Rata-autoilun SM-sarja 2012

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tuli jo :)



No, on siellä "GT":ssä pari muutakin autoa, joilla ei ole mitään asiaa Kuismasen vauhtiin...

Mutta, kun lasketaan, Camarot (1 kpl) GT:t ja Porschet yhteen, siitähän tulee jo 18. Mielestäni ihan hyvä määrä autoja, joissa on enemmn tehoa kuin perus kauppakassissa :ahem:
Nähtäväksi sitten jää, kuinka moni noista GT autoista lopultakin on viivalla. Niemisellä ilmeisesti budjetissa lottovoiton mentävä reikä ja Kuismanenkin on ilmoittanut että STT sarja on ehdottomasti kauden 1. prioriteetti ja kotimaassa ajellaan jos ja kun aikaa ja viitseliäisyyttä on.

Kuismanen sanoi:
- En minä pikkuautoilla aja, enkä kuristajien kanssa kahtakymppiä takapihalla.
Kyllä näillä lyödään löylyt kiukaalle joka kerta, kun mennään kunnon radoille.

- Hienointa on, kun STT:ssä on niin vapaat säännöt, ei kitistä renkaista, ei siitä, saako lämmittää niitä vai ei, saa käyttää minkämerkkisiä ja miten paljon vaan.
Etenkin Ahveniston rata on melkoisen hidas mikkihiirirata verrattuna Euroopan nopeisiin baanoihin ja jos FINRace sarjassa edelleen vaaditaan näiltä luokitelluilta autoilta GT3 sääntöjen mukaiset painot ja kuristimet, niin vopi olla että Kuismasen Pertin pelihuumori loppuu lyhyeen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Eipä kai ne rataa suoranaisesti saa suljettua, mutta sen ne voivat hyvinkin saada aikaan että ympäristömääräyksiä tiukennetaan joka kierroksella siinä määrin että kohta siellä ei saa ajaa kuin aurinkokennokäyttöisillä autoilla ja niilläkin vain sadepäivinä.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin kyseessä on edelleen ympäristöluvan tarkistukseen liittyvä valitusrumba eli radan toimintaan nämä valitukset eivät käsittääkseni voi edelleenkään vaikuttaa. Kaupungin myöntämässä 10-vuoden ympäristöluvassa oli pari kohtaa josta eivät eräät tykänneet...

Kaikki Suomen radat mahtuu keskinopeutensa puolesta 10km/h sisään. Onneks Ahvenisto on hitaampi rata kun keski euroopan tietyt radat. Niitä nopeita ratoja on maailma täynnä. Mutta tämmöisiä teknisiä vaativia ratoja on harvassa.
 

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
MISSÄ on suuri ja mahta finni R

Taitaa olla taas vain suuria puheita 1 ilmoittautuminen sarjaan.
Hienoa AKK!!!:thumbdown
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Kaikki Suomen radat mahtuu keskinopeutensa puolesta 10km/h sisään. Onneks Ahvenisto on hitaampi rata kun keski euroopan tietyt radat. Niitä nopeita ratoja on maailma täynnä. Mutta tämmöisiä teknisiä vaativia ratoja on harvassa.
Ja millähän autolla, Minillä...? Motopark:sta on vaikea löytää aikoja, kun siellä ei ole ajettu vuosikausiin autoilla. Varmasti on kyllä enemmän kuin 10 km/h, paitsi V1600 ja Mini.
Ehkä tätä ratakeskustelua ei tarvitse aloitta enää uudestaan, riittää, kun uusimmassa VM:ssä on juttua, että Suomesta puuttuu radat, joissa on ns happipaikkoja = kovavauhtisia mutkia jne.
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Ja millähän autolla, Minillä...? Motopark:sta on vaikea löytää aikoja, kun siellä ei ole ajettu vuosikausiin autoilla. Varmasti on kyllä enemmän kuin 10 km/h, paitsi V1600 ja Mini.
Ehkä tätä ratakeskustelua ei tarvitse aloitta enää uudestaan, riittää, kun uusimmassa VM:ssä on juttua, että Suomesta puuttuu radat, joissa on ns happipaikkoja = kovavauhtisia mutkia jne.
Formula 3 autoilla keskinopeudet ja huippunopeudet ovat 10 km/sisällä, muilla radoilla kun Motoparkissa.

