Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos joku avaisi pelin ja esittelisi sähköralliautoon kunnon muhkeat äänet, voisi iso joukko vanhan liiton rallifanejakin muuttaa mielensä sähköautoista positiivisempaan suuntaan. Ainakaan se Opelin esittelemä uuden aikakauden avaruusauto-soundi ei nostanut yhtään pisteitä.
Tässä on vaan se ongelma, että sähköautot ei siviilissä pidä juuri mitään ääntä, joten olisi hämmentävää jos niiden ralliversiot möyryäisivät kuten bensakoneet.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Se on totta, jos miettii asiaa autonvalmistajien ja tavallisen autonostajan näkökulmasta. Mutta ralliin äänet kuitenkin ehdottomasti kuuluu ihan jo fiiliksen, mutta varsinkin turvallisuuden vuoksi. Ja desibelit täytyisi olla aika lähellä nykyistä. Reitin varrella huomaa, että jo R5-Skodan ääni on sen verran hiljainen, että joskus ne onnistuu hiipimään ihan varkain kohdalle.
Toisaalta, onhan nykyisinkin aika suuri ero vaikkapa siviili-Hyundai i20:n käyntiäänessä verrattuna WRC-Hyundain ääneen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kun ne valmistajat haluaa hybridejä tai ne eivät aja ollenkaan. Kumpi on parempi vaihtoehto?
Paras tilanne olisi jos kaikki autotehtaat lähtis pois ja tilalle tulis yksityistiimit. Kyllä rallista saadaan helposti halvempaa jos vain halutaan, niin että yksityistiimeillä olis varaa kilpailla. R5:lla kilpailemisestakin sais helposti puolet halvempaa jos vain haluttais. Nekin on jo nyt liian hightechiä. Katsokaa DTM:ää. Kaikki Autotehtaat lähti. Ja viivalla on nyt enemmän eri automerkkejä kun koskaa. Autotehtaiden lähtö pelasti DTM:n.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Ei kai tämä ole tavoitteenakaan? Vaan se, että autonvalmistajat saavat markkinoida niitä autoja, mitä haluavat myydä, eli sähköjä tai hybridejä.
Markkinointiosaajat tekee tietysti ihmeitä, mutta melkoista ihmettä se vaatiikin, jos epäekologisesta ja jo valmiiksi vanhentuneesta puolivillaisesta viritelmästä saa markkinointivaltin. Mutta toivotaan näin, ei kai tässä muutakaan voi.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Paras tilanne olisi jos kaikki autotehtaat lähtis pois ja tilalle tulis yksityistiimit.
Kun nyt tykkäät vertailla rallia muihin lajeihin niin olisiko se hyvä että Ferrari ja Mersu lopettaisi F1:ssä?
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Ei se äänistä ole kiinni. Akuista se on kiinni jos jostain. Nykyisellä akkuteknologialla ei ajeta rallia. Just just rallicrossia tai vastaavaa .. mut rallia ei... Mutta akut kehittyy. Jonain päivänä sähköautoilla ajetaan kuten nyt bensalla, halutaan me sitä tai ei...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
”Paras tilanne olisi jos kaikki autotehtaat lähtis pois ja tilalle tulis yksityistiimit. ”

Kun nyt tykkäät vertailla rallia muihin lajeihin niin olisiko se hyvä että Ferrari ja Mersu lopettaisi F1:ssä?
Kyllä. Se olisi unelma faneille. Se olisi ehdottomasti hyvä asia. Mersun lopettaminen etenkin olisi vain hyväksi formuloille, ne on pilannu koko sarjan liialla ylivoimalla ja rajattomalla budjetillaan. Ferrari sais myös lopettaa, ne on jo vuosikymmeniä vastustanut veto-oikeudellaan kaikkia sellaisia sääntöehdotuksia joilla yritetään tehdä kilpailusta edes hieman tasaväkisempää. Ferrarin tarkoitus on yrittää pitää laji niin kalliina, ettei muilla tiimeillä ole varaa haastaa heitä. Joten kyllä, Mercedes ja Ferrari ulos molemmat.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ei se äänistä ole kiinni. Akuista se on kiinni jos jostain. Nykyisellä akkuteknologialla ei ajeta rallia. Just just rallicrossia tai vastaavaa .. mut rallia ei... Mutta akut kehittyy. Jonain päivänä sähköautoilla ajetaan kuten nyt bensalla, halutaan me sitä tai ei...
Joo, eihän äänet ole mikään suuri tekninen haaste, mutta jos ne tuotais tässä kohtaa mukaan johonkin Paddonin uusimpaan Kona-videoon, saattaa olla että se suuri massa niitä vanhan liiton rallikatsojia voisi kokea ihan uuden ahaa-elämyksen ja antaa varovaisen hyväksynnän sähköralliautoille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Joo, eihän äänet ole mikään suuri tekninen haaste, mutta jos ne tuotais tässä kohtaa mukaan johonkin Paddonin uusimpaan Kona-videoon, saattaa olla että se suuri massa niitä vanhan liiton rallikatsojia voisi kokea ihan uuden ahaa-elämyksen ja antaa varovaisen hyväksynnän sähköralliautoille.
No itse vanha liiton escort fanina en edes pitänyt pahana sitä että sähkis Skodan rallivideoklipeistä puuttu äänet. En edes oikein kaivannut niitä. Meno oli ihan riittävän näyttävää ilman ääntä. Ja keinotekoisten äänien tekeminen olis huono ajatus. Turhaa feikkausta
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Kyllä. Se olisi unelma faneille. Se olisi ehdottomasti hyvä asia. Mersun lopettaminen etenkin olisi vain hyväksi formuloille, ne on pilannu koko sarjan liialla ylivoimalla ja rajattomalla budjetillaan. Ferrari sais myös lopettaa, ne on jo vuosikymmeniä vastustanut veto-oikeudellaan kaikkia sellaisia sääntöehdotuksia joilla yritetään tehdä kilpailusta edes hieman tasaväkisempää. Ferrarin tarkoitus on yrittää pitää laji niin kalliina, ettei muilla tiimeillä ole varaa haastaa heitä. Joten kyllä, Mercedes ja Ferrari ulos molemmat.
Jep, en sitten jatka enempää. Tää riittää mulle jos lajien lainalaisuuksien tunteminen on tällä tasolla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Tässäkin langassa moni on täysin sokaistunut tästä hybrid päätöksestä, eivätkä he edes halua nähdä sitä faktaa, että koko touhu haisee räikeältä fanien aliarvioimiselta. autoihin tehdään kalliit sähkölinjat vain sentakia, että huoltoparkissa voi ajaa sähköllä muutama sata metriä ja pätkällä on pari boosti aluetta jossa saa lisävoimaa. Täyttä rallifanien aliarvioimista. Ja tätä kuraa sitten hehkutetaan jännittävänä uutena teknisenä innovaationa eri medioissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Jep, en sitten jatka enempää. Tää riittää mulle jos lajien lainalaisuuksien tunteminen on tällä tasolla.
Kysyit mielipiteen, sait mielipiteen. Ok, myönnetään toki, että eihän se ole Mersun vika, ettei muut pysty tekemään yhtä nopeaa autoa, joten ei nyt täysin heitä teilata....
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Mun mielestä kaikkein järkevin ratkaisu olisi laittaa nykyautoihin siviilimalleja mukailevat hybridi-tarrat. Lisäksi joku mystinen teknisen näköinen laatikko ja oranssia kaapelia konttiin siltä varalta, että on joku pelti auki huollossa tai ulosajossa. Ihan puhtaasti voisi esittää, että siellä on jotain hienoa hybridi-tekniikkaa. Sen vaikutus käytännössä on kuitenkin ihan samaa luokkaa. Rauhassa saisivat miettiä sen seuraavan WRC-konseptin. Ainakin nämä hybridit ja sähköt kannattaa toistaiseksi unohtaa. Synteettiset polttoaineet tai vaikka vety kuulostaa paljon potentiaalisemmalta kehityskohteelta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
875
Aivan täysin turhaa keskustelua. Jos ensi kaudelle ei tule hybridejä niin koko rallin mm-sarja voidaan haudata. Niin yksinkertaista se on.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Onhan tuo nyt lähtöjään naurettavaa että siirtymät ajetaan sähköllä ja muuten bensalla. Siirtymien osuus kokonaisuuden päästöistä varmaan luokkaa 0.01%.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan tuo nyt lähtöjään naurettavaa että siirtymät ajetaan sähköllä ja muuten bensalla. Siirtymien osuus kokonaisuuden päästöistä varmaan luokkaa 0.01%.
Turhauttaa selittää samoja asioita useampaan kertaan, mutta: hybrideillä ei ole tarkoitus pienentää rallin itsensä päästöjä, vaan antaa autonvalmistajille mahdollisuus markkinoida rallin kautta hybridimallejaan. Olisi myös kiva, jos samalla autonvalmistajat voisivat kehittää hybriditeknologiaansa lajin kautta, mutta sehän nyt ei toteudu, kun Compact Dynamics valmistaa hybridiyksikön.

Rallissa suurimpia ympäristötekoja on tehty esim testaamisen, huoltamisen ja renkaiden rajoittamisen kautta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
875
Onhan tuo nyt lähtöjään naurettavaa että siirtymät ajetaan sähköllä ja muuten bensalla. Siirtymien osuus kokonaisuuden päästöistä varmaan luokkaa 0.01%.
Eihän tällä ole mitään tekemistä sen kanssa siirrytäänkö hybrideihin vai ei. Mukana olevat valmistajat päättävät millä ajetaan eli mitä autojaan haluavat rallin avulla markkinoida.

Itse 3 päivän kilpailu on ihan yhtä tyhjän kanssa vaikka ajettaisiin millä vehkeillä, kun mietitään rinnalle tiimien, median, järjestäjien, fanien yms lentäminen ja rahdit kisasta toiseen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
vaan antaa autonvalmistajille mahdollisuus markkinoida rallin kautta hybridimallejaan.
Samaa mieltä kyllä, että tarkoitus on juurikin tämä ja tavoite kuulostaa hienolta virallisissa mainospuheissa. Mutta se ei poists sitä faktaa, että päätös on idioottimainen. Ihan jo pelkästään se riittää argumentiksi, että hybridit tulevat katoamaan siviiliauto myynnistäkin todella pian, täyssähköauton valmistus on paljon halvempaa kun hybridin, eli hybridit ovat todella lyhyen siirtymäajan tuote max 2 vuodessa katoavat. Ja edelleen Citroen oli ainut joka vaati hybridit. Tojo ja Huihai ei missää vaiheessa uhanneet vetäytymisellä. Ainut oikea vaitoehto on, että vuosi 22 R5 pääluokka ja 23 täyssähkikset pääluokaksi. Ei kallista välivaiheen hybrideitä. Ei niitä edes kohta kukaan autotehdas valmista. Hybridpäätös on todella lyhytnäköinen päätös, jolla saadaan tekohengitystä max 2 vuodeksi
 
Ylös