Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Doddiih, sillä lailla. Renault/Lada/Proton/Lotus kiittää.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Aaltonen kertoilee hieman urasta...

Lentävien suomalaisten isoisä Rauno Aaltonen yhä vauhdissa

Turun Sanomat 6.2 2011 10:00:26

Flying Finn – lentävä suomalainen – on koko maailman tuntema käsite moottoriurheilussa. Kylmäpäisyydellään erottuneet suomalaiskuskit ovat valloittaneet urheilumaailmaa jo 50 vuoden ajan.

Rallipioneerit Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen ovat herrasmiehiä, eikä kumpikaan varsinaisesti ota kunniaa, kumpi oli se ensimmäinen lentävä suomalainen. Faktaa kuitenkin on, että tuo legenda alkoi samaan aikaan, kun nämä kaksi loistivat Minillä ralleissa 1960-luvulla.

– Se oli joku brittilehti, taisi olla Daily Mail, joka veti ensimmäisenä sen otsikon lentävästä suomalaisesta, Aaltonen muistelee.

7. tammikuuta 73 vuotta täyttäneeseen Aaltoseen sopii useampikin englanninkielinen määrite. Flying Finn ja Still Going Strong. Paljasjalkainen turkulainen puhuu itse seitsemää kieltä, joten erilaisia sloganeja voisi vetää melkeinpä miltä tahansa kielialueelta.

Jopa latinasta, sillä se oli Aaltosen mieliaine koulussa.

Kielipäälle on käyttöä muuallakin kuin autoilun parissa. Veteraani opettaa kaiken muun ohessa retoriikkaa Saksassa. Hänen supliikkiaan ja pelisilmäänsä yhä kaupallisemmaksi muuttuvassa moottoriurheilussa tämän päivän suomalaiskuskit voivat vain kadehtia.

Vuoden pestistä
vuosikymmeniä


Aaltonen ei ole tehnyt historiaa pelkästään ensimmäisenä lentävänä suomalaisena. Hän oli myös ensimmäinen suomalainen autourheilun ammattilainen, kun teki sopimuksen Mercedeksen kanssa yli 50 vuotta sitten.

Oliko iso askel lähteä ammattilaiseksi?

– Ei millään tavalla. Olin valmistunut ekonomiksi, meillä oli oma liikeyritys. Ajatuksissani oli ajaa vain yksi vuosi ammatikseni. Mutta se meni niin hyvin Mersun kanssa, että päätin tehdä sitä vielä toisenkin vuoden. Siitä se on jatkunut jatkumistaan, Aaltonen summailee.

Menossa on Aaltosen urheilu-uran juhlavuosi. Nyt tulee kuluneeksi 60 vuotta hänen ensimmäisestä kilpailustaan.

– Se oli venekilpailu Helsingin soutustadionilla 1951. Veneilystä kaikki lähti. Isäni oli urheilullinen mies, perusti kilpatallin, vene tehtiin ja meillä se viritettiin. Ei ole yhtään liioittelua todeta, että meillä oli silloin koko maailman parhaat veneet.

Aaltonen voitti seitsemän Suomen mestaruutta veneilyssä ja myös moottoripyöräilyn SM-kultaa ennen maineikkaan ralliuransa käynnistymistä.

Tammikuun lopussa Aaltonen osallistui Monte Carlon historiaralliin – Minillä, kuinkas muuten.

– Olen tällainen mobiilielämänalueen monitoimimies. Olen harrastanut venettä, moottoripyörää, autoa, minulla on purjelentolupakirja, olen sukeltanut, purjehtinut ja tehnyt ylipäätään kaikkea, mitä harrastelija voi tehdä.

Koirankoppista
kulttuuri-ikoniksi


Siitä ei pääse mihinkään, että yhteinen historia Minin kanssa on se, mistä Aaltonen parhaiten tunnetaan. Se koirankopiksi nimetty ärhäkkä pikkuauto saavutti kaikkien jakamattoman suosion 1960-luvulla.

Kun BMW tuo Minin tänä vuonna takaisin ralliteille, Aaltonenkin on samalla noussut taas parrasvaloihin eri puolilla autoilevaa maailmaa.

