Ranska 2008, Kisa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Haeppa sinne tuomaristoon jos pääset...
Jos tämä on paras argumenttisi, kannattanee ennemmin olla hiljaa.
CARTer sanoi:
Monza 2000 ja Melbourne 2001. Ne olivat tilanteita, joissa kukaan ei voinut tehdä mitään. Tässä tilanteessa FIA olisi voinut tehdä jotain. Putki ei irronnut silmänräpäyksessä ja niin kauan kuin se oli kiinni, oli Kimin auto verrattavissa tikittävään aikapommiin. FIA ja Ferrari molemmat toimivat edesvastuuttomasti.
Ferrarin vastuusta olen vähän eri mieltä. Minusta jatkaminen oli OK, sillä turvallisuuden arvioinnin pitäisi olla yksin FIA:n tehtävä. Päätös olla liputtamatta Kimiä oli kyllä varsin sopiva jatko Kovalaisen tolkuttomalle rangaistukselle.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
JML82 sanoi:
Mitä tulee Kovalaiseen, niin kisan pitää olla nukkunut tai muuten olla seuraamatta sellainen persoona, jos ei Kovalaisen suoritusta hyväksi laske. Ilman Piquetin tulppausta Kovalainen olisi ollut korkealla. Kenties jopa Räikkönen hätää kärsimässä (tosin tämä on tätä jossittelua mutta silti). Kertoohan jo Kovalaisen paras kierrosaika sen, että hyvässä vauhdissa on oltu.
Eikös siellä kisan nopeimman kierrosajan ajanut joku ihan muu herra kuin Kovalainen? Toisekseen eipä noilla statistiikoilla ennenkään ole kisoja voitettu. Jaa että ilman sitä ilman tätä..:D

Jos Heikki olisi ollut kova kuski tässä kisassa, ei hän todellakaan olisi jäänyt McLarenilla (koko ruljanssin nopeimpia autoja Ferrarin ohella) jonkun Rellun ensikertalaisen tulpattavaksi tai myöhemmin Jarno Trullin ja tojotan tulpattavaksi. Silloinkun Mika ajoi McLarenia, olisi nelospaikka ollut varsin mitäänsanomaton tulos, ja kutospaikka aika-ajoista (puhumattakaan siihen sitten vielä rangaistuksia päälle..) melkein katastrofaalisen heikkoa esitystä= Ei Heikkiä tule kohdella tässä mielessä mitenkään erikois-silkkihansikkain.

Uusi talli-selitys ei pure enää tässä vaiheessa kautta. Jätkällä on nyt alla sen verran potentiaalinen auto, että näitä keskikastin autojen kanssa taisteluita ei jaksa hyvällä tahdollakaan (edes suomilaseista ei löydy niin isoa kerrointa) nostaa taivaisiin asti. Kyllä se mistä pitäisi joka kisa taistella on vain ja ainoastaan paalu&voitto. Alkukauden kisoja lukuunottamatta Heikillä ei tässä suhteessa hyvin mene!
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
pendellstock sanoi:
Eikös siellä kisan nopeimman kierrosajan ajanut joku ihan muu herra kuin Kovalainen? Toisekseen eipä noilla statistiikoilla ennenkään ole kisoja voitettu. Jaa että ilman sitä ilman tätä..:D
JML82 taisi tarkoittaa sitä, että Heikin paras kierrosaika oikeutti kolmanteen tilaan nopeimmat kierrokset -listalla. Eli vauhtia löytyi, kunhan olisi ollut tyhjää rataa jolla sitä olisi voitu hyödyntää. Se on totta ettei hitaampien taakse pitäisi jäädä jumiin kuten Heikki jäi, mutta niin kävi myös Lewisille. :dunno:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pendellstockin trolli-juna?

Joku voisi huvikseen panna Häkkisen statistiikan McLaren-vuosilta näkyviin. Voi olla aika mitäänsanomaton...

Kovalainen ajoi (nyt) hienosti. Esim. MSa uutisoi Heikin ajaneen täydellisen kisan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pendellstock sanoi:
Jos Heikki olisi ollut kova kuski tässä kisassa, ei hän todellakaan olisi jäänyt McLarenilla (koko ruljanssin nopeimpia autoja Ferrarin ohella) jonkun Rellun ensikertalaisen tulpattavaksi tai myöhemmin Jarno Trullin ja tojotan tulpattavaksi.
Varsin kovalla asteikolla Heikkiä arvostelet. Yhtä kovilla autoilla kun ovat vastaavaan tyyliin hitaampien taakse juuttuneet niin kimit, lewisit, fernandot kuin felipetkin. Ilmeisesti sitten odotuksetkin on kovemmat kuin tuolle nelikolle :rolleyes:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Täällä kyllä riittää Heikille ymmärrystä ja luottoa vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle. Heikin työkalukaan ei taida olla ihan yhtä kilpailukykyinen, mitä se oli viime kaudella muiden käytössä.

Kyllä sitä Häkkisen ensimmäistä täysosumaakin sai kauan odottaa, eikä se ura siitä eteenpäinkään mitään dominointia ollut. Niin kuin Fykkösissä yleensäkkään.

Tulee vielä sekin aika kun yhtään suomipoikaa ei ole kiinni kärkitalleissa, siihen asti meikäläinen yrittää nauttia Suomalaisten esityksistä täysin rinnoin. Totta kai Blue&White BW-lasit päässä.

Mielestäni Heikki ajoi hyvän kisan ja tarjosi nähtävää aina kalkkiviivoille asti. Olisihan se käsittämätöntä, että aina kisan parhaat onnistujat olisivat Suomalaisia.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Legnum sanoi:
Täällä kyllä riittää Heikille ymmärrystä ja luottoa vielä pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle. Heikin työkalukaan ei taida olla ihan yhtä kilpailukykyinen, mitä se oli viime kaudella muiden käytössä.

Kyllä sitä Häkkisen ensimmäistä täysosumaakin sai kauan odottaa, eikä se ura siitä eteenpäinkään mitään dominointia ollut. Niin kuin Fykkösissä yleensäkkään.

Tulee vielä sekin aika kun yhtään suomipoikaa ei ole kiinni kärkitalleissa, siihen asti meikäläinen yrittää nauttia Suomalaisten esityksistä täysin rinnoin. Totta kai Blue&White BW-lasit päässä.

Mielestäni Heikki ajoi hyvän kisan ja tarjosi nähtävää aina kalkkiviivoille asti. Olisihan se käsittämätöntä, että aina kisan parhaat onnistujat olisivat Suomalaisia.
+1
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Ukyo Katayama sanoi:
I'm still here, there's nothing you can do to get me out of it," Hamilton told reporters after the race.

Rasismikortti käytetty taas, kiva kiva vitun kiva :thumbfh:
Missä?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Aika usein saa lueskella epäilyjä Räikkösen huonosta motivaatiosta.
Mielestäni tämä epäonnistumisten putki ja se miten Kimi asiaan suhtautuu, puhuu asiasta täysin päinvastaista kieltä. Jos Räikkösellä olisi vaikeuksia löytää kilvanajoon motivaatiota, niin tällaisten peräkkäisten epäonnisten kilpailujen jälkeen voisi kuvitella käytöksen olevan kaikkea muuta kuin eteenpäin katsovan toiveikasta. Itse näen Kimin erittäin hyvinkin motivoituneena ja nälkäisenä, uskonkin kaudet 2010-2011 sisältävän jatkosopimuksen olevan jo valmiiksi allekirjoitettu.

Ihan OT, mutta liittyen huteran aasinsillan kautta viikonlopun tapahtumiin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Ferrarin vastuusta olen vähän eri mieltä. Minusta jatkaminen oli OK, sillä turvallisuuden arvioinnin pitäisi olla yksin FIA:n tehtävä. Päätös olla liputtamatta Kimiä oli kyllä varsin sopiva jatko Kovalaisen tolkuttomalle rangaistukselle.
Kovalaisen rangaistuksesta olen samaa mieltä. Kas kun ei taas aleta väittelemään siitä että FIA suosii Ferraria...

