Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
499

Mielenkiintoinen vertailu Rally1, 2017-specsin WRCn sekä 2016-specsin WRCn välillä. Näyttäisi jopa, että raakaa kiihtyvyyttä mitatessa tuo Rally1 auto kipittäisi jopa kovempaa kuin nämä edelliset vehkeet. Yllätyin kyllä! Mietin, että hyödyntääköhän nuo Rally1 autot jotenkin tätä sähkömoottoria koko ajan vai onko se täysin poissa pelistä noiden ns. "KERS-osuuksien" ulkopuolella?

Edit: Tuossa Antin laittamassa uutisessahan asiasta kerrottiin, kun ottaa silmän käteen. :) Jokseenkin silti jäi hieman epäselväksi, että tuottaako tuo sähkömoottori kokoajan/määrätyssä kohdassa lisävoimaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ei tuota koko aikaa lisävoimaa, vain hetkittäin.

Huippunopeudet ja kiihtyvyys paikaltaan ei ole ehkä se asia jolla on rallissa pärjäämisessä merkitystä, mutka- ja hyppynopeudet laskee varmasti uusilla autoilla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
499
Juu, olin vain käsityksessä, että tehokäyrä on identtinen edellisiin wrc-autoihin +100 kg, jolloin tuolla matematiikalla myös lentokentällä tulisi takkiin. Mutta ilmeisesti vakio tehotuotto on erilainen.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3815
Sijainti
Salo
kiihtyvyys paikaltaan ei ole ehkä se asia jolla on rallissa pärjäämisessä merkitystä
Juu ei, nämä ratkaisevat ehkä drag racingissa, rallicrossissa ja jokkiksessa, mutta erikoiskokeella varsinkin lumella ja soralla ratkaisevat muut asiat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Juu, olin vain käsityksessä, että tehokäyrä on identtinen edellisiin wrc-autoihin +100 kg, jolloin tuolla matematiikalla myös lentokentällä tulisi takkiin. Mutta ilmeisesti vakio tehotuotto on erilainen.
Polttomoottorin osalta kyllä, mutta sähkömoottorin avulla Rally1 saattaa kiihtyä suoralla kovempaa kuin 2021 WRC
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
499
Polttomoottorin osalta kyllä, mutta sähkömoottorin avulla Rally1 saattaa kiihtyä suoralla kovempaa kuin 2021 WRC
Ehkäpä siis mittauspisteissä kyseisellä testivedolla oli tuo sähkömoottori käytössä...Toki testiä ja kilpailutilanteita hankala suoraan verrata toisiinsa, sekä asiaan vaikuttaa olosuhteet toki myös. Ja se on toki selvää, että normaalilla kääntyilevällä erikoiskokeella -21 spec WRC pätkii Rally1-auton, kun puhutaan liikkumisesta paikasta A paikkaan B. Mutta aavistuksen silti jäi mietityttämään minkälainen tehokäyrä tulisi dynossa pelkän polttomoottorin osalta uudella Rally 1 vs. 2021 WRC, olisiko tämä tosiaan identtinen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler on vastannut tallinsa GR Yaris Rally1 -auton suunnittelusta. Kuinka paljon uudet autot ovat vanhoja hitaampia?

– Jos on kilometri pelkkää suoraa, on vuoden 2022 auto pitkästi edellä suoran päätteeksi, jos vertaa vuoden 2017 autoon. Jos on mutkia, WRC-auto ottaa puolestaan eroa kiinni. Sitten jos taas on oikein syheröistä, vanha auto on nopeampi, Fowler summaa.

– Nopealla asvalttipätkällä ajoissa ei ole isoa eroa, koska kiihdytykset Rally1-autolla ovat niin kovia, mutta mutkanopeudet puolestaan pienempiä. Soralla vuoden 2017 auto on edellä, koska uusien sääntöjen myötä pitoa ei ole niin paljon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Lasse Lampi ei tykkää uusista autoista.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2197

Lasse Lampi ei tykkää uusista autoista.
Ei kyllä tuosta otsikkoonkin nostetusta irtolauseesta selvinnyt mitä tarkalleen Lasse oikein meinaa? R5:t ajaa osakilpailuvoitosta, koska jossain testivideolla uudet näytti hitaalta? :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10835
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ei kyllä tuosta otsikkoonkin nostetusta irtolauseesta selvinnyt mitä tarkalleen Lasse oikein meinaa? R5:t ajaa osakilpailuvoitosta, koska jossain testivideolla uudet näytti hitaalta? :D
Varmaan sitä, että FIA tekisi jonkinlaisen paniikkiratkaisun ja vaihtaisi Rally2 pääluokaksi.

