talakem sanoi:
Empä tohon Alonso itkuun puutu...
En minä mitään itke. Muistutin vain, kuinka paljon Kimillä viime vuonna sitä "tuuria" olikaan.
talakem sanoi:
järkkää tulosluettelo sellaiseksi että se miellyttää sinua. Eihän Fian tulokset sido sinua.
Asia selvä. Tehdään näin :ahem:
talakem sanoi:
Toi putki olisi voinut olla vaarallinenkin mutta kun ei noin sataa etusiiven rikkonutta kilpailijaa ole liputettu radalta linja on aika sama kaikille. Riskejä kaikki.
Onnettomuudessa hajonnut etusiipi on täysin eri asia. Ensinnäkin varsinaisessa rikkoontumistilanteessa ei auta, vaikka heiluttaisi lakanoita ja pöytäliinoja. Etusiiven rikkonut kilpailija tulee myös yleensä varsin oma-aloitteisesti poistamaan kyseisen vaaratekijän autostaan. Siihen ei mitään lippuja tarvita.
Toki on tilanteita nähty, jossa kuljettaja haluaa jatkaa rikkinäisellä siivekkeellä ajoa. Tällöin täytyy tilannetta tarkastella tapahtumakohtaisesti. Viime vuonna Montrealissa upeasti kolmanneksi ajanut Wurz esimerkiksi olisi minun turvallisuuskäsitykseni mukaan pitänyt liputtaa tarkastettavaksi varikolle, sillä rikkoutuessaan takasuoran päässä Wurzin takasiipi olisi ollut suuri vaaratekijä, ei ainoastaan hänelle itselleen, vaan myös muille kilpailijoille. Vikoja, kuten Salolla Monacossa 1997 en puolestaan nähnyt tarpeelliseksi liputtaa, koska siipi itsessään oli vielä turvallinen, vaikka päätylevy siitä puuttuikin.
FIA:n säännöistä suoraan:
Black flag with an orange disc 40cm in diameter:
This flag should be used to inform the driver concerned that his car has mechanical problems likely to endanger himself or others and means that the he must stop at his pit on the next lap. When the mechanical problems have been rectified to the satisfaction of the chief scrutineer the car may rejoin the race.
Kansallisissa lähdöissä irtonaisista osista liputetaan ehdottomasti tarkastukseen, koska heillä ei ole varaa siihen pr-painajaiseen, joka seuraisi, jos joku saisi tuollaisen mötikän päälleen. Luojan kiitos mitään ei tapahtunut.
Monza 2000 ja Melbourne 2001. Ne olivat tilanteita, joissa kukaan ei voinut tehdä mitään. Tässä tilanteessa FIA olisi voinut tehdä jotain. Putki ei irronnut silmänräpäyksessä ja niin kauan kuin se oli kiinni, oli Kimin auto verrattavissa tikittävään aikapommiin. FIA ja Ferrari molemmat toimivat edesvastuuttomasti.
Olin järkyttynyt, etteivät edes mekaanikot yrittäneet irroittaa sitä osaa varikkokäynnin aikana.