Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
2017 Östberg koko kauden, Loubet kaudet 2020-2021, Bertelli, Latvala 2020 Ruotsi, Lappi 2021 Jyskälä jne

Yksityiskuskeilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä kärkikamppailun ja MM-tilanteen osalta. Se on vain viihdettä yleisölle, tai joissain tapauksissa vain kuljettajalle. Nykyään WRC2 on niin kovatasoinen, ettei kukaan kaipaa yksityiskuskeja ajamaan sijoista ynnä muut. Viime vuonnahan M-Sportin autoilla oli juuri tällainen no-mans-land, kun ei voinut haastaa toisia talleja mutta toisaalta Rally2-autot jäi kuitenkin selvästi taakse. Kyllähän niitä esimerkkejä löytyy vuosilta 1996-1997 mutta ihan oikeasti viimeisen vuosikymmenen aikana kisojen voitot ja MM-mitalit on ratkaistu tehdastallien kesken


No kuinka paljon se maksaa? Ei löytynyt verkkokauppa.comista.

Paljonko maksaa se polttomoottori? Ei ole varmaan ihan halpa sekään.
Hybrid+akku 300k. R5 koko auto 200k. Onko järkee?
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/1e87fb10-60d2-415b-b042-a7dc94ea809e

Kärjen taakse tarvitaan mielenkiintoisia kamppailuja kuten esim 'paras privaatti jne' enkä tarkoita tällä Henningejä tai Bertteellejjä, vaan nuoria ja lupaavia kuskeja kuten 99 Harri R sai pösö sopparin kun ajoi jyskäläs priva autolla podiumille ja Portugalis sijalle 4. Tämä ei ole enään tulevaisuudessa mahdollista. Mestaruudet ja voitot on kasarista lähtien menny aina tehdaskuskeille, mutta tasokkaat kamppalut nuorien kuskien kärjen takana lisää mielenkiintoa, vai oletko tästäkin erimieltä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Siis jotain Mäkisen kuulopuheilta vuotta ennen kuin yhtäkään yksikköä oli valmistettu?

Tämän mukaan olisi enintään 100 000 euroa.

http://motorboxradio.com.ar/2021/04/16/compact-dynamics-ordeno-detener-los-test-de-los-rally1-y-solicito-un-recall-masivo/
Auton hintalappua liiotellaan minusta muutenkin, koska fakta on, että MM-sarjan kiertäminen on kallista vaikka ajaisi F-ryhmän escortilla, jos otetaan mukaan nykyisen tasoinen organisaatio, joita talli työllistää ympäri vuoden, ja auton kehitystyö yms.

Oleellisempaa on tehdä säännöistä sellaisia, että valmistajia kiinnostaa satsata sarjaan.

Kärjen taakse tarvitaan mielenkiintoisia kamppailuja kuten esim 'paras privaatti jne' enkä tarkoita tällä Henningejä tai Khalliiddeja, vaan nuoria ja lupaavia kuskeja kuten 99 Harri R sai pösö sopparin kun ajoi jyskäläs priva autolla podiumille ja Portugalis sijalle 4. Tämä ei ole enään tulevaisuudessa mahdollista. Mestaruudet ja voitot on kasarista lähtien menny aina tehdaskuskeille, mutta tasokkaat kamppalut nuorien kuskien kärjen takana lisää mielenkiintoa, vai oletko tästäkin erimieltä.
Se mikä oli 90-luvulla mahdollista, ei ole enää nykyään mahdollista. Pelkästään se, että kilpailu kärjessä on tiukempaa, testaamisen ja valmistautumisen rooli on suurempi, aiheuttaa ettei yksityisellä starttaajalla ole mahdollisuuksia podiumille. Ja toinen juttu on sitten, että tulisiko sen podiumin perusteellakaan vielä tallipaikkaa. Parhaana privaattina on myös helppo olla, jos on ainoa.

Rovanperän vuoden 2000 osalta tilanne on muutenkin vähän huonosti vertailukelpoinen, koska tuossa kohtaa oli ollut jo usean vuoden Seatin tehdaskuski.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Toinen juttu on sitten, että tulisiko sen podiumin perusteellakaan vielä tallipaikkaa.

Niin no ei enään nykyään, kun paikkoja on niin vähän ja maksukuskit vie suurimman osan paikoista, vaikka olisivat hitaampia, koska hinnat ovat karanneet
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
V***u mitä paskaa Matton syöttää. Niin täyttä valetta joka sana mitä tossa artikkelissa puhuu. Ei mitään realismia. Ihan pelkkää satuilua. Yhtäkään uutta merkkiä ei tule pääluokkaan nykysäännöillä. Fakta. Mattonhan poistui juuri takaovesta. Sano yksi uusi merkki joka on lähellä tulla uutena pääluokkan. Jos joku olis tulos, huhut kertois siitä jo.
Jostain Kinukkien brändistä on ollut jotain alustavia huhuja. Tosin JOS tulevat, niin veikkaan että häipyvät myös vähin äänin kun menestys on luokkaa Citroen BX4TC / Suzuki WRC...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Maailma muuttuu. R5 luokkana ei kiinnosta autotehtaita. Kilpailu on niille toisarvoinen asia. Kyse on markkinoinnista. Turha meidän on täällä ulista että pitäs tehdä sitä tai tätä. Kun laittaa sata miljoonaa FIA:n tilille niin saa ajaa sellaisilla säännöillä kun haluaa... Ja se joka laittoi, haluaa ajaa hybridillä...
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Eikös se Lappi just ajellut privaattina Jyskälässä ja nyt on Toyota-soppari taskussa. Eikä ajanut edes pallille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös se Lappi just ajellut privaattina Jyskälässä ja nyt on Toyota-soppari taskussa. Eikä ajanut edes pallille.
Taisi olla sopimus sovittuna jo etukäteen. Enemmän painoi edellisten kausien näytöt sekä WRC2-voitot Tunturissa ja Portugalissa.

Ajatusleikki: entä jos Lappi olisi vuokrannut noihin kahteen kisaan WRC-auton ja ajanut johkin viidenneksi, olisiko se ollut yhtä kova juttu kuin WRC2-voitto?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Taisi olla sopimus sovittuna jo etukäteen. Enemmän painoi edellisten kausien näytöt sekä WRC2-voitot Tunturissa ja Portugalissa.

Ajatusleikki: entä jos Lappi olisi vuokrannut noihin kahteen kisaan WRC-auton ja ajanut johkin viidenneksi, olisiko se ollut yhtä kova juttu kuin WRC2-voitto?
Mielenkiintoinen ajatus. Siinä on tietysti monta asiaa aina vaikuttamassa, mutta kylmiltään kehtaan väittää, että ne kaksi WRC2-voittoa olisivat kuitenkin olleet väkevämpiä osoituksia taidoista kuin puikkaus WRC-luokassa abouttiarallaa viidenneksi. Olihan ne 2 voittoa tietysti harvinaisen väkeviä suorituksia ajollisesti muutenkin.
 
Liittynyt
5.6.2021
Viestit
22
Mielenkiintoinen ajatus. Siinä on tietysti monta asiaa aina vaikuttamassa, mutta kylmiltään kehtaan väittää, että ne kaksi WRC2-voittoa olisivat kuitenkin olleet väkevämpiä osoituksia taidoista kuin puikkaus WRC-luokassa abouttiarallaa viidenneksi. Olihan ne 2 voittoa tietysti harvinaisen väkeviä suorituksia ajollisesti muutenkin.
Juurikin näin. Ne oli kuitenkin niin selviä voittoja suorituksina. Ei ollut haastajia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Maailma muuttuu. R5 luokkana ei kiinnosta autotehtaita. Kilpailu on niille toisarvoinen asia. Kyse on markkinoinnista. Turha meidän on täällä ulista että pitäs tehdä sitä tai tätä. Kun laittaa sata miljoonaa FIA:n tilille niin saa ajaa sellaisilla säännöillä kun haluaa... Ja se joka laittoi, haluaa ajaa hybridillä...
Juuri näin, sitä seurataan joka maksaa.

Ilmaisia streameja kyselevien nojatuolieksperttien mielipiteet ihan viimeisenä.
Pahimmat ulinat tuntuvat olevan sellaista viisivuotiaana tasoa "miksei presidentti määrää, että kaikkiin taloihin tulee joka aamu litra jäätelöä".
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
V***u mitä paskaa Matton syöttää. Niin täyttä valetta joka sana mitä tossa artikkelissa puhuu. Ei mitään realismia. Ihan pelkkää satuilua. Yhtäkään uutta merkkiä ei tule pääluokkaan nykysäännöillä. Fakta. Mattonhan poistui juuri takaovesta. Sano yksi uusi merkki joka on lähellä tulla uutena pääluokkan. Jos joku olis tulos, huhut kertois siitä jo.
Eihän pointti ollut että minun pitäisi nimetä jotain tallia. Sinä tässä syötät sitä paskaa että on fakta että ei tule uutta tallia, mikä ei pidä paikkaansa koska kukaan ei tiedä mitä kulisseissa tapahtuu. Et sinä, en minä, ei ehkä Mattonkaan jne. Mutta mitään faktaa se ei ole, että ketään ei tule, senhän todisti jo tuo linkkikin. Ja siinähän oli se kaipaamasi huhu.

Ja uskon kyllä enemmän Mattonin juttuihin kun sinun faktoihisi.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Niin no ei enään nykyään, kun paikkoja on niin vähän ja maksukuskit vie suurimman osan paikoista, vaikka olisivat hitaampia, koska hinnat ovat karanneet
Jos maksukuskit vievät suurimman osan paikoista niin luetteletko tähän alle ne?