Kyllähän tällaisia skenaarioita voi keksiä mielessään, kuten vaikka sitä että Rally1-autot keskeyttävät jatkuvasti tai sattuu onnettomuus, jossa on osallisena sähköisku.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1178

Lasse Lampi ei tykkää uusista autoista.
Omasta mielestä ainoastaan yksi pointti lopulta tulee ratkaisemaan uusien autojen menestyksen ja epäonnistumisen välillä.

Jos saadaan houkuteltua sarjaan valmistajia lisää Rally1:n avulla kyseinen muutos on täysmenestys.
 

Ripex

Active member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
30
Omasta mielestä ainoastaan yksi pointti lopulta tulee ratkaisemaan uusien autojen menestyksen ja epäonnistumisen välillä.

Jos saadaan houkuteltua sarjaan valmistajia lisää Rally1:n avulla kyseinen muutos on täysmenestys.
Juuri tämä. Jos mukaan saadaan lisää autovalmistajia näillä uusilla säännöillä, niin on menty oikeaan suuntaan jos taas nykyisistä joku vetäytyy on tämä sitten floppi
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3931
Jokaisella on (disclaimer: tietysti on ja tulee myös olla) täysi oikeus mielipiteeseensä ja sen lausumiseen julkisesti, mutta näin sivustaseuraajana hieman kummaksun sitä välillä jopa ivallisia sävyjä saanutta keskustelua Rally1-hybrideistä. Varsinkin, kun asialla yleensä ovat kuitenkin olleet enemmän tai vähemmän ralli-ihmisiksi profiloituvat henkilöt. Varmasti Rally1-sääntöjen kanssa on tehty virheitä: ne luotiin aivan liian nopeassa aikataulussa, eikä kenelläkään voi olla "varmaa tietoa" siitä, onko tämä pitkällä tai edes keskipitkällä aikavälillä lajin kannalta oikea ratkaisu. Mutta yhtä lailla voi todeta, että tuskin tässä vaiheessa, juuri tällä hetkellä, oli kovin paljon muuta tehtävissä. Nykyisellä kalustolla/säännöillä jatkaminen ei ollut vaihtoehto, eikä twitter-häröilyihin monista tehdastalleista R5-autojen toimiessa pääluokkana kannata sen enempää edes kiinnittää huomiota. Tällä hetkellä lystin maksavat Toyota, Hyundai ja M-Sport/Ford. Ja jos heidän tukensa on tämän hankkeen takana (ei yksikään toimija lyö miljoonia kiinni mihinkään jonka näkee olevan tuhoon tuomittu idea), niin se on tässä vaiheessa good enough. Saadaanko näillä autoilla ja säännöillä uusia tehtaita mukaan, aika näyttää. Mutta henk. koht. en pidä hybridi-teknologiaa pöydällä olevista vaihtoehdoista ollenkaan huonoimpana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369

Lasse Lampi ei tykkää uusista autoista.
No onhan se nyt ihan selvää, että tätä hybridi-kusetus hyveposeeraamista ei kukaan järkevä rallifani niele vaikka media ja FIA keinotekoisesti yrittää tätä hehkuttaa. Ei muuten Bin Sulayemkaan kovin innostuneelta vaikuttanut näistä. Puhui aika viisaita kustannuste n noususta.... Eikai nyt kukaan tosissaan usko, että mukaan tulis oikeesti jotain uusia automerkkejä, kun uudet säännöt on voimassa 3 vuotta ja sen jälkeen tulee jo varmasnkin täyssähkikset. Sanokaapa edes yksi uusi automerkki, joka vois edes teoriassa olla tulossa mukaan... Hybrid on floppi, veikkaan, että ennemmin joku nykyisistä lopettaa...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Veikkauksia montako yksityiskuskia nähdään rally 1:ssä???? Muistutetaan, että Esim kausilla 11-14 oli useita finskejäkin mukana pääluokassa wrc autolla värittämässä aika kapeaa kärkeä. Nähdäänkö yksityiskuskien ryntäys kun nyt on kaikkien hehkuttamat hybridit.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Mitä jos ulosajossa auto on katollaan metsässä ja sytyy palamaan ja ohjaamossa palaa punainen valo sähköiskun vaarasta. Mitä tekisit jos olisit auton sisällä? Onko tätä edes mietitty? Tarvitaanko yksi sähköiskuun kuollut kuski, ennenkun tuo hybrid- typeryys loppuu? Miettikääpä sitä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Omasta mielestä ainoastaan yksi pointti lopulta tulee ratkaisemaan uusien autojen menestyksen ja epäonnistumisen välillä.

Jos saadaan houkuteltua sarjaan valmistajia lisää Rally1:n avulla kyseinen muutos on täysmenestys.
Näköpiirissä ei ole, että uusia merkkejä tulee mukaan. Se on fakta.
 
Ylös