Lupatarkastaja
Well-known member
- Liittynyt
- 18.3.2009
- Viestit
- 2029
Onhan tämäkin tapa ilmaista asia....sekä uusilla moottoreilla ja rungoilla varustellut autot.
Onhan tämäkin tapa ilmaista asia....sekä uusilla moottoreilla ja rungoilla varustellut autot.
Euroopan Fordin desingtiimi oli avainasemassa Fiesta RS WRC:n ulkonäköä suunniteltaessa...Ford voitti jo paperisodan
Turun Sanomat 1.2 2011 14:17:44
Fordin täysin uusi Fiesta RS WRC on valmis debyyttiinsä MM-rallisarjassa. Auto on läpäissyt laajat tekniset tutkimukset, joilla varmistettiin, että se täyttää ralliautoilua koskevat uudet kustannustehokkaat säännöt.
Kansainvälinen autoliitto FIA on näin valmis myöntämään Fordin uudelle ralliautolle tyyppihyväksynnän. Fordin kuljettajaparit Mikko Hirvonen - Jarmo Lehtinen ja Jari-Matti Latvala - Miikka Anttila pääsevät näin tositoimiin.
13 osakilpailua sisältävän MM-rallisarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Ruotsin jäisillä teillä 10. helmikuuta.
– Olemme työskennelleet läheisesti FIA:n kanssa auton koko kehitysohjelman ajan varmistuaksemme, että olemme ymmärtäneet oikein kaikki uudet säännökset, Fordin Euroopan osaston kilpajohtaja Gerard Quinn sanoi.
– Uskomme paperisodan olevan ohi tällä viikolla ja kehitysohjelmassa mukanaolleet odottavatkin jo jännittyneinä uuden kauden alkua.
Fordin uusi nelivetoinen WRC-ralliauto perustuu erinomaisesti menestyneeseen Fiesta -henkilöautoon. Se on kehitetty Monte Carlo Rallin vuonna 2010 voittaneesta Fiesta S2000 -ralliautosta.
WRC-rallia pidetään tuotantoautojen kovimpana testinä, sillä rallisarja kiertää mitä erilaisimmissa olosuhteissa – milloin Ruotsin lumisilla ja jäisillä teillä, milloin Kreikan hiostavissa olosuhteissa ja kivisillä teillä.
M-Sport yhdessä Fordin insinöörien kanssa on kantanut päävastuun monivaiheisesta Fiesta RS WRC:n kehitystyöstä ja siitä, että auto on varmasti valmis MM-rallisarjan alkaessa.
Työ jatkuu edelleen ja autoa testataan vielä Fordin Duntonissa sijaitsen tekniikkakeskuksen ympäristölaboratoriossa moottorin hienosäätöä silmälläpitäen. Fiesta RS WRC edustaa MM-rallikauden uutta aikakautta, jolle on ominaista kustannustehokkuus.
Ei yhtään kompromissia
Ford-tiimin tekninen johtaja Christian Loriaux vakuutti, ettei tiimi ole tehnyt missään vaiheessa kompromisseja.
– Saimme paljon tietoa Fiesta-tuotantoauton kehitystyöstä ja S2000-ralliautosta, jolla kilpailtiin viime vuonna. Arvioimme uudelleen jokaisen osa-alueen ja jos olimme sitä mieltä, että jokin niistä tarvitsee parannusta me teimme sen, hän sanoi.
– Turvakehikkoa ja alustaa lukuunottamatta Fiesta RS WRC:ssä ei ole montakaan yhteistä osaa S2000 -ralliauton kanssa. Monet osat saattavat näyttää samoilta, mutta ne on modifioitu kevyemmiksi ja jäykemmiksi - teimme parannuksia kaikkeen minkä katsoimme tarpeelliseksi, Loriaux lisäsi.
Euroopan Fordin desingtiimi oli avainasemassa Fiesta RS WRC:n ulkonäköä suunniteltaessa. Näin varmistettiin, että auto noudattelee Fordin henkilöautoille tunnusomaista kineettistä muotokieltä.
– Yhdessä Euroopan Fordin muotoilutiimin kanssa yritimme löytää mahdollisimman paljon yhtenäisiä muotoiluelementtejä tuotantoautojen kanssa. Jouduimme tekemään joitakin välttämättömiä muutostöitä aerodynamiikan parantamiseksi. Lopputulokseen ovat kuitenkin molemmat osapuolet, niin Ford kuin M-Sportkin, tyytyväisiä," kertoi Loriaux.
Fiesta RS WRC:n 1.6-litrainen moottori on kehitetty Fordin edistyksellisestä EcoBoost-moottorista.
– Fordin EcoBoost -moottori edustaa täysin uutta moottorisukupolvea. Se on kooltaan pieni ja huipputehokas bensiinimoottori. Fordin insinöörien Euroopassa maailmanlaajuisille markkinoille kehittämässä nelisylinterisessä EcoBoost -moottorissa yhdistyy korkeapainesuoraruiskutus, edistyksellinen turboahdin ja muuttuva nokka-akseleiden ajoitus mahdollistaen tehokkaan palamisprosessin, Gerald Quinn selvitti.
– EcoBoost -moottorin suunnitteluprosessin aikana saatu tieto osoittautui arvokkaaksi ralliauton moottoria kehitettäessä. Normaalisti ralliautoista saatu tieto siirtyy tuotantoautoihin, mutta tällä kertaa kaikki tapahtui toisinpäin.
