Ranska 2008, Kisa

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
JML82 sanoi:
Okei, Kimiltä petti tekniikka ja Hamilton sortui virheisiin. Joka tapauksessa tuurilla on myös käyttöä F1:ssä.
Unohdit kokonaan Alonson, joka ilman FIA:n puuttumista ja MM-taisteluun sotkeutumista olisi voittanut MM:n Unkarin pisteillä. Jos jotakuta vietiin viime vuonna kuin pässiä narussa niin se oli Alonso. FIA todella vei espanjalaiselta kolmannen maailmanmestaruuden ja sitä ei kukaan oikeudenmukaisuutta janoava voi olla unohtamatta.

Noh, menneet on menneitä, mutta tänä Juhannus sunnuntaina voidaan heittää ilmoille kysymys, olisiko Toro Rosso tai Force India liputettu radalta irtonaisen osan lerpattaessa rautavahtien ja katsojien silmien alla Golf-suoralla 300 km/h:n nopeudella... Tai entäpä jos se olisikin ollut McLaren? :dunno:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kaahari sanoi:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/68573

kova on uho... Hamiltonin pitäisi ottaa mallia Heikistä.Hämy valittaa jokaisen rangaistuksen jälkeen :nope: :thumbdown
:thumbup: Saapahan lisähuomiota toiminnalleen. Vimevuonna ei saanut mistään rangaistustsa vaikka olisi ansainnut.:thumbdown

He added: "I kept pushing. There's nothing you can do that can distract me. You can keep on giving me penalties and whatever you want to do and I'll keep battling and try and come back with a result."

Hamilton, who made contact with teammate Heikki Kovalainen while trying to recover ground on the first lap, has not scored any points in the last two races.

"I did everything I needed to do, I stayed out of trouble and drove what I thought was a fair race," added Hamilton. "We just missed the points, so that's three races now without scoring points but there's still 10 races to go."

He added: "I had quite a good start, but there were about four people abreast in front of me so I took it easy. I was able to overtake a few people in turn five and I thought I overtook reasonably fairly into turn seven.

"Going in I was ahead but I lost the back end and to correct it I corrected it and I went over the kerb which I don't particularly see as cheating, but rules are rules."

:nope:
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
talakem sanoi:
:thumbup: Saapahan lisähuomiota toiminnalleen. Vimevuonna ei saanut mistään rangaistustsa vaikka olisi ansainnut.:thumbdown
Siis minua alkaa oikeesti ärsyttää tuon Hamiltonin kommentit nykyään. Hän saa tökkäillä vaikka tallitovereita perään ja särkeä muilta takasiipiä. Sitten itse itkee, ettei rangaistukset ole oikeutettuja!

Itestä oli tosi nasta juttu Hamiltonin ylimielisyydelle tapaus Piquetin ohittaminen. Talli varmaan luuli, että kun Heikki ei päässy ohi Piquetista, niin Hamilton ohittaa helposti. Eipä käynytkään.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jatkoa...

:D

McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh kertoi Ranskan F1-kisan jälkeen Autosportille, ettei tallipomo Ron Dennis tosissaan tarkoittanut tuomareiden antavan McLarenille helpommin rangaistuksia kuin muille. Whitmarsh arveli Dennisin antaneen jyrkähköjä kommentteja, koska oli pettynyt tulokseen. Ilman varikon läpiajorangaistusta Lewis Hamilton olisi ollut pisteillä ja Heikki Kovalainen olisi saavuttanut todennäköisesti palkintosijan, jos ei olisi saanut viiden lähtöruudun pudotusrangaistusta.

- Ron oli turhautunut heti kisan jälkeen ja reaktio oli ymmärrettävissä. Meidän täytyy kuitenkin vain hyväksyä tuomariston päätökset. Kisan aikana kävimme tuomareiden kanssa keskustelua, mutta heillä oli enemmän informaatiota kuin meillä ja heillä oli asiasta eri mielipide, kertoi Whitmarsh.

Whitmarsh kehui neljänneksi ajaneen Heikki Kovalaisen tehneen erinomaista työtä. Whitmarshin arvion perusteella Hamilton olisi ollut lähellä Kovalaisen tulosta ilman rangaistusta.


http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=130868
 

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
talakem sanoi:
Ei saatana... lisää kuravettä niskaan...

Kimin moottori vaihtoon... meni freebee...

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=130863
No jaa, ei tuo nyt välttämättä ole huono juttu, onneksi on käyttää tuommonen jokerikortti, jossain välissähän tuo mahdollisuus pitää käyttää, niin nyt on hyvä tilaisuus, pitää vain toivoa että tekniikka kestää loppukauden.
btw. löytyy keltään kunnollista kuvaa siitä kimin ferkun palaneesta katteesta..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi olisi oikeasti pitänyt liputtaa varikolle sen heiluvan pakoputkenpätkän takia. Schumacherin liputus taannoin Australiassa tuli paljon vaarattomammassa tilanteessa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
On se hyvä, kun on vihdoinkin suomalaiskuski vakituisesti Ferrarilla, ei tarvi huolehtia niin paljon noista rangaistuksista. :) Puheet, että FIA suosisi Ferraria eivät kyllä ole tuulesta temmattuja. Schumin aikana siihen vaan puututtiin suomalaismediassakin enemmän kuin nyt, kun on oma poika erikoisasemasta ollaan siitä asiasta vähän hiljempaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Kimi olisi oikeasti pitänyt liputtaa varikolle sen heiluvan pakoputkenpätkän takia. Schumacherin liputus taannoin Australiassa tuli paljon vaarattomammassa tilanteessa.
Jep, onneksi ei irronnut kenenkään pärstään. Ja onneksi kesti loppuun kokovehje. Ja onneksi Kimi sai jatkaa. Ja onneksi joskus saa takaisin osan aikaisemmasta huonosta onnesta. Se on taas Mäkin kuskeilla... :tongue:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
WebSlave sanoi:
Kimi olisi oikeasti pitänyt liputtaa varikolle sen heiluvan pakoputkenpätkän takia. Schumacherin liputus taannoin Australiassa tuli paljon vaarattomammassa tilanteessa.
En muista että Schumia olisi liputettu. Ainakaan sitä ei kuvissa näkynyt. Sitäpaitsi Schumin auto tankattiin sillä pysähdyksellä, kun hän tuli silloin varikolle, eli eiköhän kyseessä ollut suunniteltu pysähdys. Luulisi ainakin, että jos liputetaan teknisen vian takia niin ei saisi tankata autoa tai tehdä muita toimenpiteitä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
talakem sanoi:
Jep, onneksi ei irronnut kenenkään pärstään. Ja onneksi kesti loppuun kokovehje. Ja onneksi Kimi sai jatkaa. Ja onneksi joskus saa takaisin osan aikaisemmasta huonosta onnesta. Se on taas Mäkin kuskeilla... :tongue:
Onkos Ron tai joku muu jo tuosta liputtamattomuudesta ärähtänyt, vai oliko kysessä vaan Saaren draaman hakua?
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Mediaprofeetta sanoi:
Mitäpä luulet, miks Massa oli ihan onnensa kukkuloilla tämän voiton jälkeen?
Ainahan Massa on "onnensa kukkuloilla" voiton jälkeen.

Massa on selvästi saanut lisää tasaisuutta otteisiinsa ja siksi ei oikein ole varaa tällaiseen neljän huonon kisan putkeen, mikä Kimillä nyt on päällä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
Unohdit kokonaan Alonson, joka ilman FIA:n puuttumista ja MM-taisteluun sotkeutumista olisi voittanut MM:n Unkarin pisteillä. Jos jotakuta vietiin viime vuonna kuin pässiä narussa niin se oli Alonso. FIA todella vei espanjalaiselta kolmannen maailmanmestaruuden ja sitä ei kukaan oikeudenmukaisuutta janoava voi olla unohtamatta.

Noh, menneet on menneitä, mutta tänä Juhannus sunnuntaina voidaan heittää ilmoille kysymys, olisiko Toro Rosso tai Force India liputettu radalta irtonaisen osan lerpattaessa rautavahtien ja katsojien silmien alla Golf-suoralla 300 km/h:n nopeudella... Tai entäpä jos se olisikin ollut McLaren? :dunno:
Empä tohon Alonso itkuun puutu muutenkuin että järkkää tulosluettelo sellaiseksi että se miellyttää sinua. Eihän Fian tulokset sido sinua.

Toi putki olisi voinut olla vaarallinenkin mutta kun ei noin sataa etusiiven rikkonutta kilpailijaa ole liputettu radalta linja on aika sama kaikille. Riskejä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bleu sanoi:
En muista että Schumia olisi liputettu. Ainakaan sitä ei kuvissa näkynyt. Sitäpaitsi Schumin auto tankattiin sillä pysähdyksellä, kun hän tuli silloin varikolle, eli eiköhän kyseessä ollut suunniteltu pysähdys. Luulisi ainakin, että jos liputetaan teknisen vian takia niin ei saisi tankata autoa tai tehdä muita toimenpiteitä.
Kyseessä ei ole rangaistus, vaan turvatoimenpide, joten miksei saisi tehdä muitakin toimenpiteitä? Olennaistahan on vain saada se vaarallinen osa pois.

Lap 46: Schumacher is shown the black and orange flag, telling him he is trailing debris. He pulls into the pits - and is refuelled, proving he needed to stop again anyway and would have lost the race.
http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/2833603.stm

-Edit- En usko, että liputus olisi edes vaikuttanut lopputuloksiin, Kimi olisi vain tankattu vähän aikaisemmin kuin olisi suunniteltu.

