Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Mahonen totesi Tuomisen haastattelussa että auton valmistajat halusivat nämä nykyiset säännöt, eikä niitä kiinnosta ajattaa R5 autoja.
Mahonen on kyllä kieltämättä vakuuttava esiintyjä. Ai että oikein auton valmistajat halusivat hybridit. Jopa oikein MOLEMMAT 2 autonvalmistajaa halusi hybridit! No nythän on MM-sarja pelastettu! Huikeat 2 autonvalmistajaa (+ Wilssonin privaatti-tiimi) ajaa oikein maailmanmestaruudesta hybrideillä keskenään. Uusia merkkejä tuskin tulee. Tulee käymään niin, että parinvuoden päästä nämä auton valmistajat tulevat ilmoittamaan, että halutaan vetyautot, koska hybridit ovat pelkkää siirtymäkauden tekniikkaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Edelleen, kun hybridit tulevat viivalle, ovat ne jo heti kättelyssä antiikkivehkeiltä, varsinkin kun jokaisessa moottoriurheilumediassa tullaan taatusti hehkuttamaan esim Extreme E:tä (haluttiin tai ei), jossa ajetaan jo nyt täyssäkövehkeillä. Eli ongelma on ja pysyy. Hybridit ei ratkaise mitään. Mitäs veikkaatte, kauanko esim Huyndai jaksaa satsata ralliin miljoonia, kun autot eivät jokatapauksessa edusta kehityksen kärkeä. Veikkaus 1-2 vuotta max.

Mites Nascaarilla menee jenkeissä? Autoissa vielä jäykät taka-akselit ja painoa lähemmäs 2k. Ihan hisse vehkeitä. Autoja aika paljon viivalla ja katsojamäärät isoja.
Extreme E ei olekaan rallia, kuten ei ole rallicross. Noissa lajeissa on paljon helpompi mennä täyssähköön.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Mahonen on kyllä kieltämättä vakuuttava esiintyjä. Ai että oikein auton valmistajat halusivat hybridit. Jopa oikein MOLEMMAT 2 autonvalmistajaa halusi hybridit! No nythän on MM-sarja pelastettu! Huikeat 2 autonvalmistajaa (+ Wilssonin privaatti-tiimi) ajaa oikein maailmanmestaruudesta hybrideillä keskenään. Uusia merkkejä tuskin tulee. Tulee käymään niin, että parinvuoden päästä nämä auton valmistajat tulevat ilmoittamaan, että halutaan vetyautot, koska hybridit ovat pelkkää siirtymäkauden tekniikkaa.
Olihan se Citroenkin silloin mukana kun noista säännöistä päätettiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ai että oikein auton valmistajat halusivat hybridit. Jopa oikein MOLEMMAT 2 autonvalmistajaa halusi hybridit! No nythän on MM-sarja pelastettu! Huikeat 2 autonvalmistajaa (+ Wilssonin privaatti-tiimi) ajaa oikein maailmanmestaruudesta hybrideillä keskenään. Uusia merkkejä tuskin tulee.
Niin, siis 100% MM-sarjan tämän hetken talleista oli hybrideihin siirtymisen kannalla. Onko se liian vähän? Parempia ehdotuksia?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Voisiko joku nyt oikeasti lähdeviitteiden kanssa kertoa että miten ne yksityistiimit on näkyneet ennen tulosluettelossa?
M-sport on täydellinen esimerkki yksityistiimistä, jolla ei ole autotehtaan tukea takanaan (tai on hyvin minimaalinen tuki, lähinnä tekninen tuki ???). Ihan hyvin on näkynyt tulosluettelossa tähänasti...Aavikkopuolella X-raid Minit on käytännössä privaatti autoja. Voitti Dakarin juuri. Prodrive teki oman auton aavikolle tämän vuoden kisaan ilman auton valmistajan tukea.

Katsotaan mitä tulee tapahtumaan DTM:ssä, autotehtaat lähteneet pois ja hybridimoottoripäätös tämän johdosta poljettu sinne minne se kuuluukin, syvälle suohon (onneksi, järki voitti näköjään pakon edessä). Mukana pelkkiä privaatti-tiimejä. Autoja halpuutettu merkittävästi. Veikkaus: enemmän autoja kun koskaan, enemmän automerkkejä kun koskaan, parempia kisoja kun koskaan. Ehkä varjopuolena myös ns. getleman maksu-kuskeja myös enemmän kun koskaan, mutta veikkaan, että kovempia kisoja saadaan silti aikaiseksi. Tämäkö ei muka rallissa voisi onnistua? Jos ei, niin miksei? Voiko joku perustella.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Niin, siis 100% MM-sarjan tämän hetken talleista oli hybrideihin siirtymisen kannalla. Onko se liian vähän? Parempia ehdotuksia?
Miten olis tuo DTM:n malli, joka tulee 2021? Autonvalmistajia on mukana 0%. Ei hybridejä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Nascaarilla menee jenkeissä? Autoissa vielä jäykät taka-akselit ja painoa lähemmäs 2k. Ihan hisse vehkeitä. Autoja aika paljon viivalla ja katsojamäärät isoja.
Tuolla Amerikan-matkailua käsittelevässä ketjussa tätä sivusinkin jo. NASCARin katsojamäärät olivat jo ennen pandemiaa tasaisessa laskussa ja monet ovaalit ovat pienentäneet yleisökapasiteettiaan. Toki syyt eivät ole niinkään teknologiassa vaan muutamissa poliittisissa linjavedoissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Ja kuskien palkan maksaa...?
Kuka maksaa Sunisen palkan nyt? Kuka maksoi palkan Mikko Hirvoselle 2014? Oletteko kuullet Suninen valitelleen, ettei rahat riitä ruokaan? Köyhyysrajan alapuolellahan nuo joutuvat elämään. Kuka maksoi boonukset Sainz sr.:lle Dakarin voitosta?
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Tuolla Amerikan-matkailua käsittelevässä ketjussa tätä sivusinkin jo. NASCARin katsojamäärät olivat jo ennen pandemiaa tasaisessa laskussa ja monet ovaalit ovat pienentäneet yleisökapasiteettiaan. Toki syyt eivät ole niinkään teknologiassa vaan muutamissa poliittisissa linjavedoissa.
Poliittisista linjauksista en tiedä, mutta Johtunee myös siitä, että nykynuorille on ihan turha myydä ideaa siitä, että tiettynä kellonaika pitää olla lineaarisen televion ääressä jännäämässä starttia, kun nykynuoret ei edes omista televisiota. Ja kun netti on täynnä miljardi tuntia sisältöä katsottavissa silloin kun itse haluat, on muinasjäänne, eli perinteiset urheilulajit helisemässä. Baseball, F1 etc.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuka maksaa Sunisen palkan? Kuka maksoi palkan Mikko Hirvoselle 2014? Oletteko kuullet Suninen valitelleen, ettei rahat riitä ruokaan? Kuka maksoi boonukset Sainz sr.:lle Dakarin voitosta?
Vastasit kysymykseen neljällä kysymyksellä, joista kaikki ovat tässä kontekstissa vielä melkoisen irrelevantteja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Poliittisista linjauksista en tiedä, mutta Johtunee myös siitä, että nykynuorille on ihan turha myydä ideaa siitä, että tiettynä kellonaika pitää olla lineaarisen televion ääressä jännäämässä starttia, kun nykynuoret ei edes omista televisiota. Ja kun netti on täynnä miljardi tuntia sisältöä katsottavissa silloin kun itse haluat, on muinasjäänne, eli perinteiset urheilulajit helisemässä. Baseball, F1 etc.
Kyse oli paikan päällä olevasta yleisöstä, ei TV:n katselusta. Monet Etelävaltioissa sijaitsevat radat ovat kapasiteettia pienentäneet, koska kisoja on viety paikkoihin, joissa ei stock car -perinteitä ole (Eteläiseen Kaliforniaan, Las Vegasiin yms. jotka nekin ovat pienentäneet kapasitteettia 90-luvun lopun buumin jälkeen).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
M-sport on täydellinen esimerkki yksityistiimistä, jolla ei ole autotehtaan tukea takanaan (tai on hyvin minimaalinen tuki, lähinnä tekninen tuki ???). Ihan hyvin on näkynyt tulosluettelossa tähänasti...Aavikkopuolella X-raid Minit on käytännössä privaatti autoja. Voitti Dakarin juuri. Prodrive teki oman auton aavikolle tämän vuoden kisaan ilman auton valmistajan tukea.
On toki hyvä erotella yksityistallit ja yksityistallit. On niitä, jotka rakentaa omia autoja (kuten M-Sport ja Prodrive) ja sitten niitä, jotka ajattaa toisten tekemiä autoja (Toksport, TGS jne). M-Sport on jotain yksityistiimin ja tehdastallin välistä, koska rakentavat ja luokituttavat yksinoikeudella Fordin ralliautoja

Toistaiseksi ralliautoja saa luokitella vain autonvalmistajan mandaatilla. Jos tämä vapautettaisiin, niin kuka tahansa voisi alkaa luokitella omia prototyyppiautoja ralliin. Eri asia sitten toki on että millä rahalla niitä tehtäisiin ja ajettaisiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Kermana kakun päällä myös Citroen halusi hybridi-autot tai uhkasivat vetäytyä. No vetäytyivät varmuuden vuoksi jo ennakkon. Eli 125% autonvalmistajista halusi hybridit. Loistavaa.

https://www.rallit.fi/lahde-citroenin-wrc-tiimi-saattaa-vetaytya-mm-ralleista-ellei-autoihin-tule-merkittavaa-muutosta/
Ja 0%autonvalmistajista halusi siirtyä R5-autoihin. Hyvä myös muistaa kun R5-merkkikirjoa katselee, että Volkkari, Citroen ja Skoda ovat hiljattain lakkauttaneet tehdastallinsa, ja Toyotalla ei ole R5-autoa. Täten siis tehdastalleja voisivat olla vain Hyundai ja M-Sport (vaikka toki Toyota sen auton rakentaisi tässä tapauksessa).
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
No on myös toisenlaisia esimerkkejä tosta rahan polttamisesta. Wilssonin tiimi ainakin osaa toimia aika järkevästi rahan suhteen (=pakko), eikä taatusti polta yhtään ylimääräistä puntaa, vaan siitä riemusta, että saa tuhannesosia viilattua pois...
Voisivat viilata tuhannesosien sijaan kymmenyksiä tai kokonaisia sekuntejakin...kyllä se budjettiero vaan näkyy tuloksissa. Toivottavasti uusien sääntöjen myötä ovat taas lähempänä kärkeä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
838
Toivottavasti uusien sääntöjen myötä ovat taas lähempänä kärkeä.
Eikö tuosta pajasta aika laatupelejä ole joka kerta tullut kun uudet autot on tuotu? Tuskin seuraava on mikään poikkeus, ovat ainakin ihan aikataulussa. Toki sitten ajan kanssa jäävät jälkeen kun toisilla on käyttää miljoonia testaamiseen ja kehitykseen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Minua pelottaa näissä uusissa vielä kalliimmissa autoissa että lähtee toinen tai jopa molemmat valmistajat. Siinähän sitten olisikin pulma että mitä tehdään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Sunisen palkan maksaa nyt Timo Jouhki ja sponsorit. Miksihän Esapekka Lappi istuu nyt himassa eikä aja M-Sportin WRC:tä jos kerran yksityistalleissa hommat sujuu hienosti?
No jos nykyinen systeemi olis toimiva, niin Esupin kaltainen kuski ei istuis himas, vaan ajais tehdastallissa ja sais palkkaa ajamisesta. Vaan Ei aja tehdastallissa, kun niitä ei ole kun se huikeat 2kpl ja lisää ei tule. Lopputulos nykyisellä systeemillä: Esuppi istuu himas edelleen. Mitä MM-sarjassa pitäisi muuttaa, että Esupin ei tarvis istua himas?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös