Ranskan GP 2018 - jälkiporinat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
https://www.youtube.com/watch?v=stslHU6Euv0

Mikähän mahtoi olla Grosjeanin syy n. kolmen minuutin kohdalla tuon mutkan oikomiseen? Olisi voinut hyvin pysyä radalla, mutta menettänyt hieman aikaa. Sen sijaan hän oikaisee mutkan ja onkin taas heti Leclercin perässä. Rankkua suoraan tuollaisesta, mikäli näitä ratoja pitää kisakalenterissa olla. Sama juttu näkyy videon alkupuolella Alonson startissa, aivan turhaan vetää mutkan suoraksi.
Ehkä hieman ylivarovainen väistöliike, mutta ei Romain tuosta mitään olennaista etua saanut. Palasi paikalle, jossa oli ennen mutkaa, eli aivan Leclercin perään. Tuollaiset ovat niitä pikkujuttuja, joista nimenomaan ei ole mitään järkeä lähteä tuomaristoa rasittamaan.

Alonson oikaisu oli lähtöhässäkässä, jossa tunnetusti rangaistuskynnys on korkeampi. Tuomaristohan käsittelisi koko loppukisan tuollaisen startin rangaistuksia, jos lähdetään pilkuntarkalle linjalle. Oli ehkä tarpeeton, mutta kuskin päätökset tehdään mikrosekunneissa ja joskus on ihan hyväkin toimia varmuuden vuoksi, vaikkei se sitten lopulta olisikaan ollut tarpeellista.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ainakin näille lentokenttä-radoille pitäisi vaan tehdä elektroninen rajojen seuranta. Sensorit rataan/autoihin ja/tai gps:n käyttö ei paljoa tuntuisi sarjan miljardien budjetissa. Sitten vain joka autolle automaattisia rangaistuksia jos rajat ylittyvät.

Ja myöskin kun olisi automaattista niin se olisi kaikille sama, ei saisi suuret suffelia kuten nykyään.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6479
Ehkä hieman ylivarovainen väistöliike, mutta ei Romain tuosta mitään olennaista etua saanut. Palasi paikalle, jossa oli ennen mutkaa, eli aivan Leclercin perään. Tuollaiset ovat niitä pikkujuttuja, joista nimenomaan ei ole mitään järkeä lähteä tuomaristoa rasittamaan.

Alonson oikaisu oli lähtöhässäkässä, jossa tunnetusti rangaistuskynnys on korkeampi. Tuomaristohan käsittelisi koko loppukisan tuollaisen startin rangaistuksia, jos lähdetään pilkuntarkalle linjalle. Oli ehkä tarpeeton, mutta kuskin päätökset tehdään mikrosekunneissa ja joskus on ihan hyväkin toimia varmuuden vuoksi, vaikkei se sitten lopulta olisikaan ollut tarpeellista.
Grosjean oli kuitenkin sellaisella ajolinjalla, että olisi mielestäni ollut paljon selkeämmin Leclercin takana mutkan jälkeen. En muista mitä tuon jälkeen kisassa tapahtui, ohittiko Grosjean Leclerciin Mistral-suoralla tuolla kierroksella?

