Rata-autoilun sm sarja 2016

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Avataan nyt tästäkin ketju. Ilmoittautuneita on mukana noin 112 kuskia mikä on kyllä hyvä määrä:

https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/SerieOpen.aspx?id=173&edit=0

Yksi mielenkiintoisimmista luokista on tämä uusi GT luokka = Super Saloon luokan paluu:

http://rata-sm.fi/content/fi/36/4309/Gran Turismo tuo autokaunottaret RATA-SM -radoille.html

Ihan just hyvä luokka mihin sallitaan jos jonkinnäköistä kalustoa. Tämmöistä on tarvittu.

V8 Thunderissa näyttäisi olevan se 15 kuljettajaa, mikä on hyvä määrä sekin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Avataan nyt tästäkin ketju. Ilmoittautuneita on mukana noin 112 kuskia mikä on kyllä hyvä määrä:

https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/SerieOpen.aspx?id=173&edit=0

Yksi mielenkiintoisimmista luokista on tämä uusi GT luokka = Super Saloon luokan paluu:

http://rata-sm.fi/content/fi/36/4309/Gran Turismo tuo autokaunottaret RATA-SM -radoille.html

Ihan just hyvä luokka mihin sallitaan jos jonkinnäköistä kalustoa. Tämmöistä on tarvittu.

V8 Thunderissa näyttäisi olevan se 15 kuljettajaa, mikä on hyvä määrä sekin.

Ihan kiva jos tuo Gran Turismo -luokka ottaisi tuulta siipiensä alle. Viime vuotisten kokemusten nojalla olen kuitenkin skeptinen. Sen mitä itse olen ilmapiiriä haistellut, niin Time Attack -porukka haistattaa jaskat AKK:lle ja sen sääntökirjan mukaisille luokille. Sillat on poltettu kohtalaisen perusteellisesti.
Mutta katsellaan mitä kevätaurinko tuo....
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Time Attack -porukka haistattaa jaskat AKK:lle ja sen sääntökirjan mukaisille luokille.
On tuolla kuitenkin ainakin Vanhatalo TA-Imprezalla. Hieno myös nähdä että Laivola on pyyhkinyt pölyt Super 2000-Seattinsa päältä :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
On tuolla kuitenkin ainakin Vanhatalo TA-Imprezalla. Hieno myös nähdä että Laivola on pyyhkinyt pölyt Super 2000-Seattinsa päältä :thumbup:
Kyllähän noita TA-pirssejä muutama on listalla. Eritoten ilahduttaa JOS Oksa tuo Audinsa viivalle. Samoin tuo Lotus Exite (tjsp) on mielenkiintoista nähdä. Ja Westmanin JOnne meinaa oikein urakoida. Gran Turismo SM Dodge Viper (mahtaakohan olla ex-Sepp?), National TC VW Golfilla (Jonnen oma vanha Mk.III Sport2000 peli) ja National GT ex-Wermelin/Piispanen/Mäkelä/Kivistö Kadetilla. Ja vielä PRCF:n V1600 Sports Cupissa jollain Toyota Variksella....

Emil ajaa Relaa Racingin Porschella ja sen ohessa SM GT:ssa ex-Nieminen BMW 850:lla ja National GT:ssa Roadsport BMW E30 325:lla.

Enkä lainkaan hämmästyisi vaikka Jonne kaivaisi hihastaan vielä jotain pientä kivaa lisä-ajankulua itselleen :) Esimerkiksi HRF:n Roadsport 2A:han sillä RS500 Sierralla.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
http://rata-sm.fi/content/fi/36/4336/Rata-autoilun kokenut mestari Pertti Kuismanen Gran Turismo -luokkaan kaudelle 2016.html

Jaahans Pertti Kuismanen tulee hämmentään soppaa GT luokkaan. Taitaa olla kultamitali jo jaettu. Tuskin edes Kämäräinen ehtii tämän hepun vauhtiin.
Näinkö se tämäkin näivettyi ennen kuin ehti edes alkaa..?

Tämä antaa kyllä mahdollisuuden muille näyttää, että P.A. Kuismanen on lyötävissä. Kämäräistä enemmän uskoisin Oksan pistävän Kuismasen ahtaalle. Ruokosella ja Valtosella voisi olla Oksaakin enemmän potentiaalia voittaa Kuismanen, jos vain olisivat osallistumassa sarjaan.

