Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
232
Ihan kuin tämä että sarjassa on "2,5 merkkiä" olisi jotenkin uusi tilanne?
Tuo on 'voitosta taistelevien autojen' keskiarvo otannalla vuodesta 1968 alkaen. Siis siitä kun olen lajia penkalta seurannut.

Tarkennettuna vielä että se on ollut Ford ja noin puoli toista muuta merkkiä, jotka ovat:

1968 - 1972 Porsche ja Saab.
1973 - 1975 Renault ja Lancia.
1976 - 1981 Fiat
*1982 - 1984 Audi ja Lancia
*1985 - 1986 Lancia ja Peugeot
*1987 - 1988 Lancia
*1989 - 1992 Lancia ja Toyota
1992 - 1994 Mitsubishi ja Toyota
1995 - 1997 Mitsubishi

* = Ford heikoilla
....
Äh, lopun jo Jonnet tietääkin 😉
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
311
81 Talbotilla valmistajien mestaruus
82 Lancialla ei voitettu mitään, Opelilla sen sijaan jopa kuljettajien mestaruus
84 Peugeotilla voitettiin enemmän kisoja kuin Lancialla. Ei toki ollut kuin puolet kaudesta mukana.
94 vuodesta eteenpäin Subaru pitäisi olla voittajasuosikeissa mukana
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
232
81 Talbotilla valmistajien mestaruus
82 Lancialla ei voitettu mitään, Opelilla sen sijaan jopa kuljettajien mestaruus
84 Peugeotilla voitettiin enemmän kisoja kuin Lancialla. Ei toki ollut kuin puolet kaudesta mukana.
94 vuodesta eteenpäin Subaru pitäisi olla voittajasuosikeissa mukana
Kiitos tarkennuksista. Opelin muistin mutta en viitsinyt huitaisuani korjata.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
136
Tässä kun on nyt ensimmäiset shakedown-maistiaiset saatu näistä autoista muutamine kuvineen, niin kertokaas viisaammat minkä takia Toyotan perä näyttää olevan korkealla ja paljon tyhjää täynnä verraten Fordiin ja Hyundaihin? Mitä tässä on haettu teknisestä näkökulmasta? Kovin odotin että sinne olisi kaikkien testien jälkeen vielä lyöty erilaista härpäkettä ja matalampaa puskuria mutta näemmä ei...
Kun perä on keulaa korkeammalla, auton pohjaan syntyy alipaine, joka luo downforcea.
Teemu Suninen sanoo myös:
> – Nyt näyttää siltä, että Toyota on voinut tehdä kompromissia asfalttilukon kanssa, että he saavat soralle paremman lukon. He joutuvat ajamaan asfaltilla aika korkealla perällä, jolloin he saavat kääntyvyyttä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Yleiselle tasolla voinee sanoa, että ns. pääluokka on aina "liian kallis". Juuri luin VM:n Safari-juttua vuodelta 1980, jossa kauhisteltiin miten Mersun Safari-autot maksavat puoli miljoonaa meikäläistä markkaa.
Tuohon aikaan kuten myös kasarilla rahaa poltettiin surutta, esim autojen hinnoilla ei ollut mitään väliä (f1 ja ralli), mm testata sai niin paljon kun perse kesti. Lasse Lampi muistli, että Audi S1 hintalappu oli aika megalomaaninen. nykyään olisi mahdollista säännöillä rajata kuluja ja niin myös nytkin tehdään. Aina löytyy automerkki joka pistää rahaa niin paljon kun tarve vaatii, mutta nykyään ei enään löydy viittä automerkkiä, jotka lähtis ralliin mukaan asenteella nyt pistetään rahaa haisemaan niin vitusti. VM stä luin kuinka Toyota 93 simuloi kaksi täyttä safarirallia testeissä koptereineen päivineen, saattoi olla aika kallis simulointi ja otti neloisvoiton. Muita tehdasautoja ei edes ollut mukana!

Dtm loppui 96 kun autot oli enemmän highteciä kun f1 ja budjetit isompia kun F1. Moni moottoriurheilusarja on romahtanut siinä vaiheessa kun kustannukset on lähteny lapasesta.

Nykyinen Dtm muuten näyttää erittäin elinvoimaiselta yksityistiimeineen, ei hybrideineen, miksei tämä konsepti toimisi rallissakin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Ihan kuin tämä että sarjassa on "2,5 merkkiä" olisi jotenkin uusi tilanne?
Tiesitkö että kauden 2005 päätteeksi sarjasta lähdettiin joukolla kävelemään ja 2006, 2009 ja 2010 kaudet olivat 1,5 automerkin sarjaa? Noistakin vuosista selvittiin.
Kuitenkin(merkkien määrästä huolimatta) kausi 2005 oli Loebilta murskaava näytös 10 voitolla kuudestatoista rallista. Voittoihin tänä 5,5 merkin vuonna 2005 ylsi 4 kuskia eli Loeb, Grönholm, Solberg ja Duval.
2020 ja 2021 saatiin molempina vuosina kuitenkin 5 eri voittajaa vaikka vain 2.5 merkkiä. "Näivettymistä" ei voi mielestäni määritellä pelkästään osallistujien määrällä.
Toisaalta, Hirvosen ja Loebin MM taiston vuoksi 1,5 merkin vuonna 2009 oli ihan mielekästä seurattavaa, paljon mielekkäämpää kuin 3,5 merkin 2008 joka oli aikamoinen Loeb näytös 11 voitolla.
Nuo vuodet, joina Loeb dominoi, eivät ole mitään klassikkovuosia ja kun vielä mukana oli Vain Ford ja Citroen kitui MM sarja aika henkitoreissaan. Silloin sentään oli muutamissa kisoissa pääluokassa muutamia yksityiskuskeja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
- Huttunen voi edelleen antaa näyttöjä WRC2-luokassa, ja esim vuoden 2020 näytöt varmasti olivat yhtä kova juttu kuin "Jyskälässä viiden sakkiin vuokratulla WRC:llä"
- Rovanperällä oli tuolloin taustalla Jouhkin rahat ja toisaalta tuolloin Jyskälässä paikallistuntemuksella oli suurempi merkitys. En muista myöskään miksi Mäkinen tai Kankkunen oli noin hidas tuolloin.
- Bossesta nyt vielä rautalangasta vääntäen että ajoi isoimmat näyttönsä tehdaskuskina, siis ei millään liisatulla autolla.

Kalliimmat autot on parempi kuin ei autoja ollenkaan. Olennaista on se mikä tuottaa arvoa.
-Huttunen on menestynyt wrc2:ssa, mutta tuntuu, että Huyndai ei tätä arvostanut, kun maksukuskit meni heittämällä edelle.
-Jouhkista jäänyt kuva, että rahaa käytetään harkiten, kuten esim Tommin kanssa. En tiedä riittääkö Joukin rahat enää R1:sten vuokraamiseen. '00 jyskälässä oli viivalla aika paljon ukkoja, jotka oli tahkonnut samoja jyskälän pätkiä jo vuosia. Tommilla oli auton säädöt pieles, Juha tais jo jäähdytellä tuolloin. Mutta Roviksen auto oli 'viimevuotinen Corolla', jota ei oltu sen koommin kehitetty, kun muilla oli tuoreet versiot.
-Bosse teki lopullisen läpimurron 98 jyskälässä tehtaan kolmosautolla, mutta aika monta jyskälää hän ajoi liisatulla A-ryhmäläisellä. 98 oli ajanut sm-sarjaa samanlaisella Corollalla, on sillä merkitystä, että oli kokemusta Corollasta ja kilometrejä alla ennen isoa kisaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2192
2000-luvun alussa JM:n mukaan Wrc:n hinta 300k.
Siis jos pystyi ostamaan jonkun romun 300k, niin se oli aika kaukana näistä huippujen, kuten Citikan abs/tc/aktiivijousituslaitteista. Lorieux tai joku vastaavista ainakin piti niitä tässä ihan viime vuosina kaikkien aikojen kalleimpina autoina. Silloin ei ollut mitään R5-tasoa, vaan S1600 tai N-ryhmä ja sillä 300k romulla oli kauempana kärjestä kuin nykyisin ollaan R5-luokassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Siis jos pystyi ostamaan jonkun romun 300k, niin se oli aika kaukana näistä huippujen, kuten Citikan abs/tc/aktiivijousituslaitteista. Lorieux tai joku vastaavista ainakin piti niitä tässä ihan viime vuosina kaikkien aikojen kalleimpina autoina. Silloin ei ollut mitään R5-tasoa, vaan S1600 tai N-ryhmä ja sillä 300k romulla oli kauempana kärjestä kuin nykyisin ollaan R5-luokassa.
2005 oli autojen hinnat lähteny lapasesta. Oli hiilaria joka paikassa yms yms asioita mitä sanoit. 2000-luvun alussa oli hinnat jollaintapaa järkevät. 2011 tehtiin järkiliike ja autoja yksinkertaistettiin ja halpuutettiin ja 2017 tehtiin liike päinvastaiseen suuntaan jossa autojen hinnat tuplattiin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
933
Monet kertoo nettikommenteissä näissä olevan 500hp viime vuotisen 380 sijaan mutta hitaamille näyttää mutkissa, Tämä varmaa pahenee lumella ja soralla.. Tosin todellisuutta en tiedä.. Montekin ajetaan lähes kokonaan uusilla ek:lla ;)
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
933
Monet kertoo nettikommenteissä näissä olevan 500hp viime vuotisen 380 sijaan mutta hitaamille näyttää mutkissa, Tämä varmaa pahenee lumella ja soralla.. Tosin todellisuutta en tiedä.. Montekin ajetaan lähes kokonaan uusilla ek:lla ;)
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
933
Monet kertoo nettikommenteissä näissä olevan 500hp viime vuotisen 380 sijaan mutta hitaamille näyttää mutkissa, Tämä varmaa pahenee lumella ja soralla.. Tosin todellisuutta en tiedä.. Montekin ajetaan lähes kokonaan uusilla ek:lla ;)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10366
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Monet kertoo nettikommenteissä näissä olevan 500hp viime vuotisen 380 sijaan mutta hitaamille näyttää mutkissa, Tämä varmaa pahenee lumella ja soralla.. Tosin todellisuutta en tiedä.. Montekin ajetaan lähes kokonaan uusilla ek:lla ;)
En tiiä kannattaako tähän trollaukseen reagoida, mutta mutkissa on tarkoituskin mennä viime vuotta hitaampaa kun ei ole aktiivista keskilukkoa ja vähemmän aeroa. Siitä mutkasta taas sitten kiihtyy suoralle nopeemmin kun on hybridibuusti.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6289
Sijainti
Helsinki
Nuo vuodet, joina Loeb dominoi, eivät ole mitään klassikkovuosia ja kun vielä mukana oli Vain Ford ja Citroen kitui MM sarja aika henkitoreissaan. Silloin sentään oli muutamissa kisoissa pääluokassa muutamia yksityiskuskeja.
Kaudella 2006 myös Citroen oli mukana tukien Kronos-tallia. Tavallaan siis tehdastalli.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10366
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Nuo vuodet, joina Loeb dominoi, eivät ole mitään klassikkovuosia ja kun vielä mukana oli Vain Ford ja Citroen kitui MM sarja aika henkitoreissaan. Silloin sentään oli muutamissa kisoissa pääluokassa muutamia yksityiskuskeja.
niin siis sanotko nyt siis että nämä kaudet ei olleet hyviä sen takia että tehdastalleja oli liian vähän vaikka yksityiskuskeja oli pääluokassa? :rolleyes:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10366
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
-Bosse teki lopullisen läpimurron 98 jyskälässä tehtaan kolmosautolla, mutta aika monta jyskälää hän ajoi liisatulla A-ryhmäläisellä. 98 oli ajanut sm-sarjaa samanlaisella Corollalla, on sillä merkitystä, että oli kokemusta Corollasta ja kilometrejä alla ennen isoa kisaa.
Bossen läpimurto voidaan ajoittaa vuosiin 1996-1998. 1996 ajoi omalla Celicalla ekana aamuna kakkosena hyvän lähtöpaikan turvin, lopulta jäi neljänneksi. 1997 oli tehdaskuskina Corollan debyytissä ja johti ekan päivän jälkeen. 1998 myös tehdaskuskina ja hyvässä vauhdissa. Tämän perusteella sai Pösön sopimuksen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
niin siis sanotko nyt siis että nämä kaudet ei olleet hyviä sen takia että tehdastalleja oli liian vähän vaikka yksityiskuskeja oli pääluokassa? :rolleyes:
Tylsiä vuosia koska Loebin tiedettiin jo ennakkoon voittavan aina ja tehdastalleja liian vähän. Yksityiskuskeja sentään oli mukana, mutta ne olivat luokkaa H.Sohlberg, Stol ym eli yhdentekeviä, näin siis 09-11.

11 jälk alko tulla privaatteja jotka oli nuoria ja lupaavia koska hinnat laskivat...
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Bossen läpimurto voidaan ajoittaa vuosiin 1996-1998. 1996 ajoi omalla Celicalla ekana aamuna kakkosena hyvän lähtöpaikan turvin, lopulta jäi neljänneksi. 1997 oli tehdaskuskina Corollan debyytissä ja johti ekan päivän jälkeen. 1998 myös tehdaskuskina ja hyvässä vauhdissa. Tämän perusteella sai Pösön sopimuksen.
Lopullinen läpimurto laajan sarjan ajavaksi tehdaskuskiksi tapahtui 98 jyskälässä. Sitä ennen oli lähellä läpimurtoa. 96 otti Jopa kuokkaan Kytölehdolta podium paikka taistelussa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Bossen läpimurto voidaan ajoittaa vuosiin 1996-1998. 1996 ajoi omalla Celicalla ekana aamuna kakkosena hyvän lähtöpaikan turvin, lopulta jäi neljänneksi. 1997 oli tehdaskuskina Corollan debyytissä ja johti ekan päivän jälkeen. 1998 myös tehdaskuskina ja hyvässä vauhdissa. Tämän perusteella sai Pösön sopimuksen.
Itse sanoi jälkeenpäin, että ennen 98 jyväskylää yksikään tiimi ei ollut kiinnostunut ja tarjos kysyttäessä eioota, mutta jkl 98 jälkeen tuli neljä tarjousta tehdastiimeiltä. Eli lopullinen läpimurto 98 jkl.
 
Ylös