Alonson tilanne on paljon lievempi tuon alkuhässäkän takia, mutta tällaiset mutkat antavat mahdollisuuden tuollaiselle lähtötilanteessa. Kun nähdään pienikin osuma edessäpäin, voidaan vetää mutka suoraksi vedoten siihen, että muuten olisi tullut osuma. Sama juttu ollut mm. Sotshissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin näille lentokenttä-radoille pitäisi vaan tehdä elektroninen rajojen seuranta. Sensorit rataan/autoihin ja/tai gps:n käyttö ei paljoa tuntuisi sarjan miljardien budjetissa. Sitten vain joka autolle automaattisia rangaistuksia jos rajat ylittyvät.
Tuossa on edelleen se ongelma, että myös syyttömiä rangaistaisiin. Kolarin väistämisestä, ulos kiilatuksi tulemisesta tai rengasrikosta esim.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Grosjean oli kuitenkin sellaisella ajolinjalla, että olisi mielestäni ollut paljon selkeämmin Leclercin takana mutkan jälkeen. En muista mitä tuon jälkeen kisassa tapahtui, ohittiko Grosjean Leclerciin Mistral-suoralla tuolla kierroksella?
Grosjean itse valitti, että Leclerc vei häneltä tilan (useammin kuin vain tuon kerran). Se ei siis ollut pelkästään Grosjeanin ahneutta vaan myös Leclercin puolustusta.
Autosport live sanoi:
Grosjean says Leclerc is "forcing me off the track again". He's told "we're not going to get the answer we want so you've just got to overtake him on the track".
En tiedä ohittiko, mutta se ei ole olennaista. Tuollaisiin vähäpätöisiin etuihin on täysin järjetöntä lähteä puuttumaan. Vasta jos se on toistuvaa, tuomaristo voi siihen reagoida (kuten Massaa taannoin Monacossa varoitettiin). Rangaistukset tulee kohdistaa oikeisiin rikkeisiin, eikä merkityksettömiin pikkujuttuihin, joiden vaikutus on ohi kahden mutkan jälkeen
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24399
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllähän nuo "ajoalue merkataan liituviivalla tarmaccikentälle" -radat hiukan siirtää ajamisen painopistettä siihen suuntaan, että eniten etua saa sellainen kuljettaja, joka kaikkein taidokkaimmin osaa sovittaa oman ja tallinsa statuksen sopivaan radan ulkopuolelta oikomiseen. Kun sattaa rangaistuksia määriteltäessä tuomaristolla olla kiusausta ottaa huomioon vaikkapa sellaisia seikkoja, että: "tällä kuskilla on mahdollisuudet mestaruuteen ja draaman kaari voi kärsiä jos siltä nyt mahdollisesti viedään pisteitä" tai vaihtoehtoisesti: "tää mahtitallin kuski ei ole kuitenkaan kokonaisuuden kannalta kamalan merkityksellinen, pistetään stop'n'go, niin annetaan samalla vaikutelma jämäkästä tuomaroinnista".

Ennen vanhaan kun oli hiekka-alueet, joista ei päässyt pois, kuskit varmaan harkitsivat huolellisemmin, että kannattaako sinne ajautua. Eikä silloin syyttömätkään kiilauksen seurauksena ehkä niin herkästi ulos päätyneet kun eivät välttämättä väistäneet jos väistämisen seurauksena jäi kisa todennäköisesti kesken ja väistämättä jättämällä se kiilaajakin joutui keskeyttämään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuossa on edelleen se ongelma, että myös syyttömiä rangaistaisiin. Kolarin väistämisestä, ulos kiilatuksi tulemisesta tai rengasrikosta esim.
Mutta näin käy myös näillä radoilla jossa on hiekkaa tai jotain muuta. Se on vaan reisinkiä. Mutta edelleen olen sitä mieltä että radat pitäisi olla sellaisia että se rangaistus tulee ihan luonnollisella tavalla. Ja jos näiden lentokenttäratojen tekemiseen on syynä nämä track day -koheltajat joilta pääsee itku kun se Bimmeri tai Lambo ei pysy näpissä ja tulee naarmuja hiekasta, niin sitten sarjaa pitää ehkä alkaa viemään siihen suuntaan mitä Tilkekin tuossa vähän aikaa sitten haastatteluissa jutteli. Eli kun radat tehdään kadulle niin silloin ei tarvitse ottaa huomioon amatöörejä.

Ja jos sanotaan että tuollainen oikomisesta saatu hyöty on merkityksetön jos ei vaan ohita oikomalla, niin kyllä siinä minusta silloin puhutaan aika merkittävästä edusta jos olet esim. tulossa ohitustilanteeseen ylikovaa, ja jarrutus menee rajusti myöhäiseksi. Ns. "old school" -radoilla tuollaisesta seuraa helposti useiden sekuntien menetys kun ryvet siellä hiekassa, ja sitten vielä hyvässä lykyssä joudut ajamaan pari hitaampaa kierrosta renkaita puhdistellessa. Mutta Paul Ricardin kaltaisilla radoilla et edes yritä jarruttaa täysillä ettet vaan pilaisi renkaita lukkojarrutuksella, ja vetäiset mutkan suoraksi ja olet taas ohitettavan perässä hyvissä asemissa. Kyllä tuon minusta voi jo aika merkittäväksi hyödyksi laskea.
 

Speedster

Member
Liittynyt
30.10.2017
Viestit
20
Williamsilla todella suuri vaara jäädä valmistajien sarjan viimeiselle sijalle.Ranskan gp:ssä tallin kuljettajat eivät saaneet mitään aikaan kun sekasortoa.Mitä ihmettä talli ajattaa vieläkin Sirotkinia? Pois pyörimästä muiden tieltä! Kubica tilalle johan saadaan Williamskin taas mukaville pistesijoille.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3075
Jos siellä olisi sellaista dataa, että Kubica tuota autoa pystyisi ajamaan sekuntitolkulla nykykaksikkoa paremmin, niin eiköhän se jo sinne autoon olisi jollain konstilla istutettu. Kaveri on kuitenkin ajanut viimeksi F1:llä kilpaa joskus kahdeksan vuotta sitten ja jos pystyisi nykyisin samalla tasolla ajamaan kuin aikoinaan, niin eiköhän se kisakuskin paikka joko Renault'lta tai Willainsilta olisi auennut
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta näin käy myös näillä radoilla jossa on hiekkaa tai jotain muuta. Se on vaan reisinkiä.
Se oli reisinkiä silloin, mutta ei se siitä oikeudenmukaista tehnyt. Nykyajan radoilla tämä oikominen on ihan samalla tavalla nykyajan reisinkiä.
Mutta edelleen olen sitä mieltä että radat pitäisi olla sellaisia että se rangaistus tulee ihan luonnollisella tavalla. Ja jos näiden lentokenttäratojen tekemiseen on syynä nämä track day -koheltajat joilta pääsee itku kun se Bimmeri tai Lambo ei pysy näpissä ja tulee naarmuja hiekasta, niin sitten sarjaa pitää ehkä alkaa viemään siihen suuntaan mitä Tilkekin tuossa vähän aikaa sitten haastatteluissa jutteli. Eli kun radat tehdään kadulle niin silloin ei tarvitse ottaa huomioon amatöörejä.
Asfalttiturva-alueet on FIA:n pyynnöstä/käskystä. Ne on todettu selvästi turvallisemmiksi kuin hiekka tai nurmi. Ei noita samalla tavalla klubiradoille rakenneta. Syy on siis F1 ja FIA, ei amatöörit.
Ja jos sanotaan että tuollainen oikomisesta saatu hyöty on merkityksetön jos ei vaan ohita oikomalla, niin kyllä siinä minusta silloin puhutaan aika merkittävästä edusta jos olet esim. tulossa ohitustilanteeseen ylikovaa, ja jarrutus menee rajusti myöhäiseksi. Ns. "old school" -radoilla tuollaisesta seuraa helposti useiden sekuntien menetys kun ryvet siellä hiekassa, ja sitten vielä hyvässä lykyssä joudut ajamaan pari hitaampaa kierrosta renkaita puhdistellessa. Mutta Paul Ricardin kaltaisilla radoilla et edes yritä jarruttaa täysillä ettet vaan pilaisi renkaita lukkojarrutuksella, ja vetäiset mutkan suoraksi ja olet taas ohitettavan perässä hyvissä asemissa. Kyllä tuon minusta voi jo aika merkittäväksi hyödyksi laskea.
Vertaat väärään asiaan. Ei edun suuruutta pidä verrata siihen miten takavuosina oli, vaan miten ennen kyseistä tilannetta oli pari sekuntia aikaisemmin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3075
Onhan se järjetöntä, että ainoa seuraus ajovirheestä on se, että ajat mutkan suoraksi ja sitten nostat sen verran, että et saavuta edellä ajavaa. Kyllähän ajovirheestä pitäisi kärsiä ja nykymeininki aiheuttaa sen, että kuskit pystyvät ajamaan mutkiin ylikovaa ja riskillä, kun mitään seuraamuksia virheestä ei käytännössä tule kuitenkaan.

Jos näillä asfalttikenttäradoilla kerran ajetaan, niin saisi edes joka mutkaan tulla ulosajoalueelle joku tötterö mikä pitäisi kiertää ja sitä kautta menettää aikaa jos pitkäksi ajaa. Ja sen verran kauas, että aikamenetys olisi tosiaan sen verran tuntuva että mieluummin kannattaisi yrittää mutka viedä läpi vähän huonommallakin linjalla.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Jos siellä olisi sellaista dataa, että Kubica tuota autoa pystyisi ajamaan sekuntitolkulla nykykaksikkoa paremmin, niin eiköhän se jo sinne autoon olisi jollain konstilla istutettu. Kaveri on kuitenkin ajanut viimeksi F1:llä kilpaa joskus kahdeksan vuotta sitten ja jos pystyisi nykyisin samalla tasolla ajamaan kuin aikoinaan, niin eiköhän se kisakuskin paikka joko Renault'lta tai Willainsilta olisi auennut
Komp. Sitä paitsi Sirotkin ei ole ajanut juurikaan heikommin kuin Stroll. Esimerkiksi Monacossa talli tunaroi erittäin hyvän viikonlopun häneltä, josta olisi hyvinkin voinut irrota jämäpisteitä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8974
Sijainti
Vantaa
Jos siellä olisi sellaista dataa, että Kubica tuota autoa pystyisi ajamaan sekuntitolkulla nykykaksikkoa paremmin, niin eiköhän se jo sinne autoon olisi jollain konstilla istutettu. Kaveri on kuitenkin ajanut viimeksi F1:llä kilpaa joskus kahdeksan vuotta sitten ja jos pystyisi nykyisin samalla tasolla ajamaan kuin aikoinaan, niin eiköhän se kisakuskin paikka joko Renault'lta tai Willainsilta olisi auennut
Näinpä.

Kubica olisi ollut Rellullekin oiva valinta PR-mielessä, mutta joutui siirtymään muualle. Eli nopeus on tuskin entisellään.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1033
Mun mielestä paras ratkaisu (tai no, toiseksi paras) olisi radalle sensorit, jotka automaattisesti ilmoittaisivat kuskille, että nyt tuli oikaistua. Sitten kuskin täytyisi hidastaa kierrosaikaa vaikka 3 sekunnilla (menisi varmaan suunnilleen samalla systeemillä kuin virtuaaliturva-auto). Jos ei nappaa hidastaa, tai hidastuksen aikana estelee muita, läpiajorangaistus tai 10 sekunnin stop and go. Ensimmäisen kierroksen tapahtumat voisi tuomaristo käsitellä erikseen ja katsoa vähän höllemmin. WebSlavella on varmaan joku "mutku jos joku puskee ulos radalta" -argumentti, mutta ei sitä voi katuradallakaan muurin läpi väistää.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6479
Mun mielestä paras ratkaisu (tai no, toiseksi paras) olisi radalle sensorit, jotka automaattisesti ilmoittaisivat kuskille, että nyt tuli oikaistua. Sitten kuskin täytyisi hidastaa kierrosaikaa vaikka 3 sekunnilla (menisi varmaan suunnilleen samalla systeemillä kuin virtuaaliturva-auto). Jos ei nappaa hidastaa, tai hidastuksen aikana estelee muita, läpiajorangaistus tai 10 sekunnin stop and go. Ensimmäisen kierroksen tapahtumat voisi tuomaristo käsitellä erikseen ja katsoa vähän höllemmin. WebSlavella on varmaan joku "mutku jos joku puskee ulos radalta" -argumentti, mutta ei sitä voi katuradallakaan muurin läpi väistää.
Se onkin aivan oiva pointti. Nykyisin katsellaan sormien läpi suurin osa radalta ulos puskemisista, mikä on mielestäni aivan yhtä suuri ongelma näiden oikomisten kanssa. Monien kuskien kanssa ei kannata edes haaveilla ulkokautta ohittamisesta, sillä aivan varmasti ulkokaarteessa päädyt ulos radalta. Sitten jos siitä huolimatta ohi pääsee, niin FIA huutelee paikkaa takaisin. Paras ratkaisu on mielestäni se, että rata itsessään rankaisee kuskeja, ettei sitä tarvitsisi tuomariston tehdä.
 
Ylös