Edit:
Piti käydä kurkkaamassa kitissä osallistuja listaa ja sehän olikin kasvanut mukavasti. Nyt kasassa Avoimeen luokkaan on jo 25 ilmoittautunutta. :thumbup:

Kun nyt noita Kuismasen haastajia mietittiin, niin ei pidä unohtaa Rantasen Markoa ja hänen Gallardoaan. Auto taitaa olla alkujaan GT3 vireinen, mutta tuskin täytyy niitä sääntöjä tässä luokassa täyttää. Onko Kuismasen Viper Gt1?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Pertin Viperin nykyisistä hiluista ei ole mitään varmuutta. Mutta valistumaton arvaus on ettei siellä mitään kuristimia ole ja painotkin on riisuttu niin vähiin kuin tuon saksalaisen sarjan säännöt mahdollistaa.

Onkos tämä Gallardo-mies sama Rantanen joka kuskasi vielä pari vuotta sitten A-mallin Mantaa Historicissa kohtuullisella nopeudella? Rattimiehen vikaa tuntuis olevan ainakin ihan hyvin.

Tässä hiljattain kun katselin, niin näytti se J.Valttikin ilmoittautuneen kisaan Bemareineen. Ei varmasti ole luokan hitaimmasta päästä, jos ei välttämättä nopeinkaan. Ruotsin poijaan NASCAR-Bemun on syytä olettaa kiiruhtavan kovaa Kemoran ja Jurvan pääsuorilla. Jos on edes aikomustakaan tulla Seinäjoelle, niin sillä katuradalla on varmaan aika pahasti jaloissa. Katselin yhtä YuuTuubi videota ja siinä ainakin näytti siltä, että pienellä vaihteella kaasua tarjotessa mekaaninen pito katoaa hyvin helposti.

Ja mistä lähtien Radical Prosport on käynyt SS-/GT-autosta??? Sellainenkin kun näytti sarjaan ilmoittautuneen.... Eikös takavuosina yksi sellainen diskattu tuosta NEZ sarjasta? Jokuhan voisi sen nojalla vaikka askarrella jostain SubaruSport VanDiemenistä menopelin istuttamalla sinne jonkun mahtikoneen...
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Rata-SM:n Gran Tourismo -luokkan avausviikonlopulle Jurvaan ilmoittautunut peräti kokonaiset 11 kuljettajaa. Ei näy Kuismasta Botniaringillä, näyttää kalenterissa olevan kolme Rata-SM -kisaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Rata-SM:n Gran Tourismo -luokkan avausviikonlopulle Jurvaan ilmoittautunut peräti kokonaiset 11 kuljettajaa. Ei näy Kuismasta Botniaringillä, näyttää kalenterissa olevan kolme Rata-SM -kisaa.
Itse asiassa 12. No parempi sekin kuin ei mitään. Tuo sarjaan ilmoittautuneiden määrä oli alun perinkin aivan liian optimistinen. Severi ottaa kotimaan kisat puhtaasti harjoittelun kannalta ja jo jonkin aikaa sitten oli tiedossa että Botniaringin avauskisan todennäköisesti missaa kun Viperin täytyy ensin roudata Saksasta Suomeen ja täällä tehdä tarvittavat vuosihuollot. Pääpaino on kuitenkin Saksan sarjassa.

Mutta tuo Radikaali kyllä närästää. Se on todennäköisesti aivan ylikylän vehje kaikkiin muihin nähden ja tullee aiheuttamaan protesteja. Radikaali, KTM X-Bow ja Ariel Atom on vähän siinä ja siinä pitäisikö niiden ajaa ylipäätään missään koppiauto-luokassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Unohda jo se SS. Muut tunnustivat tappionsa reilusti yli 10 vuotta sitten.
No kyllähän tuo Kraan Turismo luokka muistuttaa aika paljon Super Saloon luokkaa. Ei juuri kummoisia luokituksia vaadita vaan näemmä kaikki käy. Ja toisekseen Westmanin BMW 850 ON SuperSaloon sääntöihin tehty kiesi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Itse asiassa 12. No parempi sekin kuin ei mitään. Tuo sarjaan ilmoittautuneiden määrä oli alun perinkin aivan liian optimistinen. Severi ottaa kotimaan kisat puhtaasti harjoittelun kannalta ja jo jonkin aikaa sitten oli tiedossa että Botniaringin avauskisan todennäköisesti missaa kun Viperin täytyy ensin roudata Saksasta Suomeen ja täällä tehdä tarvittavat vuosihuollot. Pääpaino on kuitenkin Saksan sarjassa.

Mutta tuo Radikaali kyllä närästää. Se on todennäköisesti aivan ylikylän vehje kaikkiin muihin nähden ja tullee aiheuttamaan protesteja. Radikaali, KTM X-Bow ja Ariel Atom on vähän siinä ja siinä pitäisikö niiden ajaa ylipäätään missään koppiauto-luokassa.
Jos Radical närästää sinua noin paljon, niin Tramontana XTR sinua vasta närästäisi jos joku olisi ilmoittautunut sellaisella SM-sarjan GT-luokkaan, koska Tramontana XTR on kevyehkö 888-hevosvoimainen tehohirmu jonka huippunopeus on reilusti yli 300 km/h ja jonka ulkonäkö paljastaa F1-sarjasta saadut vaikutteet.

Tramontana XTR tosin on niin kallis auto, että Suomesta ei löydy sellaista kilpa-ajajaa jolla olisi varaa sillä lähteä SM-sarjaan ajamaan, joten se ei ilmesty SM-sarjaan aiheuttamaan sinulle närästystä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Jos Radical närästää sinua noin paljon, niin Tramontana XTR sinua vasta närästäisi jos joku olisi ilmoittautunut sellaisella SM-sarjan GT-luokkaan, koska Tramontana XTR on kevyehkö 888-hevosvoimainen tehohirmu jonka huippunopeus on reilusti yli 300 km/h ja jonka ulkonäkö paljastaa F1-sarjasta saadut vaikutteet.

Tramontana XTR tosin on niin kallis auto, että Suomesta ei löydy sellaista kilpa-ajajaa jolla olisi varaa sillä lähteä SM-sarjaan ajamaan, joten se ei ilmesty SM-sarjaan aiheuttamaan sinulle närästystä.
Komp. Tuolla maailmallakin noita pikkuprotoja näkee herrasmiessarjoissa (hillclimb, rata), niin miksi ei sitten meillä? Viime tammikuussa, kun Hollannin-reissun ohessa kävin paikallista klubikisaa ihmettelemässä (mistä kirjoitin tässä ketjussa http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=2817&page=16&p=2638436&viewfull=1#post2638436 ) niin hyvin nuo pikkuprotot mielestäni sulautuivat GT -ja Touring-autojen sekaan. Toki ymmärrän sen närän, jos alla on pakasta vedetty Porsche 991 cupperi ja "merkitön" pikkuproto menee perheauton koneella kovempaa. Esim. tuolla Zandvoortissa Wolf GB08:ssa näytti oman silmämääräisen arvion mukaan olevan kaksilitrainen Civic Type R:n kone, mutta melkoista kyytiä menivät kun tehopainosuhde on F3-tasoa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minä ainakin ymmärrän sen tuskan mitä Don tässä asiassa kärsii. Kyllähän se pitkässä(vuoden tai pari) juoksussa kusee pahasti nilkoille, jos yksi kilpailijoista voittaa muut parilla kierroksella vaikka peruuttamalla. Varmasti osa kilpailijoista masentuu ja lopuksi katoaa, kun eivät jaksa taistella ylivoimaista vastustajaa vastaan. Osa kilpailijoista ei ehkä luovuta vähällä vaan hankkivat omat Radicalit. Sitten katoavat katsojat, kun eivät jaksa katsoa muutamaa Radicalia. Sama kuin katsoisi niitä muutamaa Formula nelosta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Eikös takavuosina yksi sellainen diskattu tuosta NEZ sarjasta?
Ahvenistolla oli liettualainen Radicalisti, joka voitti molemmat viikonlopun lähdöt ylivoimaisesti ja diskauspäätös tuli vasta kisan jälkeen, jos oikein muistan.
Siitä on näköjään vielä tulosliuska jäljellä, se oli 2006.

edit: ei tartte muistella, Sarlinin sivuilla on vielä faktat.

