Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eikö se ollu 100 kw tosta sähköstä ?
Myös mun mielestä se on 100 kW eli 100 kW * 1,36 = 136 hv. Paljonko tuossa moottorissa on vääntöä? Kun laittaa sähkömoottorin vääntö rinnan bensamottorin väännön kanssa niin luulisi että kaikki vetoakselit ym. pitää olla vähän tukevampaa tavaraa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Anti-Lag-paukkusysteemi jää myös pois. Sehän vähentää oleellisesti bensan kulutusta, vaikka tietysti se kovin pauke jää sitten pois autojen äänimaailmasta.
Ja tekeepä tuo ajamisestakin aikalailla erilaista. Paukkujen ansiostahan (mutu, korjatkaa tarvittaessa) vähän päälle 2000 rpm ollaan jo lähellä maksimivääntöä.

Toki ehkä positiivinen suunta nimbyjen suhteen. Ne kun valittavat aina äänestä, ahdettu auto ilman paukkuja on jo suhteellisen hiljainen koska turbo leikkaa tiettyjä taajuuksia pois.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja tekeepä tuo ajamisestakin aikalailla erilaista. Paukkujen ansiostahan (mutu, korjatkaa tarvittaessa) vähän päälle 2000 rpm ollaan jo lähellä maksimivääntöä.
Ei se paukku sitä tee, vaan softa eli ruiskutuksen ja ahtojen hallinta. Paukku vähentää viivettä ennenkun turbo saa tehtyä painetta. Luulen että sähköavulla voi vähentää paukkusysteemin tarvetta, mutta omakohtaista kokemusta aiheesta on suunnilleen yhtä paljon kun kardinaalilla kondomeista.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Paukkujen ansiostahan (mutu, korjatkaa tarvittaessa) vähän päälle 2000 rpm ollaan jo lähellä maksimivääntöä.
En usko että olet kovin väärässä. Alla ote yhdestä David Lapworthin haastattelusta n. 7-8 vuotta sitten. En ole itse lukenut kyseistä haastattelua vaan olen saanut tämän pätkän haastattelusta privaviestinä tuolta kv fooruumilta.

Nykyäänhän maks. ahtopaine on 2,5 bar.

I also read some interview Mr. Lapworth about Impreza WRC 05 engine.

He said it had 700 Nm @ 3000 rpm and 330 Hp @ 5500 rpm. He also described that the engine was up 320 Hp between 4500 and 6000 rpm and up 300 Hp between 3000 and 7500 rpm (limiter). He said it had over 200 Hp from 2000 rpm. He also said the turbo boost was 3 bars @ 2500 rpm and 4 bars @ 3000 rpm.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
En tiedä näkevätkö silmäni oikein, mutta ei taida pahemmin minkäänalaista takadiffuusoria löytyä näistä laitteista? Tuo varmaan ollut yksi suurin tekijä nykyisiin nopeuksiin..?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä näkevätkö silmäni oikein, mutta ei taida pahemmin minkäänalaista takadiffuusoria löytyä näistä laitteista? Tuo varmaan ollut yksi suurin tekijä nykyisiin nopeuksiin..?
Uusissa säännöissä on rajoitettu aeroja. WRC Wings -blogista kannattaa lukea analyysit.

https://www.wrcwings.tech/2021/08/03/improved-aero-design-for-the-2022-ford-puma-rally1/https://www.wrcwings.tech/2021/07/08/aero-details-of-the-new-ford-puma-rally1-wrc-prototype/https://www.wrcwings.tech/2021/06/14/2022-wrc-car-tech-specs-regulations-what-we-know-so-far/
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onko missään sanottu, että paljonko hybridikoneet vähentävät kulusta erikoiskokeilla? Siirtymät kun mennään sähköllä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko missään sanottu, että paljonko hybridikoneet vähentävät kulusta erikoiskokeilla? Siirtymät kun mennään sähköllä.
Ei mennä kaikkia siirtymiä sähköllä. Ainoastaan huoltoparkissa.

Jos nyt pitää paikkansa että ALS-systeemi poistetaan, niin se vähentää kulutusta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Ihan mielenkiintoiselta näyttää. Toivottavasti olisi kilpailukykyinen. Onko Hyundain autoa näkynyt missään vielä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-reveals-further-details-on-hybrid-future/6662245/
Nyt on viimeinkin faktaa siitä miten sähkövoimaa käytetään ja kerätään erikoiskokeilla. Korostukset omia.