-Edit2- Niin no, paitsi siinä tapauksessa, että kone ei olisikaan kestänyt loppuun, mutta tuskin se irtonainen osakaan nyt asioita hirvittävästi auttoi.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
talakem sanoi:
Empä tohon Alonso itkuun puutu...
En minä mitään itke. Muistutin vain, kuinka paljon Kimillä viime vuonna sitä "tuuria" olikaan.
talakem sanoi:
järkkää tulosluettelo sellaiseksi että se miellyttää sinua. Eihän Fian tulokset sido sinua.
Asia selvä. Tehdään näin :ahem:
talakem sanoi:
Toi putki olisi voinut olla vaarallinenkin mutta kun ei noin sataa etusiiven rikkonutta kilpailijaa ole liputettu radalta linja on aika sama kaikille. Riskejä kaikki.
Onnettomuudessa hajonnut etusiipi on täysin eri asia. Ensinnäkin varsinaisessa rikkoontumistilanteessa ei auta, vaikka heiluttaisi lakanoita ja pöytäliinoja. Etusiiven rikkonut kilpailija tulee myös yleensä varsin oma-aloitteisesti poistamaan kyseisen vaaratekijän autostaan. Siihen ei mitään lippuja tarvita.

Toki on tilanteita nähty, jossa kuljettaja haluaa jatkaa rikkinäisellä siivekkeellä ajoa. Tällöin täytyy tilannetta tarkastella tapahtumakohtaisesti. Viime vuonna Montrealissa upeasti kolmanneksi ajanut Wurz esimerkiksi olisi minun turvallisuuskäsitykseni mukaan pitänyt liputtaa tarkastettavaksi varikolle, sillä rikkoutuessaan takasuoran päässä Wurzin takasiipi olisi ollut suuri vaaratekijä, ei ainoastaan hänelle itselleen, vaan myös muille kilpailijoille. Vikoja, kuten Salolla Monacossa 1997 en puolestaan nähnyt tarpeelliseksi liputtaa, koska siipi itsessään oli vielä turvallinen, vaikka päätylevy siitä puuttuikin.

FIA:n säännöistä suoraan:
Black flag with an orange disc 40cm in diameter:
This flag should be used to inform the driver concerned that his car has mechanical problems likely to endanger himself or others and means that the he must stop at his pit on the next lap. When the mechanical problems have been rectified to the satisfaction of the chief scrutineer the car may rejoin the race.
Kansallisissa lähdöissä irtonaisista osista liputetaan ehdottomasti tarkastukseen, koska heillä ei ole varaa siihen pr-painajaiseen, joka seuraisi, jos joku saisi tuollaisen mötikän päälleen. Luojan kiitos mitään ei tapahtunut.

Monza 2000 ja Melbourne 2001. Ne olivat tilanteita, joissa kukaan ei voinut tehdä mitään. Tässä tilanteessa FIA olisi voinut tehdä jotain. Putki ei irronnut silmänräpäyksessä ja niin kauan kuin se oli kiinni, oli Kimin auto verrattavissa tikittävään aikapommiin. FIA ja Ferrari molemmat toimivat edesvastuuttomasti.

Olin järkyttynyt, etteivät edes mekaanikot yrittäneet irroittaa sitä osaa varikkokäynnin aikana.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
En minä mitään itke. Muistutin vain, kuinka paljon Kimillä viime vuonna sitä "tuuria" olikaan.

Asia selvä. Tehdään näin :ahem:
Onnettomuudessa hajonnut etusiipi on täysin eri asia. Ensinnäkin varsinaisessa rikkoontumistilanteessa ei auta, vaikka heiluttaisi lakanoita ja pöytäliinoja. Etusiiven rikkonut kilpailija tulee myös yleensä varsin oma-aloitteisesti poistamaan kyseisen vaaratekijän autostaan. Siihen ei mitään lippuja tarvita.

Toki on tilanteita nähty, jossa kuljettaja haluaa jatkaa rikkinäisellä siivekkeellä ajoa. Tällöin täytyy tilannetta tarkastella tapahtumakohtaisesti. Viime vuonna Montrealissa upeasti kolmanneksi ajanut Wurz esimerkiksi olisi minun turvallisuuskäsitykseni mukaan pitänyt liputtaa tarkastettavaksi varikolle, sillä rikkoutuessaan takasuoran päässä Wurzin takasiipi olisi ollut suuri vaaratekijä, ei ainoastaan hänelle itselleen, vaan myös muille kilpailijoille. Vikoja, kuten Salolla Monacossa 1997 en puolestaan nähnyt tarpeelliseksi liputtaa, koska siipi itsessään oli vielä turvallinen, vaikka päätylevy siitä puuttuikin.

FIA:n säännöistä suoraan:

Kansallisissa lähdöissä irtonaisista osista liputetaan ehdottomasti tarkastukseen, koska heillä ei ole varaa siihen pr-painajaiseen, joka seuraisi, jos joku saisi tuollaisen mötikän päälleen. Luojan kiitos mitään ei tapahtunut.

Monza 2000 ja Melbourne 2001. Ne olivat tilanteita, joissa kukaan ei voinut tehdä mitään. Tässä tilanteessa FIA olisi voinut tehdä jotain. Putki ei irronnut silmänräpäyksessä ja niin kauan kuin se oli kiinni, oli Kimin auto verrattavissa tikittävään aikapommiin. FIA ja Ferrari molemmat toimivat edesvastuuttomasti.

Olin järkyttynyt, etteivät edes mekaanikot yrittäneet irroittaa sitä osaa varikkokäynnin aikana.

Haeppa sinne tuomaristoon jos pääset...
 
Ylös