Rasismi

Oletko sinä rasisti?

• Äänestäjiä yhteensä
    46

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Kyllä mulla on hieman negatiivisia ennakkoluuloja tietyn syntyperän omaavia ihmisiä kohtaan. Romanit ovat mielestäni epäluotettavia.
Tuossa muutama viikko sitten meidän liikkeeseen käveli n.7 Romania, he parveilivat pareittain eri kerroksissa, kaksi meni vessaan, kaksi kysyi jotain kassalta ja kolme katseli tuotteita. Olin pesemässä asiakkaani tukkaa ja huomasin ajattelevani, että jaahas, parasta pitää silmät auki. Samassa toruin itseäni tällaisesta ennakkoluulosta, mitään hajua kun ei ole, millaisia Hollannin romanit ovat. Heistä puolella oli isot hameet t-paidan ja pitkän takin kanssa ja lopuilla ihan normaali vaatteet, kävi kuitenkin ilmi, että kun naiset olivat poistuneet liikkeestä, oli hyllyiltä kadonnut tuotteita melkein satasen edestä.:nope: Se siitä ennakkoluulottomuudesta.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
lara sanoi:
Kyllä mulla on hieman negatiivisia ennakkoluuloja tietyn syntyperän omaavia ihmisiä kohtaan. Romanit ovat mielestäni epäluotettavia.
... Samassa toruin itseäni tällaisesta ennakkoluulosta...
Se ei ole ennakkoluuloa, että varautuu käytökseen joka varautumisen
kohteeksi joutuvalle ryhmälle on kokemuksen perusteella tyypillistä.
Se on kokemusperäistä realismia ja järkevää käytöstä - ei ennakkoluuloisuutta.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mitä rasismia se on, että suhtautuu epäluuloisesti ryhmään, joka toimii rikollisesti tai muuten huonosti?

Vähän kuin raiskaajaan ei saisi suhtautua epäluuloisesti jälkeenpäin?:doubtful:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mä luulisin, että siitä syystä, ettei suurin osa siitä ryhmästä toimi noin, vain ainoastaan marginaali osuus. Ja vaikka kaikki toimiskin negatiivisella tavalla, niin sitten päästään siihen päänsilittely teemaan, joka tuntuu nykyään olevan muodossa joka asiassa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Mehe Rienarsuo sanoi:
Tässä ollaan asian ytimessä. Heidän, joiden tiedostat olevan yhtä vähän (jopa vähemmän)syyssä sinun asenteisiisi kuin sinä itse, tulee toimia jotenkin, jotta sinä suhtautuisit heihin kuten muihinkin ihmisiin.

Jatkokysymys: miten he sen tekevät? Olemalla entistä nuhteettomampia? Yrittämällä kovemmin? Tekemällä TV-spotin? Juoksemalla amerikkaa edes takaisin?
Hyvä kysymys.. Jos nyt vaikka puhutaan ihan normaalista kanssakäymisestä, niin varmaan tutustuminen ihmiseen riittää.. Toisaalta niin kauan kun en ole missään tekemisissä heidän kanssaan, niin eikai ennakkoasenteillani ole väliä?

Väitän että kaikilla (paitsi ehkä jollain über yksilöllä) on jotain ennakkoasenteita tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan.. En kutsuisi sitä rasismiksi.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jacques sanoi:
Hyvä kysymys.. Jos nyt vaikka puhutaan ihan normaalista kanssakäymisestä, niin varmaan tutustuminen ihmiseen riittää.. Toisaalta niin kauan kun en ole missään tekemisissä heidän kanssaan, niin eikai ennakkoasenteillani ole väliä?

Väitän että kaikilla (paitsi ehkä jollain über yksilöllä) on jotain ennakkoasenteita tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan.. En kutsuisi sitä rasismiksi.
On sillä ennakkoasenteella sen verran väliä, että sä välität tälläkin hetkellä sitä muiden ihmisten tietoisuuteen, jolloin he voivat (varsinkin nuoret ihmiset) ottaa sen myös omaksi filosofiaksi.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Dominic sanoi:
On sillä ennakkoasenteella sen verran väliä, että sä välität tälläkin hetkellä sitä muiden ihmisten tietoisuuteen, jolloin he voivat (varsinkin nuoret ihmiset) ottaa sen myös omaksi filosofiaksi.
No totta varmaan, että sit on asiat huonosti jos joku ottaa mun ajatuksia elämän filosofiakseen. :D

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
En ole rasisti. Yksikään ihminen ei minun maailmankatsomuksei mukaan ole toista huonompi rotunsa tai syntyperänsä takia.

Islaminuskoisia fundamentalisteja sen sijaan pidän suurena uhkana koko maailman rauhalle. Mutta uskonto nyt ei mun mielestäni liity rasismiin mitenkään.
Kun tossa oli radiossa juttua Suomen islamilaisesta puolueesta, niin yksi iranilainen muslimipakolainen sanoi että häntä pelottaa moinen touhu. Hän on alunperun omasta maastaan paossa fundamentalistiuskovaisia ja sitten "Täällä hilluu suomalainen, Osama bin Ladenin näköinen mies yrittäen saada fundametalismia tännekin".
Yhtälailla myös kristityistä löytyy vaarallisia aineksia, mutta islamin uhka on todellisempi.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En koe olevani rasisti vaikka
varautuisinkin huijatuksi tulemisen mahdollisuuteen kun asioisin
esim. turkkilaisessa turistikohteessa kärrystään videokameroita myyvän
rotumiehen kanssa.