MUT palvelun sivuilta löytyy ainakin tuloksia.

Vaikeusaste ei kasvanut nopeuden kasvaessa, nimimerkillä kokemusta on.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Kaikki Suomen radat mahtuu keskinopeutensa puolesta 10km/h sisään. Onneks Ahvenisto on hitaampi rata kun keski euroopan tietyt radat. Niitä nopeita ratoja on maailma täynnä. Mutta tämmöisiä teknisiä vaativia ratoja on harvassa.
http://www.jurvansanomat.fi/Article.jsp?article=10882

-Kolme nopeata paikkaa samalla radalla on harvinaista moottoriradalle. Suomen nopein kohta moottoriradoille on nyt Botniaringillä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
v1600, legends ja bmw Xtreme ovat saaneet ihan kivasti kilpailijoita ja 10 porschea ei kuullosta kovin huonolta sekään. Camarot ja formula ford eivät taida kiinnostaa enään. Toivottavasti edes joku v1600 kuski saa hyvän auton tälle kaudelle sillä itse en jaksa katsella sitä, kun joku Toni Lähteenmäki ajaa isän säätämällä autolla voittoon. Tuskin hän kuskina on paljoa keskivertoa parempi.
 

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
v1600, legends ja bmw Xtreme ovat saaneet ihan kivasti kilpailijoita ja 10 porschea ei kuullosta kovin huonolta sekään. Camarot ja formula ford eivät taida kiinnostaa enään. Toivottavasti edes joku v1600 kuski saa hyvän auton tälle kaudelle sillä itse en jaksa katsella sitä, kun joku Toni Lähteenmäki ajaa isän säätämällä autolla voittoon. Tuskin hän kuskina on paljoa keskivertoa parempi.
Moni v1600 auto on aivan yhtä hyvä kun meidän hondat. oon päässy muutamalla eri autolla testaan ja niemisen lupolla ajoin kolmanneks kierroksen jälkeen 2 kymppää kovemman ajan mitä mun paalu aika oli alastaron ensimmäisessä kisassa viime vuonna. ja tänä vuonna meillä on 5 hondaa, Joista yhtä ajaa Pyry Ovaska joka oli alle 18 vuotiaiden MM 2 kartingissa viiime vuonna ja muutenkin mukana on tänä vuonna paljon nopeita karting kuskeja, jotka eioo ainakaan muutamissa testeissä päässy vielä samaa kyytiä,Mutta tosi tiukka kausi on varmasti tulossa kun vertaa viime vuoteen.
Enkä pidä Haapalaisen ollia hitaana kuskina ja hävisin ollille viime syksyn Endurance kisassa samalla autolla vain 0,4sec.

-Toni
 
Viimeksi muokattu:

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
v1600, legends ja bmw Xtreme ovat saaneet ihan kivasti kilpailijoita ja 10 porschea ei kuullosta kovin huonolta sekään. Camarot ja formula ford eivät taida kiinnostaa enään. Toivottavasti edes joku v1600 kuski saa hyvän auton tälle kaudelle sillä itse en jaksa katsella sitä, kun joku Toni Lähteenmäki ajaa isän säätämällä autolla voittoon. Tuskin hän kuskina on paljoa keskivertoa parempi.
Onhan erikoiset kommentit. Honda on oikein hyvä auto ja Pasi hyvä tekemään autoja, mutta eipä taida koskaan keskinkertainen kuski voittaa hyvällä autolla tai hyvä kuski keskinkertaisella autolla, jos samassa lähdössä on vähänkin enemmän autoja..

