Ranskan GP 2018 - jälkiporinat

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Miten on mahdollista, ettei Verstappenin sekä Magnussenin oikomisiin ja siitä saatuun etuun kiinnitetty mitään huomiota? Max oli tukevasti Vettelin ja Bottaksen takana ennen onnettomuutta, mutta palasi radalle aivan Hamiltonin kantaan. Samoin Kevin Magnussen oli MIELESTÄNI Räikkösen takana ennen ensimmäistä mutkaa. Radalle palatessaan hän päästi osan porukasta ohitseen, jotka oli oikomalla ohittanut, mutta ei Räikköstä. Toki Räikkönen jäi pahoin pussiin Ricciardon taakse ja siinä rytäkässä osa takana olijoista meni ohitse.

Lopputuloksen kannalta tuskin kauheasti merkitystä, mutta ajatuksena kuitenkin. Mitä mieltä muut ovat tästä?
Minä olen tästä natissut jo pitkään, että kun nämä radat on tällaisia että ne mahdollistaa sen että radan ulkopuolella on nopeampaa edetä niin kuljettajat käyttävät sitä aina hyväkseen. Ja nuo on sitten monesti niin tulkinnanvaraisia tilanteita (esim. tuo Magnussenin oikaisu johtui minun mielestäni siitä että Vettel osui häneen) että rangaistiinpa tai oltiin rankaisematta niin sanomista tulee, ja tasapuoliset tuomiot on vaikeita. Mutta silti näkisin että noista voisi minusta aina lähtökohtaisesti rangaista, koska tuota käytetään minusta aika surutta nykyisin hyväksi.

Muuten tämä Ranskan kisa oli ihan positiivinen yllätys sikäli että ei mennyt ihan jonoajoksi kuten edellisissä kisoissa, vaan ohituksia nähtiin jopa yllättävän paljon. Ohituksista aika iso osa oli tosin helppoja DRS-ohituksia Mistral-suoralla mutta olihan siellä pari ihan hienoakin ohitusta seassa. Ja ainakin nyt tapahtui jotain, että ei nyt ihan vaan körötelty ja himmailtu jonossa lähdöstä maaliin. Mutta edelleenkin mieluummin näkisin sitä kunnon kylki-kylkeä vastaan taistelua vaikka ilman ohituksiakin, kuin näitä helppoja ohituksia suoralla. Että sikäli tämä ei paljoa minusta pelasta vaikka ei nyt samanlainen borefest ollutkaan kuin edelliset kisat.

Ärsyttää kyllä Bottaksen puolesta kun taas kerran menetti todennäköisesti aika ison nipun pisteitä ilman omaa syytä. Bottas on ajanut todella hienosti koko kauden, mutta menettänyt nyt jo aika paljon pisteitä Bakun rengasrikon ja nyt tämän Vettelin pöljäilyn seurauksena. Onneksi Vettelissä sentään oli miestä myöntää hölmöilynsä mutta se ei tietysti enää Bottasta auta. Eikä Vetteliä itseäänkään kun Hamilton nousi taas MM-kärkeen.

Verstappen taas ajoi hyvän kisan mutta kisan jälkeen osoitti taas kakaramaisuuttaan ja epäkypsyyttään kun jälleen kerran piti päästä kuittailemaan toimittajille häntä kohtaan aiemmin esitetystä kritiikistä. Kertoo kyllä siitä millä kypsyyden tasolla tämä kaveri liikkuu, ja miten vaikeaa hänen on ottaa edes rakentavaa kritiikkiä. Heti kun tulee pari parempaa kisaa niin ollaan polleana kuittailemassa kaikille. Kertakaikkiaan ärsyttävä tyyppi on kyllä tämä Max!
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Miten on mahdollista, ettei Verstappenin sekä Magnussenin oikomisiin ja siitä saatuun etuun kiinnitetty mitään huomiota? Max oli tukevasti Vettelin ja Bottaksen takana ennen onnettomuutta, mutta palasi radalle aivan Hamiltonin kantaan. Samoin Kevin Magnussen oli MIELESTÄNI Räikkösen takana ennen ensimmäistä mutkaa. Radalle palatessaan hän päästi osan porukasta ohitseen, jotka oli oikomalla ohittanut, mutta ei Räikköstä. Toki Räikkönen jäi pahoin pussiin Ricciardon taakse ja siinä rytäkässä osa takana olijoista meni ohitse.

Lopputuloksen kannalta tuskin kauheasti merkitystä, mutta ajatuksena kuitenkin. Mitä mieltä muut ovat tästä?
Oisko Maxin pitäny päästää Sainz ohi vai mitä se ois voinu tehdä tossa tilanteessa paremmin? Oikein jättää tuomitsematta, valitsi tilanteessa oikean ajolinjan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Oisko Maxin pitäny päästää Sainz ohi vai mitä se ois voinu tehdä tossa tilanteessa paremmin? Oikein jättää tuomitsematta, valitsi tilanteessa oikean ajolinjan.
Ei tietenkään, kun ei max siinä sainzin ohi mennyt. Miksi edes noin ajattelet? Tarkoitin siis oikaisemalla saatua etua. Nyt ei vaikuttanut lopputulokseen, mutta entä jos verstappen olisi päässyt yrittämään hamiltonin ohitusta suoran päässä vakavin seurauksin?