Maailma muuttuu, kannattaa pysyä mukana. Paluuta johonkin 2000-luvun alkupuolelle on aika turha haaveilla, sellainen ei ole enää mahdollista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Jännä myös että missä menee "maksukuskin" raja? Lasketaanko Sainz Fordilla maksukuskiksi, kun toi mukanaan Repsolin ja Telefonica Movistarin? :geek:
Tämä on hyvä pointti. Espanjalainen öljyjätti on taatusti ollut se kalikka joka on Sainzille pitänyt ovia auki. Mites H. Rovanperä? Kesäpöytä -brändin sillituotteilla kauppaa on todennäköisimmin käyty pienemmin setelipinoin kuin Repsol öljyillään, mutta rahaa se silti on joka ei ole pappa-Roviksen omaa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Tämä on hyvä pointti. Espanjalainen öljyjätti on taatusti ollut se kalikka joka on Sainzille pitänyt ovia auki. Mites H. Rovanperä? Kesäpöytä -brändin sillituotteilla kauppaa on todennäköisimmin käyty pienemmin setelipinoin kuin Repsol öljyillään, mutta rahaa se silti on joka ei ole pappa-Roviksen omaa.
Kesäpöytä toi varmasti rahoitusta Corolla kisoihin, mutta tuskin oli vaikuttimena Seat ja Peugeot diileihin, tehdasvuosina Kesäpöytä luki muistaakseni roviksen kypärässä ja ajohaalarissa ja näin ollen toi lihaa peruspalkan päälle. Siihen aikaan monella muullakin kuskilla oli henkilökohtaisia sponsseja kuten Mäkisellä Ericsson ja Battery ja Kankkusella Valmet.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Siihen aikaan monella muullakin kuskilla oli henkilökohtaisia sponsseja kuten Mäkisellä Ericsson ja Battery ja Kankkusella Valmet.
Miten tämä eroaa nykyajan henkilökohtasista sponsseista kuten RedBull tai Crown Oil? Missä siis menee maksukuskin raja?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Eihän pointti ollut että minun pitäisi nimetä jotain tallia. Sinä tässä syötät sitä paskaa että on fakta että ei tule uutta tallia, mikä ei pidä paikkaansa koska kukaan ei tiedä mitä kulisseissa tapahtuu. Et sinä, en minä, ei ehkä Mattonkaan jne. Mutta mitään faktaa se ei ole, että ketään ei tule, senhän todisti jo tuo linkkikin. Ja siinähän oli se kaipaamasi huhu.

Ja uskon kyllä enemmän Mattonin juttuihin kun sinun faktoihisi.
Matton: 'uskon että uusi automerkki voisi liittyä mukaan'. Kyseessä siis hänen uskomuksensa. Ei mitään faktapohjaa tähän uskomukseen. Siis täyttä satuilua kun on paskat housuis. Jokainen saa esittää omia uskomuksiaan. Pakkohan hänen on satuilla jotain tuonkaltaista sontaa, kun oli yksi niistä jotka olivat tämän hybrid paskan kätyreitä. Korjaan sanomiseni: 99.97 prosentin varmuudella ei tule uutta merkkiä mukaan pääluokkaan näillä säännöillä. 99.97 pros fakta. Satuilija Matton on siis jo keittiön puolella...
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Jos maksukuskit vievät suurimman osan paikoista niin luetteletko tähän alle ne?.
No esim Huttunen ei saa edes näyttöpaikkaa Huyndai junnutiimissä, kun maksukuskit vie pestit. Loubet: aika ohkaisilla näytöillä suoraan Wrc alle, Oliver: lahkakkuus, mutta heti tuli wrc alle, kun rahaa löytyi, edelle meni Huttusesta. Suninen työttömänä, maksumiehet vei paikat Gus, Fourmax.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
No esim Huttunen ei saa edes näyttöpaikkaa Huyndai junnutiimissä, kun maksukuskit vie pestit. Loubet: aika ohkaisilla näytöillä suoraan Wrc alle, Oliver: lahkakkuus, mutta heti tuli wrc alle, kun rahaa löytyi, edelle meni Huttusesta. Suninen työttömänä, maksumiehet vei paikat Gus, Fourmax.
Loubet ajaa ihan täysin asiakasautoa eli ei vie paikkaa keneltäkään toiselta kuljettajalta eikä varsinkaan Huttuselta. Huttunen tuota tuskin olisi ajanut. Suninen taas lähti ihan omasta halustaan pois Fordilta ja jos tiimi uskoo enemmän Fourmauxiin ja Greensmithiin niin eihän siinä ole mitään mukisemista.
 
Ylös