Ralliuutisia, vol 2

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
126
202506Matteo-Doretto-crash-750x375.jpg

Karmeaan kuntoon on Doretton auto mennyt. Kuskin kylki edellä puuhun. Tuossa ei paljon sivutörmäyssuojista apua ole kun äkkipysähdys tulee suoraan oven kohdalle. Vaikka kuinka autojen turvallisuuteen on panostettu, niin tuollaisen osuman kestävää autoa ei ole tehtykään. Ainoa tapa millä tuo olisi ollut estettävissä olisi ollut paalit puun ympärillä. Oikeassa rallissa tuossa varmaan olisikin ollut paalit. Nythän kyseessä oli yksityiset testit eikä turvallisuusnäkökulmia oltu otettu niin tarkasti huomioon. Ja seuraukset olivat surullisimmat mahdolliset.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16806
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei Puolan rallissakaan kyllä kaikkia puita suojata paaleilla. Vaikea sanoa näkemättä tarkemmin miten vaarallinen tai ennakoitava paikka se olisi ollut. Ikävä tapaus joka tapauksessa. Mutkanopeudet kasvavat pienilläkin autoilla, kun renkaat ja iskarit, sekä tietysti pienet moottorit ja voimansiirrotkin, kehittyvät.

Huomatkaa myös, että tuossa kuvassa autosta on katto ja turvakaaria leikattu auki kuljettajan irrottamiseksi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4050
Ei Puolan rallissakaan kyllä kaikkia puita suojata paaleilla. Vaikea sanoa näkemättä tarkemmin miten vaarallinen tai ennakoitava paikka se olisi ollut. Ikävä tapaus joka tapauksessa. Mutkanopeudet kasvavat pienilläkin autoilla, kun renkaat ja iskarit, sekä tietysti pienet moottorit ja voimansiirrotkin, kehittyvät.

Huomatkaa myös, että tuossa kuvassa autosta on katto ja turvakaaria leikattu auki kuljettajan irrottamiseksi.
Ja sama ongelmahan on monessa muussakin kisassa. Onhan Jyskälässäkin paljon puita suojaamatta, voi tulla pahoja osumia. Tai sitten mitkä tahansa muut "kiinteät" esteet.

Harmillinen homma kaikin puolin. Riskejä ralleissa aina toki on ollut, nyt alkaa luokasta toiseen olemaan mutkavauhdit todella kovia niin ulosajot lähes aina todella ison riskin onnettomuuksia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1403
Harmillinen homma kaikin puolin. Riskejä ralleissa aina toki on ollut, nyt alkaa luokasta toiseen olemaan mutkavauhdit todella kovia niin ulosajot lähes aina todella ison riskin onnettomuuksia.
Tämähän se. Asia jolle ei tahdo oikein voida mitään. Melkein ainoa asia yleisesti on reittisuunnittelu. Autojen ja renkaiden kehitystä ei voi pysäyttää.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3881
Sijainti
JKL
Tämähän se. Asia jolle ei tahdo oikein voida mitään. Melkein ainoa asia yleisesti on reittisuunnittelu. Autojen ja renkaiden kehitystä ei voi pysäyttää.
Renkaille periaatteessa voisi tehdä paljonkin. Kovempia seoksia ja tiiviimpi kuvio. Sillä keinolla laskettaisiin pitoa ja vauhteja. Mutta tuskin tulee tapahtumaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1403
Renkaille periaatteessa voisi tehdä paljonkin. Kovempia seoksia ja tiiviimpi kuvio. Sillä keinolla laskettaisiin pitoa ja vauhteja. Mutta tuskin tulee tapahtumaan.
Tuo sinänsä vaatisi jonkun vertan puhumista renkaanvalmistajan suuntaan, että alkaisivat suunnittelemaan ja käyttämään resursseja hitaampaa rengasta varten. Toki tiettyjen rajattujen raamien mukaan se olisi mahdollista. Mutta hieman paradoksaalinen tilanne ehkä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1398
Minä odottaisin raporttia kolarista ja kuolinsyystä ennenkuin lähtisin suunnittelemaan muutoksia renkaisiin ja sääntöihin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3881
Sijainti
JKL
Breenille riitti 30km/h. Kun tähdet ovat oikeassa asennossa niin hyvin pienikin nopeus riittää...

