Ranskan GP 2018 - jälkiporinat

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Alonsolta tiimiradiossa katkeraa kommentointia.

Toivoi, että Vettelille tuli vaurioita autoon siitä tilanteesta, kun Alonso spinnasi ja osui tähän kevyesti. Kuulemma Alonson mielestä tyhmä ohitus, vaikka Alonsohan tuossa tilanteessa menetti itse kontrollin ennen kuin osui.
Vielä kun muistetaan Kiinassa, kuinka Alonso puski Vettelin ulos tämän ohittaessaan.

Tässä vielä tuo tiimiradio:
https://streamable.com/yfr75
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No se on resisinkiä.

Skumihan on voittanut maailmanmestaruuden vieläkin tökerömmällä tempulla. Tuo oli kuitenkin vahinko. Noitahan tapahtuu kymmeniä vuodessa. Ymmärsin, että tänä vuonna tuomaristo ei juuri puuttuisi reisinki-tapahtumiin.
Jos rankkua annetaan, niin annettakoon sitten niin, että tuntee nahoissaan. Ei tuollaisia 5 sekunnin rapsuja, millä ei ole varsinaisesti mitään vaikutusta kisan lopputulokseen. Varsinainen Hannuhanhi, Vettel.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo "jos ajat radan ulkopuolella, siitä ei saa hyötyä" -ajatusmalli on äärimmäisen typerä. Jos ajat ulos, siitä pitää kärsiä, eikä vain olla hyötymättä.
Tässä tapauksessa kuitenkin kyse oli väistöistä eikä tahallisesta oikaisusta. Aika kohtuutonta rankaista siitä, ettei halua osua edelläajavaan.
Nuo viiden sekunnin rangaistukset vaan on yhtä tyhjän kanssa, suoraan vaan läpiajorankkua tuollaisista.
Lopputulos olisi todennäköisesti ollut sama, vaikka Vettel olisi saanutkin läpiajorangaistuksen. Läpiajorangaistuksen ongelma on se, että rangaistuksen suuruus ratkeaa varikkotien ja nopeusrajoituksen perusteella, ei rikkeen. Aikasakko on räätälöitävissä. Vettelin 5 sekuntia oli kyllä lievä, mutta rangaistusta olisi täytynyt koventaa tuntuvasti, jotta sillä olisi ollut vaikutusta lopputuloksiin. Kuitenkin Vettelin rike oli vain vahinko, eikä säännöistä piittaamattomuus, kuten Maxilla usein.
Jos rankkua annetaan, niin annettakoon sitten niin, että tuntee nahoissaan. Ei tuollaisia 5 sekunnin rapsuja, millä ei ole varsinaisesti mitään vaikutusta kisan lopputulokseen.
Takavuosina täällä rutistiin siitä, että tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuihin ja että annettakoon jätkien ajaa radalla kilpaa. Nyt sitten toivotaan kovempia kabinettiratkaisuja. No, faneja on hankala tyydyttää.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Avauskierroksen kolari oli kisatilanne, joten Vettelin lievän rangaisus on oikeutettua. Muuten aika tylsä kilpailu persoonattomalla radalla. Hamilton meni karkuun ja ohituksista suurin osa tapahtui takasuoralla DRS:ää käyttäen.
Ferrari tiesi Vettelin renkaiden vanhentuneen, tämä huomioiden viisas päätös päästää Kimi ohi. Hänen kolmas sijansa oli hyvä suoritus, ehkä siinä oli hieman Retro-Kimiä.
Leclerc oli viikonlopun onnistuja ja Bottas pelasti sen mitä pelastettavissa oli eli jämäpisteet.

Itävallasta voidaan odottaa joko jonoajelua tai sitten sään salliessa rengassählinkiä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
Malesiassa 2016 Vettel sai samankaltaisesta tilanteesta kolmen ruudun lähtöruuturangaistuksen. Tuolloin Vettel keskeytti itse, niin ei voinut siihen kisaan rangaistusta antaa.

Toinen samankaltainen tilanne mikä tulee mieleen on viime vuoden Itävallan kisan startti, jossa Kvyat lukitsi renkaat ja osui Alonson takapyörään. Tuosta Kvyat sai varikon läpiajorangaistuksen. Tosin huomioitavaa tuossa se, että Kvyat lanasi Alonson lisäksi myös Verstappenin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Takavuosina täällä rutistiin siitä, että tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuihin ja että annettakoon jätkien ajaa radalla kilpaa. Nyt sitten toivotaan kovempia kabinettiratkaisuja. No, faneja on hankala tyydyttää.
Joo, olen samaa mieltä, että annetaan poikien ajaa kilpaa. Mutta, jos lähdetään rangaistuksia FIA:n toimesta antamaan, niin nämä viiden sekunnin aikarangaistukset ovat ihan hanurista. Minimi voisi olla toisen torppaamisesta ulos radalta, sellainen 5-10 sekunnin pysähdys varikolla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Joo, olen samaa mieltä, että annetaan poikien ajaa kilpaa. Mutta, jos lähdetään rangaistuksia FIA:n toimesta antamaan, niin nämä viiden sekunnin aikarangaistukset ovat ihan hanurista. Minimi voisi olla toisen torppaamisesta ulos radalta, sellainen 5-10 sekunnin pysähdys varikolla.
No sehän oli sebillä viiden sekunnin pysähdys varikolla.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
178
No sehän oli sebillä viiden sekunnin pysähdys varikolla.
Varikon läpiajorangaistus olisi mun mielestä sopiva näissä. Etenkin kun syyllinen kolariin pääsi kolarin jälkeen uhrin eteen. Ei toki koske pelkästään Bottas-Vettel-tilannetta vaan ylipäänsä näitä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No sehän oli sebillä viiden sekunnin pysähdys varikolla.
Jospa vielä tarkentaisin. Tarkoitin ylimääräistä varikolla käyntiä 5-10s aikarangaistuksella. Ei siis renkaanvaihdon yhteydessä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Takavuosina täällä rutistiin siitä, että tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuihin ja että annettakoon jätkien ajaa radalla kilpaa. Nyt sitten toivotaan kovempia kabinettiratkaisuja. No, faneja on hankala tyydyttää.
Tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuun silloin kun tuomiot ei ole tasapuolisia. Minä en välttämättä toivo sitä että noista normaaleista kilpailutilanteista rangaistaan jos ei ole joku ihan totaalisen aivoton ja vaaralinen koomailu tai selkeästi tahallinen teko, mutta kyllä minulle sekin käy jos niistä jonkinlaisia rangaistuksia tulee. Pääasia että tuomiot on tasapuolisia riippumatta siitä onko kuljettajan nimi Marcus Ericsson, Carlos Sainz, Max Verstappen tai Lewis Hamilton. Ja jos noita rangaistuksia päätetään jakaa, niin kyllä minusta nuo 5 sekunnin aikasakot on ihan vitsi. "5 SECONDS! IT'S A YOKE!". Eli jos ja kun rankkuja jaetaan niin mieluusti sitten sellaisia joilla on jotain merkitystä. Mutta kuten sanottua niin en näe välttämättömänä tätä että jokaisesta kilpailutilanteesta jaetaan rangaistuksia jommallekummalle, kunhan selkeästi tahalliset päälleajot ja oikeasti vaaralliset liikkeet rangaistaan.

Mutta näihin oikomisiin minä toivoisin jonkinlaista rangaistuskäytäntöä jos kerran ratoja ei saada sellaiseksi että oikomisesta kärsii automaattisesti aina. Tässä olisi vielä yksi näkökanta muuten tähänkin linjaukseen, että oikominen sallitaan silloin kun siitä ei hyödy mitenkään, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että et saa ohittaa ketään oikomalla ja jos ohitat niin sijoitus pitää antaa takaisin: Eli ajatellaan tilannetta jossa kuljettajalla menee jarrutuksen ajoitus ja jarrutus pieleen ja huomaa jo hyvissä ajoin että ei pysty ajamaan mutkaa läpi optimaalisella ajolinjalla. Vaihtoehtona on yrittää pysyä radalla, eli jatkaa jarrutusta ja ajautua reilusti ulos ajolinjalta ja ehkä hankkia samalla vielä renkaaseen flatspot. Tästä seurauksena vähintäänkin parin-kolmen sekunnin aikamenetys ja huonolla tuurilla vielä ylimääräinen renkaanvaihto. Tai sitten toisena vaihtoehtona jatkaa suoraan asfaltoidun turva-alueen läpi, polkea kaasua ja palata radalle. Paul Ricardin kaltaisella radalla saatat selvitä tästä ilman minkäänlaista aikamenetystä tai kuten sunnuntaina nähtiin niin jopa nopeammin kuin ajamalla mutkan läpi. Eikö tässä tilanteessa voisi siis katsoa että kuljettaja on saavuttanut hyötyä oikaisemalla?
 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Muutama vuosi sittenhän rangaistusvalikoimaa lisättiin ja siinä yhteydessä mukaan tuli tämä 5 sekunnin aikasakko. Siinä itsessään ei ole mielestäni mitään vikaa, kunhan sitä käytetään oikein. Kisan aikana Sirotkin sai tällaisen rangaistuksen ajettuaan liian hitaasti turva-auton takana, mikä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Sen sijaan Vettelin ja Bottaksen tilanteeseen sitä ei olisi todellakaan pitänyt käyttää. Eivät nämä kaksi tilannetta olleet mitenkään linjassa keskenään, jos verrataan niiden vaikutuksia muihin kilpailijoihin ja kilpailun yleiseen kulkuun.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Muutama vuosi sittenhän rangaistusvalikoimaa lisättiin ja siinä yhteydessä mukaan tuli tämä 5 sekunnin aikasakko. Siinä itsessään ei ole mielestäni mitään vikaa, kunhan sitä käytetään oikein. Kisan aikana Sirotkin sai tällaisen rangaistuksen ajatettuaan liian hitaasti turva-auton takana, mikä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Sen sijaan Vettelin ja Bottaksen tilanteeseen sitä ei olisi todellakaan pitänyt käyttää. Eivät nämä kaksi tilannetta olleet mitenkään linjassa keskenään, jos verrataan niiden vaikutuksia muihin kilpailijoihin ja kilpailun yleiseen kulkuun.
Veit sanat suustani. Tätä olen ajanut takaa em. viesteissäni. Peukku täältä, Ulkokaarteelle.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Peukku täältä, Ulkokaarteelle.
Ihan samaa mieltä. Nuo 5 sekunnin rankut eivät ole YOKE silloin kun niitä annetaan tuollaisista pienistä ja aika merkityksettömistä rikkeistä, mutta sitten kun sama rangaistus tulee siitä että kolaat kilpakumppanin pihalle niin se ei ole minusta ihan linjassa. Kyllä noissa nyt jotain skaalaa pitäisi olla.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mikään ei ole muuttunut. Tuomariston linja on ollut jo vuosia aivan liian vaihteleva.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5719
https://www.youtube.com/watch?v=stslHU6Euv0

Mikähän mahtoi olla Grosjeanin syy n. kolmen minuutin kohdalla tuon mutkan oikomiseen? Olisi voinut hyvin pysyä radalla, mutta menettänyt hieman aikaa. Sen sijaan hän oikaisee mutkan ja onkin taas heti Leclercin perässä. Rankkua suoraan tuollaisesta, mikäli näitä ratoja pitää kisakalenterissa olla. Sama juttu näkyy videon alkupuolella Alonson startissa, aivan turhaan vetää mutkan suoraksi.
 
Ylös