– Siitä asti, kun Minin rallisuunnitelmat vahvistettiin, melkeinpä päivittäin minulta on pyydetty haastatteluja eri maiden rallimedioihin. Niinpä kaikki toimintani tällä hetkellä liittyykin Minin julkisuuskuvaan.

– Enpä todellakaan silloin 1960-luvun alussa olisi koskaan osannut kuvitella, että siitä ns. koirankopista tulisi tällainen autokulttuurin ikoni tai suorastaan kulttuuri-ikoni. Nyt tästä uudesta Ministä näyttää taas tulevan sellainen, Aaltonen myhäilee.

Puolan yöstä
Minin kuskiksi


Miten sitten Aaltosen ja Minin polut kohtasivat?

British Motor Corporation (BMC) oli harjoittanut autourheilua MG:llä ja Morriksella ja ajanut rallia jo 1950-luvulla. Sitten koitti syksy 1961 ja kilpatiimille valittiin uusi tallipäällikkö Stuart Turner, kun entinen lähti eläkkeelle.

– Tapasin Turnerin Puolan rallin yhteydessä. Ajoin silloin Mercedeksellä ja hän toimi kartanlukijana Austin Healey 3000:ssa. Säännöt oli eri kielille teetetty jonkun käännöstoimiston kautta eri lailla ja niiden tulkitseminen tuotti kaikille hankaluuksia., Aaltonen muistelee.

– Ennen aika-asemaa päädyin sitten keskustelemaan Turnerin kanssa, kuinka kortti pitää leimata. Lasketaanko sekunnit edellä vai jälkeen olevasta minuutista. Siinä istuimme kuun valossa jossain Puolassa valtavalla kivireunustoisella sillalla. Hän luki säännöt englanniksi, minä saksaksi ja ranskaksi – ja kaikissa oli erilainen sanamuoto, koska asiantuntijat eivät niitä olleet tekemässä.

– Siinä tulkkasimme, mikä olisi se oikea versio ja ennen kaikkea mietimme, miten puolalaiset noudattavat sääntöä. Lopulta olimme siinä rallissa niitä harvoja, jotka tekivät sen oikein.

Aaltonen voitti rallin ja kisan jälkeen Turner kertoi aloittavansa pari kuukautta myöhemmin BMC:n kilpajohtajana ja jos Rauno joskus tarvitsisi autoa, ottaisi häneen yhteyttä.

– Ja minä soitin. Niin olin mukana, kun Mini osallistui ensi kertaa kansainväliseen kilpailuun tehtaan autolla Monte Carlossa 1962, Aaltonen kuittaa.

Mikä sai Aaltosen sitten kiinnostumaan Ministä?

– Näin auton ensimmäisen kerran 1959 parkkeerattuna . Huomasin siinä heti jotain aivan erityistä verrattuna kaikkiin sen aikakauden muihin autoihin: Minissä ei ole ns. etuakselin ylitystä. Tämä oli Minin salaisuus. Kun siinä siirrettiin moottoria viisi senttiä taaksepäin, ajat paranivat saman verran kuin jos olisi saatu 50-100 hevosvoimaa lisää.

1960-luvulla rallilta puuttui MM-arvo ja niin Aaltonen voitti sitten vähintään yhtä arvokkaan Euroopan mestaruuden Minillä 1965. Koirankoppia hän ajoi niin kauan, kunnes Turner jätti yhtiön 1968.

Mikä oli sitten Aaltosen paras kisa Minillä?

– Varmaan ne Monte Carlot ja sitten Ranskan Alppiralli, joka oli vaativuudeltaan vielä Monteakin vaikeampi. Parhaat tunteet jäävät kuitenkin siihen, kun ajat. Se on aina kaiken kulminaatiopiste, kun tulet maaliin. Suurin nautinto tulee siinä suorituksen aikana. Sen jälkeen tunne ja ralli ovat jääneet taakse, veteraani punnitsee.

Viisas päätös
Grönholmilta


Marcus Grönholm oli hyvin lähellä lähteä seuraavana suomalaisena Minin rallitähdeksi, mutta vetäytyi kuitenkin syksyllä neuvotteluista. Näin Minin tehdaskuskit nyt MM-debyyttikaudella ovat Espanjan Dani Sordo ja britti Kris Meeke.

– Minusta Marcus teki viisaan päätöksen. Häneltä olisi mennyt vuosi hukkaan siinä raskaassa kehitystyössä. Se olisi ollut vain vaivaa ja hikeä. Marcus on tehnyt sitä hienolla urallaan jo ihan riittävästi ja nyt hänellä on muutakin puuhaa kuin aloittaa taas kaikkea alusta, Aaltonen korostaa.

Sordon ja Meeken valinnassa Aaltonen näkee sekä positiivista että negatiivista Minin kehitystyön kannalta.

– Hyvä on, että kuljettajat tulevat kahdesta eri kulttuurista ja ovat siten tottuneet tekemään asioita eri tavalla – oli kyseessä sitten autolla ajaminen tai kalakeiton valmistus. Hankaluus tulee sitten siitä, ettei kumpikaan ole koskaan kehittänyt tämäntyyppistä autoa. Uudessa projektissa täytyy osata hakea oikeat jyvät siitä akanakasasta.

– Tietysti nyt suurena apuna on hyvä tietokoneinsinööri, joka kyllä katsoo syyn, jos kuljettaja osaa vaan ilmaista tuntemuksensa riittävän tarkasti.

Kun Miniä ruvettiin taas rakentamaan 1990-luvun lopulla, Aaltonen pyydettiin testaamaan sitä.

– Prototyyppiä ajettuani sanoin, että auto on hieno, mutta sitä ei voi ajaa yleisellä tiellä, koska ohjaus oli liian nopea. Olin siinä samaa mieltä kuin muinaiset roomalaiset, ettei helmiä sioille. Ei saa tarjota asiaa, jota ihmiset eivät osaa arvostaa. Jos auto kääntyy heti, kun rattia vääntää, ihmiset eivät hallitse sitä. Siksi ohjausta sitten muutettiin paljon, Aaltonen selvitti.

Kulta-ajoilla
eri vinkkelit


Aaltonen on seurannut tarkasti rallia aina. Mihin ajoittuu rallin kulta-aika?

– Siihen on vaikea sanoa mitään. Periaatteessa joka vuosi on sitä kulta-aikaa, kun aina tulee uusia miehiä, uusia tuloksia, uusia kilpailuja. Urheilu kehittyy ja muuttuu toisinaan paremmaksi, toisinaan huonommaksi.

– Mutta eiköhän se suuren yleisön silmissä ole se 1960-luku, kun maailmanlaajuisesti ihmiset yhä muistavat ne Minit. Silloin ruvettiin ralliautoilun avulla kehittämään normaaliautoja enemmän kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen, Aaltonen analysoi.

Aaltosen ura

Rauno Aaltonen

Syntynyt 7.1.1938 Turussa

Koulutukseltaan ekonomi

– Ensimmäinen virallinen kilpailu moottoriveneilyssä 1951.

– Moottoriurheilun ensimmäinen suomalainen ammattilaiskuski

– Luomassa maailmalle käsitettä Flying Finn (Lentävä suomalainen) yhdessä Timo Mäkisen kanssa

– Voitti ensimmäisenä suomalaisena rallin Euroopan mestaruuden 1965 (MM-sarjaa ei vielä ajettu)

– Suomen monipuolisin moottoriurheilija:Voittanut kilpaveneilyssä 7 SM-kultaa ja pohjoismaiden mestaruuden 500-kuutioisissa 1954. Moottoripyöräilyssä 1958 SM-kultaa luokassa 350cc ja TT-osakilpailun voitto 125-kuutioisissa Ruotsin Hedemodassa 1957

– Rata-autoilussa Australian suurimman vakioautokisan Bathurstin 6 tunnin ajon voitto 1966 ensimmäisenä eurooppalaisena ja Span 24 tunnin ajon kakkonen 1964

– Suosituin suomalainen Viikko-Sanomien yleisöäänestyksessä 1965

VIRSTANPYLVÄÄT:

– Jyväskylän Suurajojen voitto 1961

– 7000 km pitkän Spa-Sofia-Liege -rallin voitto 1964

– RAC-rallin voitto 1965

– Monte Carlon rallin voitto 1967

– Lempiralli Safari – 23 kertaa mukana, kuusi kertaa kakkonen. Voitti kerran, mutta säännöt muutettiin jälkikäteen.

– Lontoo-Meksiko -rallin kolmas 1970
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Sandell switches to IRC for 2011
By Matt Beer Saturday, February 5th 2011, 08:50 GMT

Former Junior World Rally champion and 2010 S2000 WRC runner-up Patrik Sandell has switched to the Intercontinental Rally Challenge for 2011.

The 28-year-old Swede will drive a Skoda Sweden-backed, JM Racing-run Fabia in a seven-round IRC campaign, starting in Corsica in May. With drivers only able to count their best seven scores in the IRC season, Sandell's programme should be sufficient for him to mount a title challenge.

Sandell said he was making the switch because he believed the IRC now offered the toughest challenge for an S2000 driver.

"The IRC was the ideal solution for us this year because the competition in the Super 2000 class is becoming much tougher," said the 2006 Junior WRC title-winner. "It feels like 10 to 15 drivers can win every race."

Although the IRC will now be his main focus this year, Sandell will still contest his home WRC event, Rally Sweden, next weekend.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/89306
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Citroënin ja Fordin välistä autokamppailua Grönholm seuraa mielenkiinnolla. Kokenut kuski tuntee hyvin tiimien välisen psykologisen pelin.

- Sitikka on raportoinut, tai olen kuullut, että autossa olisi jotain ongelmia. Niinhän ne tekivät aina. Mutta en mä usko niihin juttuihin, kyllä sieltä hyvä auto tulee, Grönholm sanoo.
-MTV3-
Jooppajoo ei sitä vaan jaksa uskoa että Citikka tekisi sitä selkeästi huonompaa autoa tästä parivaljakosta. Ja kun Ruotsi on ihan poikkeustapaus kalenterissa niin ei siihen kisaan edes kannata laittaa liikaa paukkuja kiinni, piste-eron repiminen alkaa sitten Meksikosta. Jos Fordit on Meksikossa Citikan tasolla/edellä niin sitten alkaa toivo herätä.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Tiedä sitten onko täällä ketään muita kuin minä itse joita Kennyn WRC auton esittely kiinnostaa, mutta pistetäänpä kumminkin.

http://www.monsterworldrallyteam.com/blogs/wrc-2011-ken-blocks-brand-new-fiesta-rs-wrcvideo


Eipä nähdä herraa edelleenkään Neste Rallissa kun menee X-Gamesin kanssa päivämäärät ilmeisestikin päällekäin. :thumbdown
Totahan oli ihan nautinto kattoa, vieläkun olisi lopuksi hypännyt rattiin ja painunu lämä tiskissä ns. v.....n :),

No tulee saamaan pataan Hänniseltä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Itse olen sitä mieltä, että Ken on ihan kiva lisä sarjaan kuitenkin.

MM-tasolla vaatimattomasta menestyksestä huolimatta tuo omaa väriä sarjaan ja kiinnostava henkilö.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Blockin menopelin väritys ei juurikaan yllättänyt, mutta silti yks parhaimmista :alppu:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Itse olen sitä mieltä, että Ken on ihan kiva lisä sarjaan kuitenkin.

MM-tasolla vaatimattomasta menestyksestä huolimatta tuo omaa väriä sarjaan ja kiinnostava henkilö.
Kun kärkiukoista kukaan ei ole kiinnostava persoona, niin sitten sellaisia tuodaan energiajuomarahoilla ajelemaan kärjen taakse. :rolleyes:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Kun kärkiukoista kukaan ei ole kiinnostava persoona, niin sitten sellaisia tuodaan energiajuomarahoilla ajelemaan kärjen taakse. :rolleyes:
Miten se on Kenin vika?

Hän itsehän on miljönääri ja harrastelee, ei sitä turhan vakavasti kannata ottaa, debyyttikin taisi olla jo 40-rajapyykin lähellä...