Täysin samanlaisia Hondia on nyt mukana 5 kpl, joten keskinkertainen kuski on varmasti sitten hitain näistä samanlaisista Hondista, mutta muutaman viikon päästähän se sitten selviää kuka on "keskinkertaisin Hondakuski".

2010 Pellisen isän "säätämällä" autolla Aku ajoi ylivoimaisiin voittoihin.. Miten Tonin kuvio nyt sitten erosi siitä? Pääosallahan junioreista isä "säätää" autoa..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Taitaa kuulkaa olla niin et nää junnut ajaa meiltä peilit irti ihan itesäädetyllä autolla.
Ainakin GT-luokkaan, jos vain ajopeli olisi edes suunnileen samalla hehtaarilla, olisi kiva saada joku "Kuikelo" Lempisen kaltainen kaveri, jolla olis ajosilmää (eikä istuisi sen päällä) ja tarpeeksi luupäisyyttä painaa se kaasupetaali kiinni lattiaan. Usein vanhemmilla "herrasmieskuljettajilla" alkaa se vauhti olemaan kateissa.
Viime vuonna Camaroissa Krohni näytti muille menemisen mallia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Nähtäväksi sitten jää, kuinka moni noista GT autoista lopultakin on viivalla.
Pertti Kuismasen mukaan viivalla on kahdeksan GT-autoja ja pari Camaroa. Vielä pitää odottaa, tuleeko Porscheja kymmenen ja ajavatko ne oman lähtönsä. Jos niitä ei ole kymmentä, on yhteislähtö.
 

Vortex

Active member
Liittynyt
28.12.2007
Viestit
30
Pertti Kuismasen mukaan viivalla on kahdeksan GT-autoja ja pari Camaroa. Vielä pitää odottaa, tuleeko Porscheja kymmenen ja ajavatko ne oman lähtönsä. Jos niitä ei ole kymmentä, on yhteislähtö.
Porscheja ilmottautui sarjaan kymmenen ja Alastaron avauksessa on myös sama määrä autoja.

Positiivista oli nähdä myös muutamassa luokassa autojen nousujohteinen määrä taas tälle kaudelle. Xtremerace Bemareihin tuli uudet Bigemin alustat tälle kaudelle sekä Harisen ohjelmoima ECU jolla pitäisi tulla muutama hevosvoima lisää. Uuden alustan myötä kierrosaikojen luulisi parantuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
En voi ymmärtää sitä, että mistään ei saa tietoa oikeestaan esim. Camaroista.

Jos niitä tosiaan on vain 2 kpl niin mitä helvettiä on tapahtunut!? Kuka on mähliny tämän sarjan? Ei voi ymmärtää kyllä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Xtremerace Bemareihin tuli uudet Bigemin alustat tälle kaudelle sekä Harisen ohjelmoima ECU jolla pitäisi tulla muutama hevosvoima lisää. Uuden alustan myötä kierrosaikojen luulisi parantuvan.
Hyvä juttu.

Sitä taunusmaista kallistelua oksetti jo katsoakin kun isot miehet ajoi amisautoilla "kylänrinkiä" radalla. Sillä erotuksella tietysti, että oikeissa amisautoissa on ollut tähän saakka paremmat alustat.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Toivottavasti Porschet ja Gt:t nyt kuitenkin ajaisivat samassa lähdössä. Viime vuonnakin ajoivat, vaikka aikatauluihinkin oli merkattu erilliset lähdöt. Eikä sitä ekassa osakilpailussa ikinä tiedä montako ilmoittautuneista radalle saadaan.
 

Ihmettelijä

Member
Liittynyt
25.9.2011
Viestit
5
Porscheja ilmottautui sarjaan kymmenen ja Alastaron avauksessa on myös sama määrä autoja.