The championship’s new rule set will feature cars fitted with a Compact Dynamics designed 100kW plug in hybrid units, producing 514 horsepower when combined with its 1.6 litre internal combustion engine. WRC chassis have also been re-designed to be stronger and safer to protect crews from impacts.

As previously reported, hybrid systems are expected to be used in every stage, with crews set to use full electric mode, which has a 20km range, during road sections between stages and when navigating through the service park.

Teams will also utilise special engine software programs that will be pre-programmed into the car’s ECU before a stage to allow hybrid use in certain sections of stages.

However, further details were revealed during a WRC 2022 presentation at the IAA Mobility event in Munich this week.

These maps will be based on driver input only (throttle pedal and brake). They will allow the release of energy in a way that is tailored to the driver’s style and the road conditions.

The amount of power released with each press of the throttle will be decided by the length of the stage and the state of charge (SOC) of the battery. For example, a short stage and a full battery means the electric power can be delivered longer with each throttle application. A long stage means there is less energy available at each throttle application.

Electrical power can be recovered when the throttle is released and through regeneration from braking. The power can only be reused if drivers accumulate enough energy to reach a ‘valid green’ period, and after that hybrid power will return, and can be deployed depending on the ECU programmes and maps agreed.

Speaking at the Munich event, the FIA’s technical director Xavier Mestelan Pinon confirmed drivers will be able to activate the hybrid power at the start of each stage for a 10 second period.

“It will not be a push to pass system,” said Pinon.

“From the start of each stage you will be able to activate it for 10 seconds so you will have maximum power, but after that to have more power the driver will need to regenerate enough power on the way.”



.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-reveals-further-details-on-hybrid-future/6662245/
Nyt on viimeinkin faktaa siitä miten sähkövoimaa käytetään ja kerätään erikoiskokeilla. Korostukset omia.
Kehtaako tuota huttua edes arvella faktaksi... Itse en tajua hybridimoottoriurheilusta yhtään mitään, mutta ainakin tämä kuulostaa aivan käsittämättömältä paskalta: "The amount of power released with each press of the throttle will be decided by the length of the stage and the state of charge (SOC) of the battery. For example, a short stage and a full battery means the electric power can be delivered longer with each throttle application. A long stage means there is less energy available at each throttle application."

Eihän se nyt voi mitenkään olla niin, että lottokone arpoo etapilla, kuinka paljon kuskille annetaan boostia kaasua painaessa? Sehän sotkee vasteen kokonaan eikä kuljettaja osaa koskaan ennakoida, miten paljon sieltä tulee ns. ylimääräistä. Vaikka asetus olisi vakio koko etapin ajan, niin varmasti sekin jo häiritsee, että eri etapeilla tulee eri verran.

Sekin minua ihmetyttää, että kun osa siirtymistä ajetaan yksin sähkön varassa ja akuston kantomatka on 20 km, niin jääkö siitä sitten mitään oikeasti enää etapilla käytettäväksi? Aika härskiltä pr-sumutukselta haiskahtaa noin 75 % tuosta hybridin käytön suunnitelmasta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kehtaako tuota huttua edes arvella faktaksi... Itse en tajua hybridimoottoriurheilusta yhtään mitään, mutta ainakin tämä kuulostaa aivan käsittämättömältä paskalta: "The amount of power released with each press of the throttle will be decided by the length of the stage and the state of charge (SOC) of the battery. For example, a short stage and a full battery means the electric power can be delivered longer with each throttle application. A long stage means there is less energy available at each throttle application."

Eihän se nyt voi mitenkään olla niin, että lottokone arpoo etapilla, kuinka paljon kuskille annetaan boostia kaasua painaessa? Sehän sotkee vasteen kokonaan eikä kuljettaja osaa koskaan ennakoida, miten paljon sieltä tulee ns. ylimääräistä. Vaikka asetus olisi vakio koko etapin ajan, niin varmasti sekin jo häiritsee, että eri etapeilla tulee eri verran.
Tuo ensimmäinen lause on vähän monitulkintainen, mutta mielestäni tuosta esimerkistä voi päätellä että annetun tehon määrä on vakio, mutta kesto vaihtelee. Eli lyhyellä pätkällä saa esimerkiksi 5 sekuntia X hevosvoimaa lisää per kaasun painallus, kun taas pitkällä pätkällä X hevosvoimaa lisätehoa riittää kolmeksi sekunniksi per kaasutus.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Kehtaako tuota huttua edes arvella faktaksi... Itse en tajua hybridimoottoriurheilusta yhtään mitään, mutta ainakin tämä kuulostaa aivan käsittämättömältä paskalta: "The amount of power released with each press of the throttle will be decided by the length of the stage and the state of charge (SOC) of the battery. For example, a short stage and a full battery means the electric power can be delivered longer with each throttle application. A long stage means there is less energy available at each throttle application."