Oikaisun mahdollisuus ja siitä hyötyminen seuraamuksetta on epäkohta, joka ärsyttää lajissa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Tuo "jos ajat radan ulkopuolella, siitä ei saa hyötyä" -ajatusmalli on äärimmäisen typerä. Jos ajat ulos, siitä pitää kärsiä, eikä vain olla hyötymättä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo "jos ajat radan ulkopuolella, siitä ei saa hyötyä" -ajatusmalli on äärimmäisen typerä. Jos ajat ulos, siitä pitää kärsiä, eikä vain olla hyötymättä.
Juuri näin. Minua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä radat joissa voi surutta ajaa mutkia suoraksi ilman että siitä kärsii millään tavalla, ja pahimmassa tapauksessa jopa hyötyy siitä. Kun oikaiseminen on niin helppoa ja nopeaa niin kuljettajat ei enää edes yritä kääntää mutkaan kun huomaavat että jarrutus jäi liian myöhäiseksi tai on ajautumassa muuten vain optimaaliselta ajolinjalta ulos. Jos siellä radan ulkopuolella olisi odottamassa gravel pit, nurmikko tai joku muu menoa selvästi hidastava este niin kuljettajahan yrittäisi kaikkensa ettei ajautuisi sinne, ja siitä seuraisi se että hän menettäisi joka tapauksessa aikaa kun tuhoaisi renkaansa lukkojarrutuksessa tai ajautuisi parhaalta ajolinjalta ulos ja menettäisi siinä aikaa. Ja näin sen minun mielestäni juuri pitäisi olla että silloin kun teet virheen niin menetät siinä aikaa ja ehkä sijoituksia, eikä niin että jos teet virheen niin sinun täytyy vaan pitää huoli että et hyödy siitä.

Ja jos kerran radat on tällaisia että mahdollistavat oikomisen ja radan ulkopuolella ajamisen niin sitten minun mielestäni tuohon pitäisi puuttua tuomariston toimesta. Eli aina kun ajat radan ulkopuolella niin riippumatta siitä hyödytkö siitä mitenkään tuloksena olisi aina esim. 5 sekunnin aikasakko. Lieventäväksi voitaisiin katsoa vain se jos toinen kuljettaja on osunut sinuun tai sääntöjen vastaisesti pakottanut ulos, ja ajaudut sen takia ulos radalta. Mutta paras olisi kun radat tehtäisiin sellaiseksi että oikomisesta ei voi hyötyä missään tilanteessa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tuo "jos ajat radan ulkopuolella, siitä ei saa hyötyä" -ajatusmalli on äärimmäisen typerä. Jos ajat ulos, siitä pitää kärsiä, eikä vain olla hyötymättä.
Juuri näin. Minua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä radat joissa voi surutta ajaa mutkia suoraksi ilman että siitä kärsii millään tavalla, ja pahimmassa tapauksessa jopa hyötyy siitä. Kun oikaiseminen on niin helppoa ja nopeaa niin kuljettajat ei enää edes yritä kääntää mutkaan kun huomaavat että jarrutus jäi liian myöhäiseksi tai on ajautumassa muuten vain optimaaliselta ajolinjalta ulos. Jos siellä radan ulkopuolella olisi odottamassa gravel pit, nurmikko tai joku muu menoa selvästi hidastava este niin kuljettajahan yrittäisi kaikkensa ettei ajautuisi sinne, ja siitä seuraisi se että hän menettäisi joka tapauksessa aikaa kun tuhoaisi renkaansa lukkojarrutuksessa tai ajautuisi parhaalta ajolinjalta ulos ja menettäisi siinä aikaa. Ja näin sen minun mielestäni juuri pitäisi olla että silloin kun teet virheen niin menetät siinä aikaa ja ehkä sijoituksia, eikä niin että jos teet virheen niin sinun täytyy vaan pitää huoli että et hyödy siitä.

Ja jos kerran radat on tällaisia että mahdollistavat oikomisen ja radan ulkopuolella ajamisen niin sitten minun mielestäni tuohon pitäisi puuttua tuomariston toimesta. Eli aina kun ajat radan ulkopuolella niin riippumatta siitä hyödytkö siitä mitenkään tuloksena olisi aina esim. 5 sekunnin aikasakko. Lieventäväksi voitaisiin katsoa vain se jos toinen kuljettaja on osunut sinuun tai sääntöjen vastaisesti pakottanut ulos, ja ajaudut sen takia ulos radalta. Mutta paras olisi kun radat tehtäisiin sellaiseksi että oikomisesta ei voi hyötyä missään tilanteessa.
+1
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kimi menetti ainakin Magnussenin takana paljon aikaa ja jos (eikun Max) Verstappen ohitti Kimin oikomalla niin menihän siinä mahdollisesti kakkostila.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
700
Onko tietoa jaettiinko kilpailusta kenellekään lisää rangaistuspisteitä? JA paljonko niitä ylipäätään on kasassa kuljettajilla tällä hetkellä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9178
Onko tietoa jaettiinko kilpailusta kenellekään lisää rangaistuspisteitä? JA paljonko niitä ylipäätään on kasassa kuljettajilla tällä hetkellä?
Vettelille, Grosjeanille ja Sirotkinille kaksi.