AKK:n vetoomusoikeus on tämänpäiväisessä käsittelyssään todennut, että FIA NEZ Cup:issa tällä kaudella täysin ylivoimaisesti ajaneen Andzej Dzikevic:in Radical SR3 -auto ei täytä kaikilta osin Baltic GT -luokan sääntöjä.

SRT teki vastalauseen auton sääntöjen mukaisuutta vastaan jo elokuun alun Pärnun kilpailussa, mutta vastalausetta ei käsitelty virallisesti siihen liittyvien muotovirheiden vuoksi. SRT uusi vastalauseen Ahveniston kilpailun 1. lähdön jälkeen 2.9.2006. Ahveniston kilpailun tuomaristo käsitteli vastalauseen, mutta oli sitä mieltä, että Radical on Baltic GT -luokan sääntöjen mukainen. Andzej Dzikevic:in suoritusta ei siten hylätty Ahvenistolla kilpailupäivänä.

SRT valitti tuomariston päätöksestä AKK:n vetoomusoikeuteen. Vetoomusoikeus käsitteli asian tänään 20.9.2006 ja totesi SRT:n tekemän vastalauseen oikeutetuksi ja Radical -auton tietyiltä osin Baltic GT -luokan sääntöjen vastaiseksi.

Tämän vuoksi Andzej Dzikevic:in suoritus Ahveniston kilpailun molempien lähtöjen osalta hylätään. Näin ensimmäisen lähdön voittajaksi nousee SRT:n Kalle Sarlin ja toisen lähdön voittajaksi Viron Tõnu Soomer.

Tärkeintä asiassa on kuitenkin moraalinen voitto. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä on noudatettava, kaikkien. Nopea ja ylivoimainen saa olla, kunhan sen tekee sääntöjen mukaisella autolla.

SRT:n vastalause käsitteli mm. seuraavia teknisiä yksityiskohtia: Radical:issa ei ole sääntöjen vaatimia ovia, FIA-hyväksyttyä istuinta, sen matkustajan istuinta ei ole poistettu, autossa ei ole sivuikkunaa tai sitä korvaavaa Nascar-verkkoa, ei tuulilasinpyyhkijää eikä tuulilasin eteen sijoitettua ulkoista päävirtakatkaisijaa. Lisäksi autossa ei ole turvakehikkoa, vaan ainoastaan pääkaari. FIA-luokituksesta poikkeavista kehikoista vaaditaan erillinen sertifikaati, jonka olemassaolo ko. auton kohdalta on epäselvä.
Mutta lopulta se liettualainen voitti kuitenkin sarjan...

Loppujen lopuksi sarjan voiton vei Andzej Dzikevic, toiseksi tuli Rain Pilve ja kolmanneksi SRT:n Kalle Sarlin. Onnittelut kolmikolle.

Ahveniston kilpailun tulosten muututtua vetoomusoikeudessa uumoilimme Pilveä sarjavoittajaksi. Asioita oli puitu myös muualla vihreän veran äärellä ja Dzikevic oli saanut takaisin Riikan kilpailun toisen lähdön hylkäyksessä menettämänsä 25 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Minä ainakin ymmärrän sen tuskan mitä Don tässä asiassa kärsii. Kyllähän se pitkässä(vuoden tai pari) juoksussa kusee pahasti nilkoille, jos yksi kilpailijoista voittaa muut parilla kierroksella vaikka peruuttamalla. Varmasti osa kilpailijoista masentuu ja lopuksi katoaa, kun eivät jaksa taistella ylivoimaista vastustajaa vastaan. Osa kilpailijoista ei ehkä luovuta vähällä vaan hankkivat omat Radicalit. Sitten katoavat katsojat, kun eivät jaksa katsoa muutamaa Radicalia. Sama kuin katsoisi niitä muutamaa Formula nelosta.
Näinkin. Ja toinen huomionarvoinen asia on se, että 2007 AKK (omalta osaltaan) hyväksyi Sarlin Race Teamin tekemän vastalauseen latvialaisen Andrzej Dziekevicin osallistumisoikeudesta Baltic GT sarjaan Radical protollaan. Protestin seurauksena ko. parta-radikaalin ajosuoritukset Ahveniston kisassa hylättiin. Toki, kuten parhaisiin hyväveli-periaatteisiin kuuluu, niin Baltian "AKK:t" eivät nähneet asiaa samalla tavoin ja "parta-radikaali" sai osallistua Viron, Latvian ja Liettuan kisoihin.
HRF teki 2017 kaudelle voimaan astuvan määräyksen, että pärrän koneet kielletään Roadsport-luokissa. SS-luokassa ne on olleet bannissa jo ammoisista ajoista alkaen. Tietääkseni Radical SR3:ssa on nimenomaisesti voimanlähteenä 1500 cc Suitsa Hayabusan moottori.
Rajat pitää aina vetää johonkin kohtaan ja IMO Radikaalit on syytä pitää erillään koppiautoista.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kaikesta historiamuistelosta huolimatta Gran Turismo ei ole Super Saloon eikä Baltic GT. "Luokalla" ei ole SM-, Cup-, Trophy- eikä mitään muutakaan arvoa, vaan nämä keräilyerät on luotu mahdollistamaan kilpaileminen sellaisilla autoilla, joille ei omaa (rata-)sarjaa Suomesta löydy. Samalla kun tarjotaan mahdollisuus time attack -kuskeille ajaa muutakin kuin kelloa vastaan ja driftereille kokeilla josko auton saisi etenemään suoraankin, pääsevät myös jo edesmenneiden luokkien autoja omistavat ulkoiluttamaan kalustoaan.