Ranskalainen Pipo Moteurs vastasi Fiesta RS WRC:n moottorin virityksestä ja yhdessä M-Sportin sekä Fordin insinöörien kanssa saatiinkiin aikaan kilpailukykyinen moottori. Yhtiö on tehnyt yhteistyötä M-Sportin ja Fordin kanssa jo useamman vuoden ajan.
Haasteellisinta oli suoraruiskutusteknologian käyttöönottaminen, sillä se on melko uutta autourheilussa. Loriauxin mielestä juuri moottorin kehittäminen olikin koko kehitysohjelman suurin haaste.
Kyllä vain, ja olen jostain antanut itseni lukea, että uusilla moottoreilla ja rungoilla varustetut kilpa-autot ovat tehty helpommiksi ja edullisemmiksi hankkia kuin aiemmat WRC-autot. Esimerkiksi Fordin kytkinsarja maksaa vain huokeat 18 000 euroa!:eek!: Minun oli pakko lukea teksti useamman kerran ja vakavissani pohtia, josko siinä on yksi nolla liikaa, vaan ei siinä tainnut olla.Onhan tämäkin tapa ilmaista asia.
Tohon vois lisätä vielä, että eikös niillä ole uudet renkaatkinOnhan tämäkin tapa ilmaista asia.
10 Fiestaa on ilmeisesti valmiina, ja ihan mielettömän hienoa että peräti 20% niistä oikeasti ohjastaa joku, loput 80% menee sitten suoraan matkailunedistäjille.- Uuden Fiestan hinta tulee olemaan arviolta noin 370 000 puntaa (450 000 euroa). Viimeisin Focus maksoi noin 550 000 puntaa (670 000 euroa), Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson paljastaa.
Mitkäköhän ovat Walesin lisäksi muuta vaihtoehdot, jos ralli ei siellä pysyisikään.Britannian ralli poistuu Walesista?
1.2.2011, 21.21 Plaza.fi
Britannian MM-ralli, joka aiemmin tunnettiin nimellä RAC-ralli on yksi rallin MM-sarjan perinteikkäimmistä kilpailuista. Kilpailun jatko MM-kalenterissa on toistaiseksi kuitenkin epävarmaa. Sopimus kisasta päättyy tämän kauden jälkeen, eikä jatkosopimusta ole tehty.
Britannian rallin toimitusjohtaja Andrew Coe kertoi Autosportille uskovansa sopimuksen syntymiseen. Hän neuvottelee parhaillaan walesilaisten kanssa kisan järjestämisestä, mutta kisa saatetaan järjestää 2012 jossain muuallakin.
- Toivottavasti saamme sopimuksen pian. Keskustelemme useampien alueiden kanssa, joista yksi on Wales. Kisaa kohtaan on paljon kiinnostusta. Nyt meillä ei vielä sopimusta vuodelle 2012, kertoi Coe ja ilmoitti samalla, ettei näe syitä, etteikö Britannian osakilpailu voisi olla jatkossakin MM-kalenterissa.
Britannian ralli on järjestetty Walesissa vuodesta 2001 lähtien. Kisan keskuspaikkana on ollut Cardiff. 1990-luvulla Britannian ralli järjestettiin Harrogatessa, Chesterissa, Birminghamissa ja Cheltenhamissa.
Takaisin Skotlantiin, Kielderin metsiin!!Mitkäköhän ovat Walesin lisäksi muuta vaihtoehdot, jos ralli ei siellä pysyisikään.
Tuo on Mini S2000 ei vielä lopullinen Mini WRC versio.
Mitens tämä nyt sitten on linjassa Renault, Lada, Proton, Lotus juttujen kanssa? Olenko missannut jotain?Robert Kubica osallistuu sunnuntaina yksipäiväiseen Rally di Andorraan, DP Autosport tiimin Skoda Fabia S2000 Evo2 mallilla.
No eihän tuo hyvältä kuulosta Renault/Lada/Lotus (Proton) linjaa ajatellen, mutta Andorra ralli on vain yksipäiväinen ja luulisin että siihen jääkin Skodalla ajelut. Kauden edetessä Kubica ajaa varmaankin vanhaan malliin ralleja Renaultilla, toki ihan hyvä olisi jos vaikka Protoniakin jossain kokeilisi.Mitens tämä nyt sitten on linjassa Renault, Lada, Proton, Lotus juttujen kanssa? Olenko missannut jotain?
Niuhotetaan sen verran ettei kisalla ole mitään tekemistä Andorran kanssa vaan Ronde di Andora ajetaan Andoran pikkukaupungin luoteispuolella, hieman San Remosta itään, siis Italian Liguriassa.mutta Andorra ralli on vain yksipäiväinen
http://www.insideline.com/toyota/toyota-mulls-return-to-le-mans-wrc.htmlTOKYO —When Americans think about Toyota in motorsport, they probably think first about NASCAR. However, the World Rally Championship and the Le Mans 24 Hours also figure prominently in Toyota's back catalog. Toyota could now be back in both those prestige events within two years, according to well-placed sources in Japan, and is even planning to enter a new hybrid racecar at Le Mans.
Initial planning is now underway at Toyota's Motorsport GmbH arm in Cologne, Germany, says an insider. If all goes as planned, Toyota could be back as early as next year, but more likely it will be in 2013, according to our informant.
..
Itse haluaisin joko kumpaankin sarjaan yhtä aikaa tai Le Mansiin, toyotaa on huhuttu Le Mans kuvioihin sieltä 2006 vuodesta lähtien.WRC toki vielä paremmin! Lemans varmaan ehkä kuitenkin Toyotaa enemmän kiinnostais, koska sitä ei ole ne koskaan voittaneet. Mazda esimerkiks on sen tehnyt.