Oman laskelman mukaan pisteitä olisi seuraavasti:
Ericsson 7
Grosjean 7
Verstappen 5
Magnussen 5
Hartley 4
Sirotkin 4 (FIA:n dokumentti kertoo, että olisi 5, mutta omista kirjoista ei näy muuta kuin Bakusta ja Paul Ricardilta molemmista 2)
Räikkönen 3
Perez 3
Vandoorne 3
Alonso 2
Ricciardo 2
Gasly 2
Vettel 2
Stroll 1
Hülkenberg 1
Bottas, Ocon, Hamilton, Sainz, Leclerc nollilla.

Näistä Vandoornelta lähtee kaksi pistettä Britannian GP:n, Verstappenilta ja Magnussenilta Unkarin GP:n jälkeen. Räikköseltä lähtee kolme ja Pereziltä yksi Belgian GP:n jälkeen. Muut joutuvat odottamaan ainakin lokakuulle pistesaldon pienenemistä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Vettel on vetänyt kaikki tämän vuoden startit todella isolla riskillä. Tässä on sen vaikutus. Useammin osuu, kuin varmemmin startatessa. Ihme silti, että tuli rangaistus tuosta. En olisi itse antanut edes suomilaseilla. Ja eihän sillä lopulta merkitystäkään ollut. Paitsi ehkä henkinen ja käytännöllinen Kimin eduksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9178
Paul Ricardin mutkayhdistelmä kaipaisi kyllä oikomisiin samanlaista merkkiä kuin Sotshissa on, eli kaikkien kakkosmutkan apexin missaavien täytyisi kiertää se.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin, onhan se toiselle kärsimyksen toivominen myös mahdollinen ajatusmalli. Pitäisikö kärsimys tulla heti vai kisan jälkeen? Tikkuja varpaankynsien alle ennen palkintojen jakoa? Hmmm....viihdyttävää kieltämättä.

Lähinnä mielessä oli, että radalle paluu ei voisi mitenkään tapahtua nopeammin kuin toiset ajavat saman matkan radalla.

Ainahan niitä kauniita viher- ja hiekka-alueita voidaan toivoa, mutta ihan heti ne eivät ole takaisin tulossa. Eli olisiko jotain tehtävissä pikaisesti? Keilojen kierto voisi olla varteenotettava vaihtoehto.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
Vettel on vetänyt kaikki tämän vuoden startit todella isolla riskillä. Tässä on sen vaikutus. Useammin osuu, kuin varmemmin startatessa. Ihme silti, että tuli rangaistus tuosta. En olisi itse antanut edes suomilaseilla. Ja eihän sillä lopulta merkitystäkään ollut. Paitsi ehkä henkinen ja käytännöllinen Kimin eduksi.
Vai ei ollut merkitystä?

Bottakselta meni kakkossija.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Vai ei ollut merkitystä?

Bottakselta meni kakkossija.
No se on resisinkiä.

Skumihan on voittanut maailmanmestaruuden vieläkin tökerömmällä tempulla. Tuo oli kuitenkin vahinko. Noitahan tapahtuu kymmeniä vuodessa. Ymmärsin, että tänä vuonna tuomaristo ei juuri puuttuisi reisinki-tapahtumiin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7509
No se on resisinkiä.

Skumihan on voittanut maailmanmestaruuden vieläkin tökerömmällä tempulla. Tuo oli kuitenkin vahinko. Noitahan tapahtuu kymmeniä vuodessa. Ymmärsin, että tänä vuonna tuomaristo ei juuri puuttuisi reisinki-tapahtumiin.
Vettel ei voita vaan häviää maailmanmestaruuksia näihin törttöilyihin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8372
Sijainti
Vantaa
No se on resisinkiä.

Skumihan on voittanut maailmanmestaruuden vieläkin tökerömmällä tempulla. Tuo oli kuitenkin vahinko. Noitahan tapahtuu kymmeniä vuodessa. Ymmärsin, että tänä vuonna tuomaristo ei juuri puuttuisi reisinki-tapahtumiin.
Reisinkiä tai ei, mutta vaikutusta oli.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Ei kai se mitään reisinkiä ole että ajetaan renkaat lukossa toisen kylkeen.. Tai no kilpailutilannehan sekin on, mutta selvä virhe mistä kuuluu saada rangaistus. Nuo viiden sekunnin rangaistukset vaan on yhtä tyhjän kanssa, suoraan vaan läpiajorankkua tuollaisista.
 
Ylös