Red Bull Racing 2011

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Miten kersittömällä autolla voi ottaa noin hyvän lähdön? Startissa Webber pääsi jopa Hamiltonin edelle, mutta Hamilton kuittasi ensimmäisessä mutkassa takaisin.
Vastasit jo itse omaan kysymykseesi =
KERSiä ei muistaakseni pysty hyödyntämään kuin vasta jostain 80-100km/h lähtien, eli Webberin nousu Hämyn rinnalle oli ihan normaalia.
Hämy taas piti paikkansa juurikin KERSin ansiosta kun sai lisäbuustia suoran loppupätkälle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten kersittömällä autolla voi ottaa noin hyvän lähdön? Startissa Webber pääsi jopa Hamiltonin edelle, mutta Hamilton kuittasi ensimmäisessä mutkassa takaisin.
Viivalta lähtö (ensimmäiset 30 metriä) on kuulemma tosi ratkasevia, Kimin mukaan.. Ja siinä Webber mahto onnistua hyvin. Lewis tuli sitten Kersin kanssa back to business..

________________

Red Bullin KERS tai sen puute luo todella haastavat tilanteet kisoihin, joissa RB:n pitäisi ohittaa edellä ajava. Webberillä ei ollut mitään asiaa Alonson ohittamiseen, ja syynä siis KERS:n puute. Meinasi pysyä suorilla mukana avattavan siiven ansiosta.

Eli RB ilman KERSiä lienee nopein auto, mutta jos sillä vähän munaa niin kisassa ohittaminen on äärettömän työlästä.

Meinaa sanoo sitä, että varikkokäyntien jälkeen pakan ollessa sekaisin RB:llä edellä ajavan perään juuttuminen on todennäköisempää kuin esim Larenilla. Ja tämä voi joskus koitua kohtaloksi.

Toki Newey on kaiketi ynnäilly, että KERSin käyttö koituu vielä useammin kohtaloksi..


Uskon KERS:n tulevan käyttöön tämän kauden aikana RB:lle.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Eiköhän se kerssi sielä välillä aina käy piipahtamassa. Mutta voi olla että se on vain osalla radoista. Loistavan auton se on vaa suunitellut jälleen täksi kaudeksi. Eiköhän tälläkii kaudella mene näin että red bull vie suurimmanosan paalupaikoista ja sit koittaa vaan ajella karkuun muilta. Ohittaminen oli viime kaudellakii välillä hieman hankalaa, mutta mestaruus tuli silti "kevyesti" :)
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Eli RB ilman KERSiä lienee nopein auto, mutta jos sillä vähän munaa niin kisassa ohittaminen on äärettömän työlästä:
Kisoissa, joissa on pitempi suora esim. Kiinassa ja Koreassa liikkuva takasiipi saattaa riittää ohittamaan jopa kerssi auton mutta toisaalta syheröisimmillä radoilla menevät ne vähätkin ohitusmahdollisuudet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se on jännä vaan, että RB:n autoissa oli ainakin aika-ajossa ja vissiin kisassakin KERSsin varotustarrat. Kai autoihin toki saa liimata mitä tarroja vaan, jos haluaa.... :)

Kisasta (Vettelin oikean käden etupuolella on pieni salamatarra KERSsin tapponappulan vieressä)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bullin splitteri näyttää kauhovan nurkistaan ilmaa jonnekin, mutta minne ja miksi?
http://twitpic.com/4e7pp4
Hieno kuva! :thumbup:
Voisko noi ohjata ilmaa vain auton pohjan stepin ("puulevy") reunoille?

Leveys vois täsmätä. Splitterin leveyshän on vissii hieman tuota "puulevyä" leveämpi...

En tiedä miksi, mutta saisko noilla jotenkin auton pohjan keskiosalle ja siten diffun keskiosalle parempia/tehokkaampi virtauksia?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1303857/red-bull-tutkii-tarkasti-webberin-auton

Red Bull tutkii tarkasti Webberin auton

Red Bull -tallipäällikkö Christian Horner oli ihmeissään kuljettajiensa suuresta erosta sunnuntaina F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa.

Sebastian Vettel viiletti näytöstyyliin kisan voittoon, mutta Mark Webber toi autonsa maaliin vasta kisan viidentenä 38 sekuntia tallitoveriaan jäljessä.

Talli on epäillyt Webberin autossa olleen jotain vikaa. Horner lupaa tilanteen tutkittavan tarkasti ennen seuraavaa osakilpailua.

- On todella epätavallista nähdä näin suuri ero kahden kuljettajan välillä. Meidän täytyy käydä läpi kaikki tarkalla kammalla ja löytää eroavaisuudet. Emme löytäneet mitään sunnuntaina, mutta tutkimme tilanteen erittäin tarkasti ennen Malesiaa, kommentoi Horner.

(MTV3-Reuters)
Onhan se hyvä että tutkitaan. Luulenpa vaan että autosta ei löydy mitään erityistä vikaa, vaan uusi auto ja uudet renkaat eivät vaan natsanneet Webberille vielä kovin hyvin, samaan tapaan kuin esim. Ferrari oli vauhdillisesti selvästi alle autonsa potentiaalin.

Ferrarilla sitä vastoin ollaan tyytyväisiä samanlaisista eroista autojen/kuskien välillä, sillä juuri niin on asioiden suunniteltukin menevän. Jos ero olisi pieni tai sitä ei olisi lainkaan, se aiheuttaisi Ferrarilla päänvaivaa. :p
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hamilton aloitti jo Red Bullin syyttelyn

Hoh hoijaa, vaihtakaa jo levyä. Säälittävää. :wall:
Ei mielestäni kovinkaan säälittävää, kun mm. Ferrarin oli muunneltava siivekkeitään Schumin aikoina pelkällä kuvamateriaalilla todistetun siipien taipumisen vuoksi. Sama juttu oli parin muunkin tiimin kohdalla. :rolleyes:

FIA yhtä valikoiva kuin fanitkin päättäessään mikä sääntöjen kiertäminen on ok ja mikä ei vaikka vertailussa olisi identtiset tapaukset. :tongue:
 

rkantos

Well-known member
Liittynyt
26.3.2010
Viestit
58
Ajavat varmaan isommilla siivillä, sillä Renault-tallin autot olivat kyllä viime vuonnakin nopeita suorilla. Vie vähän pohjaa pois väitteiltä, että pelkkää moottoria olisi syyttäminen heikoista suoranopeuksista.
Renaultit nyt olivat nopeita lähinnä hyvän FFFF-putken ansiosta. Ei kuitenkaan Renault-moottoreilla varustetuista autoista ollut mitään apua Monzassa tai Canadassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renaultit nyt olivat nopeita lähinnä hyvän FFFF-putken ansiosta. Ei kuitenkaan Renault-moottoreilla varustetuista autoista ollut mitään apua Monzassa tai Canadassa.
Suoranopeus ei välttämättä johda hyviin tuloksiin. Kanadassa Kubica ajoi kyllä nopeimman kierroksen ja oli neljässä nopeusmittauspisteessä kaikissa top3 nopeimpien joukossa (yhdessä nopein, kahdessa toinen). Petrov myös oli yhdessä mittauspisteessä nopein, toisessa toinen. Eli vauhtia kyllä oli, menestys oli jostain muusta kiinni.

Monzassa ei homma sitten mennytkään samalla tavalla. Liekö muutkin siellä keskittyneet niin paljon suoranopeuteen, ettei Renaultilla enää ollut vastaanvaa etua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei mielestäni kovinkaan säälittävää, kun mm. Ferrarin oli muunneltava siivekkeitään Schumin aikoina pelkällä kuvamateriaalilla todistetun siipien taipumisen vuoksi. Sama juttu oli parin muunkin tiimin kohdalla. :rolleyes:

FIA yhtä valikoiva kuin fanitkin päättäessään mikä sääntöjen kiertäminen on ok ja mikä ei vaikka vertailussa olisi identtiset tapaukset. :tongue:
Mahdatko nyt viitata taipuviin takasiipiin? En muista onko niille jokin mittaustapa kans, tai oliko silloin kun niitä syynäiltiin... Mutta jos niistä puhut, niin siipenä ovat ihan eri, eli en sanoisi, että identtinen tapaus. Eron tekee se, että takasiipi on tuettu jäykemmin, kun varsinkin nykyiset auton levyiset etusiivet omaavat melkosen jännevälin...

Itse asiassa etusiiven päiden taivutus omaksi hyödyksi lienee syntynyt siipien levennyksen ja madalluksen jälkeen, jolloin joku (ilmeisesti Red Bullilla) hoksas, että se voisikin olla mahdollista ja SALLITTUA.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ei mielestäni kovinkaan säälittävää, kun mm. Ferrarin oli muunneltava siivekkeitään Schumin aikoina pelkällä kuvamateriaalilla todistetun siipien taipumisen vuoksi. Sama juttu oli parin muunkin tiimin kohdalla. :rolleyes:

FIA yhtä valikoiva kuin fanitkin päättäessään mikä sääntöjen kiertäminen on ok ja mikä ei vaikka vertailussa olisi identtiset tapaukset. :tongue:
No kyllä tuo poru vaan alkaa olemaan aika säälittävää. En jaksa muistaa minkä tyyppinen tapaus aikanaan Schumin kohdalla on ollut mutta nyt ainakin on olemassa selvä sääntö ja kuinka se testataan. Nyt RB menee siitä läpi että heilahtaa, joten turha porata. Testausmetodia on vielä kiristetty RB:n takia ja silti se menee läpi.

Totta on, että FIA ei ole aina päätöksissään ollut linjakas.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No kyllä tuo poru vaan alkaa olemaan aika säälittävää. En jaksa muistaa minkä tyyppinen tapaus aikanaan Schumin kohdalla on ollut mutta nyt ainakin on olemassa selvä sääntö ja kuinka se testataan. Nyt RB menee siitä läpi että heilahtaa, joten turha porata. Testausmetodia on vielä kiristetty RB:n takia ja silti se menee läpi.

Totta on, että FIA ei ole aina päätöksissään ollut linjakas.
Aikoinaan Ferrarin kohdalla ei tainnut olla mitään testejä. Kyllähän siitäkin poru nousi varsinkin kun Schumista oli kyse. Mutta kun näin vanhempana ja viisaampana asiaa tarkastelee niin ihan samalla tavalla se oli OK silloinkin. Luotiin testi tai sitä kiristettiin ja se oli siinä.

On se kumma jos miljoonat katsojat asian huomaavat, mutta FIA:lla asiasta ei tiedettäisi. Kyllä siellä tiedetään ja se on hyväksytty ja etsitään keinoja jolla se voitaisiin mielekkäästi kieltää/estää/vähentää.

edit. Mutta tosiaan näissä on aina se "Kyllähän toi on kiellettyä, koska se on Schumin/Alonson/Hamiltonin autossa eikä oman suosikin" jos se olisi oman suosikin autossa niin sitten se oli "Todella hieno ja kekseliäs innovaatio, josta muut ovat kateellisia"
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eniten mua ihmetyttää, että miksi Hamilton taas poraa samasta asiasta. Ja vielä erittäin paljon odotettua paremmin menneen ekan kisan jälkeen. Huono häviäjä? Tietää ettei jakoa tule oleman jatkossakaan? Vai mistä puristaa?

Jos kyse olisi puhtaasta "protestista" tai siitä että sääntöjä pitäisi kiristää, olisi asia parempi mielestäni kertoa tallin suulla kuin Hamiltonin.

Onko kukaan muu valittanut tällä kaudella asiasta?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hamilton pelaa vain peliä. Lyö vähän painetta ylivoimaisen Red Bullin suuntaan. Samaan kategoriaan energiajuoma-kommentin kanssa. Saa nähdä, kestääkö itävaltalaistallin kasetti viime kautta paremmin tätä henkistä sodankäyntiä. Hornerin vastinetta odotellessa...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Onkohan Hämis edes itse keksinyt mitä milloinkin pitää ja kannattaa sanoa. Uskoakseni noilla talleilla on aika kovia hemmoja viestinnästä vataavina. Hämis on vain puhuvapää näissä tapauksissa..
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mahdatko nyt viitata taipuviin takasiipiin?
Etu- ja takasiipiin. Kummankaan taipumista ei todistettu millän testeillä ja mittauksilla vaan ainoastaan tv ja valokuvien turvin. Rangaistuksen uhalla siipiä jouduttiin muokkaamaan.

Myös noihin aikoihin oli jo olemassa samanlaiset testit kuin nykyisinkin, mutta pienemmillä painoilla kuin nykyisin (painoja suurennettiin kiitos Red Bull tiimin sääntörikkeiden).
 
Ylös