samoja kypäriä käytetään niin radalla kuin rallissa. Umpikypäriähän käyttää osa kuljettajista, enempi tosin karttureita, mutta koko visiiriä harvemmin näissä on käytössä.
Sinänsä on erikoista miksi radalla noita tuon kaltaisia tilanteita tuntuu olevan enemmän mitä rallissa?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
https://yle.fi/a/74-20037318
Manageri Timo Jouhkin mukaan Suninen saattaa testien lisäksi osallistua myös ”pieneen kilpailuun” ennen Viron tai Jyväskylän MM-rallia.
Menestyspakkoa Virossa ja Suomessa ei Sunisella kuitenkaan managerin mukaan ole.

– Tarkoituksena on, että Teemu on Hyundailla ainakin seuraavat puolitoista vuotta, Jouhki kertoo Yle Urheilulle.

– Sordo ei välttämättä aja enää ensi vuonna, joten skenaario voisi olla, että nämä pari suomalaiskuljettajaa ja ehkä joku kolmaskin kaveri jakavat ensi kaudella kolmannen kuljettajan vastuuta, Jouhki pohtii.

– Mitään ei ole tietenkään tarkasti vielä sovittu, mutta tarkoitus on tämän suuntainen. Kehitysohjelman tarkoitus on kehittää kuljettajasta vakiokuljettaja, Jouhki jatkaa.


....

– Teemun paikka on ollut tämän vuoden ajan selkeä palkkapaikka. Mitään rahoja ei ole tuotu sisään. En tunne Emilin sopimusta, mutta olen ymmärtänyt, että se on hyvin samanlainen eli menee Hyundain piikkiin, Jouhki selvittää.

WRC2-mestaruuden viime kaudella voittanut Lindholm on kiertänyt alkukauden MM-ralleja Toksportin tiimissä uudella Skodan Rally2-autolla.

– Siellä hän oli kyllä testikuljettajana, mutta Toksportin nimissä kuin ajaa, se on maksullinen homma, jonka sponsorit ovat maksaneet. Nyt raha ei kulje pois-, vaan sisäänpäin. Näin hän pääsee selkeästi paljon parempaan kokonaisuuteen käsiksi kuin Skodalla ja Toksportilla, Jouhki taustoittaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Hyvä hommeli. Moottoriurheilussa tuo ajaminen tuppaa olemaan tärkeää:) Mitä enemmän, sitä parempi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos jonkun junnun sitoo esim 5v sopparilla, niin sitten sitä junnua pitää myös ajattaa 5 vuotta ja nousujohteisesti ylöspäin sarjassa edeten. Pitkään reserviin pitämisessä ei ole kummallekkaan osapuolelle hyötyä. Huoli on turha. Realistisesti ajateltuna sitä pelkoa ei ole, että pääluokkaan tulisi uusia automerkkejä mukaan niin kauan kun nykyiset säännöt ovat voimassa.
Vähänkään pidemmän päälle autonvalmistajia ei kiinnosta roikkua sarjassa jos eivät voita. Ja kun voittajia voi olla vain yksi kerrallaan, niin muilta kysytään pitkää pinnaa. Ei napostellut kovin pitkään Skodaa, Seatia tai Suzukia roikkua mukana kun ei tullut niitä voittoja. Samoin Mitsun ja Subarun pääkonttoreilla mielenkiinto rallia kohtaan loppui kun putosivvat kehityksen kelkasta.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Veikkaan ettei sun tarvi huolehtia. Veikkaan, että isot pojat laittaa kyllä pelipaikoille päästessään liinaa ja vähän muutaki perseeseen seuraavan muutaman vuoden aikana kiven sisällä.

Hyi vittu.

E. Kiitos JLunen. Huonoa uutisenlukua multa, kun näemmä taitaakin välttää kivitalon.
 
Viimeksi muokattu:

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Veikkaan ettei sun tarvi huolehtia. Veikkaan, että isot pojat laittaa kyllä pelipaikoille päästessään liinaa ja vähän muutaki perseeseen seuraavan muutaman vuoden aikana kiven sisällä.

Hyi vittu.
Mutta uutisen mukaan mies vältti vankilan?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ott Tänäk ajeli just Goodwoodissa Ford Mustang Mach-e rally -härvelillä. Osoittautui rallin tulevaisuuden sijaan "rallin inspiroimaksi viiden hengen Ford Mustangiksi". Ford tituleeraa Ottin entiseksi rallin maailmanmestariksi mikä varmaan nostaa fiiliksiä kotikisan alla.

https://www.mynewsdesk.com/fi/oy-ford-ab/pressreleases/uusi-ford-mustang-mach-e-rally-esittelyssae-goodwood-festival-of-speed-tapahtumassa-3264638?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
https://dirtfish.com/rally/wrc/suninen-worried-for-younger-drivers-in-the-wrc/

Suninen kommentoi miten vaikeaa on nousta Rally1-autoon verrattuna aiempiin pääluokkiin

Mua kieltämättä vähän vaivaa Sunisen tyyli selitellä aika usein jo ennakkoon, miten kaikki on niin vaikeaa. Kenelle hän asettaa itsensä reilusti altavastaajaksi: itselle, tukijoukoille, yleisölle? Kenties kaikille edellisille? Hän nousee nyt toista kertaa pääluokkaan. Kaikki ovat sinne joskus nousseet, eivätkä kaikki ole jo valmiiksi maalanneet asetelmaa niin vaikeaksi.

Jos keittiöpsykologia sallitaan, omassa elinpiirissä perfektionistit tuppaavat saamaan jo ennakkoon kaikesta hyvin vaikeaa. Mentaaliharjoitukset ihan oikean urheilupsykologin kanssa eivät varmaan ainakaan haittaisi Sunisen valmistautumista uuteen nousuun. Kykyjähän hänellä on. Sen sijaan kaiken perusteella mitä hän on julkisesti kertonut - ja seuraan lajia paljon - ongelmana on suhtautuminen koko asetelmaan.

Ei ole mikään ongelma tehdä jokaisesta asiasta vaikeaa. Päin vastoin, se on melko helppoa. Sweet Spot syntyy silloin, kun asioista tekee niin yksinkertaisia kuin mahdollista, mutta ei yksinkertaisempia.

Teemu, nyt vetoja vaan niillä eväillä mitä matkaan on saatu. Ei sinun tarvitse todistella kenellekään mitään. Todistukseksi ammattilaisuudesta olet jo antanut. Ilmeisen pedanttina ammattilaisena valmistautumisesi on varmasti tarpeeksi tarkkaa. Ajat sydämesi kyllyydestä maailman toiseksi parhaalla ralliautolla tutuilla teillä kotikulmilla. Mikä voisi olla parempaa?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt täytyy sanoa, että en ole samaa mieltä ylläolevan postauksen kanssa.

Suninen selittää ihan perustellusti miten erilainen ajotekniikka vaaditaan Rally1-autoon verrattuna WRC-autoon, ja miten nykyään testipäiviä on vähemmän kuin koskaan. Samalla taas kustannukset näissä pääluokan autoissa ovat korkeammat kuin koskaan. Yhtälö on siis todella hankala uudelle kuljettajalle. Tästä käy hyvänä esimerkkinä case Huttunen.

Lisäksi Sunisen nimenomaan tarvitsee todistella ja todella paljon. Me katsomme asiaa sinivalkoisten lasien kautta, mutta etenkin ulkomaalaiset rallifanit pitävät Sunista ikuisena epäonnistujana, jolle on annettu jo liiankin monta mahdollisuutta, jotka on mokannut.

Minulla henkilökohtaisesti ei ole luottamuspulaa Suniseen mutta ei myöskään älyttömiä odotuksia. Viiden sakkiin on mahdollista ajaa, ehkä jopa Jyskälän loppupuolella pätkäpohjia, mutta riittääkö se? Tuleeko kisoja vielä lisää? Entä jos kolahtaa tai tekniikka pettää?

Torpataan vielä tuosta postauksesta kohta "kaikki ovat joskus nousseet pääluokkaan". Eivät ole, kaikki eivät sinne asti koskaan pääse, vaikka ranteita riittäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Juu en ala väittelemään. Sunisen tapa tarkastella ja kommunikoida on yksi ja kunkin tulkinta sitten taas toinen. Itse tulkitsen, että Sunisen fokus on liikaa debetin puolella. Kyllä kaikki lajia seuraavat tietävät, että ne keihin verrataan ovat puolitoista kautta edellä.

Me katsomme asiaa sinivalkoisten lasien kautta, mutta etenkin ulkomaalaiset rallifanit pitävät Sunista ikuisena epäonnistujana, jolle on annettu jo liiankin monta mahdollisuutta, jotka on mokannut.

Torpataan vielä tuosta postauksesta kohta "kaikki ovat joskus nousseet pääluokkaan". Eivät ole, kaikki eivät sinne asti koskaan pääse, vaikka ranteita riittäisi.
Näistä samaa mieltä. Toki toisen kappaleen kohdalla semanttista tomaatin halkomista: kaikki pääluokassa ajavat ovat sinne joskus nousseet, useammat heistä uskoakseni kertaalleen. Tätä ajoin takaa.
 
Ylös