Positiivista oli nähdä myös muutamassa luokassa autojen nousujohteinen määrä taas tälle kaudelle. Xtremerace Bemareihin tuli uudet Bigemin alustat tälle kaudelle sekä Harisen ohjelmoima ECU jolla pitäisi tulla muutama hevosvoima lisää. Uuden alustan myötä kierrosaikojen luulisi parantuvan.
No toivottavasti EI todellakaan ole kymmentä Porsasta radalla!

Jos joku kysyy, että miksi, on vastaus tässä:

Olisi edes yksi voimavaunulähtö jossa enemmän kuin kymmenen autoa, maan korkeimmassa rata (SM) sarjassa; olisi edes jotain tarjottavaa yleisölle!

Muutamat Porsas miehet kun eivät vaan halua noita GT-autoja samaan lähtöön, se on se syy ja totuus.

Ehkä tällä ajatusmallilla saadaan vielä seuraavatkin 10 vuotta pidettyä arvosarjan isojen autojen automäärät kymmenessä tai sen alle helpostikkin.

Jeesus, kun niin monet ajattelevat vain aina omaa napaansa eivätkä yhteistä hyvää lajin suhteen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
No toivottavasti EI todellakaan ole kymmentä Porsasta radalla!

Jos joku kysyy, että miksi, on vastaus tässä:

Olisi edes yksi voimavaunulähtö jossa enemmän kuin kymmenen autoa, maan korkeimmassa rata (SM) sarjassa; olisi edes jotain tarjottavaa yleisölle!

Muutamat Porsas miehet kun eivät vaan halua noita GT-autoja samaan lähtöön, se on se syy ja totuus.

Ehkä tällä ajatusmallilla saadaan vielä seuraavatkin 10 vuotta pidettyä arvosarjan isojen autojen automäärät kymmenessä tai sen alle helpostikkin.

Jeesus, kun niin monet ajattelevat vain aina omaa napaansa eivätkä yhteistä hyvää lajin suhteen.
Veit sanat suusta. Johan se pitäis olla itsestään selvyys jotta mitä enemmän autoja sen näyttävämpää menoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Veit sanat suusta. Johan se pitäis olla itsestään selvyys jotta mitä enemmän autoja sen näyttävämpää menoa.
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä. Tosin joidenkin mielestä autojen lukumäärää tärkeämpää on se, että samassa lähdössä olevat autot ovat keskenään mahdollisimman homogeenisia ja kierrosaikojen ero ei ole "liian" suuri... Nieminen, Kuismanen, Valtti ja Vanhanen menevät ainakin heittämällä ohi noista Cup-possuista ja häipvät horisonttiin. Viitalan ja Kaskisaaren vauhtivarat on jossain määrin arvoituksia. Gallardosta pitäs kyllä vauhtia löytymän, mutta Markulla ei ole isojakaan haluja rypistää 110% suoritusta eikä ottaa mitään riskejä.
 

Ihmettelijä

Member
Liittynyt
25.9.2011
Viestit
5
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä. Tosin joidenkin mielestä autojen lukumäärää tärkeämpää on se, että samassa lähdössä olevat autot ovat keskenään mahdollisimman homogeenisia ja kierrosaikojen ero ei ole "liian" suuri... Nieminen, Kuismanen, Valtti ja Vanhanen menevät ainakin heittämällä ohi noista Cup-possuista ja häipvät horisonttiin. Viitalan ja Kaskisaaren vauhtivarat on jossain määrin arvoituksia. Gallardosta pitäs kyllä vauhtia löytymän, mutta Markulla ei ole isojakaan haluja rypistää 110% suoritusta eikä ottaa mitään riskejä.
Vanhanen, Nieminen, Valtti, Kuismanen, Hietamäki, Laitinen, Niemi, Laivola, Kangas Simo P, ajavat kaikki noin kahden sekunnin sisään samoja aikoja....
 
Ylös