Eihän se nyt voi mitenkään olla niin, että lottokone arpoo etapilla, kuinka paljon kuskille annetaan boostia kaasua painaessa? Sehän sotkee vasteen kokonaan eikä kuljettaja osaa koskaan ennakoida, miten paljon sieltä tulee ns. ylimääräistä. Vaikka asetus olisi vakio koko etapin ajan, niin varmasti sekin jo häiritsee, että eri etapeilla tulee eri verran.

Sekin minua ihmetyttää, että kun osa siirtymistä ajetaan yksin sähkön varassa ja akuston kantomatka on 20 km, niin jääkö siitä sitten mitään oikeasti enää etapilla käytettäväksi? Aika härskiltä pr-sumutukselta haiskahtaa noin 75 % tuosta hybridin käytön suunnitelmasta.
Eihän se boosti ole mikään valtava tehot tuplaava "turbopotku". Kyllä ne sen testeissä pystyy opettelemaan, miten auto käyttäytyy eri määrällä boostia. F1 toimii samalla tavalla kun energiaa saa käyttää max 4MJ per kierros (n. 33sek täydellä kaasulla), joten sitä joudutaan jakamaan eri tavalla eri radoilla. F1:ssä se on automatisoitu radan eri kohtiin ja kuskin vastuulle jää vain moodien vaihtelu. Rallissa lyhyellä pätkällä vedetään "aika-ajo" moodilla ja pidemmillä pätkillä kevyemmin. Monten tapaisessa rallissa on pätkiä, joissa voi ajaa ylämäkeen tehomoodilla ja alamäkeen säästellen.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-reveals-further-details-on-hybrid-future/6662245/
Nyt on viimeinkin faktaa siitä miten sähkövoimaa käytetään ja kerätään erikoiskokeilla. Korostukset omia.
Pitää kyllä kompata käyttäjä SJ:tä tässä asiassa ja todeta myös samaa että vaikuttaa aika paskalta näin ensialkuun.
Jos pitää ohjelmoida hybridisysteemin toimintaa jokaiselle erikoiskokeelle omalla laillaan toimivaksi vaikuttaa koko systeemi jotenkin hieman kummalliselta, ihan helvetisti ylimääräisen monimutkaiselta systeemiltä käyttää.
Kaikki varmasti olisivat tyytyväisiä systeemiin jossa saataisiin käyttää hybrid systeemin sähkömoottoria vapaasti kukin haluamallaan tavalla EK:n aikana, kaikki mitä saadaan jarruttamalla kerättyä niin takaisin vain pyörille.
Itse en ymmärrä mitä hyötyä tuolla kikkailulla saadaan kokonaisuuteen nähden.

Luulen että sähköavulla voi vähentää paukkusysteemin tarvetta,
Tavallaan voisi jopa jättää kokonaan pois, jos siirryttäisiin F1 MGU-H tapaiseen systeemiin joka sijoittuu ahtimen yhteen jolloin ahtimen nopeutta pystytään hallitsemaan sähkömoottorilla, vaihdetta vaihdettaessa sähkömoottori pyörittää ahdinta ylläpitäen ahtopaineen kun pakokaasuja ei ole tarpeeksi ahtopaineen ylläpitoon. Saman tempun voi tietysti tehdä mutkasta poistuttaessa kaasupoljinta painettaessa sähkömoottori pyörittää ahtimen vauhtiin.
Tuo hybrid systeemi tuskin vähentää paukkusysteemin tarvetta, ahtojen nopea nousu kuitenkin on hybrid systeemin kanssa edelleen yhtä hyödyllinen. Toki sähkömoottorin ansiosta voimansiirto reagoi terävämmin kun sähköllä ei ole viiveitä vaan on välitön vääntö ja voima.
 
Ylös