Ja hyvä niin. Kisajärjestäjät saavat muutaman ekstralantin kulujen kattamiseen, kuskit pääsevät pitämään hauskaa ja saadaan viikonloppuihin lisää nähtävää (jos ei yleisölle, niin muiden luokkien porukalle). Foorumin SS-miesten lisäksi näitä kisoja ei varmasti ota vakavissaan kuin Kuismanen ;)

Säännöistä voidaan varmaan riidellä sitten kun sellaiset on (pilaamassa kaiken!) ja ajetaan muustakin kuin muovipokaaleista.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Jos vaan automäärät saadaan Gran Tourismossa hyvälle tasolle, niin luulempa, että nämä kisat otetaan hyvinkin tosissaan. Legends-porukoiden uskottelusta huolimatta, akuankka -autot eivät yksinään vedä yleisöä radoille, ja muiden luokkien porukat tuskin enää jaksavat niistä edes kiinnostua.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kaikesta historiamuistelosta huolimatta Gran Turismo ei ole Super Saloon eikä Baltic GT. "Luokalla" ei ole SM-, Cup-, Trophy- eikä mitään muutakaan arvoa, vaan nämä keräily erät on luotu mahdollistamaan kilpaileminen sellaisilla autoilla, joille ei omaa (rata-)sarjaa Suomesta löydy. Samalla kun tarjotaan mahdollisuus time attack -kuskeille ajaa muutakin kuin kelloa vastaan ja driftereille kokeilla josko auton saisi etenemään suoraankin, pääsevät myös jo edesmenneiden luokkien autoja omistavat ulkoiluttamaan kalustoaan.

Ja hyvä niin. Kisajärjestäjät saavat muutaman ekstralantin kulujen kattamiseen, kuskit pääsevät pitämään hauskaa ja saadaan viikonloppuihin lisää nähtävää (jos ei yleisölle, niin muiden luokkien porukalle). Foorumin SS-miesten lisäksi näitä kisoja ei varmasti ota vakavissaan kuin Kuismanen ;)

Säännöistä voidaan varmaan riidellä sitten kun sellaiset on (pilaamassa kaiken!) ja ajetaan muustakin kuin muovipokaaleista.
Kaippa tällekin luokalle jotkin säännöt löytyvät, jos niitä joku oikeasti haluaa lukea. Oli miten oli, mutta rata-SM:n sivuilta voi ko. luokasta kertovasta tekstistä lukea, että "Tässä luokassa auton tulee olla tunnistettavissa yleiseen liikenteeseen tarkoitetuksi sarjavalmisteiseksi tuotantoautoksi." Täyttääkö Radical Prosport tämän määritelmän?

Mulle henk. koht. on aivan sama millaisia autoja siellä ajaa. Pääasia on, että autoja ajaa ja siitä olen tyytyväinen. Pelkoni luokan onnettomasta kohtalosta kirjoitin jo edelliseen viestiini...
 
Ylös