Sama koskee sitä, että tehostaisin automaattisesti valvontaa mikäli viihde-
elektroniikkaliikkeeseeni tulisi mustalaislauma häärimään.

Disclaimer: En omista viihdeelektroniikkaliikettä

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
Jos noita savolaisia kävelee vastaan, lyön heti. Riittää, että toinen vanhemmista on sellainen tai sukupuusta löytyy yksi.

Pilaavat tämän maan huonolla geeniperimällään. Pojat sanoo, että se niiden DNA kiertyy enemmän kuin muilla Suomalaisilla! Aivan tuntemattomasta syystä, ajatelkaa ny!! :alppu:
Ennemmin harrastan siis lisääntymistoimia normaalikieron tummaihoisen kanssa kuin savolaisen!

Esailemisin,

Gnz

EDIT: korjasin yhden ässä-virheen

Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Olen suvaitseva rasisti. Mielestäni on hienoa että on erilaisia rotuja ja kansoja eikä koko maailman kirjon sekoittaminen yhdeksi sekamössöksi ole tarpeen.

Henkilökohtaisella tasolla tulen hyvin juttuun ulkomaalaisten kanssa, mutta valtakunnanpoliittisella tasolla en.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Runar ja Kyllikki sanoi:
Yksikään ihminen ei minun maailmankatsomuksei mukaan ole toista huonompi rotunsa tai syntyperänsä takia.
Näillä linjoilla täälläkin. Mun mielestä Suomeen mahtuu lisää ulkomaalaisia, mutta tiettyjä integroinnin ongelmia pitää voida tarkastella samalla myös kriittisesti. Myönnän toki, että jos olisin kauppias, saattaisin katsoa vähän tarkemmin perään, jos liikkeeseen astuisi esim. ryhmä romaneja.

Tiesittexte muuten, mistä tulee sana gypsy? Ai tiesitte? No, kerron kuitenkin: romanien arveltiin aikoinaan tulleen Egyptistä.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Runar ja Kyllikki sanoi:
En ole rasisti. Yksikään ihminen ei minun maailmankatsomuksei mukaan ole toista huonompi rotunsa tai syntyperänsä takia.

Islaminuskoisia fundamentalisteja sen sijaan pidän suurena uhkana koko maailman rauhalle. Mutta uskonto nyt ei mun mielestäni liity rasismiin mitenkään.
Kun tossa oli radiossa juttua Suomen islamilaisesta puolueesta, niin yksi iranilainen muslimipakolainen sanoi että häntä pelottaa moinen touhu. Hän on alunperun omasta maastaan paossa fundamentalistiuskovaisia ja sitten "Täällä hilluu suomalainen, Osama bin Ladenin näköinen mies yrittäen saada fundametalismia tännekin".
Yhtälailla myös kristityistä löytyy vaarallisia aineksia, mutta islamin uhka on todellisempi.
Samaa mieltä.

WebSlave

Trackman
Avaus on sikäli väärin muotoiltu, ettei ennakkoluulo ole rasismia. Varautuneesti voi suhtautua tiettyihin ryhmiin riippumatta siitä onko ryhmän taustalla etnisyys tai jokin muu seikka. Skinheadeihinkin voi suhtautua ennakkoluuloisesti, eikä sillä ole mitään tekemistä rasismin kanssa.

Ennakkoluulo voi siis johtua muistakin tekijöistä kuin siitä, että kuuluu tiettyyn etniseen ryhmään. Useimmille varmaankin ennakkoluulot syntyvät uutisoinnin - ja jossain määrin omien tai lähipiirin kokemusten - kautta.

Rasismissa on pikemmin kyse siitä, että tuomitsee johonkin etniseen ryhmään kuuluvan yksilön mielessään tai teoillaan ilman, että kyseisessä yksilössä olisi erityistä syytä. Jos uskoo, että jossain etnisessä ryhmässä on hyviä ja huonoja tyyppejä, ei ole rasisti.

Olenko minä rasisti? En mielestäni. Ennakkoluuloinen olen, myös omaan etniseen ryhmääni kuuluvien suhteen. Kokemusta on myös muihin etnisiin ryhmiin kuuluvien kohtaamisessa. Mieleen ei tule yhtään negatiivista kokemusta. Ääliöimmät tyypit ovat löytyneet ihan suomalaisista.

Estate

Well-known member
Aloituspostauksen määritelmän mukaan taidan olla rasisti.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mä taidan löytää rasistisia piirteitä uskontoja (kaikkia) ja politiikkaa kohtaan (en kaikkia).

Observer

Well-known member
Pollin tuloksissa näyttää olevan vääriä negatiivisia. :thumbup: