Takavuosina täällä rutistiin siitä, että tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuihin ja että annettakoon jätkien ajaa radalla kilpaa. Nyt sitten toivotaan kovempia kabinettiratkaisuja. No, faneja on hankala tyydyttää.
Tuomaristo vaikuttaa liikaa kilpailuun silloin kun tuomiot ei ole tasapuolisia. Minä en välttämättä toivo sitä että noista normaaleista kilpailutilanteista rangaistaan jos ei ole joku ihan totaalisen aivoton ja vaaralinen koomailu tai selkeästi tahallinen teko, mutta kyllä minulle sekin käy jos niistä jonkinlaisia rangaistuksia tulee. Pääasia että tuomiot on tasapuolisia riippumatta siitä onko kuljettajan nimi Marcus Ericsson, Carlos Sainz, Max Verstappen tai Lewis Hamilton. Ja jos noita rangaistuksia päätetään jakaa, niin kyllä minusta nuo 5 sekunnin aikasakot on ihan vitsi. "5 SECONDS! IT'S A YOKE!". Eli jos ja kun rankkuja jaetaan niin mieluusti sitten sellaisia joilla on jotain merkitystä. Mutta kuten sanottua niin en näe välttämättömänä tätä että jokaisesta kilpailutilanteesta jaetaan rangaistuksia jommallekummalle, kunhan selkeästi tahalliset päälleajot ja oikeasti vaaralliset liikkeet rangaistaan.
Mutta näihin oikomisiin minä toivoisin jonkinlaista rangaistuskäytäntöä jos kerran ratoja ei saada sellaiseksi että oikomisesta kärsii automaattisesti aina. Tässä olisi vielä yksi näkökanta muuten tähänkin linjaukseen, että oikominen sallitaan silloin kun siitä ei hyödy mitenkään, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että et saa ohittaa ketään oikomalla ja jos ohitat niin sijoitus pitää antaa takaisin: Eli ajatellaan tilannetta jossa kuljettajalla menee jarrutuksen ajoitus ja jarrutus pieleen ja huomaa jo hyvissä ajoin että ei pysty ajamaan mutkaa läpi optimaalisella ajolinjalla. Vaihtoehtona on yrittää pysyä radalla, eli jatkaa jarrutusta ja ajautua reilusti ulos ajolinjalta ja ehkä hankkia samalla vielä renkaaseen flatspot. Tästä seurauksena vähintäänkin parin-kolmen sekunnin aikamenetys ja huonolla tuurilla vielä ylimääräinen renkaanvaihto. Tai sitten toisena vaihtoehtona jatkaa suoraan asfaltoidun turva-alueen läpi, polkea kaasua ja palata radalle. Paul Ricardin kaltaisella radalla saatat selvitä tästä ilman minkäänlaista aikamenetystä tai kuten sunnuntaina nähtiin niin jopa nopeammin kuin ajamalla mutkan läpi. Eikö tässä tilanteessa voisi siis katsoa että kuljettaja on saavuttanut hyötyä oikaisemalla?