Mutta noin yleisellä tasolla, mitä pienemmästä nopeudesta ulosajot ja törmäykset sattuvat, sitä pienempi on fataalin onnettomuuden todennäköisyys. Nolla se ei toki ole koskaan.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
175
Sijainti
Piilossa
Tilastot eivät pienen selvitykseni perusteella tue väitettä, että ralli olisi muuttunut radikaalisti vaarallisemmaksi lajiksi tai että kuolemantapauksia olisi ollut viime aikoina erityisen runsaasti. Koska en äkkiseltään löytänyt aiheesta kovin ajantasaista tietoa, kävin tosi pikaselailulla läpi Motorsport Memorial -sivuston tietoja. Tietokanta ei ole täydellinen, mutta osviittaa se antaa.

Vilkuilin nimen perusteella ralleissa tapahtuneet, kuolemaan johtaneet onnettomuudet, rajasin pois katsojatapaturmat, maasto- ja aavikkokisat, sivuston tietojen perusteella välillisesti tai välittömästi sydänkohtauksesta johtuneet tapaukset sekä selkeästi siirtymällä (eli ei kisa- tai treenikyydistä) tapahtuneet kolarit. Tällaiselta näyttää tilasto vuosilta 1995–2024:

Näyttökuva 2025-6-12 kello 23.40.19.png

Johtopäätöksiä? Ralli on vaarallista: onnettomuuksien määrä on pysynyt valitettavasti melko tasaisena. Hienoista kehitystä parempaan päin on tapahtunut vuosiin 2003–2008 verrattuna, jolloin turmia oli vuosittain vähintään kymmenen. Parin viime vuoden aikana suunta on ollut jälleen ylöspäin, joskaan onneksi ei kovin selvästi.

Epävarmuutta liittyy tietojen keruutapaan ja -prosessiin, jossa syntyi varmasti virheitä. Vertasin omia lukujani johonkin aikaisempaan ja huomattavasti virallisempaan tutkimukseen, jossa oli tarkasteltu 2000-luvun alkupuolen onnettomuuksia. Luvut olivat molemmissa samansuuntaisia, vaikka rajausperusteissa ja täsmällisyyden tasossa oli epäilemättä eroja. Motorsport Memorial -sivusto itsessäänkään ei ole kaikenkattava. 1990-luvun loppupuolen pienemmät määrät saattavat selittyä esimerkiksi sillä, että vanhemmat tiedot ovat vajavaisempia.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2239
Mutu-menetelmällä kuolemantapauksia on ollut poikkeuksellisen paljon viime aikoina. Jotain tars tehdä.
Samalla mutu-menetelmällä sanoisin, että kuolemantapauksia rallissa ei ole ollut tänä vuonna tai viime vuonna sen enempää kuin ennenkään. 10-15 kuolemaa (kuskit, katsojat) tulee tasaisesti joka vuosi. Joskus tulee kuukausien tauko, ettei tapahdu mitään ja sitten tulee parin viikon putki kun kuolee useampi. Vaikka se onkin väärä vastaus, että kuuluu lajin luonteeseen, niin sitä se silti on. Ralli on vaarallinen laji. Jos kuskit ajaisivat kuolemanpelossa, niin ei se olisi enää rallia.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
653
Sijainti
Tallissa

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
175
Sijainti
Piilossa
Onkohan rallin harrastajamäärässä tapahtunut merkittävästi muutoksia 30 vuoden aikana?
Tämä on tilastojen kannalta ihan oleellinen kysymys. Se tiedetään ja tunnetaan, että Suomessa osallistujamäärät ovat pudonneet, niin kuin edelläkin todettiinkin. Voisi veikata, että joissakin maissa ralli on saanut aikaisempaa enemmän jalansijaa ja kilpailut ovat olleet kasvu-uralla. Mutta kuinkahan on vaikka keskisen ja eteläisen Euroopan kisojen ja kisaajamäärien laita?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1403
Olisiko kuitenkin, että turvavarusteet ovat parantuneet ns. samaa tahtia vauhtien noustessa, joten kuolemantapauskäppyrä on pysynyt suht samanlaisena? Esimerkkinä, jos vaikka 2000-luvun alun WRC-autolla ajettaisiin samaa vauhtia pihalle mitä nykylaitteilla, niin varmasti tilastot olisivat rumemmat. Ja tuo sinänsä korreloiden sarjaan kun sarjaan, kyllä harrastajatasollakin ne vauhdit ovat myös suhteessa samanlailla nousseet.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös