RAY:n ja Veikkauksen monopoli, kyllä / ei

Veikkauksen ja RAY:n monopoli pitäisi purkaa

• Kyllä

Äänet: 18 48,6%
  • Ei

Äänet: 19 51,4%

• Äänestäjiä yhteensä
    37

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Ei olekaan, mutta ei paraskaan. Mutta minusta on tietyllä tavalla kauheaa, että asiasta ei ole edes keskustelua - yksikään poliitikko ei edes haasta tätä mantraa, että monopolit on hyvästä (tai montaa muutakaan mantraa tässä maassa).

.... en minä noita nyt henkeen ja vereen vastusta, Veikkauksen kanta-asiakaskin olen, Vakioveikkaus on musta hieno tuote - tiedä onko ulkomaisilla firmoilla moista. Mutta muo vi*** tässä:
- Asian ehdottomuus "Tämä on hyvä, muut huonoja, asiasta ei keskustella". Itse en moista koskaan arvosta
- Periaatteesta olen monopoleja vastaan
- Noihin liittyvä maantapa
No toi on varmaan totta. Eihän täällä maassa ole helppoa edes tajuta, että kohta on talvi. "TALVI YLLÄTTI AUTOILIJAT" on joka vuotinen lööppi, vaikka tulee aina takuuvarmasti.

Saati että poliitikot ymmärtäis, että asioista voi ehkä keskustella, vaiika se ei sen pidemmälle johtaiskaan. Itse pelaan niin vähän (joskus lottoa enää nykyään. Raveissakin on tullut viimeksi käytyä viimevuosituhannella), että oikeastaan ihan sama sinäänsä.

K. August

Well-known member
Ei olekaan, mutta ei paraskaan. Mutta minusta on tietyllä tavalla kauheaa, että asiasta ei ole edes keskustelua - yksikään poliitikko ei edes haasta tätä mantraa, että monopolit on hyvästä (tai montaa muutakaan mantraa tässä maassa).

.... en minä noita nyt henkeen ja vereen vastusta, Veikkauksen kanta-asiakaskin olen, Vakioveikkaus on musta hieno tuote - tiedä onko ulkomaisilla firmoilla moista. Mutta muo vi*** tässä:
- Asian ehdottomuus "Tämä on hyvä, muut huonoja, asiasta ei keskustella". Itse en moista koskaan arvosta
- Periaatteesta olen monopoleja vastaan
- Noihin liittyvä maantapa
Joo ja minua eniten nyppii lähinnä Veikkauksen kapea vedonlyöntikohdetarjonta, ulkomaista alasarjafudista saa kyllä veikata, muttei esim huipputennistä Grand Slam turnausten ulkopuolella. Juuri tuosta syystä en halua vedonlyöntiä ulkomaille kriminalisoitavan.

Niin ja F1:n supertripla on muuten melkosta rahastusta, palautus-% vain 70%.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Joo ja minua eniten nyppii lähinnä Veikkauksen kapea vedonlyöntikohdetarjonta, ulkomaista alasarjafudista saa kyllä veikata, muttei esim huipputennistä Grand Slam turnausten ulkopuolella. Juuri tuosta syystä en halua vedonlyöntiä ulkomaille kriminalisoitavan.

Niin ja F1:n supertripla on muuten melkosta rahastusta, palautus-% vain 70%.
Jeps. Juuri äskenkin ajattelin ruksia pitkävedon NHL-kohteista, mutta mitä vielä: tarjolla oli (taas) vain SM-liigaa ja KHL:lää. Ei näin, Veikkaus.

Pitänee herätellä vanha PAF-tili horroksesta.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Riippuu toteutustavasta. Jos vapautetaan ja poistetaan samalla se hyväntekeväisyysvelvoite, niin ei missään tapauksessa, mutta taas jos kaikille samat säännöt, eli yhtä iso osa täytyy laittaa sinne kulttuurin tukemiseen.

oldez

Well-known member
Riippuu toteutustavasta. Jos vapautetaan ja poistetaan samalla se hyväntekeväisyysvelvoite, niin ei missään tapauksessa, mutta taas jos kaikille samat säännöt, eli yhtä iso osa täytyy laittaa sinne kulttuurin tukemiseen.
?!??
Tällä hetkellä kaikki Fintoton, Veikkauksen ja Ray:n rahat menee "yleishyödylliseen" toimintaan. Kuka hitto nyt hyväntekeväisyyttä tulisi tänne harjoittamaan?

Noi monopolit pitäisi heittää helvettiin. Jos tänne haluaa ulkomaalainen firma tulla niin tulee. Toki pitää perustaa suomalainen tytäryhtiö ja palkata työntekijät. Vedonlyöntitoiminnasta pitää myös maksaa asianmukaiset verot.

Mun mielestä toi asenne että ulkolaiset firmat eivät saisi tulla Suomeen on kaikin puolin paska. Perustavaa laatua oleva ideologinen ongelma, joka on johtanut siihen että Suomeen ei investoida ulkomailta. Monet päättäjätasolla karttavat ajatusta ulkolaisista firmoista.

Ihmiset eivät periaatteesta halua käydä Lidlssä ostoksilla koska *hitler*. Sen sijaan käyvät suomalaisissa plussa- ja bonus-marketeissa oligopolien pyörittäessä hintakartellia suomalaisten maksaessa viulut. Lidl ei saa kunnilta maata vaan joutuu ostamaan kaiken yksityisiltä toisin kuin S-ryhmä ja K-ryhmä. Vaikka firma on tehnyt miljardi-investoinnit Suomeen ja työllistää vajaa 2700 ihmistä niin minkäänlaista tukea se ei saa kuntatasolla. S-ryhmä napsauttaa sormiaan ja kas kummaa kunnalta löytyykin sopivasti kaavoitettu tontti jota tarjota. Ruoka on ihmisen elinehto ja kenenkään ei tulisi joutua maksamaan siitä ylihintaa.

Sitten kirottaan kun joku suomalainen firma siirtyy ulkolaisten omistukseen. Mielestäni on ihan hyvä juttu että ulkolaiset ylipäätänsä tiedostavat Suomen olemassaolon ja haluavat investoida tänne. En tiedä miten jotkut luulevat että Suomi saadaan nousuun pelkillä sisämarkkinoilla ja sosiaalitukien kierrättämisellä. Suomalaisilla pitäisi olla 24/7 edustajisto kiertämässä ulkolaisia firmoja ja rukoilemassa että tulevat Suomeen vaikka lupaamalla verohelpotuksia.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
?!??
Tällä hetkellä kaikki Fintoton, Veikkauksen ja Ray:n rahat menee "yleishyödylliseen" toimintaan. Kuka hitto nyt hyväntekeväisyyttä tulisi tänne harjoittamaan?
Veikkauksen voitoista 90%, yleishyödylliseen, 10% budjettiin...
Juup. Tulipas taas mietittyä asioita päin helvettiä. Siis ajattelin, että sen verotuksen lisäksi pitäisi olla joku tietty summa (ei kuitenkaan 90%), jolla hoidetaan sitä yleishyödyllistä puolta. Ihan vaan, koska *peliriippuvuus*

oldez sanoi:
Ihmiset eivät periaatteesta halua käydä Lidlssä ostoksilla koska *hitler*. Sen sijaan käyvät suomalaisissa plussa- ja bonus-marketeissa oligopolien pyörittäessä hintakartellia suomalaisten maksaessa viulut. Lidl ei saa kunnilta maata vaan joutuu ostamaan kaiken yksityisiltä toisin kuin S-ryhmä ja K-ryhmä. Vaikka firma on tehnyt miljardi-investoinnit Suomeen ja työllistää vajaa 2700 ihmistä niin minkäänlaista tukea se ei saa kuntatasolla. S-ryhmä napsauttaa sormiaan ja kas kummaa kunnalta löytyykin sopivasti kaavoitettu tontti jota tarjota. Ruoka on ihmisen elinehto ja kenenkään ei tulisi joutua maksamaan siitä ylihintaa.
Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Suomalaiset ovat onnistuneet tuhoamaan kaikki K- ja S-ryhmän kilpailijat, ja sitten valittavat kun ruoka on kallista. Ja ei K-ryhmäkään ole tasavertaisessa asemassa, kyllä se S-ryhmä on se, joka vie ihan kaiken.

markoj

Custom User
Niille jotka halajavat vapaata kenttää pelihommaan niin vois olla ihan hyvä perehtyä siihen, että keiltä ne rahat on pois, jotka silloin jää tulottamatta valtiolle ja jakamatta järjestöille. Haluatteko niin paljon parempia kertoimia ja muuta vielä senkin jälkeen, kun oikeasti tiedätte mistä ne rahat on pois.

En sano ettei noissa ois paikoin paljonki fiksaamista, mutta tää perusmalli ois säilyttämisen arvonen.

Periaatteessa kysymys on siitä, huononnetaanko palveluja monella sektorilla varsin raakasti vai otetaanko valtion kontolle lisää rasitteita.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Samaa mieltä markoj:n kanssa. Minua ei vaatimattomat kertoimet haittaa. Hyvä vain, jos yleishyödyllisiin tarkoituksiin kertyy isompi potti. Pelitarjonnassa sen sijaan olis paljonkin korjattavaa.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Niin mikä minun postauksesta jäi uupumaan oli juurikin tuo minkä jarkom tuossa kertoikin, eli mihin haluat häviämäsi rahojen menevät: lasten liikuntaharrastusten tukemiseen vai Coatesin veljeksille?

Knoukka

Well-known member
Ilman muuta ulkomaalaiset pelifirmat tänne ja yleishyödyllisyyteen voittonsa jakavat kotimaiset firmat vittuun. Muutenkin kulttuuri ja urheilu ja vammaset ynnä muut vajakit tulkoot toimeen omillaan.

Heikot sortuu elon tiellä, pelimies senkun porskuttaa!

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
eli mihin haluat häviämäsi rahojen menevät: lasten liikuntaharrastusten tukemiseen vai Coatesin veljeksille?
Mä en ainakaan halua hävitä rahoja vaan voittaa. Sillä keneltä voitan, ei ole niin oleellista merkitystä. Onko mukavampaa viedä rahat Coatesin veljeksiltä vai lasten liikuntaharrastukselta, niin en tiedä, ehkäpä kuitenkin Coatesin pojilta.

Archie

Well-known member
Minusta pelimonopolit pitäisi purkaa. Ne eivät ole mitään valtion perustehtäviä.

Valtio voi hankkia tuloja verottamalla pelifirmoja tai ylläpitämällä vaikka jonkinlaista lisenssi-järjestelmää (maksullista), joka sallii tarjota pelejä suomessa. Näitä tuloja voidaan käyttää sopiviin kohteisiin, kuten nytkin tehdään.

Luultavasti näin ei kuitenkaan tule käymään pitkään aikaan, kosko ko. firmoista poliitkot tarvitsevat aina suojatyöpaikkoja jos poliittinen ura tulee päätökseen. Erittäin tärkeä systeemi hyvä-veli-järjestelmän kannalta.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Ketä nuo Goatsen veljekset ovat?
bet365 omistajat/johtajat.

Mä en ainakaan halua hävitä rahoja vaan voittaa. Sillä keneltä voitan, ei ole niin oleellista merkitystä. Onko mukavampaa viedä rahat Coatesin veljeksiltä vai lasten liikuntaharrastukselta, niin en tiedä, ehkäpä kuitenkin Coatesin pojilta.
Omia rahojasihan siinä viet... :rolleyes:

oldez

Well-known member
Niille jotka halajavat vapaata kenttää pelihommaan niin vois olla ihan hyvä perehtyä siihen, että keiltä ne rahat on pois, jotka silloin jää tulottamatta valtiolle ja jakamatta järjestöille. Haluatteko niin paljon parempia kertoimia ja muuta vielä senkin jälkeen, kun oikeasti tiedätte mistä ne rahat on pois.
Olen perehtynyt ja silti haluan kaikki monopolit pois. Ehkä jopa siitä syystä. Voittorahat jaetaan tehottomasti ja epäreilusti. Veteraanit eivät saa rahojaan vaan kirstut pursuavat rahaa ja kohta ei ole enää veteraanejakaan. Nuorisosäätiö jakaa vaalirahoja. Monessa järjestössä rahat menee varmasti muualle kuin itse avustuskohteelle. Jotkut järjestöt eivät edes pyörisi ilman näitä rahoja. Veikkauksen rahoilla varmistetaan että yhteiskunnan kerma saa halpoja oopperalippuja. Samaan aikaan Ray ja Veikkaus voitelevat virkamiehiä ja päättäjiä, jotta monopoli pysyisi yllä. Koko systeemi on mätä. Monta päällekkäistä organisaatiota päättämässä rahojen jaosta ja hyvin pieni osa löytää avustuskohteen.

Opetusministeriö jakaa veikkausrahoja nuorisotyölle 1,8 miljoonaa euroa ja samaan aikaan orkesterit ja teatterit saavat 38 miljoonaa euroa. Meillä nuoriso voi tunnetusti huonosti ja on ollut jokunen kouluammuskelu, mutta tärkeämpää on että saadaan halvat liput Turun Samppalinnan kesäteatterin Kike Elomaan paskaproduktioon. Jos teatteria ei voi pyörittää tuottoisasti niin miksi sitä pitää pyörittää?

Sitten voisi myös olettaa että liikunnan koulutuskeskukset saisivat apua veikkausvaroista kun suomalaisten kunto ja sitä myötä terveys ovat menossa alaspäin koko ajan. Saavat reilu puolet siitä mitä teatterit ja orkesterit saavat veikkausvaroja. Sitten kun siihen lasketaaan lisäksi teatterit ja orkesterit saavat valtion kassasta 45 miljoonaa ja liikunnan koulutuspaikat 2,2 miljoona.

Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Pakko kuitata, että Kreikalle riittää ihan muutama tuhatmiljoonaa euroaa.....

Knoukka

Well-known member
Minusta pelimonopolit pitäisi purkaa. Ne eivät ole mitään valtion perustehtäviä.

Valtio voi hankkia tuloja verottamalla pelifirmoja tai ylläpitämällä vaikka jonkinlaista lisenssi-järjestelmää (maksullista), joka sallii tarjota pelejä suomessa. Näitä tuloja voidaan käyttää sopiviin kohteisiin, kuten nytkin tehdään.
Ja jos verokilpailtaisiin pelifirmoille nollavero niin sittenhän niitä tänne vasta sikiäisikin!

Ja pelimonopoli ei ole suinkaan tässä valtion tehtävä vaan valtion väline hoitaa tehtäväänsä.

Alla RAYn ja Veikkauksen talkoilla kerätty raha ja niiden sijoituskohteet. Siitä vain laskemaan montako pelifirmaa tuon potin jakamiseen tarvittaisiin. Yhteensä vajaa 1,2 miljaardia plus arpajaisverot. Ei ihan pieni raha.

RAY

Pelitoiminnan tuotto, 674, 5 miljoonaa euroa, jakautui vuonna 2010 seuraavasti:

Avustuksia myönnettiin 268,2 miljoonaa euroa yhteensä 781 järjestölle tai säätiölle. Lisäksi 99,3 miljoonaa euroa ohjattiin Valtiokonttorin kautta sotaveteraanien hoitoon ja kuntoutukseen. Hakemuksia tulee vuosittain runsaasti. Esimerkiksi vuodelle 2011 järjestöt hakivat avustusta yli 2400 kohteeseen, ja hakemusten loppusumma kohosi yli 420 miljoonan euron. Avustuksia riitti noin 1600 hankkeeseen.
Sijoituspaikkamaksuja maksettiin 93,6 miljoonaa euroa. Nämä maksut ovat korvauksia RAY:n yhteistyökumppaneille siitä, että he luovuttavat tilojaan pelitoimintaan.
Pelitoiminnan tuotosta maksettiin valtiolle arpajaisveroa 55,5 miljoonaa euroa.
Palkkoihin ja sosiaalikuluihin kului 57,8 miljoonaa euroa. RAY:ssä työskentelee noin 1600 ihmistä.
Investointeihin käytettiin 9,2 miljoonaa euroa ja muihin kuluihin 90,9 miljoonaa euroa.
Veikkaus

Veikkauksen vuoden 2010 tulos oli 503,7 milj. euroa. Tuloksesta Veikkaus luovutti 462,7 milj. euroa opetus- ja kulttuuriministeriölle jaettavaksi suomalaiselle taiteelle, liikunnalle, tieteelle ja nuorisotyölle. Tuloksen ja opetus- ja kulttuuriministeriölle tuloutetun summan erotuksen, lähes 41,0 milj. euroa, opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa edunsaajille myöhemmin erikseen päätettävällä tavalla.

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Olen perehtynyt ja silti haluan kaikki monopolit pois. Ehkä jopa siitä syystä. Voittorahat jaetaan tehottomasti ja epäreilusti. Veteraanit eivät saa rahojaan vaan kirstut pursuavat rahaa ja kohta ei ole enää veteraanejakaan. Nuorisosäätiö jakaa vaalirahoja. Monessa järjestössä rahat menee varmasti muualle kuin itse avustuskohteelle. Jotkut järjestöt eivät edes pyörisi ilman näitä rahoja. Veikkauksen rahoilla varmistetaan että yhteiskunnan kerma saa halpoja oopperalippuja. Samaan aikaan Ray ja Veikkaus voitelevat virkamiehiä ja päättäjiä, jotta monopolisi pysyisi yllä. Koko systeemi on mätä. Monta päällekkäistä organisaatiota päättämässä rahojen jaosta ja hyvin pieni osa löytyy avustuskohteen.

Opetusministeriö jakaa veikkausrahoja nuorisotyölle 1,8 miljoonaa euroa ja samaan aikaan orkesterit ja teatterit saavat 38 miljoonaa euroa. Meillä nuoriso voi tunnetusti huonosti ja on ollut jokunen kouluammuskelu, mutta tärkeämpää on että saadaan halvat liput Turun Samppalinnan kesäteatterin Kike Elomaan paskaproduktioon. Jos teatteria ei voi pyörittää tuottoisasti niin miksi sitä pitää pyörittää?

Sitten voisi myös olettaa että liikunnan koulutuskeskukset saisivat apua veikkausvaroista kun suomalaisten kunto ja sitä myötä terveys ovat menossa alaspäin koko ajan. Saavat reilu puolet siitä mitä teatterit ja orkesterit saavat veikkausvaroja. Sitten kun siihen lasketaaan lisäksi teatterit ja orkesterit saavat valtion kassasta 45 miljoonaa ja liikunnan koulutuspaikat 2,2 miljoona.
Sotket asioita, etkä oikeastaan näytä tietävän varsinaisesta asiasta hevon vittua. Nostat joitain marginaalijuttuja mukamas isoiksi ongelmiksi ja yleistät väärinkäytökset koko kenttää koskevaksi unohtaen lahjakkaasti niiden pienuuden jaettavaan pottiin suhteuttuna. "En anna rahaa hyväntekeväisyyteen, koska antamastani eurosta menee sentti tai kaks hukkaan, -mikä on todellisuus". Kulttuuri vastaan liikunta on ihan eri keskustelu, eikä sen mahdolliset epäsuhdat johdu pelimonopoleista.

Edit: Mä tiedän todellisesta elämästä muutaman potentiaalisen kouluammuskelijan, joiden kouluammuskelun vaihtoehdon on maksanut RAY.

Sä et todellakaan tiedä mistä puhut.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ja pelimonopoli ei ole suinkaan tässä valtion tehtävä vaan valtion väline hoitaa tehtäväänsä.
Välinehän ne ovat, mutta sinänsä puusilmäistä kuvitella tuon nykyisen käytännön olevan ainoa mahdollinen tapa tai edes välttämättä tuottoisin. Nykykäytöäntö kuitenkin tarjoaa poliitikoille suojatyöpaikkoja sekä piilokorruptiota niin hyvin, ettei muita vaihtoehtoja edes haluta pohtia.