Mutta eipä teknisestä viasta juuri ykkösissä liputeta ulos. Jossain ovaalilla missä katsomot ovat verkontakana osa olisi tietty päätynyt aivan varmasti katsomoon. Kyllähän tässäkin mennään näin kunnes joku loukkaantuu.

Hiljaa en aio olla ja olen kyllä sitä mieltä että irronnut etusiipi on ainakin yhtävaarallinen kun tuo Kimin autoon iskenyt vika... siinähän saattaa itselle ja muille tuottaman vaaran lisäksi vielä suistua seinään. Mahdolliset säleet voivat vielä aiheuttaa muillekin rengasrikkoja ym. vaaratilanteita...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Kovalaisen rangaistuksesta olen samaa mieltä. Kas kun ei taas aleta väittelemään siitä että FIA suosii Ferraria...

Mutta eipä teknisestä viasta juuri ykkösissä liputeta ulos. Jossain ovaalilla missä katsomot ovat verkontakana osa olisi tietty päätynyt aivan varmasti katsomoon. Kyllähän tässäkin mennään näin kunnes joku loukkaantuu.

Hiljaa en aio olla ja olen kyllä sitä mieltä että irronnut etusiipi on ainakin yhtävaarallinen kun tuo Kimin autoon iskenyt vika... siinähän saattaa itselle ja muille tuottaman vaaran lisäksi vielä suistua seinään. Mahdolliset säleet voivat vielä aiheuttaa muillekin rengasrikkoja ym. vaaratilanteita...
Ei hiljaa tarvitse olla, mikäli on sanottavaa, mutta asian sijasta henkilöön kohdistuvat "argumentit" ovat... no, turhia.

Ongelmat etusiipien kanssa ovat sikäli suoraviivaisempia, että repsottaessaan ne vaikuttavat äkkiä radikaalisti ajettavuuteen ja näin ne vaihdetaan joka tapauksessa. Näin äkkiseltään ei tule viime vuosilta mieleen yhtään tapausta, jossa kuski olisi ajanut vaarallisesti roikkuvan etusiiven kanssa useampia kierroksia.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Mielestäni tilanne rangaistusten suhteen näyttää räikeämmältä mitä onkaan. Eikös kaikki kuitenkin käsitellä tapauskohtaisesti?

Kimiltä lähti Monacossa vajaan 300kph vauhdista perä irti, yritti hanskata sen, mutta ei voinut millään enää väistää edellä mennyttä autoa. Eli kilpailutilanne.

Hamiltonin peräänajo lienee kaikkien mielestä rangaistava teko.

Kovalaisen rangaistus on vähän niin ja näin, mielestäni Heikki ajoi aivan liian tiukalla linjalla kyseiseen mutkaan. Jos olis seurannu peilejä tarkemmin ja vetänyt kunnolla ulkomutkasta hissukseen ei hän olisi häirinnyt ketään. On näistä rangaistu ennenkin varsin herkästi.

Hamiltonin oikaisu on taas tulkinnan varainen juttu, säänöt on sääntöjä eikä kukaan voi väittää ettei tuo oikaisu hyödyttänyt. Pysyäkseen linjalla Hamilton olisi joutunut nostamaan ennen mutkaa, mutta nyt hän laski ylikovaa ja antoi valua pitkäksi. Muutenkin ajoi kuin päätön kana, useita läheltäpiti tilanteita.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
pendellstock sanoi:
Eikös siellä kisan nopeimman kierrosajan ajanut joku ihan muu herra kuin Kovalainen? Toisekseen eipä noilla statistiikoilla ennenkään ole kisoja voitettu. Jaa että ilman sitä ilman tätä..:D

Jos Heikki olisi ollut kova kuski tässä kisassa, ei hän todellakaan olisi jäänyt McLarenilla (koko ruljanssin nopeimpia autoja Ferrarin ohella) jonkun Rellun ensikertalaisen tulpattavaksi tai myöhemmin Jarno Trullin ja tojotan tulpattavaksi. Silloinkun Mika ajoi McLarenia, olisi nelospaikka ollut varsin mitäänsanomaton tulos, ja kutospaikka aika-ajoista (puhumattakaan siihen sitten vielä rangaistuksia päälle..) melkein katastrofaalisen heikkoa esitystä= Ei Heikkiä tule kohdella tässä mielessä mitenkään erikois-silkkihansikkain.

Uusi talli-selitys ei pure enää tässä vaiheessa kautta. Jätkällä on nyt alla sen verran potentiaalinen auto, että näitä keskikastin autojen kanssa taisteluita ei jaksa hyvällä tahdollakaan (edes suomilaseista ei löydy niin isoa kerrointa) nostaa taivaisiin asti. Kyllä se mistä pitäisi joka kisa taistella on vain ja ainoastaan paalu&voitto. Alkukauden kisoja lukuunottamatta Heikillä ei tässä suhteessa hyvin mene!
Hahaa :D . Huumoripläjäys alá Pendellstock.

Heikki ajoi kyllä Ranskassa yhden kauden parhaimmista kisoistaan. 10. ruudusta neljänneksi on loistava suoritus, jos vertaa vaikkapa tallikaverin suoritukseen :rolleyes: Jos Kovis kerran jäi Trullin ja Piquetin tulpaksi, niin miksi sitten ei nähty ohituksia muiden kuljettajien toimesta? Voisikohan selittyä esim. sillä, ettei Magny-Coursista taida löytyä yhtäkään täysin kelvollista ohituspaikkaa..? Adelaide-neulansilmässäkin se on vaikeaa, koska mutkaa edeltää nopea mutkayhdistelmä, jossa ei pääse tarpeeksi lähelle edellä ajavaa.

Summa summarum: Heikki ajoi lähtökohtiin nähden (lähtöruutupenaltti) upean kisan - harmi vaan, että viimeinen ohitusyritys Trullista tapahtui paikassa, jossa ei oikeastaan ollut realistisia mahdollisuuksia ohitukseen. No toisaalta, yrittänyttä ei laiteta ja Heikki taisteli kuin leijona :cool:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
pendellstock sanoi:
Eikös siellä kisan nopeimman kierrosajan ajanut joku ihan muu herra kuin Kovalainen? Toisekseen eipä noilla statistiikoilla ennenkään ole kisoja voitettu. Jaa että ilman sitä ilman tätä..:D

Jos Heikki olisi ollut kova kuski tässä kisassa, ei hän todellakaan olisi jäänyt McLarenilla (koko ruljanssin nopeimpia autoja Ferrarin ohella) jonkun Rellun ensikertalaisen tulpattavaksi tai myöhemmin Jarno Trullin ja tojotan tulpattavaksi. Silloinkun Mika ajoi McLarenia, olisi nelospaikka ollut varsin mitäänsanomaton tulos, ja kutospaikka aika-ajoista (puhumattakaan siihen sitten vielä rangaistuksia päälle..) melkein katastrofaalisen heikkoa esitystä= Ei Heikkiä tule kohdella tässä mielessä mitenkään erikois-silkkihansikkain.

Uusi talli-selitys ei pure enää tässä vaiheessa kautta. Jätkällä on nyt alla sen verran potentiaalinen auto, että näitä keskikastin autojen kanssa taisteluita ei jaksa hyvällä tahdollakaan (edes suomilaseista ei löydy niin isoa kerrointa) nostaa taivaisiin asti. Kyllä se mistä pitäisi joka kisa taistella on vain ja ainoastaan paalu&voitto. Alkukauden kisoja lukuunottamatta Heikillä ei tässä suhteessa hyvin mene!
Lue nyt hyvä herra vähän paremmin tuo tekstini! "Kovalaisen paras kierrosaika" tarkoittaa Kovalaisen omaa henkilökohtaista kierrosaikaa... Jos olisin sanonut kisan paras, silloin olisi puhuttu Räikkösestä. Ohittaminen on nyky formuloilla paljon vaikeampaa. Kuten varmaan olet huomannut Kovalaisen, Hamiltonin, Räikkösen ja Massan ohitusyrityksistä. Ei se kuskista ole kiinni. Roikkuihan Kimikin todella hitaan Barrichellon takana Australiassa, vaikka oli kaksi sekuntia hitaampi auto edessä.

Taidat purkaantua vieläkin Kimin huonoa tuuria, mutta faktoja et kyllä kirjoittele.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Taisi olla sen verran merkittävässä osassa trillerin juonta tuo Kimin "pakoputki" ongelma, ettei sitä tilannetta raaskittu raiskata. Kaikenkaikkiaan kiinnostavaa jännitettävää näkökulmasta riippumatta ja takuulla piti katsojat TV:n äärellä loppuun asti.

Tuskimpa niin kisatuomaristo kuin FIA:kaan uskoi Räikkösen Ferrarin kestävän maaliin asti ja halu nähdä trillerin loppuhuipentuma oli niin kova, ettei teknistä liputusta edes harkittu. Ja tällä kertaa hyvä näin, jännää riitti maaliin asti.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Coni sanoi:
Hamiltonin oikaisu on taas tulkinnan varainen juttu, säänöt on sääntöjä eikä kukaan voi väittää ettei tuo oikaisu hyödyttänyt. Pysyäkseen linjalla Hamilton olisi joutunut nostamaan ennen mutkaa, mutta nyt hän laski ylikovaa ja antoi valua pitkäksi. Muutenkin ajoi kuin päätön kana, useita läheltäpiti tilanteita.
Ja vielä sanoivat aika-ajoissa että jos neljä rengasta menee vihreälle niin tulee penalttia. :thumbdown
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Ongelmat etusiipien kanssa ovat sikäli suoraviivaisempia, että repsottaessaan ne vaikuttavat äkkiä radikaalisti ajettavuuteen ja näin ne vaihdetaan joka tapauksessa. Näin äkkiseltään ei tule viime vuosilta mieleen yhtään tapausta, jossa kuski olisi ajanut vaarallisesti roikkuvan etusiiven kanssa useampia kierroksia.
Onhan niitä ollut useita tälläkin kaudella.

Mutta ennenkuin joku tosiaan loukkaantuu noista irto-osista linja pysyy varmaan tälläisenä. Eihän mikään talli edes protestoinut Ferrarin saadessa jatkaa, ovat harvinaisesti samassa veneessä tässä asiassa. Mutta nyt muihin asioihin....
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Coni sanoi:
Hamiltonin oikaisu on taas tulkinnan varainen juttu, säänöt on sääntöjä eikä kukaan voi väittää ettei tuo oikaisu hyödyttänyt. Pysyäkseen linjalla Hamilton olisi joutunut nostamaan ennen mutkaa, mutta nyt hän laski ylikovaa ja antoi valua pitkäksi. Muutenkin ajoi kuin päätön kana, useita läheltäpiti tilanteita.
Tuo menee Hamiltonin hölmöilyn piikkiin. Jos olisi päästänyt Vettelin heti ohitseen, niin kuin useimmat kuskit olisivat tehneet, olisi rangaistukselta vältytty. http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/06/664771
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Kattelin eilen piiitkästä aikaa kisakoostetta Maikkarilta. Heikin taistelu oli hieno, mutta ei ihan kierrokset riittäneet.

Ferrarille kaksoisvoitto, niin kyllä mulle kelpaa! :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Coni sanoi:
Hamiltonin oikaisu on taas tulkinnan varainen juttu, säänöt on sääntöjä eikä kukaan voi väittää ettei tuo oikaisu hyödyttänyt. Pysyäkseen linjalla Hamilton olisi joutunut nostamaan ennen mutkaa, mutta nyt hän laski ylikovaa ja antoi valua pitkäksi. Muutenkin ajoi kuin päätön kana, useita läheltäpiti tilanteita.
Aijaa, kaveri laskee täysillä ohi kaverista eikä jarruta kurviin niinkuin toinen. Jos olis edes yrittänyt ajaa kurvista läpi, niin ei olis koskaan päässyt kyllä siinä ohi. Helppohan se on ohittaa oikaisemalla.
 
Ylös