Ei hän keneltäkään kuitenkaan autoa pois vie, joten mukaan vaan
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Miten se on Kenin vika?

Hän itsehän on miljönääri ja harrastelee, ei sitä turhan vakavasti kannata ottaa, debyyttikin taisi olla jo 40-rajapyykin lähellä...

Ei hän keneltäkään kuitenkaan autoa pois vie, joten mukaan vaan
Kenin vika se ei tietenkään ole, täähän on vaan tätä nykyrallia. Siinähän sekin "harrastelee" kuten muutkin matkailun, kenkien ja limsojen PR-mannekiinit.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ja ottaa siinä pr-touhun välissä ansiokkaasti Juholta tattiin, turbottomalla autolla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Kaksi legendaa jälleen kerran Hall of Fameen...

Hannu Mikkola ja Walter Röhrl Rally Hall of Fameen

9.2.2011, 13.03 Plaza.fi

Ralliautoilun kansainväliseen Hall of Fameen on nimetty kaksi uutta jäsentä. He ovat Hannu Mikkola ja Walter Röhrl. Ensimmäisinä jäseninä rallitähtien galleriaan nimettiin viime keväänä Erik Carlsson, Paddy Hopkirk, Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen.

Hannu Mikkola antoi näyttöä monipuolisuudestaan voittamalla huipputason ralleja sekä hyvin pienitehoisella autolla, että myös ehkäpä kaikkien aikojen tehokkaimmalla. Hän edusti kansainvälisesti suuntautunutta suomalaista ajajapolvea, jonka ura huipputasolla ajoittui neljälle vuosikymmenelle. Rallin maailmanmestaruuden hän saavutti vuonna 1983.

Walter Röhrl oli rallin ensimmäinen kaksinkertainen maailmanmestari ja on yhä edelleen menestynein saksalainen rallikuljettaja. Hän saavutti suurta arvostusta varsinkin voittamalla Monte Carlo Rallin neljään kertaan täysin konstruktioiltaan toisistaan poikkeavilla autoilla.

Rally Hall of Fame on tieliikenteen kansallisen erikoismuseo Mobilian sekä AKK-Motorsport ry:n yhteishanke. Vaikka hanke siis on suomalainen, ohjaa toimintaa periaate, että gallerian tulee puolueettomasti kuvastaa saavutuksia rallin saralla koko maailmassa.

Nimitykset Hall of Fameen tekee kansainvälinen valiokunta. Sen jäseninä ovat Kari O. Sohlberg (AKK:n hallituksen ja myös tämän valiokunnan puheenjohtaja), Michele Mouton (entinen huippukuljettaja, promoottori ja rallin MM-sarjan manageri), Neil Duncanson (rallin MM-sarjan promootioyhtiön johtaja), Martin Holmes (veteraanitoimittaja) sekä Pekka Honkanen (Suomen urheilumuseosäätiön johtaja).

Rally Hall of Fameen nimetään vain uransa jo lopettaneita tähtiä, mutta he voivat olla muullakin tavoin lajin parissa kunnostautuneita kuin kuljettajina tai kartanlukijoina. Walter Röhrlin ja Hannu Mikkolan nimeämistä Hall of Fameen juhlistetaan toukokuussa Mobiliassa järjestettävällä tilaisuudella.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kun kärkiukoista kukaan ei ole kiinnostava persoona, niin sitten sellaisia tuodaan energiajuomarahoilla ajelemaan kärjen taakse. :rolleyes:
Useinhan ja varsinkin urheilupiireissä "kiinnostava persoona" on sama kuin "tarpeeksi vajaa sanomaan mitä sylki suuhun tuo". On tietysti viihteen kuluttajien kannalta surku, ettei vaikkapa Loeb ole Nykänen, mutta Loebin itsensä kannalta se on yksinomaan positiivista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Hienoa että saadaan Röhrl ja Hannu sinne.

Toivottavasti jostain saataisiin Lancia, Audi, Mazda, Toyota osastolta a ja b-ryhmän kilpureita Kangasalle sinne näyttelyyn sitte :D
 
Ylös